Aanschaf Receiver + speakerset

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamFisher_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 24-11-2023
Ik had per abuis een ander topic 'gehijacked', dus bij deze een eigen topic.

Mijn verhaal:

Ik heb een budget van om en nabij €800. Over de receiver ben ik al uit; dat wordt de Yamaha RX-V673. (Heb kleine voorliefde voor Yahama, daarbij ook award gewonnen van what-hifi [toch leuk 8) ]) Nu ben ik nog op zoek naar speakers. Ik heb daarbij mijn oog laten vallen op Boston Acoustics SoundWare XS 5.1, omdat deze lekker compact en strak model hebben, en ook een goede sound geven (mede ook weer ingegeven door een what-hifi award). Voor € 800 ben ik dan klaar.
Heb dus enig vooronderzoek gedaan. Daarnaast heb ik al een Pioneer-setje (Pioneer VSX922 + Pioneer S-HS100) beluistert, dat vond ik al meer dan gemiddeld, maar wil toch het maximale uit € 800 halen. Complete sets van Bose en Philps viel wat tegen.

Vraag is of ik dan ook echt waar heb voor mijn geld. Wat ik belangrijk vind:
- HDMI (HD-films)
- DLNA
- Toekomstgericht (upscaling en pass-through 4-k)
- Te bedienen met app (via smartphone/tablet)
- Zone 2 (wil graag geluid hebben in de tuinkamer)
- XBOX 360 moet aangesloten kunnen worden.
- Vooral voor films en games. Muziek minder van belang. Heb klassieke smaak, maar een Armin van Buuren of David Guetta af en toe is ook leuk.
Voorbeeldje: Viva la vida van Cold play. Die contra-bas (hele grote viool :X ) is in sommige gedeelten heel primair aanwezig. Dát soort geluid moet helder/strak voor mij klinken. Blaasinstrumenten ook van belang. Bass moet 'gewoon' diep klinken, maar de spak hoeft bij mij niet van het plafond te trillen) Maar zoals gezegd: Muziek is van ondergeschikt belang.

Vraag is dan of ik mijn € 800 nu echt goed besteed of dat ik beter voor wat anders kan gaan. (sluit dit aan bij mijn eisen en verwachtingen?)
Het kan natuurlijk zijn dat ik teveel eisend ben voor dat geld en dat ik wat door moet gaan sparen. Of dat ik met mijn eisenpakket juist teveel betaal of echt een hele andere oplossing moet zoeken.

Dit bericht heb ik vergelijkbaar geplaatst op HT-forum. Op deze manier probeer ik een groter publiek te bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Probleem met speakersetjes zoals die je voorstelt is dat deze qua film wel redelijk goed meekomen maar dat ze bij het spelen van muziek door de mand gaan. Als je echt een leuke set wil samenstellen waar écht goed geluid uitkomt, kun je beter beginnen met een goede 2.0 setup die je in de loop van de tijd uitbouwt. Ik zou proberen het budget wat op te rekken en 2 vloerstaanders kopen als start. Later de center, rears en sub kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flitjes
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-10-2024
Wat D vd V zegt raad ik je ook aan. Ik wilde ook beginnen met een 3.1/5.1 set. Maar heb er voor gekozen om 2.0 te nemen om te beginnen.

Ok films is minder spectulair omdat ik een subwoofer mis. Maar ik luister ook veel muziek en daarvoor is een goede 2.0 set echt een aanrader. Voeg later gewoon een subwoofer toe ;-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamFisher_NL
flitjes schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 12:02:
Wat D vd V zegt raad ik je ook aan. Ik wilde ook beginnen met een 3.1/5.1 set. Maar heb er voor gekozen om 2.0 te nemen om te beginnen.

Ok films is minder spectulair omdat ik een subwoofer mis. Maar ik luister ook veel muziek en daarvoor is een goede 2.0 set echt een aanrader. Voeg later gewoon een subwoofer toe ;-).
Wat ik aangeef is dat muziek van ondergeschikter belang is. Snaar en blaasinstrumenten moeten gewoon goed/helder klinken en een leuke diepe bass. Dat zijn mijn voorwaarden van muziek. Vraag is dus of ik dat bereik met een 5.1 set.

