Toon posts:

Kan dit kapotte stukje kwaad? En een vraag over koeling

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dit is een MSI GTX 460 HAWK 1 GB videokaart. Nu vroeg ik mij de volgende 2 dingen af:
Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/34s4j7t.jpg

En de 2de, de achterste koeler/fan beweegt vele malen stroever als de voorste.
Nu vroeg ik mij af of dit hoort, en of dit kwaad kan?
Ik heb tot heden maar 5 min kunnen testen, en de voorste fan draaide, de achterste niet.

Aangezien mini-hdmi naar hdmi geen succes was (power saving mode), moet ik het vandaag nogmaals proberen, dit keer echter met DVI kabels. Dan kan ik kijken of de fan uberhaupt beweegt als ik ze op 100% zet. (en temperatuur na een uurtje gamen).

Graag hoor ik jullie mening hierover.. (in ieder geval over het eerste punt!

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Eerste punt kan weinig kwijt, is enkel om de warmte van de heat ipe's af te geven aan de lucht. 1 minder maakt niet uit.

Verwijderd

Topicstarter
AktiveHate schreef op maandag 14 januari 2013 @ 11:30:
Eerste punt kan weinig kwijt, is enkel om de warmte van de heat ipe's af te geven aan de lucht. 1 minder maakt niet uit.
Kan ik deze het beste helemaal loshalen (weghalen)? of los laten hangen zoals die nu zit. Hij zal er niet afvallen.

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:29
Kan in principe weinig kwaad, maar wat bedoel je met "stroef" bewegen?

Loopt de fan aan op die losse koelfin? In dat geval kan het WEL kwaad, want een geblokkeerde fan is vragen om problemen.

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Zolang het niet rateld, laten zitten. let wel even op of de heatpipes niet lek zijn. Anders gelijk RMA.Een eigen foto zegt meer dan duizend woorden in dit geval ;)

[ Voor 23% gewijzigd door eL_Jay op 14-01-2013 11:34 ]

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Laten zitten is het beste zolang het maar niet in de bladen kan komen, maar opmakend uit je foto gaat dat wel goed.

Verwijderd

Ik zou het vinnetje eraf halen want als hij losvalt terwijl de computer aanstaat kan hij ergens anders op vallen en kortsluiting veroorzaken.

Verwijderd

Topicstarter
LinuX-TUX schreef op maandag 14 januari 2013 @ 11:32:
Kan in principe weinig kwaad, maar wat bedoel je met "stroef" bewegen?

Loopt de fan aan op die losse koelfin? In dat geval kan het WEL kwaad, want een geblokkeerde fan is vragen om problemen.
Als ik de kaart in mijn handen hebt, kan ik de linker koelen gewoon een flinke draai geven zonder problemen.
(dan draait die 1-2 rondjes bij wijze van spreken).

De rechter koeler, kan ik echter niet draaien zoals beschreven bij boven genoemde.
Deze moet ik redelijk hard met mijn vinger rondduwen wil er beweging in komen.

Tijdens mijn eerste " 5 min test " zonder beeld.. draaide de linker koeler rond.
De rechter koeler echter niet, deze bewoog niet.

Dit staat los van de koelfin. Sorry als ik hier verwarring over zaaide.

Verwijderd

Topicstarter
Komt er in principe op neer, dat de rechter fan niet ronddraait, terwijl de linker het wel doet.
Echter alleen nog niet duidelijk hoe dit gaat tijdens intensieve games (dit zal ik vanavond testen..)
Als die dan nog stilstaat, kan ik kiezen om deze te laten fixen door iemand, of kijkenw at de temperatuur doet. Blijft deze beneden de 50 graden kan het in principe alsnog weinig kwaad toch?
Vind het dan enkel raar, want naar mijn idee wilt die FAN ronddraaien maar kan het dan niet..

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

Een fan hoort gewoon soepel te draaien, als je moeite moet doen om er beweging in te krijgen is deze defect. Een loszittend koelvinnetje kan niet zoveel kwaad.

Verwijderd

Topicstarter
En kan een defecte koeler veel kwaad?

