Toon posts:

advies voor Windows 7 of 8 PC 24/7 aan voor beursorders

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers, ik heb een stille, zuinige PC nodig die 24/7 aan blijft staan.
Hij moet Windows 7 of 8 als OS hebben voor het draaien van enkele applicaties. De applicaties hebben 2 taken:
1. signalen (orders) van externe servers te ontvangen en na verwerking signalen zo snel mogelijk door sturen naar een andere externe server. Het gaat om niet meer dan enkele tientallen orders per 24 uur maar de snelheid is wel belangrijk.
2. checken en verzamelen prijzen bij één externe server (die dus de prijzen aanlevert) en dit gaat wel met tientallen tot honderden mutaties per seconde (beurskoersen). Snelle verwerking dus van informatie die over het net binnen komt. Ik weet niet of deze eigenschap op de CPU leunt of op andere onderdelen van de PC?
Eén of twee maal per dag wil ik het systeem kunnen controleren. Grafisch is het niet zwaar.
Betrouwbaarheid is het belangrijkst. Betrouwbaar mechanisch (weinig down-tijd) maar ook backup van gegevens.

Heb al wat topics gelezen en dacht eerst dat een HP micro server misschien een oplossing is, maar als ik het goed begrijp is die niet geschikt om met Win 7 of 8 te werken?

Mijn gedachten en vraagtekens zijn nu:
- een SSD 128 GB lijkt me wenselijk
- HDD hoeft niet groot te zijn
- grafisch weinig belastend
- stille kast
- stille cooler

Ik heb onderstaand rijtje overgenomen uit een ander draadje http://gathering.tweakers...messages/1497342///24%2C7

In aanvulling daar op denk ik aan een SSD 128 GB

# Product Prijs Subtotaal
1 MSI H61M-P22 (B3) € 42,- € 42,-
1 Intel Celeron G530 Boxed € 36,90 € 36,90
1 Seagate Barracuda ST500DM002, 500GB € 62,90 € 62,90
1 Sony Optiarc AD-7280S Zwart € 14,45 € 14,45
1 Sharkoon MS140 € 30,90 € 30,90
1 Kingston ValueRAM KVR1333D3S8N9K2/4G € 23,95 € 23,95
1 be quiet! Pure Power L7 300W € 36,40 € 36,40
Bekijk collectie
Importeer producten Totaal € 247,50

Hm, dat is niet helemaal ingekopieerd zoals ik bedoeld had :-/
Zou dit geschikt zijn voor mijn doeleinden met de SSD er bij?

Wat betreft de backup heb ik gelezen dat Acronis bijvoorbeeld ieder uur een mirror image kan maken van de SSD naar de HDD. En dat je die dan weer kunt "mounten" als de SSD crasht. Backups maken valt vermoedelijk niet onder dit topic, maar ik vraag me af hoe deze oplossing zich verhoudt tot een RAID 1 configuratie van 2 SSD's.
Daarnaast wil ik een externe USB HDD gebruiken voor externe backup, bijvoorbeeld wekelijks (die heb ik nog eentje staan).

Uiteraard wil ik liefst de kosten ook nog wat in de hand houden ..

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 30-04 17:00
Uhh...

Begin eerst eens die applicaties te testen op je bestaande systeem, kijken welke resources benodigd zijn. Er zijn programma's die beschrijven wat jij doet die draaien prima op een pentium 3 en ook anderen die nog moeite hebben met draaien op een heel rack ivy bridge xeons.

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Verwijderd schreef op maandag 14 januari 2013 @ 00:53:
Wat betreft de backup heb ik gelezen dat Acronis bijvoorbeeld ieder uur een mirror image kan maken van de SSD naar de HDD. En dat je die dan weer kunt "mounten" als de SSD crasht.
Met welk doel?
Waarom zou je terug moeten kunnen naar de situatie van bijv 2 uur terug?

Abort, Retry, Quake ???

Verwijderd

Geen internet aanwezig en wel per uur veel info moeten opslaan misschien?

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Stil en zuinig.. Back-up is belanrijk, maar eigenlijk wil je gewoon redundancie.. De minimale eisen die je nodig hebt worden bepaalt door de resources die de software gebruikt. Welicht kan je het ook met een netbook af? Omdat de software toch 24/7 draait zal je ook niet zosnel andere programma's hebben die op moeten starten, weliicht een SSD een onnodige kostenpost? Meeste zal denk ik niet direct naar disk worden geschreven. Want daar haalt een SSD z'n voordelen uit.

De goedkoopste laptop (eigenlijk een netbook) zie ik staan voor 199 euro. 320GB HDD, en.. eigenlijk met een ingebouwde UPS.. Stil, zuinig, betrouwbaar, klein.

En als back-up belangrijk is, koop je er gewoon 2 die exact het zelfde doen. Zodra er 1 onderuit gaat, draait de andere vrolijk verder. Desnoods partitioneer je de schijven, en laat je ze naar elkaar back-up'en.

