Levensduur auto-accu

Pagina: 1
Acties:
  • 17.627 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:28

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Vandaag een gesprek met een bevriende 'auto-kenner'. We hadden het over accu's nav de problemen met kapotte accus in het nieuws vandaag. Mijn vorige auto, Opel Corsa, was 12 jaar oud toen ik 'm vorig jaar inruilde met 180.000 km op de teller.

In deze auto zat nog de originele af fabriek accu in. Ik heb deze nooit verwisseld. Ook nooit een probleem met deze accu gehad. De auto starte altijd gelijk, zelfs al vroor het lange tijd. Door de week werd de auto altijd voor 15 km heen naar 't werk en weer 15 terug. Deze korte ritjes schijnen funest te zijn voor de accu.

Tot zo ver mijn inleidend verhaal. Deze kenner geloofde het gewoon niet dat de originele accu er nog in zat en dus minimaal 12 jaar is meegegaan. Volgens hem kon dat gewoon niet en waarschijnlijk had de garage de accu vervangen. Dat is absoluut niet zo. Althans, ik heb nooit voor een nieuwe accu betaald. Het was volgens hem zelfs geloofwaardiger dat de garage er een nieuwe accu in heeft gedaan, buiten mijn medeweten om, dan dat de accu zo lang is meegegaan.

Wat Google-werk leert mij dat een accu 3 tot 7 jaar meegaat. En die in mijn vorige auto dus minstens 12 jaar.

Hoe speciaal/ongeloofwaardig is dit in jullie ogen?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Mwa, alsof je voor iedere accu een perfect vastgestelde levensduur kan bepalen.
M'n vorige auto heeft ook 13 jaar met de originele accu gedaan (Mazda 626), die accu is toen vrij spontaan overleden.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marccom
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:38
Met mn vorige auto ging ik langs een accuboer om de accu te laten testen omdat ik op wintersport ging met deze auto. Auto was destijds 9,5 jaar oud en had de fabrieksaccu. Accu was zeer goed volgens de tester. Week later wou de auto alleen niet meer starten en waren er 2 cellen stuk... Jaar later, andere auto, 5 jaar oud. Accu ook laten testen ivm opnieuw wintersport. Accu heeft het nog 2 jaar uitgehouden en is vorig jaar vervangen nadat ook hier een aantal cellen gebarsten waren. Ik gebruik mijn auto doordeweeks dagelijks voor veelal korte ritjes van max 20 km/dag.

Auto van mn ouders staat in de garage, soms wel 3-4 weken stil. Af en toe hangt mn vader er een druppellader aan. Jaar of twee geleden accu helemaal leeggetrokken omdat het dashboard kastje open stond, accu opgeladen maar was daarna wel vrij snel stuk. Staat een nieuwe in maar ook deze heeft het met de kou nu een stuk zwaarder lijkt het wel, auto slaat maar net aan.

Accu in de boot, die gebruiken we nog minder. Ook een 12V versie maar een stuk kleiner dan een autoaccu. Hebben we er in een jaar of 8 nu 3 van versleten. Het lijkt er dus op dat regelmatig gebruik beter is dan weinig gebruik :)

Whoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:33
Over de levensduur van een accu is weinig te zeggen, behalve dat regelmatig gebruik beter is dan weinig gebruik. De ene accu gaat maar een paar jaar mee, terwijl de andere gerust de 10+ haalt.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:26
Ik kan nu met de koudere temperaturen wel merken dat de startmotor met wat minder pit rond draait, maar de motor start wel normaal en doet er ook niet langer dan normaal over om aan te slaan

Mjah, mijn auto is een geval apart, een heleboel kleine dingetjes die ik tot nu toe gehad heb, lossen zich vanzelf op. Ook start ie slechter als de motor warm is, koud is geen probleem :P

