Beste Tweakers, ik heb een stille, zuinige PC nodig die 24/7 aan blijft staan.
Hij moet Windows 7 of 8 als OS hebben voor het draaien van enkele applicaties. De applicaties hebben 2 taken:
1. signalen (orders) van externe servers te ontvangen en na verwerking signalen zo snel mogelijk door sturen naar een andere externe server. Het gaat om niet meer dan enkele tientallen orders per 24 uur maar de snelheid is wel belangrijk.
2. checken en verzamelen prijzen bij één externe server (die dus de prijzen aanlevert) en dit gaat wel met tientallen tot honderden mutaties per seconde (beurskoersen). Snelle verwerking dus van informatie die over het net binnen komt. Ik weet niet of deze eigenschap op de CPU leunt of op andere onderdelen van de PC?
Eén of twee maal per dag wil ik het systeem kunnen controleren. Grafisch is het niet zwaar.
Betrouwbaarheid is het belangrijkst. Betrouwbaar mechanisch (weinig down-tijd) maar ook backup van gegevens.
Heb al wat topics gelezen en dacht eerst dat een HP micro server misschien een oplossing is, maar als ik het goed begrijp is die niet geschikt om met Win 7 of 8 te werken?
Mijn gedachten en vraagtekens zijn nu:
- een SSD 128 GB lijkt me wenselijk
- HDD hoeft niet groot te zijn
- grafisch weinig belastend
- stille kast
- stille cooler
Ik heb onderstaand rijtje overgenomen uit een ander draadje http://gathering.tweakers...messages/1497342///24%2C7
In aanvulling daar op denk ik aan een SSD 128 GB
# Product Prijs Subtotaal
1 MSI H61M-P22 (B3) € 42,- € 42,-
1 Intel Celeron G530 Boxed € 36,90 € 36,90
1 Seagate Barracuda ST500DM002, 500GB € 62,90 € 62,90
1 Sony Optiarc AD-7280S Zwart € 14,45 € 14,45
1 Sharkoon MS140 € 30,90 € 30,90
1 Kingston ValueRAM KVR1333D3S8N9K2/4G € 23,95 € 23,95
1 be quiet! Pure Power L7 300W € 36,40 € 36,40
Bekijk collectie
Importeer producten Totaal € 247,50
Hm, dat is niet helemaal ingekopieerd zoals ik bedoeld had :-/
Zou dit geschikt zijn voor mijn doeleinden met de SSD er bij?
Wat betreft de backup heb ik gelezen dat Acronis bijvoorbeeld ieder uur een mirror image kan maken van de SSD naar de HDD. En dat je die dan weer kunt "mounten" als de SSD crasht. Backups maken valt vermoedelijk niet onder dit topic, maar ik vraag me af hoe deze oplossing zich verhoudt tot een RAID 1 configuratie van 2 SSD's.
Daarnaast wil ik een externe USB HDD gebruiken voor externe backup, bijvoorbeeld wekelijks (die heb ik nog eentje staan).
Uiteraard wil ik liefst de kosten ook nog wat in de hand houden ..
Hij moet Windows 7 of 8 als OS hebben voor het draaien van enkele applicaties. De applicaties hebben 2 taken:
1. signalen (orders) van externe servers te ontvangen en na verwerking signalen zo snel mogelijk door sturen naar een andere externe server. Het gaat om niet meer dan enkele tientallen orders per 24 uur maar de snelheid is wel belangrijk.
2. checken en verzamelen prijzen bij één externe server (die dus de prijzen aanlevert) en dit gaat wel met tientallen tot honderden mutaties per seconde (beurskoersen). Snelle verwerking dus van informatie die over het net binnen komt. Ik weet niet of deze eigenschap op de CPU leunt of op andere onderdelen van de PC?
Eén of twee maal per dag wil ik het systeem kunnen controleren. Grafisch is het niet zwaar.
Betrouwbaarheid is het belangrijkst. Betrouwbaar mechanisch (weinig down-tijd) maar ook backup van gegevens.
Heb al wat topics gelezen en dacht eerst dat een HP micro server misschien een oplossing is, maar als ik het goed begrijp is die niet geschikt om met Win 7 of 8 te werken?
Mijn gedachten en vraagtekens zijn nu:
- een SSD 128 GB lijkt me wenselijk
- HDD hoeft niet groot te zijn
- grafisch weinig belastend
- stille kast
- stille cooler
Ik heb onderstaand rijtje overgenomen uit een ander draadje http://gathering.tweakers...messages/1497342///24%2C7
In aanvulling daar op denk ik aan een SSD 128 GB
# Product Prijs Subtotaal
1 MSI H61M-P22 (B3) € 42,- € 42,-
1 Intel Celeron G530 Boxed € 36,90 € 36,90
1 Seagate Barracuda ST500DM002, 500GB € 62,90 € 62,90
1 Sony Optiarc AD-7280S Zwart € 14,45 € 14,45
1 Sharkoon MS140 € 30,90 € 30,90
1 Kingston ValueRAM KVR1333D3S8N9K2/4G € 23,95 € 23,95
1 be quiet! Pure Power L7 300W € 36,40 € 36,40
Bekijk collectie
Importeer producten Totaal € 247,50
Hm, dat is niet helemaal ingekopieerd zoals ik bedoeld had :-/
Zou dit geschikt zijn voor mijn doeleinden met de SSD er bij?
Wat betreft de backup heb ik gelezen dat Acronis bijvoorbeeld ieder uur een mirror image kan maken van de SSD naar de HDD. En dat je die dan weer kunt "mounten" als de SSD crasht. Backups maken valt vermoedelijk niet onder dit topic, maar ik vraag me af hoe deze oplossing zich verhoudt tot een RAID 1 configuratie van 2 SSD's.
Daarnaast wil ik een externe USB HDD gebruiken voor externe backup, bijvoorbeeld wekelijks (die heb ik nog eentje staan).
Uiteraard wil ik liefst de kosten ook nog wat in de hand houden ..