Backup van Mac naar Synology over Wi-Fi, zonder zorgen

Pagina: 1
Acties:

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-01 16:46

M-ThijZ

Riding on Rails

Topicstarter
Een aantal maanden geleden heb ik geïnvesteerd in een Synology DS213, met als voornaamste reden een betrouwbare backup-oplossing voor twee MacBook's hier in huis.

Tot die tijd gebruikten we een externe USB harde schijf, die we af en toe handmatig aan onze MacBook's aansluiten. Met behulp van Apple's Time Machine werd dan een nieuwe backup gemaakt.

Met de komst van een NAS moest in dit handmatige proces verandering komen, want we maakten te weinig backups, met als risco het verlies van weken aan gegevens. De keuze voor een Synology DiskStation was snel gemaakt, toen ik er achter kwam dat Synology out-of-the-box ondersteuning heeft voor Time Machine was de keuze snel gemaakt.

Het doel: automatisch dagelijks backups, zonder dat je er bij na hoeft te denken, wetende dat je belangrijke documenten en foto's altijd terug te halen zijn in geval van een een crash of diefstal.

Helaas was het sprookje te mooi om waar te zijn. Time Machine backups naar een Synology over Wi-Fi is gewoon niet betrouwbaar.

Als je de handleiding volgt, lijkt het in eerste instantie allemaal koek en ei. Echter, na een paar weken gaat het mis, dan krijg je de melding: “Time Machine completed a verification of your backups. To improve reliability, Time Machine must create a new backup for you.”

De oorzaak kan een netwerk hickup zijn, of het toevallig sluiten van de klep. Je kunt dan twee dingen doen. Annuleren en eerst proberen om de backup te repareren, door de handleiding Fix Time Machine Sparsebundle NAS Based Backup Errors te doorlopen. Of je accepteert en verwijdert daarmee meteen alle gemaakte backups :X. Daarna is je MacBook meteen uren bezig om weer een eerste backup te maken.

Dus ik zoek een alternatieve oplossing. :)

Daarom vroeg ik mij af of er meerdere Tweakers met dezelfde behoeftes zijn:
  • Backup van MacBook (Air/Retina) over WiFi
  • Versioning
  • Robuust: netwerk error resulteert in een gefaalde laatste backup, in plaats van corrupte Sparsebundle.
Welke alternatieven zijn er voor Time Machine, of moeten we aan de slag met rsync scripts?

• virofi
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 29-01 12:14
Geen directe oplossing, maar wel een +1. Ik heb exact hetzelfde probleem met de Synology Time Machine implementatie en ben maar weer teruggegaan naar een Time Machine backup op USB. Heb er overigens ook contact over gehad met Synology, maar die komen niet verder dan een paar foute sectors op een van de HDD's in de Synology, wat er volgens mij niks mee te maken heeft.

• edwardmp
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 25-01 19:14
Exact zelfde probleem met Iomega Storcenter NAS. Heb ook een Time Capsule en daar geen enkel probleem mee.

Ergo: koop een Time Capsule op marktplaats ofzo.. het is de moeite niet waard om het te blijven proberen.

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Topicstarter
Voor degene die nog budget over heeft is de aanschaf van een tweedehands Time Capsule, een goed idee. Eigenlijk hoopte ik na €400,- aan hardware uitgegeven te hebben, ik wel een betrouwbare backup-oplossing te kunnen realiseren.

Voor mij hoeft het ook niet exact zoals Time Machine te werken. Dat je een nieuwe MacBook volledig kunt restoren tot en met de desktop achtergrond is mooi meegenomen, maar het belangrijkste is natuurlijk de data.

Met wat zoeken kwam ik ook dit artikel tegen: rSync when Time Machine fails. Het nadeel daarvan is dat het handmatig moet en de praktijk is dat ik het dan vergeet.

