Toon posts:

BSOD ATIKMDAG.sys en DXMMS1.sys

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Je leest er met de komst van W7 niet zoveel meer over, maar ik heb er nog steeds 1x per 2weken last van en vandaag zelfs twee keer.
Een BSOD (vandaag eerst een DXGMMS1.sys en daarna de ATIKMDAG.sys binnen 20 minuten.)

Vrijwel altijd hangt het samen met de video kaart, dat deed het vroeger al en nu nog steeds. Kunnen ze dat niet probleemloos laten werken?

Ik doe niet vreemds met mijn PC: een beetje word, internet, downloaden. Geen spelletjes.....

Meestal krijg ik een ATIKMDAG.sys melding en onlangs vond ik daarop deze "zal zeker werken" oplossing: http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=363233.
Helaas lees je zelden of zo'n oplossing ook op de langere termijn heeft volgehouden.

Ook hier op het forum een aantal oplossingen waaronder het verhogen van het voltage van het geheugen?? Geprobeerd heb ik het niet, ik zou niet weten hoe het moest. Ik vraag me af waarom ik dan een foutmelding krijg voor de video-kaart.

Het advies blijft eigenlijk altijd hangen op 'nieuwe drivers' installeren.... Maar nooit iemand die meld dat dat ook echt heeft geholpen (voor altijd bijvoorbeeld). Bij mij in ieder geval niet....

Nu dus eerst de DXGMMS1.sys en daarna een ATIKMDAG.sys erachteraan.

Het vervelende is dat mij moederbord (Gigabyte GA-P43-ES3G ) geen video-uitgang heeft en ik dus aangewezen ben op de PCI-kaart (ATI Radeon HD 5450)

Is er nu niemand die weet wat er mis gaat en hoe dat duurzaam is op te lossen?

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14:17
First of all:
Het is jouw computer, het zijn jouw problemen en je zal zelf er wat voor moeten doen als je het wil oplossen.

-Al jaren problemen met videokaart? -> testen met een andere videokaart
-bsod's? -> memtest86 draaien
-instabiel systeem? -> testen met andere voeding

Andere dingen te controleren:
-temperaturen van processor en videokaart: misschien stof
-kast open houden (evt. met een ventilator erop) want misschien geen airflow
-Draai eens een linux live cd. Kijk eens hoe je syteem dan werkt
-verkeerde drivers kan funest zijn voor stabiliteit, maar dat is logisch

Verwijderd

Topicstarter
natuurlijk is het mijn pc.... maar kennelijk niet alleen mijn 'probleem'.

en dat oplossen is dus heel wat lastiger gebleken dat 'zomaar' een nieuwe driver installeren.

memtest geen 1 pass 0 errors lijkt dus wel ok.

overige opties zijn wat prijziger dus niet 1,2,3 uit te voeren.

• Rick-Jan
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10:38

Rick-Jan

always connected

Verwijderd schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 14:02:

en dat oplossen is dus heel wat lastiger gebleken dat 'zomaar' een nieuwe driver installeren.

Klinkt misschien simpel, maar gewoon een Nvidia kaart kopen. Ik heb een 4870 en een 5970 gehad, En precies dezelfde problemen (en meer) die jij ook beschrijft. Sommige kaarten hebben met bepaalde configuraties gewoon problemen. Sommige mensen lossen het op met drivers van een halfjaar terug, maar als je dan eventueel wilt gamen of je een bug fix wilt kan dat weer niet.

You have two error checking devices installed in two sockets on your head. They are called eyes .

Verwijderd

Topicstarter
ja, die indruk krijg ik ook. Toch doe ik m'n aankopen veelal op basis van goede reviews. Kennelijk is mijn configuratie niet optimaal.

Ik zou de videokaart helemaal wegdoen als ik 'em niet perse nodig had. Nu toch maar iets anders zoeken.

• A87
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

A87

Ik had ook zoiets..... freezed het systeem om de minuut omdat een netwerk driver conflicten gaf met de video drivers

https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Verwijderd schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 14:02:

Heb je de rest van de dingen die Zetje opnoemt al geprobeerd, dus ook de live ubuntu live cd? Als je met die cd het test kan je tenminste bepalen of het een hardware of software probleem is.

Wat je verder nog kan doen is bios update (nooit verkeerd om te doen).
Kijken naar je IRQ instellingen in de bios.
Controlleer of je videokaart wel goed in het slot zit en of er geen troep in het slot zelf zit dit is namelijk funest voor de stabiliteit van het systeem.

Verwijderd

Topicstarter
Ubuntu Live CD niet gedaan, heb weinig tijd gehad om uit te zoeken wat dat is en hoe het moet. Andere videokaart heb ik niet voorhanden een andere voeding evenmin. Al zou ikeen voeding nog uit een andere pc kunnen 'lenen'. (maar daar dus nog geen tijd voor gehad)
Verder is de BIOS up to date.

Overigens is na die memtest nog geen BSOD opgetreden.........
Daarom komt de interpretatie 'instabiel systeem' wat fors over. Natuurlijk is het niet stabiel te noemen, maar.....

Het is regelmatig als in "komt vaker terug", maar het is juist het onberekenbare: 't kan ieder moment gebeuren zonder dat er een duidelijke 'trigger' actie is. En toch is het niet dat ik ieder moment bang ben dat het systeem eruitklapt. (maar als het gebeurt is het wel irritant)

En een belangrijk punt is dat het iedere keer te maken heeft met de videokaart, dat vind ik vreemd en vooral dat dat al jaren bij verschillende typen zo is. En niet alleen bij mij. de vraag was dus ook een beetje hoe het kan dat na al die jaren van ontwikkelen deze problemen zich nog steeds voor doen.

Daar waar bij W98 het systeem er om vele verschillende redenen regelmatig uitklapte, zie je juist dat het nu steeds meer vooral terug te voeren is op de videokaart. (dat is in ieder geval wat ik er over terug lees) Waarom is die zo'n buitebeentje gebleven.....
Pagina: 1