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
1 fan die niet draait?
Eerst kijken of de draaicirckel van de fan nergens geblokkeerd wordt door een een stuk vuil of verbogen metaal. Als er op het oog niets mis lijkt te zijn kun je proberen of andere drivers en bios de fan wel laten draaien.
Als je het dan nog niet aan de praat krijgt zou ik de kaart RMA doen (als je garantie hebt) of de kaart modificeren en de kapotte fan vervangen door een werkend exemplaar.

Edit
Defecte koeler=dodelijk

Je hebt geluk dat je 2 fans hebt waardoor er nog enige airflow is. Maar een defecte koeler is zeer zorgelijk en moet zo snel mogelijk opgelost worden.

Kijk eens wat de temperaturen zijn tijdens het gamen van je zwaarste spel. (metro 2033, Farcry 3 oid)
Als deze na een uur nog steeds onder de 80 graden C zijn , is het in principe goed. Anders moet je het echt z.s.m. oplossen

[ Voor 34% gewijzigd door eL_Jay op 14-01-2013 12:05 ]

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-02 11:37
dit is geen bios of driver probleem. De fan loopt fysiek zwaar. Met de hand draait hij amper. Dan is hij gewoon stuk of geblokkeerd. Beide niet goed

Verwijderd

Topicstarter
Alright, dan zal ik eerst vanavond een test doen om te kijken of alles werkt (het is namelijk een upgrade van 4850 naar deze GTX), en als het allemaal werkt, daarna zal ik hem naar een vriend brengen die de fan wel op orde krijgt.

Bedankt voor de reacties allemaal.

• Vayra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 26-11-2025
Gezien de problemen en de mogelijke toekomstige problemen zou ik wel sterk overwegen om de hele koeloplossing eraf te halen en te modden, elke vergelijkbare luchtkoeling is al beter dan eentje die manco's vertoont, da's vragen om problemen. Is het niet nu, dan wel later.

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

• LnC
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-01 18:12

LnC

The offending line...

Als de mankementen niet door jouw toedoen zijn en je hebt er nog garantie op, dan zou ik de kaart terug brengen naar de winkel. Los zittende koelblokken (zoals ik uit jouw verhaal opmaal) en stroeflopende koelers kunnen op een gegeven moment van kwaad naar erger gaan.
Anders kan je zoals aangehaald is door Vayra de bestaande koelers te verwijderen en een after market versie erop te zetten.

Verwijderd

Heb je de video kaart 2e hands gekocht of nieuw? Anders zou ik m meteen RMA'en.

Verwijderd

Topicstarter
LnC schreef op maandag 14 januari 2013 @ 13:15:
Als de mankementen niet door jouw toedoen zijn en je hebt er nog garantie op, dan zou ik de kaart terug brengen naar de winkel. Los zittende koelblokken (zoals ik uit jouw verhaal opmaal) en stroeflopende koelers kunnen op een gegeven moment van kwaad naar erger gaan.
Anders kan je zoals aangehaald is door Vayra de bestaande koelers te verwijderen en een after market versie erop te zetten.
In principe is de kaart nog in prima staat (op de FAN na).

Dat kapotte stukje is door me eigen toedoen gebeurd, weliswaar perongeluk maar toch. (stoote tijdens transport ergens tegenaan..) Vandaar dat ik me afvroeg of het kwaad kan.

Deze kaart mag ik van mijn collega hebben aangezien hij een nieuwe heeft.
En me huidige kaart is een radeon 4850. Dus de upgrade is wel een hele goede (mits alles werkt).
En daarbij gratis..

Verwijderd

Haal de koeler er gewoon af en daarna de ventilatoren (als dat kan), probeer alles schoon te maken en stof vrij. Als dat niet werkt moet je aan andere koeler kopen..

• Vayra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 26-11-2025
Als dit een gratis GPU is zou ik er echt voor een paar tientjes aftermarket koeling op zetten.

Dubbel prijs: de garantie van een goed werkende kaart, en je kan nog leuk overklokken ook.

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

Pagina: 1