[Windows 8 Pro] Windows 8 schone installatie lukt niet?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janet010
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 31-07-2021
Beste tweakers,

Na een tijdje goed Windows 8 pro gedraaid te hebben, kwam ik iets raars tegen. Ik heb een HP Pavilion DM 4 1150 ED. Die heb ik gekocht met Windows 7 Home Premium. Aan de oorspronkelijke hardware heb ik niets gewijzigd.
Edit: het is de 64 bit versie.

Ik heb de upgrade van Windows 8 Pro gekocht, en dat werkte prima. Al mijn programma's werkten zoals ik gewend ben.

Onlangs wilde ik mijn C: schijf opdelen, ik wilde een extra partitie maken voor data. In de standaard systeemmanager van Windows zag ik dat mijn harde schijf een capaciteit had van 465 GB (eigenlijk 500, maar goed...), maar ook dat er 395 GB in totaal beschikbaar was. Ik heb een extra partitie van HP (stond er al) van 103 MB en een systeempartitie van 199 MB. Dat verklaart in mijn ogen niet het wegvallen van zoveel extra GB.

Een week geleden heb ik mijn bios en diverse drivers geupdated, en hoewel het systeem in het algemeen ietsje sneller werd, bracht het verder geen soelaas.

Ik hoopte dat ik met Acronis Disk Director meer informatie kon achterhalen. Echter, dat lukte niet en ik wilde het verwijderen. Maar ook dat lukte niet. Ik denk dat ik ergens op een knopje geklikt heb, want daarna startte mijn laptop op in een soort opstartmanager van Acronis, die ook nog regelmatig vastliep |:( .

Nu probeer ik een clean install te doen, maar dat lukt ook niet meer. In elk geval niet van USB. Ik krijg een error code en een melding dat de benodigde bestanden niet gekopieerd kunnen worden. Ik heb nochtans bij de clean install de c:\ geformatteerd en daarbij de partitie in z'n geheel verwijderd (bestanden staan op mobiele harde schijf). Na het formatteren, zag ik wel weer de ontbrekende GB's "terugkomen" :? .

Heeft iemand enig idee wat het zou kunnen zijn? Mijn ideeën zijn een beetje op. Ik draai nu allerlei tests via de bios om te checken of de harde schijf problemen geeft, maar vooralsnog krijg ik hierop geen foutmeldingen.

Alvast bedankt.

P.S. ik ben wel blij met het OS, want het werkt voor mij prima.

Als je nergens voor staat, val je voor alles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Windows 8 installeren vanaf USB lukte hier ook niet.
Maak de DVD en het lukt waarschijnlijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-10 13:31

Eagle Creek

Breathing security

Ik krijg een error code en een melding dat de benodigde bestanden niet gekopieerd kunnen worden.
Welke code en welke exacte melding (indien deze meer info bevat)?

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janet010
@jeroen3: Dank voor je reactie. Er wordt op een andere DVD inmiddels een ISO gebrand. Ik houd jullie op de hoogte, met name als het opgelost is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janet010
Eagle Creek schreef op zondag 13 januari 2013 @ 22:31:
[...]

Welke code en welke exacte melding (indien deze meer info bevat)?
Hallo,

De error code weet ik niet meer. Aangezien de laptop nu een full harddisk check draait vanuit de bios, kan ik het nu ook niet opzoeken. De melding bevat helaas niet meer info dan reeds vermeld.

Morgen overdag moet ik werken, dus vanavond zal er wel niets meer gebeuren :O .Morgenavond (maandag) ga ik proberen het OS opnieuw te installeren. Ik houd mijn netbook ernaast, zodat ik iedere foutmelding direct kan overnemen. Dank in elk geval voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:14
Het feit dat er 465GB wordt weergegeven van de 500GB die je denkt beschikbaar te hebben is niet iets om je zorgen over te maken, dit is slechts een verschil in meten/afronden van capaciteit. Dus dat hoeft an sich geen reden te zijn om je PC te herinstalleren.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Janet010 schreef op zondag 13 januari 2013 @ 22:11:
Nu probeer ik een clean install te doen, maar dat lukt ook niet meer. In elk geval niet van USB. Ik krijg een error code en een melding dat de benodigde bestanden niet gekopieerd kunnen worden.
USB3?
Probeer het eens vanuit een USB2 poort.

