Huidige systemen upgraden of nieuwe?

Pagina: 1
Acties:

• Kryziek
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 30-04 22:15

Kryziek

bb || !bb

Topicstarter
Hallo,

het bedrijf waar ik werk wil alle werkstations een upgrade geven. De keuze ligt dan tussen het huidige systeem upgraden met een SSD of een compleet nieuw systeem.
De huidige systemen zien er zo ongeveer uit:
Pentium 4 (Sommige HT, sommige niet)
2GB ram.
80GB IDE schijf.
Moederbord beschikt wel over SATA.

Ik had even snel een ander systeem uitgezocht en kwam op deze uit:
pricewatch: Lenovo ThinkCentre Edge 72 (RCFBBMH)

Ze draaien nu op Windows XP en de meeste documenten staan opgeslagen op een NAS en server.
De programma's die ze draaien zijn vooral de browser (ie,ff) en een administratie systeem ANVA.
De bedoeling is dan om de huidige systemen opnieuw te installeren met Windows 7.

Wat lijkt jullie de beste upgrade?
- Huidige systemen upgraden met een SSD en over naar W7 of blijven bij XP.
- Compleet nieuwe systemen zonder SSD.

Ik denk zelf dat ze meer profijt hebben van een nieuw systeem omdat er meer RAM inzit en veel snellere CPU. SSD is leuk, maar na het opstarten is de profijt weg naar mijn idee.
Windows 7 op een P4 met 2GB ram wordt ook krap denk ik.

Mvg.

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01-05 23:19

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Over hoeveel pc's gaat het eigenlijk, en hoe groot zou die ssd moeten zijn ?

Een ssd ipv hdd is leuk, maar dat boost de performance van een Pentium 4 natuurlijk nul komma niks.
Het is waarschijnlijk wel de goedkoopste ''upgrade'' maar of het uiteindelijk nuttig is vraag ik me af.

• Kryziek

Kryziek

bb || !bb

Topicstarter
Ongeveer 40/45 pc's in totaal. SSD is inderdaad goedkoper, maar als er na het opstarten geen profijt meer is dat is het eigenlijk toch te duur. Dan (naar mijn mening) kun je beter alles upgraden. 2GB ram wordt met Windows 7 ook al krap. Na een paar maand gebruiken loopt het geheugen gebruik al snel naar de 1.2GB. Dat is dan alleen windows nog maar. Doe daar een stuk of 10 tabbladen van firefox bovenop en het zit vol.

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01-05 23:19

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

45 units maal 345,- is 15.525,-
Maar is het slim om 45 keer een windows 8 licentie aan te schaffen op deze manier? (ik ben geen systeembeheerder,dus ik laat het even aan een ander over)

[ Voor 23% gewijzigd door Hippocampus op 14-01-2013 14:31 ]

• Kryziek

Kryziek

bb || !bb

Topicstarter
We hebben even een SanDisk SSD opgehaald om te testen op één systeem.
Met HDTune komen we uit op een gemiddelde lees snelheid van 119MB/s. Op de originele IDE schijf is dat gemiddeld 7.5MB/s. Dat is dus een gigantisch verschil. We gaan nu even een kloon maken van een goed ingewerkte XP installatie om dan te vergelijken.

Op een schone XP installatie was de prestatie winst na het opstarten verwaarloosbaar. (op het oog)

• Schumaster
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-05 16:04
HDTune is dan weer niet geschikt voor SSD's, maar dat is een ander verhaal.
Ik zou gewoon nieuwe pc's aanschaffen, de pentium 4's zijn niet meer van deze tijd.
Bovendien is er een grote kans dat ze stuk gaan binnen korte tijd.

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Puur testen van de doorvoersnelheid is geen test.

Je moet de gebruikerservaring testen en dat is alleen mogelijk door de disk bij een gebruiker te vervangen. De vraag is hoeveel je er effectief uit gaat halen. Een SSD is wel sneller met opstarten van Windows en programma's, zodra het geheugen vol zit wordt er alsnog geswapped naar de pagefile.

Als je geheugenuitbreiding erbij optelt, plus alle uren die je bezig bent met vervangen van hardware en het OS, dan kan je uiteindelijk beter voor kant en klaar geinstalleerde systemen kiezen. Daarbij komt dat je dan ook weer nieuwe garantie hebt.

https://discord.com/invite/tweakers

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

voor 60 euro meer heb je een systeem met allemaal i5's, ik weet 't, het is sandy bridge en 2,7k prijsverschil, maar ik denk dat er wel wat beters te krijgen valt dan een pentium...
http://www.dixons.nl/comp...ly-quad-core-i5-2320.html

http://azerty.nl/1-1469-6...nn-terra-pc-4000-mt-.html een i3
http://www.dell.com/nl/bedrijven/p/vostro-270/fs

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-04 18:45

Madrox

Oh, Pharaoh!

Die SSD gaat die systemen niet redden, nieuwe pc's aanschaffen zou ik zeggen. Eventueel met SSD of iig SSD cache.

Deze zijn wat duurder maar wel een stuk krachriger met de i3 3220 die Hyperthreading doet:
pricewatch: Lenovo ThinkCentre Edge 72 (RCCDBMH)

[ Voor 51% gewijzigd door Madrox op 16-01-2013 15:23 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Pagina: 1