Aanschaf stereoversteker, Yamaha vs Onkyo

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shameblaster
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-05 23:52
Enkele weken geleden ben ik op zoek gegaan naar een nieuwe set speakers voor bij mijn PC.
Na veel inlezen was ik uiteindelijk uitgekomen bij de teufel d500. Deze 2.1 set was in de aanbieding voor 399euro inclusief verzenden.
Uiteindelijk heeft een familielid mij dit afgeraden, hij raadde aan om te kijken naar 2 redelijke speakers icm een versterker.
Hierna ben ik verder gaan speuren kon ik bij toeval een setje Eltax Monitor III speakers overnemen van een collega op het werk.

• Vermogen 90 Watt RMS, 150 Watt Max. 4 - 8 Ohm
• Frequentiebereik 50 - 22.000 Hz
• Geluidsdruk 89 dB

Uiteraard heb ik de speakers uitgeprobeerd op de versterker van mijn ouders (Harman kardon HK650) (2x60 Watt bij 8 Ohm / 2x90 Watt bij 4 Ohm ), wat werkelijk waar fantastisch klonk.

Nu moet ik zelf nog een versterker (stereoversterker) aanschaffen. Op marktplaats heb ik de afgelopen dagen niets voorbij zien komen.

Met een budget van rond de 250euro ben ik opzoek gegaan naar een nieuwe versterker. Al vrij snel kwam ik uit bij de:
Onkyo 9377
90 W/Ch at 4 Ω, 1 kHz, 2 Channels Driven, IEC
Deze versterker is voor 249euro inclusief verzenden te koop.
Specificaties:
Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/2nq76fs.jpg

Verder kwam ik op diezelfde website een versterker tegen voor het ‘’bekendere’’ merk Yamaha:
Yamaha ax-497
85 W/Ch at 4 Ω
100 W/Ch at 6 Ω
Deze versterker is nu te koop voor 195euro inclusief verzendkosten
Specificaties RX497:
Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/27y2wr5.jpg

De set plaats ik vooralsnog op mijn kamer. In de toekomst (als ik hopelijk groter ga wonen), wil ik de set uitbreiden met 2 zuilen. Deze kunnen dan naast de TV staan en de Eltax speakers achter.

Doe ik met 1 van deze 2 versterker hiermee een goede (budget) aankoop?
En uiteraard, welke is aan te raden?

Op internet kom ik geen ‘’echte’’ reviews tegen, maar wel positieve gebruikers beoordelingen.

Cons:::BB4E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 495206

Voor 4 of 5 speakers zal je toch beter een receiver kunnen aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shameblaster
Anoniem: 495206 schreef op zondag 13 januari 2013 @ 22:40:
Voor 4 of 5 speakers zal je toch beter een receiver kunnen aanschaffen.
Denk dat dat met mijn budget niet haalbaar is.
Verder lees ik veel goede dingen over stereoversterkers ivm een reciever (met 2 speakers).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evEndzhar
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
shameblaster schreef op zondag 13 januari 2013 @ 22:30:
Nu moet ik zelf nog een versterker (stereoversterker) aanschaffen. Op marktplaats heb ik de afgelopen dagen niets voorbij zien komen.
Waar zoek je precies naar dat je niets kan vinden? Ik kom voor 50 euro al versterkers tegen die kwalitatief een stuk beter in elkaar zullen zitten dan de Yamaha en Onkyo die je hier noemt.
shameblaster schreef op maandag 14 januari 2013 @ 09:50:
Denk dat dat met mijn budget niet haalbaar is.
Verder lees ik veel goede dingen over stereoversterkers ivm een reciever (met 2 speakers).
Naar mijn idee wordt het verschil in geluidskwaliteit tussen versterkers wel flink overschat. Kijk bijvoorbeeld naar de dubbleblinde test waarbij een goedkope PA-versterker niet te onderscheiden was van een peperdure Hifi-installatie.

Met jouw budget zijn er genoeg A/V-receivers te vinden. Nieuw zit je dan bij de laagste series te kijken of wat hogere overjarige modellen (zie Correct koopjekelder). Tweedehands kan je nog iets goedkoper uit zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shameblaster
evEndzhar schreef op maandag 14 januari 2013 @ 15:38:
[...]

Waar zoek je precies naar dat je niets kan vinden? Ik kom voor 50 euro al versterkers tegen die kwalitatief een stuk beter in elkaar zullen zitten dan de Yamaha en Onkyo die je hier noemt.

[...]

Naar mijn idee wordt het verschil in geluidskwaliteit tussen versterkers wel flink overschat. Kijk bijvoorbeeld naar de dubbleblinde test waarbij een goedkope PA-versterker niet te onderscheiden was van een peperdure Hifi-installatie.

Met jouw budget zijn er genoeg A/V-receivers te vinden. Nieuw zit je dan bij de laagste series te kijken of wat hogere overjarige modellen (zie Correct koopjekelder). Tweedehands kan je nog iets goedkoper uit zijn.
Ik zoek op stereo versterkers met een output van om en nabij de 90watt, in goede staat.( marktplaats)
Ik zal de url vanavond eens doornemen, bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:52
zoek eens op MP op Denon PMA.

