Utp 5e splitsen

Pagina: 1
Acties:

• aasIIX
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21-11 12:02
Hallo,

Ik heb een router in mijn meterkast. Hiervandaan loopt een kabel door een buisje naar de woonkamer en is aangesloten op de TV. Dit werkt perfect.

Nu wil ik een HTPC bij me TV setup neerzetten, alleen daar wil ik dus ook een UTP 5e op aansluiten. De buis waar de eerste kabel is doorgetrokken zit al vol. Kan ik op de UTP gewoon een splitter zetten en geeft dit dan ook voldoende snelheid voor downloaden? Het liefst hek ik 3 aansluiten in de kamer terwijl ik er nu 1 heb.

Mvg,

AasIIX

• tumtum100
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:17
Een switch lijkt me hier een beste oplossing voor.

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-11 17:46

Brons

Fail!

Wat jij zoekt is een switch. Elke computerwinkel heeft dit in het assortiment.

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-12 11:44

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Precies: een switch gaat je bieden wat je nodig hebt. Vroegah kon je nog de UTP kabel splitsen in twee helften voor een tweede aansluiting maar dat was toen al not-done.

• GBCHEATER
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17-09-2024
Wanneer je een switch er tussen zet, zal dit voor twee of drie apparaten waarschijnlijk geen problemen geven. Het gebruik van meerdere kabels wordt pas echt handig wanneer er heel veel apparaten aangesloten worden.

• aasIIX
Deze sluit ik dan gewoon aan op de kabel in de woonkamer neem ik aan? Zit er binnen switches ook nog veel kwaliteitsverschil? De eerst "hit" op google geeft er al een circa 100 weer. Jullie een merk of product advies?

• sebastius
  • Laatst online: 02-12 11:44

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

pricewatch: TP-Link TL-SG1005D

pricewatch: ICIDU Gigabit Switch 5 ports

En zo nog honderden modellen. Deze komt dus bij de TV inderdaad te staan.

[ Voor 30% gewijzigd door sebastius op 14-01-2013 14:28 ]

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14-11 17:04

MeltedForest

Lenny-t

http://tweakers.net/categ...twerk-switches/producten/

Die bovenste (TP Link van 15 euro) is al prima

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-12 15:26

thunder8

Het gedonder begint weer.

De meeste moderne switches hebben port-sensing. Dat betekent dat het niet uitmaakt waar je de kabel vanuit de meterkast inplugt. De overige poorten kan je dan gebruiken om de apparaten bij de TV weer aan te sluiten. Als je nu al 3 apparaten hebt staan, zou ik voor een 8-poorts gaan, dan heb je ruimte over voor eventuele apparaten in de toekomst.

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

• aasIIX
Ik weet niet of deze vraag in het goede forum staat, maar bij deze.

Dit modem heb ik. Cisco EPC3925. Soms in de tuin heb ik niet goed bereik meer terwijl dit maar een circa 10 meter is. Ditzelfde geld voor de zolder. Terwijl ik daar toch soms mijn i-pad of telefoon gebruik.

Enig idee welke oplossingen er hiervoor zien.

(*kanalen ook al verandert heeft weinig effect)

Mvg,

AasIIX

[ Voor 6% gewijzigd door aasIIX op 14-01-2013 14:46 ]

• dion_b
  • Laatst online: 11:48

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Oplossing kunnen we pas geven als we weten wat het probleem exact is.

Afstand is het iig niet, WiFi kan honderden meter reiken over een open veld zonder interferentie. Dat zijn gelijk de problemen die je wel kunt hebben:

1) je muren en vloeren zijn van beton, de signalen gaan er niet doorheen. In dat geval is een access point de oplossing. Die zet je aan de andere kant van muur/vloer neer en sluit je (bedraad!) aan op je modem/router.