Maar ik weet niet wat de software nodig heeft aan CPU of RAM qua eisen, het is maar een idee natuurlijk wat hier staat. En je kan ze verplaatsen terwijl ze gewoon aanstaan en hun taken uitvoeren.

En heb je ook al een idee voor een 2de internet verbinding voorals de provider een storing heeft?

[ Voor 3% gewijzigd door RaZ op 14-01-2013 01:43 ]

Ey!! Macarena \o/

Verwijderd

Topicstarter
Dank. Goede vragen, en sommigen voor de hand liggend waar ik dan toch niet op ben gekomen :/

PC system requirements:
Windows 7
Explorer 8.0 and higher / Firefox 3.6.10
Java 6.0 (1.6.0_10 and up)
Screen Resolution 1024 x 768 (minimum) 1280 x 1024 (recommended)
2.2GHz Intel Core2 Duo or AMD Pheonom II X4
Dual 2.5GHz PowerPC G5 2.26GHz Intel Core2 Duo
Memory 2GB
Internet Connection Broadband with Dial-up Backup

- SSD leek me zinvol om stil te draaien, energiezuinig. Inderdaad niet veel schrijfacties denk ik dus snelheid levert het niet op.
- RAID 1 lijkt me een manier om minder down-time te hebben bij een crash en is tevens een backup? Ik hoef niet te herstellen naar 2 uur terug.
Mirror images maken van het systeem naar een externe schijf van een HDD kan ook voor de backup. De data raak ik niet kwijt; die kan ik opnieuw bij de externe servers ophalen maar bij een niet-herstelbare crash van de systeemschijf; met maar één HDD, moet ik terug naar de winkel en dat kost veel tijd. AOf toch de SSD als 1e systeemschijf en de interne HDD als backup voor een snelle herstart want dat kan dan gewoon via BIOS?
Ik bedenk nog iets anders, een hot swap HDD, die kan ik zelf vervangen. Kan dat met de systeemschijf?
- notebook vind ik ook een slim idee maar een netbook trekt dat niet, kan een notebook 24/7 aanstaan? In mijn ervaring worden ze aardig warm
- Dial-up Backup, kan dat bij Ziggo? Of elders als losse service?

Groet,
Jeroen

• aZuL2001
Raid is geen backup.

Leg dan een extra HDD op de plank en zorg dat je een image van je zojuist ingerichte systeem hebt die je kunt terugzetten.

Een hot swap bay / slede kan, maar kijk hoeveel tijdswinst het je gaat opleveren. En of dat echt nodig is.

Imagen kun je ook met bijv Clonezilla of Easeus Todo backup maken. (kosten niets)

Al met al klinkt het niet zo spannend.
Alleen jij kunt bepalen wat de impact is van nu plat gaan, en wat je ervoor over hebt om die impact zo klein mogelijk te houden.

[ Voor 9% gewijzigd door aZuL2001 op 14-01-2013 12:00 . Reden: Linkjes added ]

Abort, Retry, Quake ???

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:16
Gezien het belang dat je hecht aan uptime en data-veiligheid zou ik niet beginnen aan een dergelijk systeem met dit soort hardware. Dit is niet ontwikkeld voor 24/7 gebruik (ondanks dat het vaak wel goed gaat), en ik mis behoorlijk wat redundantie in het systeem. Zo mis ik raid-array's (raid 1 lijkt me wel handig hierin; afhankelijk van je bewerkingen zou je ook nog raid10 kunnen overwegen), is er geen redundante voeding opgenomen, en betwijfel ik sterk of er een noodstroom-voorziening is. Daarnaast is ValueRAM nu niet de grootste aanrader voor betrouwbaarheid. De grootste problemen verwacht ik echter in je HDD, die hier echt niet berekend is op 24/7 werken.
Wil je het goed doen, dan gaat het geen goedkope oplossing worden, maar heb je wel een systeem dat af kan handelen wat je wilt, én betrouwbaar functioneert.

Aangezien je over kosten gaat praten die niet echt grappig meer zijn en rustig 4x of meer gaan worden dan wat je nu in je hardware-lijstje hebt staan is het misschien interessanter om een virtuele server ergens af te nemen die dit allemaal voor je af kan gaan handelen. Dan hoef je zelf niet te investeren in hardware, en krijg je een systeem dat veel betrouwbaarder is dan wat je zelf ooit bij elkaar kan scharrelen. Ook de stroom-consumptie zit dan in je maandprijs, die je nu nog niet in je begroting hebt opgenomen (ten minste; de begroting die wij hier zien dan natuurlijk).

