1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
M'n vorige auto heeft ook 13 jaar met de originele accu gedaan (Mazda 626), die accu is toen vrij spontaan overleden.
Vaak bu'j te bang!
Auto van mn ouders staat in de garage, soms wel 3-4 weken stil. Af en toe hangt mn vader er een druppellader aan. Jaar of twee geleden accu helemaal leeggetrokken omdat het dashboard kastje open stond, accu opgeladen maar was daarna wel vrij snel stuk. Staat een nieuwe in maar ook deze heeft het met de kou nu een stuk zwaarder lijkt het wel, auto slaat maar net aan.
Accu in de boot, die gebruiken we nog minder. Ook een 12V versie maar een stuk kleiner dan een autoaccu. Hebben we er in een jaar of 8 nu 3 van versleten. Het lijkt er dus op dat regelmatig gebruik beter is dan weinig gebruik
Whoop!
Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.
Mjah, mijn auto is een geval apart, een heleboel kleine dingetjes die ik tot nu toe gehad heb, lossen zich vanzelf op. Ook start ie slechter als de motor warm is, koud is geen probleem
[ Voor 33% gewijzigd door FastFred op 14-01-2013 21:18 ]
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Het probleem is gewoon dat de auto heel weinig word gereden, dus de accu gaat gewoon kapot.
Hij is trouwens van 2006. Met de vrieskou hebben we echter geen problemen, gaat altijd direkt aan.
Verwijderd
Meer dan 10 jaar is zeker niet onmogelijk, ook bij auto's die veel gebruikt worden.
Oh ja: "ja toen het laatst zo koud was startte hij al slecht".
Zeg dat dan meteen trut, dan had je vanmorgen niet stil gestaan en had ik er meteen een nieuwe in gelepeld
Accu in mijn oude auto is na een rit van 40km naar een vriend bij hem op de oprit overleden. Heen weg geen probleem, willen we 30min later daar weer wegrijden > helemaal niks. Startmotor maakte niet eens aanstalten om rond te gaan, geen klikkend relais, nada. Die accu was een jaar of 8 gok ik en dat was in de volle zomer.
[ Voor 25% gewijzigd door max op 14-01-2013 22:01 ]
Bald by design, beard by choice.
Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.
Een loodaccu slijt vooral van diep-ontladen (een keer je lichten een nacht aan laten doet veel meer schade dan regelmatig starten).
Dat een accu 12 jaar meegaat, kan best, zeker bij loodaccu's. Een kenmerk daarvan is namelijk juist de lange levensduur. Maar dat is ook afhankelijk van het specifieke ontwerp van de accu, hoeveel schokken en trillingen de accu aan blootgesteld wordt, etc.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
En de momenten dat ze er mee ophouden komt meestal als een verrassing. Werkt vaak nog prima, en dan ineens niks meer.
Wel moet ik zeggen dat het nuttig is (bij slecht/zwak starten) even de accupolen te controleren. Soms is het zoiets simpels. Maar in deze tijden zijn het toch meestal dooie accu's
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
en dat, regelmatig gebruik, kwaliteit van de accu zelf, en niet te diep ontladen (lichten laten branden) zijn de voornaamste factoren in een lange levensduur van n accu..Peenutzz schreef op maandag 14 januari 2013 @ 21:06:
Over de levensduur van een accu is weinig te zeggen, behalve dat regelmatig gebruik beter is dan weinig gebruik. De ene accu gaat maar een paar jaar mee, terwijl de andere gerust de 10+ haalt.
Want er bestaan ook gewoon loodaccu's die het tientallen jaren, zwaar dagelijks gebruik volhouden.. Alleen die zijn echt astronomisch duur en zwaar, terwijl de consument alleen maar kijkt naar het aantal amp-uur dat er in zit..
Bijvoorbeeld dit artikel: http://www.groen7.nl/alia...atterijen-minder-gewicht/
Ben benieuwd of zoiets nu écht een groot verschil gaat maken. Ze zijn redelijk nieuw die accu's, dus vandaar.Door de zeer lage zelfontlading van minder dan 0,3 procent per dag en de lange levensduur van meer dan vijf jaar kunnen eigenaren hun bolide, tweewieler of oldtimer altijd in topconditie houden en starten wanneer zij dat willen.
Mijn motor staat nu de hele winter aan een druppellader om de accu niet te slopen, anders start deze na een winter niet meer en kan er een nieuwe accu in.