2) de signalen komen wel sterk genoeg aan, maar er is interferentie van de buren. Dit is lastiger, want je kunt moeilijk je hele tuin af gaan schermen. Oplossing is om met het 5GHz frequentieband te werken ipv 2.4GHz, omdat je dan meer kanalen hebt en minder mensen die erop zitten. Dat kan je EPC3925. Nadeel is dat 5GHz veel minder goed door muren heengaat, waardoor je mogelijk alsnog een tweede AP nodig hebt. Bovendien moet je apparatuur het aankunnen. Een iPad iig wel, maar het verschilt per telefoon. Ook vrij high-end dingen hebben vaak alleen 2.4GHz support.

Voor punt 1: geef aan waar je muren en vloeren van gemaakt zijn. Zit je modem/router trouwens weggestopt in de meterkast, of wat erbuiten? Dat laatste kan al veel schelen (gewoon aan buitenkant meterkast ophangen, je kunt vaak bestaande ethernet en coaxkabels blijven gebruiken)

Voor punt 2: installeer op een laptop InSSIDer en kijk hoeveel netwerken je kunt detecteren, hoe sterk ze zijn en op welk kanaal. Als je meerdere overlappende sterke netwerken hebt, ben je de lul. Zeker bij oudere huizen gaan die signalen door alle muren en vloeren heen. Hier (klein appartement, houten vloeren, enkelsteens muren in A'dam) detecteer ik in de woonkamer 53 netwerken op de 2.4GHz-band. Van kanaal wisselen helpt niets. In de 5GHz-band zijn er maar 3 en alleen m'n eigen netwerk is sterk.

Oslik blyat! Oslik!

• navlim
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-02-2024
Just wondering, zit die huidige utp kabel in de tv poort van je router? Dan kan je daar toch geen internet vanaf halen voor je htpc of vergis ik me?

Canon 550D | 24-105 IS USM | 70-300 IS USM | 12-24 AT-X | 50 1.8 | YN565 | Cullman Magnesit 525M | Manfrotto 804RC2

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

sebastius schreef op maandag 14 januari 2013 @ 14:22:
Precies: een switch gaat je bieden wat je nodig hebt. Vroegah kon je nog de UTP kabel splitsen in twee helften voor een tweede aansluiting maar dat was toen al not-done.
Waarom zou dat nu niet meer kunnen? En waarom is dat not-done? 100Mbit/s kan toch genoeg zijn? ;)

Goedkoop bellen via VoIP

• aasIIX
1; Muren zijn van beton volgens mij gewapend.
2; Een circa 25 verbindingen kan ik hier ontvangen, als ik hem op kanaal 13, met 40 mhz zet heeft die een iets betere verbinding, maar nog niet optimaal.

....zou ik die acces point dan bij de TV kunnen neerzetten zodat die weg gewerkt is, of moet het bij de echt bij de meterkast waar het modem staat? Dit is lelijk want dan staat die acces point dus in het zicht>?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

navlim schreef op maandag 14 januari 2013 @ 19:11:
Just wondering, zit die huidige utp kabel in de tv poort van je router? Dan kan je daar toch geen internet vanaf halen voor je htpc of vergis ik me?
De EPC3925 is een kabelmodem, er gaat geen TV over. TS heeft geheid kabelTV (analoog of digitaal)
MensionXL schreef op maandag 14 januari 2013 @ 19:39:
[...]

Waarom zou dat nu niet meer kunnen? En waarom is dat not-done? 100Mbit/s kan toch genoeg zijn? ;)
En 640kB zou voor iedereen genoeg moeten zijn :z

Punt is:
1) TS klinkt niet bijzonder tech-savvy, het *goed* leiden van twee verbindingen over een enkele UTP is een priegelwerk.
2) Als je het toch doet, doe het dan goed. Gb switch en je bent voor de komende x-tijd klaar. Het zou trouwens kunnen dat TS 120Mb/s internet heeft (zowat alle kabelaars bieden dat aan), dan wil je sowieso >100Mb/s
aasIIX schreef op maandag 14 januari 2013 @ 19:56:
1; Muren zijn van beton volgens mij gewapend.
2; Een circa 25 verbindingen kan ik hier ontvangen, als ik hem op kanaal 13, met 40 mhz zet heeft die een iets betere verbinding, maar nog niet optimaal.