Dan kom je heel veel stereo versterkers tegen. Stuk voor stuk goede apparaten!

deze bijvoorbeeld

Deze verkoper verkoopt ook nog een Marantz SR7000 5.1 receiver. Een oud beestje, maar wat komt daar een geluid uit! Deze heb ik ook ooit gehad, en nog spijt dat ik hem weggedaan!

[ Voor 78% gewijzigd door 107mb op 14-01-2013 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.One
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-07 16:48
"Naar mijn idee wordt het verschil in geluidskwaliteit tussen versterkers wel flink overschat"

De kwaliteitsverschillen tussen versterkers worden misschien wel overschat (heb ik zelf niet heel veel ervaring mee), maar als je een AV surround receiver wilt kopen dan zijn de verschillen toch duidelijk. Ik heb mijn JVC RX-6001 ingeruild voor een Harman/Kardon AVR 165 en de verschillen in audio kwaliteit en surround effects zijn meer dan duidelijk. :)

[ Voor 12% gewijzigd door J.One op 14-01-2013 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evEndzhar
  • Niet online
shameblaster schreef op maandag 14 januari 2013 @ 15:49:
Ik zoek op stereo versterkers met een output van om en nabij de 90watt, in goede staat.( marktplaats)
Ik zal de url vanavond eens doornemen, bedankt.
90 Watt is wel wat overkill voor de luidsprekers die je hebt. Volgens de specificaties van Eltax produceren ze bij 1 Watt al 89 dB. Dat betekent in de praktijk dat vrijwel iedere versterker over ruim genoeg vermogen zal beschikken.
[b][message=39587651,noline]Ik heb mijn JVC RX-6001 ingeruild voor een Harman/Kardon AVR 165 en de verschillen in audio kwaliteit en surround effects zijn meer dan duidelijk. :)
Tja, op het moment dat je het over surroundeffecten (DSP) gaat hebben wordt het natuurlijk een ander verhaal. Als ik me niet vergis is die JVC inmiddels ook al een heel oud ding (voor Dolby Pro Logic II) en was het destijds een van de goedkoopste surroundversterkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shameblaster
evEndzhar schreef op maandag 14 januari 2013 @ 16:34:
[...]

90 Watt is wel wat overkill voor de luidsprekers die je hebt. Volgens de specificaties van Eltax produceren ze bij 1 Watt al 89 dB. Dat betekent in de praktijk dat vrijwel iedere versterker over ruim genoeg vermogen zal beschikken.

[...]
En met het oog op de toekomst, als ik er evt 2 zuilen bij wil aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:24

FeaR

In GoT we trust

shameblaster schreef op maandag 14 januari 2013 @ 16:44:
[...]
En met het oog op de toekomst, als ik er evt 2 zuilen bij wil aansluiten?
Dan ook. Zuilen zijn niet per definitie lastiger aan te sturen dan boekenplankmodellen. Veel gemaakte denkfout, idem met dat zuilen altijd lager gaan dan monitoren.

Met normaal gebruik heb je maar een paar Watt nodig en dan maakt het niet uit wat voor speakers je hebt staan qua model. Het wordt pas lastig als je speakers neemt met een heel laag rendement. Enige waar je niet aan moet beginnen zijn wellicht electrostaten.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shameblaster
Dan lijkt het mij beter om toch nog maar even geduld te hebben en marktplaats in de gaten te houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shameblaster
Zal een 2e hands als dit dus ook een goede keuze zijn, met oog op de evt toekomst plannen:
http://www.marktplaats.nl...6db858f31&previousPage=lr

Voor max 60oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evEndzhar
  • Niet online
In tegenstelling tot wat de verkoper beweert is een versterker uit de QS serie absoluut geen high end, maar als je iets zoekt wat nog niet al te oud is (deze is van 1999), lijkt dit me geen verkeerde koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shameblaster
evEndzhar schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 16:28:
In tegenstelling tot wat de verkoper beweert is een versterker uit de QS serie absoluut geen high end, maar als je iets zoekt wat nog niet al te oud is (deze is van 1999), lijkt dit me geen verkeerde koop.
Oke bedankt voor het antwoord, de verkoper wilt er minimaal €100 voor hebben. Ik weet niet hoe het gemiddeld met de prijzen zit qua versterkers via marktplaats, maar ik vond dit erg hoog.
Had zelf op €70 als max ingezet.
Maar weer verder kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evEndzhar
  • Niet online
Ja, 100 euro is wel jammer. Niet zover bij jou uit de buurt staat een Sony STR-DB930. Deze 5.1 receiver is inmiddels al wat jaartjes oud, maar het model heeft nog steeds aanhangers vanwege de ontzettend goede prestaties voor z'n prijs. Daar wordt ook 100 euro voor gevraagd, maar dan heb je wel uitbreidingsmogelijkheden.
Pagina: 1