Tot slot nog even de vraag naar waarom Windows 7 of 8 een must is, en waarom je bijvoorbeeld niet met 2008 r2 uit de voeten zou kunnen...

iRacing Profiel

• kroegtijger
Helemaal mee eens inderdaad. Raid is vergroting van betrouwbaarheid, maar meer ook niet.
Leg dan een extra HDD op de plank en zorg dat je een image van je zojuist ingerichte systeem hebt die je kunt terugzetten.
Een extra HDD op de plank kan zeker geen kwaad in een dergelijke situatie... Je zal zien dat áls het nodig is, je precies die disk niet meer geleverd kan krijgen :')
Een hot swap bay / slede kan, maar kijk hoeveel tijdswinst het je gaat opleveren. En of dat echt nodig is.
Afhankelijk hoe belangrijk up-time is natuurlijk. Een server down- en up brengen kost pakweg 30 minuten gemiddeld... Reken dus op een uurtje downtime als een HDD uitvalt. Afhankelijk van wat een uur stilstand kost (mits 24/7 bewaakt) is hotswap gewenst of niet.
Imagen kun je ook met bijv Clonezilla of Easeus Todo backup maken. (kosten niets)

Al met al klinkt het niet zo spannend.
Alleen jij kunt bepalen wat de impact is van nu plat gaan, en wat je ervoor over hebt om die impact zo klein mogelijk te houden.

iRacing Profiel

Verwijderd

Topicstarter
Dank, weer 'food for thought'

Voor de belangrijkste applicatie wordt Windows 7 geadviseerd en in de system requirements komt 2008 2r niet voor. Vermoedelijk werkt dat gewoon niet.

Een hot swappable bay omdat ik niet weet hoe ik een HDD anders moet vervangen. Dan moet ik met het apparaat naar de winkel. En overdag werk ik. Doel van dit hele project is om geautomatiseerd te handelen en dit 2x per dag te checken.
Na wat lezen over dit onderwerp wil ik dit nuanceren; ik zou graag zonder de kast open te schroeven de HDD's willen kunnen wisselen. De PC hoeft natuurlijk niet aan te staan dus dat "hot" is niet vereist; eerder "easy" swap. Maar dan dus ook de systeemschijf bij voorkeur.

Specs hierboven zijn dus niet goed. Dus een server op afstand of een beter systeem neerzetten.

Ik heb gelezen dat een VPS voor dit soort doeleinden niet aanbevolen wordt. Dus dan een dedicated server. Wat is een betrouwbare dienstverlener hiervoor en over hoeveel hebben we het dan? Mobiel monitoren op afstand is misschien ook makkelijker dan met een setup thuis? Maar kan ik daarop zelf programma's installeren en updaten?

Mijn voorkeur gaat toch uit naar een PC thuis, ook omdat ik nog veel aan het inregelen ben.
Blijven over de aandachtspunten:
- stil
- 2 identieke, betrouwbare HDD's in de kast; 's nachts systeemschijf naar 2e HDD mirror softwarematig kopie laten maken (snelheid minder belangrijk). Externe HDD als backup.
- processor minimaal 2.2GHz Intel Core2 Duo of AMD Phenom II X4 (is die AMD niet veel sneller dan de Intel?). Wat is nu een goede keus? Er zijn zoveel processoren!
- bijpassend en betrouwbaar (bewezen) moederbord
- op afstand benaderbaar zodat ik vanaf mijn werk het systeem thuis kan bijsturen, wat is hiervoor de eenvoudigste optie (voor windows 7)?
- dial in backup.. ik vermoed dat als internet van Ziggo uitvalt, mijn telefoon het ook niet doet. Dan een dongle? Wordt wel prijzig.. ik denk dat ik deze optie maar achterwege laat; in noodgevallen kan ik nog altijd met mijn gsm orders doorgeven.
- welk geheugen is wel betrouwbaar?

Ik hoop dat iemand nog verder wil helpen. Ik vraag me ook af wat de levensduur is van een systeem dat 24/7 aan staat.
Groet,
Jeroen

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-04 18:45

Madrox

Oh, Pharaoh!

pricewatch: Cooler Master Silencio 450
Betere kast, veel stiller.

Volgens mij voldoet een Intel Pentium G860 al voor jouw eisen. 2x 3Ghx Sandy bridge.
AMD Phenoms zijn soms sneller, soms ook veel langzamer en ze slurpen veel meer stroom, geen aanrader.

Remobable hdd rack: pricewatch: Raidsonic Icy Box Icy Box Trayless Mobil Rack for 3.5'' SATA HDDs

[ Voor 255% gewijzigd door Madrox op 15-01-2013 03:11 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• Startups
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-09-2022
Hoeveel schade loop je, of hoeveel inkomsten loop je mis als het systeem 12 uur niet werkt? Want dat gaat je nu een keer overkomen.

Als dat bedrag hoog is kun je misschien een betere oplossing zoeken dan deze simpele thuis-setup.

• kroegtijger
Verwijderd schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 00:10:
Dank, weer 'food for thought'

Voor de belangrijkste applicatie wordt Windows 7 geadviseerd en in de system requirements komt 2008 2r niet voor. Vermoedelijk werkt dat gewoon niet.

