Toon posts:

Opslag hdd uitschakelen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Door het plaatsen van een ssd in mijn laptop zit de hdd nu in een zo'n dvd caddy. Helaas is die daar erg goed hoorbaar en wat betreft stroomverbruik lijkt het me ook interessant als ik deze zou kunnen uitzetten.
De originele plaats van de hdd is de enige sataIII poort dus omwisselen voor het geluid is niet handig.

Nu kan ik in W7 de hdd uitzetten na een bepaalde tijd, maar na zoeken op internet kom ik er niet helemaal uit of dit dan ook mijn ssd uitzet. Ik lees hierover verschillende berichten. De één zegt dat die altijd aanblijft omdat daar het besturingssysteem op staat, de ander dat die dan ook uitgeschakeld wordt wat niet optimaal is voor de ssd.

Ik zag wel oplossingen voorbij komen waar de hdd handmatig aan en uit gezet kan worden, maar dat lijkt me ook niet ideaal. Voor de keren dat ik de hdd gebruik zou ik graag willen dat deze automatisch aan gaat.

Ik hoor graag of jullie een ander idee hebben!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waarom zou 't uitschakelen van de SSD schadelijk zijn? Daarbij, als je OS draait en die is actief, dan zal die ook niet in sleepmodus gaan.

Verwijderd

Topicstarter
Ik las op internet dat dat slecht zou zijn voor TRIM en garbage collection, al heb ik geen flauw idee wat die dingen zijn.

Ik dacht zelf dat de sleepmodus wel zou inschakelen, bij één hdd begrjip ik anders de "turn off after.." instelling niet helemaal.

Maar dat klopt dus niet begrijp ik?

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-01 01:25

Felyrion

goodgoan!

Normaal gesproken gaan met die instelling een HDD alleen in sleep modus als hij gedurende de door jou ingestelde tijd geen activiteit uitvoert. Dat zal dus niet gelden voor je SSD, aangezien hier je besturingssysteem vanaf draait (= activiteit).

Ik gebruik het ook voor mn storage servertje, zitten 5 schijven in, één kleine voor OS en de rest voor storage. De vier storage schijven gaan na een paar minuten vanzelf uit, de kleine met het OS heeft dat bij mij nog nooit gedaan.

Lijkt me uberhaupt een beetje een vreemde setting voor een SSD, met die paar watt idle verbruik, maar goed.

Overigens kost het je wel een paar seconden (of iets in die richting) voor je bij je bestanden kunt die op je slapende schijf staan als hij eenmaal in slaapstand is.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor het duidelijke antwoord! De setting leek me handig voor het geluid van de hdd, ook gebruik ik de laptop vaak lanagere tijd op de batterij en leek het me mooi meegenomen als dan alleen de ssd "aan" staat.
Een paar seconden vertraging is geen probleem, er staan vrijwel alleen films op de hdd.

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:30

Eagle Creek

Breathing security

De setting leek me handig voor het geluid van de hdd,
SSD's maken geen geluid dus daarvoor hoeft die niet uit.
Zorg voor geen afhankelijkheden van de HDD (= belangrijke als je niet vaak een spin-up wilt) en stel de sleep time vrij kort in.

[ Voor 34% gewijzigd door Eagle Creek op 15-01-2013 01:21 ]

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Pagina: 1