[ Voor 33% gewijzigd door FastFred op 14-01-2013 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Mijn accu is nu 7 jaar oud en wel ver op. Mijn auto start nog wel met de vrieskou, maar de accu is vrij slecht. Met de vrieskou hebben ze het ook zwaar natuurlijk, ze hebben dan minder capaciteit maar de auto verbruikt meer stroom (kachel, lichten, achterruitverwarming en dan nog de radio die in de zomer ook gebruik wordt natuurlijk)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CiTeX
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-09-2016
Wij hebben in onze Mercedes Vito nu de vierde accu erin.
Het probleem is gewoon dat de auto heel weinig word gereden, dus de accu gaat gewoon kapot.
Hij is trouwens van 2006. Met de vrieskou hebben we echter geen problemen, gaat altijd direkt aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ik denk dat je de levensduur van een loodaccu kan zien als een hele mooie normale verdeling: 3-7 jaar zal het gemiddelde zijn. Maar met verkeerd gebruik kan je een nieuwe accu ook in 1 dag slopen, en met wat geluk (en goede omstandigheden) geloof ik ook best dat dat 12 jaar kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 89521

Er valt in het algemeen weinig van te zeggen, ik heb er wel eens een gehad die nog bionnen de garantie (2 jaar) overleed en ook een die het 11 jaar volhield.
Meer dan 10 jaar is zeker niet onmogelijk, ook bij auto's die veel gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• max
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

Ik had vanmorgen een dame met een zeehond onder de motorkap voor mijn huis staan, en die accu is 6 jaar oud. Vanmiddag even vervangen. Auto wordt elke dag gebruikt voor woon/werk en korte stukjes a maximaal 10km per rit. Daar was dat ding met deze temperaturen dus even niet op voorbereid.

Oh ja: "ja toen het laatst zo koud was startte hij al slecht".

Zeg dat dan meteen trut, dan had je vanmorgen niet stil gestaan en had ik er meteen een nieuwe in gelepeld :P

Accu in mijn oude auto is na een rit van 40km naar een vriend bij hem op de oprit overleden. Heen weg geen probleem, willen we 30min later daar weer wegrijden > helemaal niks. Startmotor maakte niet eens aanstalten om rond te gaan, geen klikkend relais, nada. Die accu was een jaar of 8 gok ik en dat was in de volle zomer.

[ Voor 25% gewijzigd door max op 14-01-2013 22:01 ]

Bald by design, beard by choice.

Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:40

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Nog een leuke om te weten, korte ritjes maken op zich niet echt uit, en 15 km is al niet direct kort meer (kort is minder dan 5 kilometer). De tijd dat de motor draait is belangrijker. Met minimaal een half uur draaien, is de accu weer volledig opgeladen over het algemeen.

Een loodaccu slijt vooral van diep-ontladen (een keer je lichten een nacht aan laten doet veel meer schade dan regelmatig starten).

Dat een accu 12 jaar meegaat, kan best, zeker bij loodaccu's. Een kenmerk daarvan is namelijk juist de lange levensduur. Maar dat is ook afhankelijk van het specifieke ontwerp van de accu, hoeveel schokken en trillingen de accu aan blootgesteld wordt, etc.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09-05 13:17
Accu's zijn eigenlijk volledig onberekenbaar als je het mij vraagt. Zo heb je peperdure Optima GEL accu's die binnen een half jaar doodgaan, of juist accu's die ontzettend lang mee gaan ook al zou je het niet verwachten.
En de momenten dat ze er mee ophouden komt meestal als een verrassing. Werkt vaak nog prima, en dan ineens niks meer.

Wel moet ik zeggen dat het nuttig is (bij slecht/zwak starten) even de accupolen te controleren. Soms is het zoiets simpels. Maar in deze tijden zijn het toch meestal dooie accu's :)

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

En stiekem stoppen fabrikanten echt wel kwalitatieve accu's in auto's. vooral de goedkopere vervangingsaccu's die je voor 5-6 tientjes koopt (ipv 150 voor hetzelfde model als af-fabriek) leggen na 3-5 jaar het loodje..
Peenutzz schreef op maandag 14 januari 2013 @ 21:06:
Over de levensduur van een accu is weinig te zeggen, behalve dat regelmatig gebruik beter is dan weinig gebruik. De ene accu gaat maar een paar jaar mee, terwijl de andere gerust de 10+ haalt.
en dat, regelmatig gebruik, kwaliteit van de accu zelf, en niet te diep ontladen (lichten laten branden) zijn de voornaamste factoren in een lange levensduur van n accu.. :)

Want er bestaan ook gewoon loodaccu's die het tientallen jaren, zwaar dagelijks gebruik volhouden.. Alleen die zijn echt astronomisch duur en zwaar, terwijl de consument alleen maar kijkt naar het aantal amp-uur dat er in zit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Laatst online: 09:29

Snow_King

Konijn is stoer!