Een hot swappable bay omdat ik niet weet hoe ik een HDD anders moet vervangen. Dan moet ik met het apparaat naar de winkel. En overdag werk ik. Doel van dit hele project is om geautomatiseerd te handelen en dit 2x per dag te checken.
Na wat lezen over dit onderwerp wil ik dit nuanceren; ik zou graag zonder de kast open te schroeven de HDD's willen kunnen wisselen. De PC hoeft natuurlijk niet aan te staan dus dat "hot" is niet vereist; eerder "easy" swap. Maar dan dus ook de systeemschijf bij voorkeur.
Je kan uiteraard je disks gewoon in een drive-bay monteren. Kost slechts een paar euro'tjes. Je hebt dan wel down-time als je wilt gaan wisselen. Neemt niet weg dat daarom nog steeds een raid1 of raid10-array toch wel erg gewenst (Lees: een must voor betrouwbaarheid) is.
Specs hierboven zijn dus niet goed. Dus een server op afstand of een beter systeem neerzetten.

Ik heb gelezen dat een VPS voor dit soort doeleinden niet aanbevolen wordt. Dus dan een dedicated server. Wat is een betrouwbare dienstverlener hiervoor en over hoeveel hebben we het dan? Mobiel monitoren op afstand is misschien ook makkelijker dan met een setup thuis? Maar kan ik daarop zelf programma's installeren en updaten?
In principe kan je alles krijgen qua specs wat je wilt, met elk OS dat je wilt. De vraag is wat je er aan kwijt wilt zijn. En uiteraard kan je vanuit huis gewoon erop inloggen en alles doen wat je ook kan doen als die machine wel voor je neus staat.
Wat betreft dienstverleners noem ik niet zo graag namen daarin, mede omdat ik zelf ook in die hoek werkzaam ben. Met een heel klein beetje inzet op google kan je het nodige vinden hierover. Er zijn er in ieder geval genoeg die alles kunnen bieden wat je zoekt, en zelfs de bijbehorende monitoring + onderhoud voor je kunnen doen, voor een prijs waar je zelf nauwelijks tegenop zal kunnen.
Mijn voorkeur gaat toch uit naar een PC thuis, ook omdat ik nog veel aan het inregelen ben.
Je kan natuurlijk ook thuis wat bouwen, en dat daarna in een datacenter weg hangen. Blijft wel dat de betrouwbaarheid dan toch een stuk minder is dan wanneer je server virtueel is, en op een berg hosts draait. Daarmee is hardware eigenlijk geen risico-factor meer dan. Dat is toch de beste oplossing als uptime belangrijk is. Als je niet kiest voor een dergelijke oplossing, dan ontkom je bijna er niet aan om voor redundante hardware te kiezen, wat in de regel duur is.
Blijven over de aandachtspunten:
- stil
- 2 identieke, betrouwbare HDD's in de kast; 's nachts systeemschijf naar 2e HDD mirror softwarematig kopie laten maken (snelheid minder belangrijk). Externe HDD als backup.
:? Waarom?? Wat is er mis met een raid 1 waarbij je dus bij wegschrijven van data direct op 2 (of meer) disks wegschrijft zodat je niets verliest bij een disk-crache? Als je snelheid nodig hebt kun je dat oplossen met ofwel 2 SSD's in raid1 of 4 of 6HDD's in raid10. Dat je 's nachts een backup wilt maken is natuurlijk een prima manier, maar is een externe HDD dan wel handig? Want bij bijvoorbeeld brand ben je nog steeds alles kwijt. Normaal gesproken is off-site storage een must, en wordt bij veel bedrijven ook als eis gesteld.
- processor minimaal 2.2GHz Intel Core2 Duo of AMD Phenom II X4 (is die AMD niet veel sneller dan de Intel?). Wat is nu een goede keus? Er zijn zoveel processoren!
[...]
- bijpassend en betrouwbaar (bewezen) moederbord
Is dus uiteraard afhankelijk van je CPU. Kies wel voor een bord dat gericht is op 24/7 gebruik. De meeste borden zijn dat namelijk niet.
- op afstand benaderbaar zodat ik vanaf mijn werk het systeem thuis kan bijsturen, wat is hiervoor de eenvoudigste optie (voor windows 7)?
RDP over een VPN-tunnel is de normale manier van werken. Mooiste is als je de VPN tussen 2 hardwarematige firewalls kan laten opbouwen.
- dial in backup.. ik vermoed dat als internet van Ziggo uitvalt, mijn telefoon het ook niet doet. Dan een dongle? Wordt wel prijzig.. ik denk dat ik deze optie maar achterwege laat; in noodgevallen kan ik nog altijd met mijn gsm orders doorgeven.
Ook hier geldt weer dat je dan normaal gesproken een redundante lijn-verbinding neemt, van een andere provider. Zit je dus op het ziggo-netwerk, dan kan je er een ADSL naast laten leggen. Uiteraard moet ook je router/firewall dan wel weer 2 WAN-poorten kunnen afhandelen. Wij maken daarvoor over het algemeen gebruik van Fortigate's die hier goed mee om kunnen gaan, en ook direct de nodige virusscans/spamfilters erop toe kunnen passen. Ook hier geldt weer: goede hardware, maar niet goedkoop (zoals dat bijna altijd het geval is helaas).
- welk geheugen is wel betrouwbaar?
