Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 497097

Topicstarter
Beste,

Afgelopen weekend heb ik met een vriend gesproken over een media "netwerk". Hij wil al tijden een mediaplayer hebben. Echter heb ik hem aangeraden om na te denken over een netwerk van verschillende apparaten die uitkomen bij een centrale afspeel-unit.

De situatie

Afbeeldingslocatie: http://img20.imageshack.us/img20/708/schemam.jpg

Hij heeft een aantal componenten die met elkaar verbonden moeten worden. Allereerst heeft hij een redelijk recente Philips HD TV (volgens mij dit model). Daarnaast heeft hij een versterker die hierop aangesloten is (weet ook niet zeker welk model dit is, lijkt hierop. Heeft in elk geval alle gangbare aansluitingen)

Tevens zijn er in huis een aantal mobiele aparaten, namelijk een iPhone, een Samsung Galaxy S2 en binnenkort een iPad. Daarnaast is er nog een PC en Laptop.

Vraag

Zoals je ziet in het voorbeeld zat ik te denken aan een Mediaplayer die zowel via WiFi als bedraad functioneert. Ik dacht aan een variant zonder eigen HDD. Hier kan dan bijvoorbeeld een externe HDD op aangesloten worden die dan middels USB aan de Mediaplayer wordt gehangen.

De overige componenten kunnen dan via WiFi worden gekoppeld.

Wat is hiervoor de beste oplossing. Denk aan iemand die weinig kennis heeft van elektronica en het dus vrij makkelijk moet werken. Ook zou het mooi zijn als er middels niet al te veel stappen extra componenten aan kunnen worden gekoppeld. Denk aan andere smartphones of tablets. Het zou mooi zijn als er via een "browser" door de gedeelde mappen van alle componenten kan worden gewandeld.

Voetnoot

Ik heb wat meer kennis van hardware dan hem. Echter, door mijn achtergrond in de audiovisuele sector, meer gericht op de werking dan de achterliggende techniek.

Daarnaast handig om te weten. Het netwerk is gebaseerd op een standaard router van KPN.

Alvast bedankt voor alle eventuele tips :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:40
Aangezien alles nog moet worden opgebouwd is het inderdaad zinvol om het dan in 1x goed te doen.
Wat in de praktijk vaak gebeurt is dat het begint met 1 of 2 devices, om vervolgens de wens te hebben om alles altijd overal te kunnen benaderen, maar ook geen onnodige geluidsproductie of stroom-consumptie te hebben. Daardoor kom je vaak al snel uit bij centrale storage. Mijn advies zou dan ook zijn om daarmee te beginnen, en dus niet de TV en de omgeving daarvan als centraal punt te nemen, maar bijvoorbeeld de meterkast of een andere plek waar het niet zo'n probleem is als er wat geluidsproductie is. Elke andere plek is vervolgens een client van die omgeving.
Als ik het tekeningetje hierboven bekijk lijkt me daarom de logische manier van doen om de router op te schuiven naar de gang tussen de 2 ruimtes in, en vanaf de router naar een switch te gaan (gigabit lijkt me een logische keuze). Aan de switch hang je vervolgens een NAS (bij voorkeur een die alle services die je centraal nodig hebt kan afhandelen, zoals downloads, MySQL, Airplay, DLNA-server e.d. en eventueel LDAP) en vanuit daar laat je de diverse clients, waaronder een media-speler die aan de TV hangt, daar naar connecten. Die centrale omgeving bevat al je storage die je vanuit elk punt kan benaderen, ook buitenshuis. Uitbreiden van de situatie wordt dan heel eenvoudig (denk bijvoorbeeld aan domotica-toepassingen, extra clients, extra storage etc), zolang je de basis maar goed hebt staan.
Ik zou dan ook zeker geen USB-based hardware adviseren daarvoor. het zal ongetwijfeld wel werkend te krijgen zijn, maar qua performance is het geen feest helaas, wat op den duur de nodige irritatie oplevert. Dan kan je imho beter investeren in een goede omgeving die je later kan uitbreiden.
Veel gebruikt voor dergelijke setups zijn de NASsen van Synology, die vrijwel alle services die je ervoor nodig hebt kunnen bieden. Het is helaas niet goedkoop, maar je haalt dan wel wat goeds in huis, en je kan weer besparen op clients. Zo kan je bijvoorbeeld op de TV(s) dan al prima af met een Raspberry Pi, die communiceert naar een centrale XBMC-database (MySQL) op de Synology.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• modelstudent
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:54
Het meest logische lijkt me om een NAS bij de router te plaatsen, zo kan je met alle apparaten die er aanwezig zijn aan je medialibrary. Die 4 draadloze apparaten kunnen dan aan je NAS via de draadloze router, en afhankelijk van de mediaspeler en de PC in de andere kamer (wifi aanwezig?) en de dikte van de muren en andere zaken kan je dan kijken om al dan niet met een powerline te werken.