Ik ben eigenlijk heel benieuwd wat de Lithium 12V accu's gaan doen op termijn.

Bijvoorbeeld dit artikel: http://www.groen7.nl/alia...atterijen-minder-gewicht/
Door de zeer lage zelfontlading van minder dan 0,3 procent per dag en de lange levensduur van meer dan vijf jaar kunnen eigenaren hun bolide, tweewieler of oldtimer altijd in topconditie houden en starten wanneer zij dat willen.
Ben benieuwd of zoiets nu écht een groot verschil gaat maken. Ze zijn redelijk nieuw die accu's, dus vandaar.

Mijn motor staat nu de hele winter aan een druppellader om de accu niet te slopen, anders start deze na een winter niet meer en kan er een nieuwe accu in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
Een 18Ah lithiumaccu kost €742,- :X Daar koop je voor 50 jaar loodaccu's voor. Een levensduur van langer dan 5 jaar zegt ook niet veel, dat haalt een loodaccu over het algemeen ook wel. Het enige échte voordeel dat ik erin zie is het gewicht en zelfs daar is de winst beperkt.

[ Voor 6% gewijzigd door Peenutzz op 19-01-2013 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 97348

mijn '88 cherokee limited heeft nu een 8 jaar oude accu en start elke keer netjes en direct.
spanning laten meten accu is gewoon nog in topconditie.
wel moet men er voor zorgen dat een accu niet kapotvriest als ze ''leeg'' zijn. een opgeladen accu zal dus niet kapotvriezen terwijl een auto die stil staat met lekstroom de accu leeg trekt de accu gewoon kapot ''kan'' vriezen.

de cheroke rijd ook minimaal 70 kilometer per dag, met omwegen soms wel 90 per dag.
dus korte ritjes maakt hij niet of nauwlijks mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramonlambal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-05 21:25
fuck zal je aardig wat benzine kosten dan met zon oude cherokee elkde dag zoveel rijden xd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Laatst online: 09:29

Snow_King

Konijn is stoer!

Peenutzz schreef op zaterdag 19 januari 2013 @ 17:37:
Een 18Ah lithiumaccu kost €742,- :X Daar koop je voor 50 jaar loodaccu's voor. Een levensduur van langer dan 5 jaar zegt ook niet veel, dat haalt een loodaccu over het algemeen ook wel. Het enige échte voordeel dat ik erin zie is het gewicht en zelfs daar is de winst beperkt.
De prijs is behoorlijk, dat ben ik met je eens.

Vooral benieuwd of de accu's betrouwbaarder zijn. De prijs is imho nu even nog niet relevant aangezien die in de aankomende jaren flink zal zakken als het zo door gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Is er eigenlijk een (gestandaardiseerde?) manier om te zien hoe oud je accu is, bijv. zoals de code op banden? Mijn auto is 14 jaar oud, waarvan 3 jaar in mijn bezit. Zit aan de Nederlandstalige sticker erop te zien ws. niet meer de oorspronkelijke accu in, maar verder geen idee hoe oud die is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

Duinkonijn

Huh?

Palomar schreef op zondag 20 januari 2013 @ 00:19:
Is er eigenlijk een (gestandaardiseerde?) manier om te zien hoe oud je accu is, bijv. zoals de code op banden? Mijn auto is 14 jaar oud, waarvan 3 jaar in mijn bezit. Zit aan de Nederlandstalige sticker erop te zien ws. niet meer de oorspronkelijke accu in, maar verder geen idee hoe oud die is.
je kan kijken of er een datum code in geperst is

Afbeeldingslocatie: http://www.ultimateone.co.uk/img/articles/speedtouch-330-casing-date-code.jpg