ook daar valt niet zomaar een antwoord op te geven, maar ValueRAM wordt over het algemeen niet als betrouwbaar gezien in dit opzicht. Dat heeft te maken met het productie-proces van geheugen. Chips worden "gebakken" op wavers, en hebben een bepaalde specificatie. Echter niet alle chips op die waver voldoen daaraan. Als een chip een storage-capaciteit zou moeten hebben van 1GB, met een kloksnelheid van 1600Mhz, en hij blijkt een capaciteit te hebben van 800MB met een kloksnelheid van 1500Mhz, dan is deze dus niet meer geschikt voor een geheugenmodule waar 1GB met 1600Mhz op wordt aangeboden, maar kan wel op lagere snelheden / storage-capaciteit worden gebruikt dus bijvoorbeeld op 512MB op 1333Mhz. Zo wordt het "afval" dus weer goed gebruikt, en dat is dan ook een van de voornaamste redenen waarom het zo goedkoop aangeboden kan worden.
Daarnaast is het van belang om te weten hoe deze chips intern werken. Een computer werkt volledig binair, dus alles is 1 of 0. Dat wordt intern in je computer verwerkt alszijnde hoge (1) of lage (0) spanning, bijvoorbeeld hoog = 5volt (vaak met een marge, waarbij alles boven de 4,5 als 5 wordt gezien) en laag = 0 (0,5 en lager wordt als 0 gezien).
Helaas dat in dat productieproces naast lagere storage-capaciteit en kloksnelheden ook wel eens "lekken" ontstaan die niet altijd worden opgemerkt in de tests die worden gedaan om de specs te bepalen. Daardoor is het risico op een geheugenmodule die "lek" is, dus waarbij een een 1 plots in een 0 verandert. Dat noemen we een bitje dat omvalt.
Om dat te voorkomen kan je een checksum toepassen. Een checksum is eigenlijk een optelling van een bepaalde hoeveelheid informatie, waar een resultaat uit moet komen. De computer doet dit uiteraard ook weer op binaire basis, maar het legt wat makkelijker uit in decimale waarden. Stel dat je in je geheugen-module de volgende data wil opslaan: 1, 3, 17, 5, 88, 19. Dit rijtje getallen wil je uiteraard goed bewaren, zodat als je het weer opvraagt, je ook dezelfde resultaten krijgt als dat je erin hebt gepropt. Om dat te "garanderen" kan je bijvoorbeeld alle laatste getallen bij elkaar optellen, in dit geval dus 1, 3, 7, 5, 8 en 9. Dat levert bij elkaar opgeteld het getal 33 op. Zolang de uitkomst van de optel-som 33 is, zal je pc er vanuit gaan dat de opgeslagen informatie klopt. Indien dat niet klopt, kan er dan weer op basis daarvan terug geredeneerd gaan worden wat er dan mis is, en het eventueel herstellen. Deze manier van werken kom je tegen op ECC-geheugen. ECC staat voor Error Correcting Code, wat dus precies doet wat ik hierboven aangaf. Erg nuttig bij dit soort toepassingen, en vergroot de stabiliteit van je systeem behoorlijk. Nadeel van ECC is dat je bord dit moet ondersteunen, én dat het (voor de verandering maar weer eens) veel duurder is dan non-ECC. Je komt dit voornamelijk in servers tegen. De meeste consumenten-borden ondersteunen geen ECC-geheugen.
Dit is uiteraaard een heel eenvoudige uitleg van hoe het proces werkt, maar dan heb je in ieder geval even een beeld bij hoe geheugen werkt, wat er in van belang is, en waarom je voor sommige geheugenmodules de hoofdprijs betaald terwijl je andere modules bij een pakje boter krijgt.
Ik hoop dat iemand nog verder wil helpen. Ik vraag me ook af wat de levensduur is van een systeem dat 24/7 aan staat.
De levensduur is uiteraard afhankelijk van de gebruikte componenten. Een systeem dat gebouwd is op 24/7 gebruik kan heel lang mee gaan. Zo hebben we links en rechts nog een paar oude Compaq Proliant-servers draaien (weliswaar nu niet meer in productie) die inmiddels een jaar of 12 oud zijn, en kom ik nog met grote regelmaat HP DL 380 G5's tegen waar nog nooit enig probleem mee is geweest; zelfs geen stukkende disks of wat dan ook. Die machines zijn ook al weer een jaar of 6 inmiddels.
Daarnaast wordt levensduur ook beinvloed door de omgeving. Als het ding netjes in een geconditioneerde ruimte staan, waarbij temperatuur en luchtvochtigheid in orde zijn, en er voldoende koeling is (airflow door het rack heen), kan het heel lang mee gaan. Als het ding voorziet van hardware die hier niet op gebouwd is en hem laat verstoffen in een hoekje onder een bureau in een huiskamer kan je met een jaar al met stukkende hardware zitten.
Daarnaast is het ook een kwestie van "geluk" hebben. Soms kan je heel lang met hardware doen, en een andere keer heb je gewoon domme pech en is je disk in no-time stuk. Wil je zekerheid? Neem dan een knappe server van HP of Dell en sluit er een care-pack bij af. Dan ben je verzekerd van spare-parts, en afhankelijk van je contract heb je dan binnen een bepaald aantal uur je hardware weer up&running (danwel kan je weer aanspraak maken op de SLA die je afgesloten hebt)S