Films en games vindt ik echter veel belangrijker. Moet gewoon goede home cinema ervaring hebben. Hoeft ook weer niet 'creme de la creme' te zijn, maar gewoon bovengemiddeld. Dus wat extra dan normaal. 8)

Geld kan je maar 1x uitgeven en dat wil ik graag in 1x goed doen ;)

[ Voor 5% gewijzigd door SamFisher_NL op 15-01-2013 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
SamFisher_NL schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 12:52:
[...]
Geld kan je maar 1x uitgeven en dat wil ik graag in 1x goed doen ;)
Dan moet je sowieso nooit een kant en klaar 5.1 setje kopen. :+

Begin echt met 2.0. Goede vloerstaanders leveren al een vele malen beter geluid, inclusief bas, dan welke setje dan ook.

[ Voor 19% gewijzigd door S1NN3D op 15-01-2013 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeeGee
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:03
Ik zou inderdaad ook beginnen met een 2.0 opstelling en later uitbreiden. Dat is ook de weg die ik heb gevolgd, en ik heb er tot nu toe geen spijt van gehad. Als je twee zuilen koopt mis je in eerste instantie misschien het surround effect, maar qua bass ben je dan eerst wel even voorzien. Zonde van je geld om zo'n 5.1 setje te kopen imo :). Mocht je dan toch graag zo'n 5.1 set kopen dan schijnt de Kef KHT2005.3 een goede optie te zijn. Deze ligt wel iets boven je budget, maar misschien wijs om dan nog even door te sparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06-09 02:08
Ik heb een Onkyo 515 met de Boston Acoustics SoundWare XS 5.1se. Klinkt top!
Gebruik voor films en games.

Bij besthomecinema hebben ze ook wel leuke setaanbiedingen:
http://www.besthomecinema...soundware-xs-5-1-wit.html

Is een Onkyo 616, maar die is niet veel slechter dan de Yamaha 673 ;)
Ben je voor 729,- klaar.

Muziek is toch van ondergeschikt belang....

[ Voor 5% gewijzigd door DeBaroN op 15-01-2013 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamFisher_NL
S1NN3D schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 13:01:
[...]

Dan moet je sowieso nooit een kant en klaar 5.1 setje kopen. :+

Begin echt met 2.0. Goede vloerstaanders leveren al een vele malen beter geluid, inclusief bas, dan welke setje dan ook.
Ok, was zelf meer overtuigd dat speakers van een 5.1 set makkelijk goed geluid qua snaarinstrumenten (piano, contra-bas, etc.) kan produceren. De subwoofer zou dan die leuke diepe bass moeten doen. Maar blijkbaar is die opvatting niet correct?

Wilde nog een keer naar hobo hifi enschede gaan of ik nu echt dat kwaliteitverschil hoor tussen 5.1 en 2.0 (met latere uitbreiding). Iemand nog tips waar ik nog meer luisterervaring kan opdoen in regio twente?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flitjes
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-10-2024
Een 5.1 set kan dit wel maar dan moet je hem zelf samen stellen.

Wat mij opgevallen is:
Standaard hometheather set 5.1: Klonk goed met films. Met muziek een drama.
2.0 (Boston A360) : Klonk goed met films (Geen surround en hele diepe bassen). Met muziek echt topper.
2.1 (Boston A360 + een subwoofer): Klonk top bij films echter geen surround. Met muziek nog steeds een topper.

Als je gaat luisteren neem in ieder geval je eigen muziek mee ;-).

Ik ben voor de Boston A25 gegaan uit eindelijk ivm WAF. Ben nog een subwoofer aan het uitzoeken maar dan is het zeker compleet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamFisher_NL
Ben naar Smits Arnhem geweest en heb de jamo s606 en s608 gehoord. Het verschilde per nummer of ik verschil hoorde. Bij sommige nummers hoorde ik amper verschil, je hoorde dan alleen dat de s608 wat rustiger was. Er waren echter ook nummers (vooral klassiek) waarbij het net leek of er bij de s606 een soort 'waas' over de muziek lag; je miste dan de scherpte. De keuze voor de s608 HC3 was dus snel gemaakt, daar ik ook veel klassiek luister.