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ramonlambal schreef op zaterdag 19 januari 2013 @ 18:10:
fuck zal je aardig wat benzine kosten dan met zon oude cherokee elkde dag zoveel rijden xd
valt mee, rustige voet doet wonderen ;)

on-topic.
om de accu ook te kunnen sparen is de accu IN de kofferbak plaatsen. BMW heeft dat zowel Mercedes op de wat duurder modellen.
scheelt ook aardig wat motorruimte :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Een loodaccu slijt van 2 dingen:

1. Een spanning lager dan 12.4V. Hoe langer en verder de spanning daaronder is, hoe meer de accu slijt.
2. Een hoge temperatuur. Hierdoor verliest de accu vloeistof (water?) door verdamping.

Een loodaccu slijt niet van lage temperaturen. De accu heeft dan alleen (tijdelijk) een lagere capaciteit.

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
En overladen / met te hoge spanning laden..

Maar 12.4V is nog wel vrij hoog. Een batterij kan daar snel onderkomen. Waar heb je dat getal van daan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-05 21:40

mux

99% efficient!

Peenutzz schreef op zaterdag 19 januari 2013 @ 17:37:
:s wtf hebben ze met die accu gedaan, in goud gedoopt ofzo? Zelfs snelontladings li-ion/lipo's zijn ~€0.65/Wh, en die accu is maar net 200 Wh. Zelfs als ze er een ultraduur stuk laadelektronica en plastic aan hebben gehangen zou hij nog niet duurder dan 200-300 euro moeten zijn; min of meer hetzelfde als een Optima gelaccu.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Juup schreef op zondag 20 januari 2013 @ 04:49:
Een loodaccu slijt van 2 dingen:

1. Een spanning lager dan 12.4V. Hoe langer en verder de spanning daaronder is, hoe meer de accu slijt.
2. Een hoge temperatuur. Hierdoor verliest de accu vloeistof (water?) door verdamping.

Een loodaccu slijt niet van lage temperaturen. De accu heeft dan alleen (tijdelijk) een lagere capaciteit.
Daarom zitten er ook vaak dopjes in, dan kun je dat bijvullen. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Joopieboy schreef op zondag 20 januari 2013 @ 11:29:
[...]

Daarom zitten er ook vaak dopjes in, dan kun je dat bijvullen. :)
of koop een accu die onderhoudsvrij is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Die zijn niet altijd beter. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-05 14:22
Zeer geloofwaardig : ik heb vorig jaar na 11 jaar de originele (Volvo) accu laten vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Drie maanden geleden mijn originele Hyundai accu uit 2005 vervangen door een nieuwe. Had mijn lampen laten branden en na een kleine twee uur was die al leeg. Zeker met het oog op de komende winter de boel laten vervangen.

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Met dit weer schakel ik wel eerst alle electronica uit voor ik de motor afzet om de accu te sparen. Verwarming, achterruitverwarming, lichten. Ik heb het idee dat dit wel helpt, zeker bij een kort ritje (mijn normale ritjes zijn 60 km, dan laadt de accu wel genoeg bij :p )
Maar wel makkelijker. Als je er niet naar omkijkt zijn ze sowieso beter :p

[ Voor 38% gewijzigd door Marzman op 20-01-2013 13:33 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 89521

MegaTronics schreef op zondag 20 januari 2013 @ 13:16:
Drie maanden geleden mijn originele Hyundai accu uit 2005 vervangen door een nieuwe. Had mijn lampen laten branden en na een kleine twee uur was die al leeg.
Dat is nog niet zo slecht hoor....ik had hem nog niet vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Auto van eind 2003 gekocht in mei 2008, zat een varta accu in. Heeft het tot vorig jaar altijd nog prima gedaan, maar kreeg toen last van airbagstoringen bij het starten. Auto uit en weer aan en het lampje ging uit... bleek achteraf dat de varta accu bij het starten naar 8-9V dook en vervolgens langzaam weer naar 14V klom. Vervangen door een 63Ah Celectric accu van 5-6 tientjes en dat ding doet het nu de 2e winter zonder moeite.