Al bij al staan mijn tablets/laptops een heel eind van mijn draadloze routers (1 + 1 AP), maar kan ik overal in huis mijn media goed afspelen, ondanks het feit dat het signaal toch vaak door meerdere (stevige betonnen) muren moet.

Op de PC kan je xbmc draaien, en als mediaspeler aan de tv kan je kijken voor een Raspberry Pi of een android stick met openelec? Of eventueel een gewone goedkope mediaspeler?

[ Voor 12% gewijzigd door modelstudent op 14-01-2013 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
modelstudent schreef op maandag 14 januari 2013 @ 11:50:
Het meest logische lijkt me om een NAS bij de router te plaatsen, zo kan je met alle apparaten die er aanwezig zijn aan je medialibrary. Die 4 draadloze apparaten kunnen dan aan je NAS via de draadloze router, en afhankelijk van de mediaspeler en de PC in de andere kamer (wifi aanwezig?) en de dikte van de muren en andere zaken kan je dan kijken om al dan niet met een powerline te werken.
:Y alleen lijkt het me dan logischer om de router + NAS te verplaatsen naar de gang tussen de 2 kamers in. Een NAS kan nog wel eens wat geluid produceren van de HDD's (zeker als er een stuk of 5 in draaien na verloop van tijd) en in de gang is dat meestal niet zo storend.
Al bij al staan mijn tablets/laptops een heel eind van mijn draadloze routers (1 + 1 AP), maar kan ik overal in huis mijn media goed afspelen, ondanks het feit dat het signaal toch vaak door meerdere (stevige betonnen) muren moet.

Op de PC kan je xbmc draaien, en als mediaspeler aan de tv kan je kijken voor een Raspberry Pi of een android stick met openelec? Of eventueel een gewone goedkope mediaspeler?
Een Raspberry Pi-achtig device is imho dan ook een goedkope mediaspeler :)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• modelstudent
Een Pi is idd zeker ook als mediaspeler te gebruiken natuurlijk, maar vereist wat instellen en komt ook normaal niet met bijhorende afstandsbediening enz, klaar om out-of-the-box te gebruiken. Voor mensen die niet veel van pc's kennen is dat niet altijd evident, vandaar dat ik hem niet als gewone mediaspeler zag :)

@Marten: het belangrijkste lijkt me ook om een idee te krijgen van het budget en van de hoeveelheid opslag die hij nodig zal hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
modelstudent schreef op maandag 14 januari 2013 @ 12:17:
Een Pi is idd zeker ook als mediaspeler te gebruiken natuurlijk, maar vereist wat instellen
Neem een build als OpenElec en je hoeft niets te doen... Werkt direct
en komt ook normaal niet met bijhorende afstandsbediening enz, klaar om out-of-the-box te gebruiken.
Dat hoeft ook niet; de Pi ondersteund namelijk out of the box al CEC en je kan dus direct de remote van je TV gebruiken.
Voor mensen die niet veel van pc's kennen is dat niet altijd evident, vandaar dat ik hem niet als gewone mediaspeler zag :)
Da's dus al wel weer wat achterhaald.
@Marten: het belangrijkste lijkt me ook om een idee te krijgen van het budget en van de hoeveelheid opslag die hij nodig zal hebben
Storage heb je nooit genoeg. Ik zit inmiddels op 5TB aan video-content en ben alweer aan het kijken hoe ik kan gaan uitbreiden zonder al te gek veel kosten te moeten maken -O-
Neem dus een storage-systeem dat je relatief eenvoudig kan uitbreiden. Als je bedenkt dat je X TB aan storage-ruimte nodig hebt, verdubbel dat dan ongeveer en dan kom je in de toekomst niet zo veel te kort :')

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor de reacties. Het budget voor het hele verhaal is nog niet geheel duidelijk. Belangrijk is in ieder geval de kwaliteit.

