Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15-07 12:36
Beste Tweakers,

Ik kwam onlangs op het idee om de VHS tapes die ik nog in de kast heb liggen eens op te zetten naar DVD. Ik ben er wellicht al aan de late kant mee maar ik wil graag redden wat er nog te redden valt en het leek me een mooi projectje om weer eens een tijdje zoet mee te zijn.

Ik heb me uitgezocht wat ik allemaal precies nodig had en hoe alles in zijn werk ging. Heb dan ook een video-grabber van könig (ja een B-merk, ik blijf een student he) besteld en deze na wat trial&error met drivers aan de praat gekregen. Na een correct verstelbaar input-output scart-RCA adaptertje gekocht te hebben ben ik dan ook aan de slag gegaan met Golden Videos, ik heb deze handleiding gevolgd.

Ik ben aardig zuinig op mijn DVD's en wil dan ook het liefst niet hebben dat ik DVD's weg moet gooien, nogal onnodig lijkt me zo. Vandaar koos ik er voor om video weg te laten schrijven op mijn pc. Mijn mond viel echter open van verbazing toen bleek dat 2 minuten aan video al een immens groot bestand opleverde. Een video van 12 minuten kost (na het converteren) 7.3GB aan schijfruimte, wat betekent dat ik hier een Dual Layer DVD voor moet gaan gebruiken. Dit ben ik echter niet van plan en ik ben der mening dat dit ook anders moet kunnen.

In het grote bos der video convertatie ben ik echter de weg een beetje kwijtgeraakt. Her en der kom ik woorden tegen als Multi-pass encoding wat mij uit de nood zou moeten helpen, en ook zinnen als "Orb die video gewoon" heb ik meer dan eens gehoord. Ik kom er echter echt niet meer uit en sta dan ook op het punt om op te geven.

Is er een manier om die video's nou toch nog wat kleiner te krijgen zonder ze nog verder te pixelaten?

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/scaled/thumb/850/vhsdvd.png
Link image.
Alvast bedankt voor jullie tijd.

~Niek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-07 21:40
Het klinkt alsof de video's gewoon in raw formaat zijn, zonder encoding (Ik ben geen expert, dus iedereen mag me verbeteren ;) )
Als je de video's na capture encoded met mpeg4, h.264 of iets dergelijks heb je kleinere video's, die met de juiste bitrate instelling er zo goed als het origineel eruit zien.

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-07 08:01

mace

Sapere Aude

Als je de video net gecaptured hebt zal dat niet in een heel efficiënt formaat zijn. Als je je VHS-banden wil omzetten zodat je ze op DVD kunt zetten is het handig om dit dan ook in daadwerkelijk DVD-formaat te doen, zodat je ze eenvoudig kunt afspelen op elke willekeurige DVD-speler. Hiervoor zul je naar MPEG2 moeten encoderen.

Als je even op google zoekt naar VHS to DVD of VHS naar DVD (naar keuze) dan is er genoeg te vinden. :)

Andere formaten kunnen ook, geen probleem. h.264 is de meest efficiënte op het moment.

[ Voor 9% gewijzigd door mace op 14-01-2013 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03:03

lordsnow

I know nothing

Nieknikey schreef op maandag 14 januari 2013 @ 22:34:
Is er een manier om die video's nou toch nog wat kleiner te krijgen zonder ze nog verder te pixelaten?
Nee, als je gaat compressen verlies je altijd kwaliteit.Je moet het dus in zo'n mate doen dat je het niet ziet / opmerkt.

DVD gebruikt als compressiemethode MPEG 2.

Wil je nog meer gaan compressen dan kan je beter MPEG4 / DivX / Xvid gebruiken. Dit is niet 'DVD' maar de meeste DVD-spelers kunnen dat wel lezen en afspelen (zie de handleiding van je DVD speler). Op computers en mediaplayers is het helemaal geen probleem. Een alternatief is om x264 te gebruiken.

Persoonlijk zet ik helemaal niets meer op DVD, dat medium is gewoon dood. Gewoon MKV's van maken met x264 compressie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-07 11:32
Aan de resolutie ligt het niet (800x600) - al is deze een beetje vreemd, maar ik zie dat je gecaptured hebt in 86Mbit! die bitrate is wel terug te brengen tot een 6-8mbit met een goede encoder (CCE?). dan zou je niet heel veel kwaliteit moeten verliezen en toch in MPEG2 (dvd) kunnen blijven werken.