Ouders hebben een Toyota Starlet. Gekocht met een gare accu, vaak korte ritjes, dus ook al redelijk snel aan vervanging toe. Vervolgens geen onderhoudsvrije accu gehaald en uiteraard nooit het accuzuur controleren. Vraag me af of dat ding ooit met accuzuur verkocht is. Heel erg onbetrouwbaar dat ding, op elk moment van de dag kon ie leeg staan. Laatst heeft mijn vader eens de dopjes eruit gedraaid en bleek helemaal droog te zijn... dus maar een nieuwe accu gehaald, vorige heeft amper 2 jaar gehaald :X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Veel groenige aanslag? Kan slechte accu zijn maar ook te hoog laad voltage. Kun je even meten. Voor hetzelfde geld is de regulator gaar en is ie met 18V aan het laden, dan is hij snel opgedroogd hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:26
_JGC_ schreef op maandag 21 januari 2013 @ 23:53:
Ouders hebben een Toyota Starlet. Gekocht met een gare accu, vaak korte ritjes, dus ook al redelijk snel aan vervanging toe. Vervolgens geen onderhoudsvrije accu gehaald en uiteraard nooit het accuzuur controleren. Vraag me af of dat ding ooit met accuzuur verkocht is. Heel erg onbetrouwbaar dat ding, op elk moment van de dag kon ie leeg staan. Laatst heeft mijn vader eens de dopjes eruit gedraaid en bleek helemaal droog te zijn... dus maar een nieuwe accu gehaald, vorige heeft amper 2 jaar gehaald :X.
Bijvullen met gedestilleerd water? (moeilijk woord voor water dat eerst gekookt is zodat kalk etc. er uit is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ja maar als je het zo snel moet bijvullen klopt het sowieso al niet. Dan ben je het hooguit aan het rekken.

Bovendien is het bijvullen van water alleen om het bij te vullen :P als je er echt veel bij moet doen dan ben je de verhoudingen van accu-zuur en de rest aan het verklooien wat ook niet goed is voor de levensduur. In het (verre) buitenland zitten er nog wel eens bedrijfjes die niets anders doen dan accu's voorzien van nieuwe accuzuur en gedestilleerd water (weet verder niet wat er exact allemaal in gaat) om de accu op peil te houden met kloppende verhoudingen. Hier proppen we er gewoon een nieuwe accu in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Mja, als je het nooit gecontroleerd hebt en je constateert anderhalf jaar na wekelijkse problemen dat er geen zuur meer in zit, dan heeft bijvullen ook niet heel veel zin meer. Zo'n accu zal nooit overeen komen met wat het geweest zou moeten zijn.

Elke nacht droog aan de acculader, doorstarten tot zelfs de lampjes niet meer opgloeien... nee, dat gaat gewoon kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
!null schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 08:34:
Ja maar als je het zo snel moet bijvullen klopt het sowieso al niet. Dan ben je het hooguit aan het rekken.

Bovendien is het bijvullen van water alleen om het bij te vullen :P als je er echt veel bij moet doen dan ben je de verhoudingen van accu-zuur en de rest aan het verklooien wat ook niet goed is voor de levensduur.
Je moet juist bijvullen met gedestilleerd water om de verhoudingen niet te verstoren. Zolang de cel niet droog is kun je gewoon gedestilleerd water toevoegen en een hele hoop capaciteit terugkrijgen, al zal het uiteraard nooit meer worden wat het geweest is. Ik heb tientallen motoraccu's bijgevuld en weer opgeladen en het kwam vaak genoeg voor dat een bijna droge accu het na bijvullen nog een hele tijd uitgehouden heeft, terwijl een accu die amper bijgevuld hoefde te worden het gewoon niet meer wilde doen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killjoy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-05 19:38

Killjoy

Klingon lawn products

Mijn Seat Ibiza uit mei 2003 heeft ook nog steeds de originele accu. Heb 'm zelfs nog nooit van dichtbij bekeken :)

Verhoudingsgewijs komen korte ritjes het meeste voor. En kort is minder dan tien minuten (naar de supermarkt en terug). Lange ritten zijn zelden langer dan 45 minuten. Dus het is een klein wonder dat dat ding nog steeds goed is. :P

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06:29
Accuzuur verdampt amper, het word opgenomen in de loodplaten van de accu.
Daarom neemt het gewicht van het elektrolyt ( gedemineraliseerd water met 38,8% zwavelzuur ) ook af als de accu leeg is.