[ Voor 6% gewijzigd door Peenutzz op 19-01-2013 17:38 ]
Verwijderd
spanning laten meten accu is gewoon nog in topconditie.
wel moet men er voor zorgen dat een accu niet kapotvriest als ze ''leeg'' zijn. een opgeladen accu zal dus niet kapotvriezen terwijl een auto die stil staat met lekstroom de accu leeg trekt de accu gewoon kapot ''kan'' vriezen.
de cheroke rijd ook minimaal 70 kilometer per dag, met omwegen soms wel 90 per dag.
dus korte ritjes maakt hij niet of nauwlijks mee
De prijs is behoorlijk, dat ben ik met je eens.Peenutzz schreef op zaterdag 19 januari 2013 @ 17:37:
Een 18Ah lithiumaccu kost €742,-Daar koop je voor 50 jaar loodaccu's voor. Een levensduur van langer dan 5 jaar zegt ook niet veel, dat haalt een loodaccu over het algemeen ook wel. Het enige échte voordeel dat ik erin zie is het gewicht en zelfs daar is de winst beperkt.
Vooral benieuwd of de accu's betrouwbaarder zijn. De prijs is imho nu even nog niet relevant aangezien die in de aankomende jaren flink zal zakken als het zo door gaat.
je kan kijken of er een datum code in geperst isPalomar schreef op zondag 20 januari 2013 @ 00:19:
Is er eigenlijk een (gestandaardiseerde?) manier om te zien hoe oud je accu is, bijv. zoals de code op banden? Mijn auto is 14 jaar oud, waarvan 3 jaar in mijn bezit. Zit aan de Nederlandstalige sticker erop te zien ws. niet meer de oorspronkelijke accu in, maar verder geen idee hoe oud die is.
Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?
Verwijderd
valt mee, rustige voet doet wonderenramonlambal schreef op zaterdag 19 januari 2013 @ 18:10:
fuck zal je aardig wat benzine kosten dan met zon oude cherokee elkde dag zoveel rijden xd
on-topic.
om de accu ook te kunnen sparen is de accu IN de kofferbak plaatsen. BMW heeft dat zowel Mercedes op de wat duurder modellen.
scheelt ook aardig wat motorruimte
1. Een spanning lager dan 12.4V. Hoe langer en verder de spanning daaronder is, hoe meer de accu slijt.
2. Een hoge temperatuur. Hierdoor verliest de accu vloeistof (water?) door verdamping.
Een loodaccu slijt niet van lage temperaturen. De accu heeft dan alleen (tijdelijk) een lagere capaciteit.
Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.
Maar 12.4V is nog wel vrij hoog. Een batterij kan daar snel onderkomen. Waar heb je dat getal van daan?
Peenutzz schreef op zaterdag 19 januari 2013 @ 17:37:
Een 18Ah lithiumaccu kost €742,-Daar koop je voor 50 jaar loodaccu's voor. Een levensduur van langer dan 5 jaar zegt ook niet veel, dat haalt een loodaccu over het algemeen ook wel. Het enige échte voordeel dat ik erin zie is het gewicht en zelfs daar is de winst beperkt.
Daarom zitten er ook vaak dopjes in, dan kun je dat bijvullen.Juup schreef op zondag 20 januari 2013 @ 04:49:
Een loodaccu slijt van 2 dingen:
1. Een spanning lager dan 12.4V. Hoe langer en verder de spanning daaronder is, hoe meer de accu slijt.
2. Een hoge temperatuur. Hierdoor verliest de accu vloeistof (water?) door verdamping.
Een loodaccu slijt niet van lage temperaturen. De accu heeft dan alleen (tijdelijk) een lagere capaciteit.
Het leven is te kort om geduld te hebben!
Verwijderd
of koop een accu die onderhoudsvrij isJoopieboy schreef op zondag 20 januari 2013 @ 11:29:
[...]
Daarom zitten er ook vaak dopjes in, dan kun je dat bijvullen.
Het leven is te kort om geduld te hebben!
Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.
Maar wel makkelijker. Als je er niet naar omkijkt zijn ze sowieso beter
[ Voor 38% gewijzigd door Marzman op 20-01-2013 13:33 ]
/▌
Verwijderd
Dat is nog niet zo slecht hoor....ik had hem nog niet vervangen.MegaTronics schreef op zondag 20 januari 2013 @ 13:16:
Drie maanden geleden mijn originele Hyundai accu uit 2005 vervangen door een nieuwe. Had mijn lampen laten branden en na een kleine twee uur was die al leeg.