Op advies ben ik ipv van de Yamaha VSX-673 voor de Harman Kardon AVR 365 gegaan. Hier heb ik nog wel lichte twijfels over. De ingebouwde mediaspeler kan namelijk alleen mp3's afspelen en hij heeft geen upscaling naar 4k. Daartegenover staat dan wel dat ik een veel zwaardere receiver heb die rustiger de mzuiek kan afspelen. Er werd dus gadviseerd om voor de AVR 365 te gaan omdat ik qua muziekkwaliteit er dan veel meer op vooruit ga. Deze receiver zou immers de mogelijkheden van de jamo s608 meer benutten.
Mogelijk hebben jullie daar ook een mening over? Had de Yamaha VSX-673 ook voldoende geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

Waarschijnlijk te laat maar adviseer je de Yamaha, ik heb zelf 1 type hoger en alles werkt prima, ook het DLNA gebeuren. Dat de HK rustiger de muziek zou afspelen mag je wat mij betreft onderbouwen. Ik ben het met de stelling dat je er wat muziekkwaliteit op vooruit gaat helemaal niet eens. Het is allemaal een kwestie van goed inregelen met behulp van de meetmicrofoon en daarna handmatig finetunen.

Al eens een 673 van binnen bekeken? Ik wel. Vrijwel identiek aan de RX-A820 uit de Avantage serie premium lijn van Yamaha, en kwa opbouw helemaal niets mis mee. Als je echt loeihard wilt gaan spelen op stroomhongerige (ongevoelige) speakers heeft een zwaardere versterker zin, maar mijn ervaring leert dat vrijwel iedereen op niveaus speelt die hooguit een paar watjes kosten. Als je op een vermogen aan het spelen bent dat je al niet meer prettig kan praten is de gemiddelde output aan de luidsprekerklemmen een handvol Watt. Wist je dat een beetje muziek op de achtergrond zoals iemand typisch de radio aan heeft staan niet meer dan een Watt per kanaal trekt? Pas als je gaat beuken gaat het snel omhoog.

[ Voor 8% gewijzigd door Cap op 02-02-2013 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SamFisher_NL
Cap schreef op zaterdag 02 februari 2013 @ 18:38:
Waarschijnlijk te laat maar adviseer je de Yamaha, ik heb zelf 1 type hoger en alles werkt prima, ook het DLNA gebeuren. Dat de HK rustiger de muziek zou afspelen mag je wat mij betreft onderbouwen. Ik ben het met de stelling dat je er wat muziekkwaliteit op vooruit gaat helemaal niet eens. Het is allemaal een kwestie van goed inregelen met behulp van de meetmicrofoon en daarna handmatig finetunen.

Al eens een 673 van binnen bekeken? Ik wel. Vrijwel identiek aan de RX-A820 uit de Avantage serie premium lijn van Yamaha, en kwa opbouw helemaal niets mis mee. Als je echt loeihard wilt gaan spelen op stroomhongerige (ongevoelige) speakers heeft een zwaardere versterker zin, maar mijn ervaring leert dat vrijwel iedereen op niveaus speelt die hooguit een paar watjes kosten. Als je op een vermogen aan het spelen bent dat je al niet meer prettig kan praten is de gemiddelde output aan de luidsprekerklemmen een handvol Watt. Wist je dat een beetje muziek op de achtergrond zoals iemand typisch de radio aan heeft staan niet meer dan een Watt per kanaal trekt? Pas als je gaat beuken gaat het snel omhoog.
Ik heb begin deze week weer contact gehad met Smits Arnhem, dat ik er toch niet helemaal tevreden over was. Ze hebben mij keurig geholpen en krijg nu de Yamaha RX A-820. Een receiver met (zoals je zelf ook aangeeft) goede opbouw en voldoende vermogen voor mijn Jamo s608 HC3. Daarnaast heeft het ook de functionaliteiten die ik er graag op wil hebben.

Nu dus geheel tevreden over mijn aankoop!

Een ieder bedankt voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

Mooi zo, die is afgezien van 2 extra HDMI aansluitingen achterop en analoge video+audio voorop identiek aan mijn RX-V773. Maar dan met wel met een mooier frontje met klep natuurlijk! :)

Laat even weten hoe ie je bevalt, ben benieuwd.

PS reviews met een kijkje onder de kap:

http://www.areadvd.de/hardware/2013/yamaha_rx_a820.shtml
http://www.erenumerique.f...tuels-article-4096-1.html

[ Voor 57% gewijzigd door Cap op 03-02-2013 02:01 ]

Pagina: 1