Sterker nog.. Ik denk dat dvd spelers niet eens content van 86mbit af kunnen spelen.

Kortom: je moet met gemak het bestand tot 10% van de huidige grote kunnen reduceren zonder al te veel kwaliteitsverlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Ik heb indertijd mijn VHS video's gedigitaliseerd met een Hauppauge kaart die direct in MPEG 2 opnam. Dat resulteerde in files van ongeveer 2GB per uur aan videomateriaal van hele nette kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Zet ze om naar Divx / Xvid met VirtualDub. Dan houd je voor anderhalf uur een.avi bestand over van rond de 700MB ;)

Zie ook mijn topic destijds Video8 bandjes overzetten naar PC, met Digital8 FW camera?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03:03

lordsnow

I know nothing

razorhead schreef op maandag 14 januari 2013 @ 22:49:
Aan de resolutie ligt het niet (800x600) - al is deze een beetje vreemd
Inderdaad. Traditioneel 4:3 TV beeld is 768x576 pixels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieknikey
Bedankt voor jullie reacties allemaal. Ga het allemaal stuk voor stuk uitproberen en kijken wat het beste resultaat oplevert.
downtime schreef op maandag 14 januari 2013 @ 22:54:
Ik heb indertijd mijn VHS video's gedigitaliseerd met een Hauppauge kaart die direct in MPEG 2 opnam. Dat resulteerde in files van ongeveer 2GB per uur aan videomateriaal van hele nette kwaliteit.
Welke software heb je daar toen voor gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Nieknikey schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 09:01:
Bedankt voor jullie reacties allemaal. Ga het allemaal stuk voor stuk uitproberen en kijken wat het beste resultaat oplevert.
Welke software heb je daar toen voor gebruikt?
VideoReDo, die kan ook rechtstreeks naar DVD exporteren. Maar ik had de software nauwelijks nodig. Aangezien de kaart al in MPEG 2 opnam, hoefde ik alleen nog maar de gewenste stukjes eruit te knippen, en hoefde er niks ge-encode te worden wat het hele proces een stuk sneller en simpeler maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:05

DukeBox

loves wheat smoothies

lordsnow schreef op maandag 14 januari 2013 @ 22:45:
Nee, als je gaat compressen verlies je altijd kwaliteit.
False, je hebt ook lossless compressie.
Persoonlijk zet ik helemaal niets meer op DVD, dat medium is gewoon dood. Gewoon MKV's van maken met x264 compressie.
True, al geef ik de voorkeur aan losse files (.mp4 / .srt) i.p.v. containers i.v.m. meer compatibiliteit (apple).

@TS, wat je wil kan zelfs ook al met windows dvd maker (xp/vista/win7).

[ Voor 7% gewijzigd door DukeBox op 15-01-2013 09:15 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-07 10:30

Caveman

whahoehaha

Heb je met het cappen geen problemen gehad ? zoals wat frame verlies oid. Meestal levert het cappen in RAW (zeker met de bitrate die jij hebt) hier en daar wat frameloss op.
Dus als je de al gecapte video's achteraf gaat converteren naar een handzaam formaat zou dat zonde zijn.

@DukeBox:
True, al geef ik de voorkeur aan losse files (.mp4 / .srt) i.p.v. containers i.v.m. meer compatibiliteit (apple).
En mp4 is geen container ?

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieknikey
DukeBox schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 09:14:
@TS, wat je wil kan zelfs ook al met windows dvd maker (xp/vista/win7).
Ik gebruik nu AVS Video Recorder, freeware dus. Heb me een gebruiksvriendelijke set-up gemaakt waardoor ik mijn oude Vista pc-tje maar om de anderhalf uur aan hoef te raken en verder nergens aan hoef te denken :)

Mag ik jullie allemaal bedanken voor jullie input, ik was er anders niet uitgekomen. Zie nu overigens pas dat ik al die tijd in native YUY aan het opnemen was. Gebruik nu een MPEG-2 codec zodat de meeste dvd spelers er nog mee om kunnen gaan en ik toch nog een hele videoband op 1 DVD krijg.

Bedankt!
Pagina: 1