Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suuzziie
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 02-08-2020
Hoi,

Ik heb zonet me laptop ook voorzien van een SSD van Crucial (M4). Ik vroeg mij in het volgende af:
In mijn PC heb ik een Samsung 830 SSD zitten die standaard overprovisioning uit heeft staan. Dit moest ik met Magician software handmatig inschakelen. Ik heb gezocht maar kon geen soortgelijke software vinden voor de M4.

Mijn vraag is: Is het verstandig om de M4 ook te overprovisionen? Zoja hoe doe ik dat?

Alvast bedankt en geniet van de sneeuwval O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 30-05 13:39

Swordlord

Act first, think never

Ten eerste, dit soort kleine vraagjes horen normaal thuis hier Het grote SSD topic ~ Deel 9.

Verder...
Overprovisioning is niks meer dan de gebruiker minder toegang geven tot opslag capaciteit. Bij de Samsungs kun je instellen dat op controller niveau de toegankelijke capaciteit wordt ingekort, maar hetzelfde effect is ook gewoon te bereiken door de SSD niet voor de volledige grootte te partitioneren.
Omdat je dan namelijk ook capaciteit achterhoud van de gebruiker, tengoede van de controller voor optimalisaties enzo.

Voor normaal algemeen gebruik is het overigens niet direct nodig om dit allemaal te doen... Doormiddel van TRIM blijven de prestaties goed op orde en de levensduur is geen probleem.

Scenario's waar het wel verstandig bij is, is als je enorm veel data verwerkt voor de levensduur of wanneer je gegarandeerd moet zijn van constante (random) write performance.

offtopic:
Welke sneeuwval? ik zie niks :9

[ Voor 7% gewijzigd door Swordlord op 14-01-2013 15:58 ]