De geluidsproductie heeft overigens niet veel prioriteit. Ervan uitgaande dat het al met al niet gaat klinken als een overvliegende 747 en het feit dat de storage waarschijnlijk toch in een kast wordt geplaatst zal dit wel meevallen (ter vergelijking, ik zit hier naast een i7 990X met een stock fan erop. Hier erger ik me niet zo heel erg aan).

Ik lees hier een aantal opmerkingen die aansturen op het verplaatsen van de router. Gezien het feit het een huurappartement is, zal leidingen aanpassen vrij moeilijk worden. Hoe zou ik dat kunnen oplossen met de bekabeling? Ik denk namelijk dat WiFi geen probleem zal worden. Mijn Nexus 7 pakt bijvoorbeeld overal in het appartement zonder problemen het signaal op.

Ook lees ik iets over een Pi. Ik heb even snel gezocht en kwam hierop uit:

http://www.kiwi-electronics.nl/raspberry-pi-media-player-kit

Is dit wat hiermee bedoeld wordt? Qua mogelijkheden lijkt dat al aardig dekkend te zijn. Dan heb ik nog wel een NAS nodig lijkt me? Wat is dan aan te raden?

Ik werk zelf wel eens met XBMC (PC > Xbox) en dat werkt wel goed. Echter heeft deze helaas geen MKV ondersteuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• modelstudent
Met de raspberry Pi wordt inderdaad dat bedoeld. Daar kan je xbmc/openelec op draaien, en dan heb je al een leuke mediaspeler.
Inzake NAS denk ik dat de algemene mening hier wel is; ga voor Synology. Ik heb er zelf ook recent eentje gekocht, en ben er erg tevreden van.
Het model hangt dan af van je nodige opslag en budget dat je eraan wil koppelen. De NAS'en van Synology maken overigens nagenoeg geen lawaai, staat hier in de slaapkamer.
Gewoon een raspberry pi met openelec als mediaspeler, en een NAS koppelen aan de router op de plaats waar die nu staat en dan denk ik dat je wel verder kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Die Synology zien er redelijk betaalbaar uit.

Echter heb ik wat rondgekeken naar die Raspberry Pi en het lijkt erop dat de installatie vrij ingewikkeld is? Of verkijk ik me daarop? Ik ben een behoorlijke leek wat dat betreft (wel instaat om het me eigen te maken met wat documentatie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Anoniem: 497097 schreef op maandag 14 januari 2013 @ 13:13:
Die Synology zien er redelijk betaalbaar uit.
Hoe meer je je erin gaat verdiepen, hoe veel-eisender je gaat worden en dan kom je steeds weer bij hogere modellen uit, met bijkomende prijs. Voorzichtig dus, want het is een dure hobby dan :')
Echter heb ik wat rondgekeken naar die Raspberry Pi en het lijkt erop dat de installatie vrij ingewikkeld is? Of verkijk ik me daarop? Ik ben een behoorlijke leek wat dat betreft (wel instaat om het me eigen te maken met wat documentatie).
Installatie van een Raspberry Pi met OpenElec is kinderlijk eenvoudig. Prop een SD in je laptop / pc, download een image, en dump het image op je SD via een tooltje en je bent klaar. Daarna kun je de Raspberry Pi opstarten, advancedsettings.xml aanpassen (staat een uitgebreide beschrijving van op de Wiki van XBMC) en de nodige settings via het control panel van XBMC doen. Binnen 15 minuten ben je draaiend :)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Anoniem: 497097 schreef op maandag 14 januari 2013 @ 13:00:
Bedankt voor de reacties. Het budget voor het hele verhaal is nog niet geheel duidelijk. Belangrijk is in ieder geval de kwaliteit.