[ Voor 100% gewijzigd door kroegtijger op 15-01-2013 11:09 ]

iRacing Profiel

Verwijderd

Topicstarter
@ Madrox: passen die HDD racks in de kast die je noemt? Kan dan ook de systeemschijf in zo'n rack geplaatst worden?

@Keel: omdat de orders ook zonodig telefonisch te plaatsen zijn, valt dat wel mee, hooguit enkele honderden euro's als het echt tegen zit.

@Kroegtijger:
Dank voor je zeer uitgebreide antwoord. Een en ander wordt een stuk duidelijker. Ik realiseer me dat ik op dit moment niet op zoek naar een systeem dat voor alle eventualiteiten bescherming biedt. Een keer wat down tijd is niet rampzalig, dan stop ik er wel een nieuwe HDD met kopie van systeem in, er zijn geen data te verliezen. Mijn oorspronkelijke vraag blijft staan; een PC/server thuis voor 24/7. Heb je een concrete suggestie voor "een knappe server van HP" en waar sluit ik een "care-pack" af?
Ik ga in ieder geval wel hosting verder onderzoeken. Je schreef: "wanneer je server virtueel is, en op een berg hosts draait " is dat "cloud hosting"? En is dat anders of beter dan VPS? Termen die ik net van Wiki haal.

Als iemand nog een suggestie heeft voor een moederbord met geheugen en CPU (graag wel wat boven het niveau van de specs hierboven om een paar jaar vooruit te kunnen) en een HDD die voor 24/7 geschikt zijn, dan ben ik erg blij.

Dank wederom

• aZuL2001
Wat weerhoudt je ervan om eens een kwartje in de Google-O-Matic te gooien?
Een antwoord op je 24/7 schijven ga je er in ieder geval vinden.

Pak een Intel desktop board, en je hebt over het algemeen een stabiel bord te pakken.

Remote access kan bijvoorbeeld prima via Teamviewer. Maar er zijn inderdaad veel meer opties.

Raid heb je volgens mij niet nodig. Er gebeurt niets spannends op die machine, het is in feite bijna een domme terminal.

We hoeven het toch niet helemaal voor je uit te tekenen?

Abort, Retry, Quake ???

Verwijderd

Topicstarter
Google is mooi, maar biedt erg veel informatie die zonder achterliggende kennis niet makkelijk op waarde en relevantie te schatten is. Ik ben arts en kan je niet aanraden om via Google als leek een behandeling voor een ziekte te kiezen. Daarom post ik hier; ik vermoed dat ik een beter advies krijg dan weer ik zelf ga Googelen.
Het is typisch voor professional experts dat ze zich moeilijk in leken kunnen verplaatsen; voor mij geldt voor het samenstellen van een systeem dat ik algemene informatie niet tot een product kan herleiden, alleen aan concrete aanbevelingen heb ik iets. Dus ben ik blij met je suggestie voor een Intel bord en Teamviewer. Ik ga inderdaad geen RAID opzetten.

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
aZuL2001 schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 23:38:
Wat weerhoudt je ervan om eens een kwartje in de Google-O-Matic te gooien?
Een antwoord op je 24/7 schijven ga je er in ieder geval vinden.
...
We hoeven het toch niet helemaal voor je uit te tekenen?
waarom zo "agressief"?
Als je geen zin hebt om vriendelijk te helpen dan post je toch gewoon niet? }:O

Ik vind het persoonlijk al sterk dat men zo ver geraakt is dat ze op het tweakers forum om hulp vragen ;)

Voor de TS: om het lijstje van producten wel goed te posten, druk je bij de wenslijst op 'genereer RML' en copy/paste die code

• aZuL2001
Dat zet de zaken wat in perspectief :)

Hoewel de vraag wat je met beursorders wil gaan doen als leek dan wel weer boven komt drijven, maar dat is way off-topic.

Je zou een zakelijke lijn Dell, Lenovo of HP (of evt Acer) kunnen overwegen.
Daar kun je vaak een next business day on site hardware support deal bij kopen.
Over het algemeen zijn die machines best stil. Moeten ze ook wel voor op een kantoor.