Als het elektrolyt onder de platen komt te staan droogt de loodpasta op, en dat zal zich nooit meer volledig herstellen, wat dus capaciteit verlies is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:50
Het is ook gewoon geluk (of pech) hebben.. De eerste General Motors accu van 42Ah van de Corsa C van m'n vriendin ging na 3,5 jaar stuk, de 2e Banner 42Ah accu hield 't een jaar vol, de derde General Motors accu van 50Ah hield het 2 jaar en 3 maanden vol en eergisteren is er een nieuwe 60Ah General Motors in gegaan. Mag hopen dat die het eens wat langer dan 3 jaar vol houdt om een 1.2L aan de praat te slingeren (welliswaar met dubbele rem en stuurbekrachtiging maar dan nog, drama die dingen)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Als die accu's zo snel sterven, wordt het dan niet eens tijd voor wat anders? Ik zou na 3 GM/Opel accu's in korte tijd het wel bekeken hebben met die dingen, ik had er allang een Varta ingezet :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ja zeker. Maar is dat misschien met die elektrische stuurbekrachtiging? Je hebt ook Astra's gehad waarbij ze gewoon dynamo's bleven leveren die te weinig capaciteit hadden voor de elektrische stuurberachtigings optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06:04
!null schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 22:36:
Ja zeker. Maar is dat misschien met die elektrische stuurbekrachtiging? Je hebt ook Astra's gehad waarbij ze gewoon dynamo's bleven leveren die te weinig capaciteit hadden voor de elektrische stuurberachtigings optie.
Verlichting dimt lekker bij snel sturen op lage snelheden >:)

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Als de dynamo al niet spontaan kapot ging :P (wat heel vaak gebeurde bij die Astra's)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:50
Gaat om een aangepaste auto, had liever helemaal geen Opel gezien (van die generatie dan, de huidige auto's zijn prima) maar helaas weinig keus, Renault/BMW kon niet met de aanpassingen die mijn vriendin nodig heeft. De eerste accu dachten we gewoon pech gehad, de tweede accu hebben we geld terug geeist van de verkoper (en gekregen) en toen de 50Ah accu van GM laten plaatsen. Dit ging lang goed maar 't was nu weer ellende. Omdat de rembekrachtiging al op druk komt als je 't contact aanzet (en de stuurbekrachtiging op druk komt zodra je start) heeft die auto al een keer gestart qua accuvermogen voordat je daadwerkelijk de startmotor aan gaat slingeren :) En ik had er ook al lang een Varta in gezet (en cruise control ingebouwd), maar m'n vriendin is helaas nogal dealertrouw.

[ Voor 8% gewijzigd door RadioAir op 25-01-2013 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1026087

Even een oude koe uit de sloot trekken.

Ik trok pas geleden de motorkap van mijn '93 Opel Frontera open en was strontverbaasd toen ik de productiedatum bekeek op de accu.

1994!!!
Hij start nog steeds als een tierelier zelfs met vrieskou.

Ik bedoel maar hahahaha.
Vroeger was bijna alles beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Na zes jaar zijn bij mij accu's meestal wel versleten. Soms gaan ze zeven jaar mee maar dan maak ik in de winter al wat spannende momenten mee. Bijvoorbeeld als de motor afslaat kort na het starten, want dan heeft de accu geen energie om de motor nog een keer te starten zeker niet als er andere grote stroomverbruikers aan hebben gestaan.

Dus tja, het werkt allemaal nog wel, maar er mag dan niks meer fout gaan. Meestal merk je die dingen wel voor het fout gaat en dan vervang ik de accu toch liever.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Laatst online: 10:40

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Modbreak:@Anoniem: 1026087 Was het daarvoor nou nodig om een 5 jaar oud topic omhoog te trappen? Ik vind van niet.
De accu voor dit topic is definitief op en gaat op slot.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.