De geluidsproductie heeft overigens niet veel prioriteit. Ervan uitgaande dat het al met al niet gaat klinken als een overvliegende 747 en het feit dat de storage waarschijnlijk toch in een kast wordt geplaatst zal dit wel meevallen (ter vergelijking, ik zit hier naast een i7 990X met een stock fan erop. Hier erger ik me niet zo heel erg aan).
Dat is niet helemaal te vergelijken. Bij een HTPC ben je juist bezig met geluid. Dat kan in een film zitten, of als muziek of iets dergelijks, maar bijna alles is wel met geluid erbij. Als je HTPC dan zelf ook luidruchtig is, ga je je eraan storen. Bij een desktop-pc ligt dat dan toch net effe anders.
Uiteraard is geluidsproductie voor iedereen een persoonlijk puntje, maar algemene mening is toch wel hoe stiller hoe prettiger.
Ik lees hier een aantal opmerkingen die aansturen op het verplaatsen van de router. Gezien het feit het een huurappartement is, zal leidingen aanpassen vrij moeilijk worden. Hoe zou ik dat kunnen oplossen met de bekabeling?
Verplaatsen van de router is geen must; je kan bijvoorbeeld ook alleen de NAS ergens anders plaatsen, of als het geen hinder oplevert, op de plek waar de router nu staat. Hou er wel rekening mee dat een NAS weer een stuk meer herrie maakt dan een desktop. Een NAS is namelijk vrijwel altijd actief gekoeld, en aangezien het een klein device is, is er ook een kleine fan gemonteerd die op een hoog RPM draait en dus veel geluid maakt. Daarnaast maken HDD's relatief ook veel geluid, en als je er dan 4 op 7200RPM hebt draaien hoor je dat wel. Dat kan dus wel wat hinder geven.
Met betrekking tot verbindingen naar de machines toe heeft het de sterke voorkeur om dat niet via WiFi te doen, maar bekabeld (in verband met stabiliteit van verbinding). Kan het nu echt niet anders, dan kan het ook wel via Wifi. Op een Raspberry Pi is dat ook mogelijk, maar let dan voor aanschaf van een Wifi-dongel even op of deze al vanuit de build van OpenElec wordt ondersteund om installatie eenvoudig te houden.
Ik denk namelijk dat WiFi geen probleem zal worden. Mijn Nexus 7 pakt bijvoorbeeld overal in het appartement zonder problemen het signaal op.
Verbinding hebben en een goede stabiele verbinding met snelle dataoverdracht hebben zijn 2 verschillende dingen. Over een 56Mbit verbinding is het mogelijk FullHD video te streamen zonder problemen, maar valt die verbinding af en toe even weg, dan zie je dat direct terug in je playback.
Ook lees ik iets over een Pi. Ik heb even snel gezocht en kwam hierop uit:

http://www.kiwi-electronics.nl/raspberry-pi-media-player-kit

Is dit wat hiermee bedoeld wordt? Qua mogelijkheden lijkt dat al aardig dekkend te zijn. Dan heb ik nog wel een NAS nodig lijkt me? Wat is dan aan te raden?

Ik werk zelf wel eens met XBMC (PC > Xbox) en dat werkt wel goed. Echter heeft deze helaas geen MKV ondersteuning.
De recentere versies van XBMC ondersteunen het allemaal prima. De huidige builds voor de Pi zijn volgens mij allemaal Frodo-based (v12 dus) en ondersteunen dat zonder problemen. Hou er wel rekening mee dat je bij de Pi meteen even de 2 licenties koopt zodat je alles kan afspelen.

Hou daarnaast rekening ermee dat een Pi nog een experimenteel device is, en er zo nu en dan nog wat bugjes in zitten. Deze zijn vaak binnen enkele dagen na ontdekking al wel verholpen met updates. Daarnaast is de user-interface van de Pi niet het snelste wat je kan vinden. Zelf vind ik het voor in de slaapkamer e.d. goed genoeg, maar staat er in de huiskamer een HTPC. Nu wil dat niet zeggen dat ik meteen een HTPC zou adviseren, maar een wat betere mediaplayer kan (eventueel later als upgrade) gewenst zijn. Het zou dan de voorkeur hebben om ook daar met XBMC te werken, dus kom je al snel uit bij een Zotac ZBox, een HTPC, of devices als de Boxee Box (die XBMC-based is). Overigens werkt Dune op dit moment aan een mediaplayer die op XBMC draait, dus in de nabije toekomst zou dat ook een mogelijkheid nog kunnen gaan worden.

iRacing Profiel

Pagina: 1