En wat betreft de ruimte op je schijf, als ik het zo lees is/was er tussen de 70 en 100Gb in gebruik.
Win8 installatie, hibernate file, page file, systeemherstel bestanden, programma installaties als Office, "mijn Documenten/foto's/muziek", etc.
Niets geks hoor.

Als je hibernate niet gebruikt zou je die uit kunnen zetten, scheelt het aantal Gb's wat het RAM geheugen groot is, tegenwoordig al gauw 8Gb.
Systeemherstel (als je dat gebruikt) aanpassen, zodat er minder % schijfruimte gebruikt wordt.
Als er genoeg RAM in zit, page file aanpassen of uit zetten.

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2013 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:19

TheVMaster

Moderator WOS
Verwijderd schreef op maandag 14 januari 2013 @ 10:18:
[...]

USB3?
Probeer het eens vanuit een USB2 poort.

[..]
Dit is ook waar ik gelijk aan moest denken. Windows installeren vanaf een USB3 poort schijnt (waarschijnlijk i.vm. ontbreken van de juiste drivers....SATA disken i.c.m. Windows XP anyone) een issue te zijn.

Ieder device heeft gelukkig nog USB2 poorten, installeren via USB2 poort zou gewoon moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janet010
Beste tweakers,

Dank voor jullie reacties. Ik heb inmiddels via een ISO bestand vanaf DVD opnieuw geïnstalleerd, en dat is wel goed gegaan.
Dat er van de 500 GB ca. 465 overbleef, is wat mij betreft geen probleem. Wel dat er "ineens" (ik weet echt niet hoe dit kwam, maar het was nadat ik met Acronis had geprobeerd te werken) nog eens enkele tientallen GB's verdwenen waren. Naar de reden blijft het voor mij raden.
Ik heb geen USB 3 poort, wel 3 USB 2 poorten, maar daar ging de installatie dus niet vanaf.

Nu is Win8 weer geheel opnieuw geïnstalleerd, en in Schijfbeheer zie ik zowel bij het volume als in het partitiegedeelte weer 465 GB. Natuurlijk gaat er wel schijfruimte op aan programma's die ik opnieuw moet installeren, maar dat is niet erg. In elk geval bedankt voor het meedenken _/-\o_ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Waarschijnlijk waren de GB's die jij miste gebruikt voor een recovery partitie van de fabrikant. Daarmee kon je de laptop herstellen naar de software die er op stond vanuit de fabriek. Die mogelijkheid heb je nu dus niet meer. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chengbondkwok
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:33
Heb je toevallig je USB in NTFS format geformatteeerd? Dat wil namelijk wel eens vervelend doen, in tegenstelling tot Fat32.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janet010
@Satch: die recovery files stonden op een aparte partitie. Die heb ik niet gewijzigd ;) .
@chengbondkwok: ja, de USB is in NTFS. Ik zal deze opmerking in mijn achterhoofd houden als ik een bootable usb stick wil maken.

Mijn Windows wil nu niet meer activeren, maar ik heb al begrepen dat ik daarvoor telefonisch contact moet opnemen met Microsoft. Dan zal ik dan morgen maar eens doen. Ik ben al blij dat ik weer een andere kleur beeldscherm dan zwart heb als de laptop aan staat :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janet010
Ik heb uiteindelijk maar Windows 7 Home Premium (die stond op mijn laptop bij aanschaf) opnieuw geïnstalleerd, zo kaal mogelijk. Geactiveerd en daarna weer Windows 8 eroverheen gegooid. Toen ging de activatie als een zonnetje. Soms is de meest voor de hand liggende manier gewoon het snelst... |:(

Pagina: 1