Ouders hebben een Toyota Starlet. Gekocht met een gare accu, vaak korte ritjes, dus ook al redelijk snel aan vervanging toe. Vervolgens geen onderhoudsvrije accu gehaald en uiteraard nooit het accuzuur controleren. Vraag me af of dat ding ooit met accuzuur verkocht is. Heel erg onbetrouwbaar dat ding, op elk moment van de dag kon ie leeg staan. Laatst heeft mijn vader eens de dopjes eruit gedraaid en bleek helemaal droog te zijn... dus maar een nieuwe accu gehaald, vorige heeft amper 2 jaar gehaald
Bijvullen met gedestilleerd water? (moeilijk woord voor water dat eerst gekookt is zodat kalk etc. er uit is)_JGC_ schreef op maandag 21 januari 2013 @ 23:53:
Ouders hebben een Toyota Starlet. Gekocht met een gare accu, vaak korte ritjes, dus ook al redelijk snel aan vervanging toe. Vervolgens geen onderhoudsvrije accu gehaald en uiteraard nooit het accuzuur controleren. Vraag me af of dat ding ooit met accuzuur verkocht is. Heel erg onbetrouwbaar dat ding, op elk moment van de dag kon ie leeg staan. Laatst heeft mijn vader eens de dopjes eruit gedraaid en bleek helemaal droog te zijn... dus maar een nieuwe accu gehaald, vorige heeft amper 2 jaar gehaald.
Bovendien is het bijvullen van water alleen om het bij te vullen
Elke nacht droog aan de acculader, doorstarten tot zelfs de lampjes niet meer opgloeien... nee, dat gaat gewoon kapot.
Je moet juist bijvullen met gedestilleerd water om de verhoudingen niet te verstoren. Zolang de cel niet droog is kun je gewoon gedestilleerd water toevoegen en een hele hoop capaciteit terugkrijgen, al zal het uiteraard nooit meer worden wat het geweest is. Ik heb tientallen motoraccu's bijgevuld en weer opgeladen en het kwam vaak genoeg voor dat een bijna droge accu het na bijvullen nog een hele tijd uitgehouden heeft, terwijl een accu die amper bijgevuld hoefde te worden het gewoon niet meer wilde doen.!null schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 08:34:
Ja maar als je het zo snel moet bijvullen klopt het sowieso al niet. Dan ben je het hooguit aan het rekken.
Bovendien is het bijvullen van water alleen om het bij te vullenals je er echt veel bij moet doen dan ben je de verhoudingen van accu-zuur en de rest aan het verklooien wat ook niet goed is voor de levensduur.
Verhoudingsgewijs komen korte ritjes het meeste voor. En kort is minder dan tien minuten (naar de supermarkt en terug). Lange ritten zijn zelden langer dan 45 minuten. Dus het is een klein wonder dat dat ding nog steeds goed is.
Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.
Daarom neemt het gewicht van het elektrolyt ( gedemineraliseerd water met 38,8% zwavelzuur ) ook af als de accu leeg is.
Als het elektrolyt onder de platen komt te staan droogt de loodpasta op, en dat zal zich nooit meer volledig herstellen, wat dus capaciteit verlies is.
Verlichting dimt lekker bij snel sturen op lage snelheden!null schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 22:36:
Ja zeker. Maar is dat misschien met die elektrische stuurbekrachtiging? Je hebt ook Astra's gehad waarbij ze gewoon dynamo's bleven leveren die te weinig capaciteit hadden voor de elektrische stuurberachtigings optie.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
[ Voor 8% gewijzigd door RadioAir op 25-01-2013 20:16 ]
Verwijderd
Ik trok pas geleden de motorkap van mijn '93 Opel Frontera open en was strontverbaasd toen ik de productiedatum bekeek op de accu.
1994!!!
Hij start nog steeds als een tierelier zelfs met vrieskou.
Ik bedoel maar hahahaha.
Vroeger was bijna alles beter.
Dus tja, het werkt allemaal nog wel, maar er mag dan niks meer fout gaan. Meestal merk je die dingen wel voor het fout gaat en dan vervang ik de accu toch liever.
/▌
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Dit topic is gesloten.
![]()