....zou ik die acces point dan bij de TV kunnen neerzetten zodat die weg gewerkt is, of moet het bij de echt bij de meterkast waar het modem staat? Dit is lelijk want dan staat die acces point dus in het zicht>?
Auw. 1 en 2 dus :X

In dat geval raad ik je aan om meerdere AP's te gebruiken en naar 5GHz over te stappen.

Een AP bij TV kan makkelijk, sterker nog, als je een router koopt en die als AP instelt (zie [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point) heb je in praktijk een AP en switch ineen dus met een kastje ben je al geholpen. Koop in ieder geval een simultaneous dual-band router/AP, dus eentje die tegelijk 2.4GHz en 5GHz aankan. Dan kun je met 5GHz verbinden met de apparaten die dat aankunnen (op hoge snelheid zonder interferentie) en kun je voor de rest aanmodderen met 2.4GHz.

Dat gezegd: in zicht = goede verbinding, uit zicht = baggerverbinding. Dat geldt bij je meterkast en bij je TV. Je zult eigenlijk een derde AP nodig hebben op zolder, tenzij ik me vergis gaat een AP bij TV je daar niet veel helpen. En die AP moet ook bedraad aangesloten zijn. Heb je UTP naar zolder liggen of kun je dat (eenvoudig) trekken?

Oslik blyat! Oslik!

• MensionXL
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

dion_b schreef op maandag 14 januari 2013 @ 20:17:

[...]

En 640kB zou voor iedereen genoeg moeten zijn :z

Punt is:
1) TS klinkt niet bijzonder tech-savvy, het *goed* leiden van twee verbindingen over een enkele UTP is een priegelwerk.
2) Als je het toch doet, doe het dan goed. Gb switch en je bent voor de komende x-tijd klaar. Het zou trouwens kunnen dat TS 120Mb/s internet heeft (zowat alle kabelaars bieden dat aan), dan wil je sowieso >100Mb/s
Nou nou nou, ik denk dat je zelf ook wel beseft dat dat wel heel overdreven is. 100Mbit/s is geen 1000Mbit/s maar daarom hoeft het nog niet gelijk totaal waardeloos te zijn ;) Er is later natuurlijk altijd nog de kans om een extra kabeltje te leggen, bijvoorbeeld.

Omdat jij toevallig 120Mbit/s hebt liggen, betekent niet gelijk dat iedereen _minimaal_ 1000Mbit/s wil neerleggen? :)

Goedkoop bellen via VoIP

• aasIIX
Dus ik moet zoiets als dit halen... NETGEAR Wireless Router - N600 Dual Band Gigabit?

Maar deze is wel heel groot :(, zijn er ook wat kleinere, en ja ik heb 120Mbit.

Op zolder kan ik wel een Cat 5e trekken, maar op zolder heb ik niks staan en wil ik ook zo laten, op de eerste verdieping staat mijn pc op slaapkamer, hier ligt ook een cat5e heen? is dit geen betere plek?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MensionXL schreef op maandag 14 januari 2013 @ 21:45:
[...]

Nou nou nou, ik denk dat je zelf ook wel beseft dat dat wel heel overdreven is. 100Mbit/s is geen 1000Mbit/s maar daarom hoeft het nog niet gelijk totaal waardeloos te zijn ;) Er is later natuurlijk altijd nog de kans om een extra kabeltje te leggen, bijvoorbeeld.

Omdat jij toevallig 120Mbit/s hebt liggen, betekent niet gelijk dat iedereen _minimaal_ 1000Mbit/s wil neerleggen? :)
Ahum:
aasIIX schreef op maandag 14 januari 2013 @ 22:47:
Dus ik moet zoiets als dit halen... NETGEAR Wireless Router - N600 Dual Band Gigabit?