Dell:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
Vostro Desktop 270 MT
Vostro 270 MT BTX Basis, Nederlands Windows® 7 Professional (64-bits)

Unit Price: € 419,00
- € 25,00
Exclusief btw en verzendkosten

ANDERE OPTIES
Processor
    Intel® Pentium® Processor G465 (1.80 GHz, 1.5MB Cache)  bewerken
Besturingssysteem
    Nederlands Windows® 7 Professional (64-bits)    bewerken
    Trend Micro Titanium-software (abonnement van 36 maanden, meertalig)    
Toetsenbord
    VS/Europees – Dell KB212-B QuietKey USB-toetsenbord (zwart, QWERTY)
2 GB (1 x 2 GB) 1.600 MHz niet-ECC DDR3-geheugen
    500 GB Seriële ATA III-harde schijf (7.200 rpm)
    Geïntegreerde Intel HD Graphics
    16x dvd+/-rw-station
    Dell optische (niet draadloze) USB-muis met schuifwiel en 3 knoppen – zwart
    Vostro 270 MT BTX Basis
    3 jaar basisgarantie —Next Business Day

Bijvoorbeeld.
(ja is niet de juiste config en scherm ontbreekt)
SmokingCrop schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 00:38:
waarom zo "agressief"?
Als je geen zin hebt om vriendelijk te helpen dan post je toch gewoon niet? }:O
Omdat er geloof ik nog steeds wat eigen inzet van posters verwacht wordt.
En door het stellen van vragen je tot antwoorden komt. ;)

[ Voor 16% gewijzigd door aZuL2001 op 16-01-2013 00:44 . Reden: aanvulling ]

Abort, Retry, Quake ???

• kroegtijger
Een knappe server HP kun je, niet heel verrassend, bij een HP-dealer krijgen. Wat je precies nodig hebt is dus afhankelijk van de software die je gaat draaien, en daar kan ik (nog) weinig over zeggen. Een care-pack kan je ook bij de HP-dealer afsluiten.
Wat betreft harddisks kun je het beste kijken naar disks die voor server-gebruik bedoeld zijn. Nadeel is weer het prijskaartje hiervan. Als het om niet veel data gaat kun je ook een SSD overwegen. Snel, stil en betrouwbaar. Hou dan wel rekening met het maximale aantal schrijf-acties dat erop mogelijk is en vervang de SSD dan tijdig.

Kies je voor een hosted solution, dan ben je voor dit soort projecten meestal het beste af bij MKB-bedrijven. Die kunnen een maatwerk-oplossing bieden. Helaas dat het niet toegestaan is om gevirtualiseerde windows-clients te verhuren, vandaar dat ik je toch zou willen adviseren nog eens een keer goed te onderzoeken of je het écht niet werkend kan krijgen op een 2008-omgeving. Daardoor zou je meer mogelijkheden kunnen krijgen mbt betrouwbaarheid.

iRacing Profiel

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-04 18:45

Madrox

Oh, Pharaoh!

Verwijderd schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 23:29:
@ Madrox: passen die HDD racks in de kast die je noemt? Kan dan ook de systeemschijf in zo'n rack geplaatst worden?[/i]
Er passen er twee in, als je er ook een optical inzet. Zonder optical kunnen er 3 in .

Raid-1 bied je ook al veel zekerheid. Een losse hdd erin en eruit nemen brengt ook risico's met zich mee zoals:

1) je kan het laten vallen
2) je kan het kwijtraken
3) het kan kapot gaan tijdens een aanrijding
4) Last but zeker not least; heftige temperatuurschommelingen zijn slecht voor een harddisk en het zou me niks verbazen als je "draagbare" harddisk binnen notime kaduuk is.

Dat laatste is me van de vier greens van WD me 2x overkomen, Harstikke dood, zo dood als een pier.
Kunnen slecht tegen koud > warm > koud etc.etc.
Vergis je niet, in die caddy's worden ze zowiezo warmer dan normaal.

Mijn tip: doe niet moeillijk, neem gewoon RAID-1. Het is sim-pel en veilig tegen harddisk falen.
Omdat ze in de kast blijven, zal het met de temps ook wel snor zitten en dat verhoogt de betrouwbaarheid.
Dan heb je ook geen hot-swap stations nodig of een tas om je 'backup" in te doen.

Als je dan alsnog een backup wil meenemen, zou je dat via usb 3 of eSata kunnen doen, met usb/eSata mobiele devices die tegen een stootje kunnen.

[ Voor 67% gewijzigd door Madrox op 16-01-2013 11:40 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Verwijderd

Topicstarter
Goedemorgen, na een paar drukke dagen weer terug op het draadje.

Dank voor de suggesties.

In willekeurige volgorde.

Voorlopig ga ik de weg van een PC thuis. Ik zie dit als een project; kan ik succesvol geautomatiseerd beleggen? Zo ja, dan ga ik daarna naar een remote server over. Met een jaartje weet ik het wel. Anders ga ik gewoon door met niet-geautomatiseerd beleggen.

