Toon posts:

Video card en moederbord incompatible?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey!

Afgelopen weekend de volgende nieuwe PC in elkaar gezet:

Gigabyte GA-z77x-D3h
Club3D Radeon HD 7870 XT JokerCard (Tahiti LE)
Intel Core i5 3570K Boxed
4 plaatjes van 2GB Kingston HyperX Blu KHX1600C9AD3B1K2/4G
XFX PRO650W
Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB
Intel 330 180GB (SSD)
LG IPS225V beeldscherm

In eerste instantie gaf hij geen beeld. Na het een en ander getest te hebben blijkt het verkeerd te gaan als ik mijn videokaart aansluit (de fan op de videokaart werkt wel). Met videokaart boot hij dus niet, maar zonder wel.

Na dat geconstateerd te hebben heb ik de videokaart nog op allerlei andere manier geprobeerd aan te sluiten: op andere PCI-e slots, andere stroom kabels. Toen nog een andere Videokaart aangesloten en die werkte wel direct. Ik kwam dus bijna tot de conclusie dat de nieuwe videokaart kapot was. Maar toen ik de nieuwe videokaart in een andere kast aansloot werkte het wel direct!

Oftewel mijn videokaart en mobo werken allebei, maar niet samen. Betekent dit dat ik een BIOS update moet doen of is het handig om eerst Windows te installeren en de drivers van de videokaart te installeren. Wat is dus de beste vervolg stap?

Op de site van Gigabyte vind ik het probleem niet terug. Ook kan ik geen oplossingen voor soortgelijke problemen vinden door te googelen.

Alvast bedankt!
Stein

• ötzi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04-02 18:17

ötzi

eclecticus

Kijk eens in je BIOS dmv je monitor op de IGP aansluiting op je moederbord te prikken.
In de BIOS onder het kopje "Peripherals" kun je (afhankelijk welke setup je wilt draaien) bij "Init Display First" kiezen voor "PEG" , "Internal Graphics" zet je op disabled.
Save & exit -> pc uit -> monitorkabel in je 7870 en booten...

Je bord heeft een Lucid chip die gebruik maakt van je dedicated kaart en je IGP om zo zuinig mogelijk met energie om te springen in idle, hier zijn twee modussen voor maar met bovenstaande setup kun je er in ieder geval achter komen of het daadwerkelijk een hardware probleem is.
Mocht het geen hardware probleem zijn staat er in je handleiding beschreven wat i-modus en d-modus doen om je stroomverbruik terug te brengen in idle (mocht je dat willen)...
Waarschijnlijk is de werkende kaart er eentje die niet ondersteund is met deze chip en krijg je daarom wel direct beeld, zoniet heb je een hardware probleem maar daar gaan we nog even niet van uit ;)

[ Voor 11% gewijzigd door ötzi op 15-01-2013 01:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie!

Het werkte helaas niet. Bijkomend probleem, dat ik ben vergeten te noemen, is dat hij ook niet meer boot als de monitor op de IGP is aangesloten wanneer de videokaart is aangesloten.

Maar het is me nu gelukt! (na het schrijven van de vorige zinnen) Het bleek een verouderde BIOS versie te zijn. Er stond F7 op en de nieuwste versie was F16.

Het werkt nu dus!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08-2025

djunicron

*click-swoosh-thud*

Bleh Gigabyte en hun matige release EUFI's op de Z77X series...

Gelukkig ben ik te laat, maar ik had ook al herrie met een Z77X-D3H gehad en een F6 Bios, die kon de onboard GPU niet uitschakelen en dan van één van de twee 660's booten.

Het valt me nog alles mee dat dat op mijn UD3H een issues heeft gegeven.

Even op Lucid terug komende, dat werkt wel mooi verder, ik zou em icm je 7870 gewoon aanzetten, problemen geeft het eigenlijk niet vaak en hoe dan ook is het een windows-ding, het kan je geen problemen bij het booten opleveren.

Ik vroeg me ook al af of het niet gewoon je voeding zou zijn, maar die is zwaar overkill voor dit systeem. (en nieuw en geen 5 jaar oud neem ik aan)

• Dr.Root
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19-12-2025
Je weet dat deze videokaart 2x power connection nodig heeft toch?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

ötzi schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 00:57:
Je bord heeft een Lucid chip die gebruik maakt van je dedicated kaart en je IGP om zo zuinig mogelijk met energie om te springen in idle,
Er zit geen Lucid chip op dit bord. Lucid MVP wordt volledig vanuit de software geregeld. Dus dat zal het probleem niet zijn in dit geval, omdat 't systeem helemaal niet boot.

Verwijderd

Topicstarter
djunicron schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 15:30:
Ik vroeg me ook al af of het niet gewoon je voeding zou zijn, maar die is zwaar overkill voor dit systeem. (en nieuw en geen 5 jaar oud neem ik aan)
Vooruitzicht op groei ;)
boeles schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 15:38:
Je weet dat deze videokaart 2x power connection nodig heeft toch?
Jup, maar het werkt nu dus

• ötzi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04-02 18:17

ötzi

eclecticus

TERW_DAN schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 15:40:
[...]

Er zit geen Lucid chip op dit bord. Lucid MVP wordt volledig vanuit de software geregeld. Dus dat zal het probleem niet zijn in dit geval, omdat 't systeem helemaal niet boot.
Je hebt gelijk, iets te snel specs doorgelezen kennelijk, excuus voor de foute info op dit vlak Steino!
Pagina: 1