Maar deze is wel heel groot :(, zijn er ook wat kleinere, en ja ik heb 120Mbit.
:z
Op zolder kan ik wel een Cat 5e trekken, maar op zolder heb ik niks staan en wil ik ook zo laten, op de eerste verdieping staat mijn pc op slaapkamer, hier ligt ook een cat5e heen? is dit geen betere plek?
Waar wil je WiFi-ontvangst goed hebben? Jij noemt zolder, dan wil je daar AP hebben. Als slaapkamer belangrijker is, dan daar.

Ben trouwens hoe langer hoe meer overtuigd dat je in de toekomst volledig over wil op 5GHz en dat je per kamer een eigen AP wilt, dus zowel slaapkamer als zolder - maar misschien is dat overdreven in jouw geval.

Mbt die Netgear - geef gewoon typenr ipv marketingblaatnaam. De WNDR3700 (de originele, niet de v2, laat staan de 3800) is nog steeds erg goed te noemen, ook vrij betaalbaar en kan prima OpenWRT draaien. Dat is een aanrader, maar verschillende TP-Link gevallen doen bijna hetzelfde voor minder geld.

Oslik blyat! Oslik!

• aasIIX
Nee, een kastje op elke kamer lijkt me wat overkill en daarnaast staat het gewoon ook niet mooi.

Is er niet een goede signal booster voor het gehele huis, of zijn dit soort praatjes van WIFI Boosters meer Nonsens....?

Ik zet denk ik wel een modem in de kamer neer, zodat we in de huiskamer in ieder geval goede ontvangt hebben. (*WNDR3700) die bedoelde ik ook.

*Enja klopt helemaal ik ben een leek op dit gebied. Er moet ook nog een NAS server komen, En aangesloten worden op PC boven en op de HTPC.

[ Voor 16% gewijzigd door aasIIX op 14-01-2013 23:07 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

"WiFi boosters" oftewel repeaters zijn een prima oplossing voor een totaal ander probleem, namelijk onvoldoende bereik over open veld zonder interferentie.

Zo'n ding heeft net zo goed last van muren en interferentie als je nu al hebt, en halveert per definitie ook nog je snelheid. Doet meer kwaad dan goed, gewoon AP's bedraad aansluiten is de enige draadloze oplossing.

Oslik blyat! Oslik!

• aasIIX
Ga ik doen.

• MensionXL
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

En waarom zou je daar 120Mbit/s op moeten halen? Het is toch ook geen ramp als hij beperkt wordt op 100Mbit/s? :) Ik zou zelf ook voor gigabit gaan maar 100Mbit/s is ook zeker nog een optie hoor :)

Goedkoop bellen via VoIP

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

MensionXL schreef op maandag 14 januari 2013 @ 23:26:
En waarom zou je daar 120Mbit/s op moeten halen? Het is toch ook geen ramp als hij beperkt wordt op 100Mbit/s? :) Ik zou zelf ook voor gigabit gaan maar 100Mbit/s is ook zeker nog een optie hoor :)
Komop; over 4 jaar wordt een GBit verbinding een bottleneck voor ISP's. Gewoon de wet van Moore

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MensionXL schreef op maandag 14 januari 2013 @ 23:26:
[...]

Het gaat niet om de zuivere keuze tussen 100Mb/s en 1Gb/s, maar om flink aanhobbyen voor een houtje-touwtje 100Mb/s oplossing vs makkelijk kant-en-klaar 1Gb/s doen. Ik schat TS niet echt in als hobbyist, en als je geen RJ-45 tang hebt kost dat al meer dan een simpele Gb switch.

Daarnaast, als het iets doet, doe het gewoon goed. Ook al is de snelheid van je internetverbinding niet zo relevant, het kan nooit kwaad om een goede snelle LAN-verbinding te hebben. Tussen PCs onderling maakt 100Mb/s en 1Gb/s fors uit.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1