Het wordt een PC thuis met 2x HDD in RAID 1 en een externe USB3/eSATA HDD voor regelmatige kopieën (ik begrijp nu redundancy vs backup), een Intel CPU en moederbord, 4 GB, stille kast, een switch (heb ik al) voor delen van monitor, muis en toetsenbord.

Ik vermoed dat je niet kant en klare systemen met 2 HDD's in RAID-1 kunt kopen? Dus het wordt maatwerk:

Concreter wordt het nu:

- CPU i3 3220 of 3225 (wat overkill maar wel zuinig)
- welk moederbord hoort daarbij: MSI B75MA P45 ?
- geheugen 4-8 MB: geen ValueRAM maar welke dan wel?
- kast cooler-master-silencio-450
- 2 HDD's: Seagate Barracuda 7200.14 ST500DM002 ?? (willekeurig geprikt)
- RAID 1 gebeurt softwarematig?
- voeding: be quiet! System Power S6 300W
- koeling: vooral stil: Cooler MasterSilent ProM2 620W ? evt kleinere kast
- is een optische drive nodig?

Het komt niet op een paar tientjes, moet betrouwbaar zijn. Hoop dat jullie nog wat concrete suggesties willen geven.

Groet,
Jeroen

Verwijderd

Topicstarter
Ok, bedankt allemaal, de rest zoek ik wel uit.

Groet,
Jeroen

• kroegtijger
Gegeven wat je wilt gaan doen kan je denk ik beter 8GB geheugen erin plaatsen, maar met 4 zal het ook wel draaien. Wat betreft geheugen kan je elk gerenomeerd merk nemen. Kingston HyperX wordt vaak als goed gezien. DDR3-1333 volstaat prima voor je doel.
De HDD's die je hebt uitgekozen kunnen op zich wel, gegeven dat je een Raid1 array draait. Er "mag" er dus 1 uitvallen. Als er budget is, koop dan gelijk een spare erbij. Als er 1 stuk gaat kan je er de donder op zeggen dat disk 2 ook binnen afzienbare tijd gaat overlijden (immers, waarschijnlijk zelfde productie-batch, en zelfde aantal draai-uren). Als je dan eerst nog eenzelfde disk moet gaan bestellen kan je te laat zijn.
Raid-Array zeker NIET softwarematig maken, maar hardwarematig. Beste manier is via een aparte controller, maar gegeven de prijs en dat het een Raid1-array betreft kan je in dit geval ook prima de controller van je bord gebruiken.
Neem als het mogelijk is je behuizing niet te krap. Waarom zou je moeilijk in een klein kastje gaan proppen met mogelijk nog koelings-problemen erbij als het niet nodig is? Daarbij is een beetje ruimte voor uitbreiding ook nooit weg.
Wat betreft moederbord zou ik denk ik voor een pricewatch: Intel DB75EN of een pricewatch: Asus P8B75-M LE
Deze borden volstaan prima voor wat je wil, en zowel Asus als Intel worden over het algemeen als erg betrouwbaar gezien. Je kan het uiteraard nog wel een paar stappen verder doorvoeren, maar dan komen we bij heel andere prijsklasses terrecht.
Optische drive hoeft in principe niet als jij het niet nodig vindt natuurlijk. Ik weet niet hoe je de installatie in gedachte had, maar als je een externe drive hebt, of via USB of iets dergelijks gaat installeren, dan kan je m net zo goed weg laten.
Wat de CPU betreft heb ik toch altijd een beetje moeite met Intel vs AMD... De prijzen van Intel voor de CPU's die interessant worden liggen toch altijd pijnlijk hoog, maar je krijgt er dan wel weer veel voor. Als ik dan een i3-3225 van 135,- vergelijk met een 147,- kostende AMD FX-8120, dan haal je voor die 12 euro meer bij AMD heel erg veel meer rekenkracht voor in huis... Kies je voor een net geen 130,- kostende FX-6300, dan haal je nog steeds meer in huis dan wat de i3 kan verwerken... Toch heeft de intel ook wel weer zn voordelen natuurlijk, en dan met name het stroomverbruik dat aanzienlijk lager ligt. Puur vanuit performance-oogpunt zou ik voor AMD's kiezen, maar ik snap de intel-keuze prima wat dat aangaat.

iRacing Profiel

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Is dit niet zo'n geval dat je niet liever een goedkoop xeon'tje neerzet met ECC ram? Geautomatiseerde orders met discrete getallen, en dan 24/7 met weinig supervisie, dan zou ik de mogelijke problemen door ECC fouten liever minimaliseren.

Dus zo'n soort setje:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1220V2 Boxed€ 180,40€ 180,40
1Asus P8C WS€ 181,90€ 181,90
1Kingston ValueRAM KVR1333D3E9SK2/8G€ 54,68€ 54,68
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 416,98

[ Voor 77% gewijzigd door maratropa op 23-01-2013 11:21 ]

specs

Pagina: 1