Misschien aan Automator task die elke x uur kijkt of de netwerkschijf gemount kan worden, en vervolgens een rsync script draait. Lukt dit, dan kan een `latest` symlink geüpdate worden.

Misschien is hier ook wel een bestaande software voor te vinden.

[ Voor 3% gewijzigd door M-ThijZ op 14-01-2013 10:06 ]

• virofi
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 29-01 12:14
Ik lees trouwens net dat de nieuwe DSM beta (versie 4.2) een flink aantal verbeteringen aanbrengt in het AFP protocol. Wellicht lost dit problemen op? Draai de beta zelf nog niet, maar zal deze vanavond of morgen eens installeren om te kijken of dit helpt.

Ook vreemd trouwens; mijn vriendin gebruikt de Synology ook via haar Macbook voor TimeMachine, maar die heeft vrijwel nooit dit probleem. Slechts 1x voorgekomen in 1,5 jaar. Bij mij gebeurd het veel vaker, soms bijna elke maand twee keer.

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Topicstarter
Dat is zeker goed om te weten! Time Machine werkt natuurlijk wel het makkelijkste, dus het is in het voordeel als het AFP protocol stabieler wordt en we dat kunnen blijven gebruiken.

Als je ervoor kiest om de beta te draaien, wil je dan je ervaringen met betrekking tot dit onderwerp delen?

Verwijderd

Ik had/heb hetzelfde probleem met mijn 411 II

Ik heb 2 macbooks en die gaven altijd na zooveel dagen deze melding.
Uiteindelijk ben ik na wat uitzoekwerk er achter gekomen dan het bij mij door het draadloos netwerk komt.

Ik doe nu de backups handmatig starten via UTP en nooit meer een probleem gehad.

• DavidZH
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 29-01 14:37
Ik had dit zelfde probleem ook toen ik 2 jaar geleden mijn DS in gebruik nam. Ik vond toen ook sowieso dat TM te vaak een backup maakte. Met een beetje Goochelen vond ik een PrefPane, TimeMachineScheduler.
Mijn TM backups ingesteld op een backup elke 6 uur tussen 8:00 en 0:00 en alleen op mijn eigen wifi. Sindsdien geen enkele melding meer gehad van corrupte databases.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:32
http://www.crashplan.com/

Gebruik ik hier thuis om backups te maken van een aantal laptops. Gebruik de Cloud service niet, laat de backups wegschrijven naar een map op m'n Windows server.

Werkt perfect. Op de cliënts eenmaal instellen welke bestanden/mappen gebackupt moeten worden, instellen waar het heen moet, evt. nog wachtwoord op de cliënts zetten zodat ze de instellingen niet aan kunnen passen, en gaan met die banaan!

Time Machine zal vast ook prima werken, maar als je geen zin hebt om te investeren in nieuwe hardware dan lijkt dit me ook een prima optie.

Edit: Wat wel het vermelden waard is; het programma maakt alleen een backup van je bestanden, en dus geen image o.i.d. van je systeem. Bij een crash van je PC zul je dus je OS alsnog moeten herinstalleren (of je moet daar met een los programma nog een image van gaan maken).

[ Voor 33% gewijzigd door ThinkPad op 14-01-2013 22:25 ]

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Topicstarter
ThinkPadd schreef op maandag 14 januari 2013 @ 22:22:

...

Edit: Wat wel het vermelden waard is; het programma maakt alleen een backup van je bestanden, en dus geen image o.i.d. van je systeem. Bij een crash van je PC zul je dus je OS alsnog moeten herinstalleren (of je moet daar met een los programma nog een image van gaan maken).
Daar ga ik eens naar kijken, ik wist namelijk niet dat er een niet-cloud versie was.

Uiteindelijk gaat het natuurlijk om de documenten, dat is belangrijker dan een bureaublad-achtergrond herstellen. Misschien is een directory op een netwerkshare ook nog wel flexibeler dan een systeem-image.

En natuurlijk liever een betrouwbare backup van onze documenten, dan een systeem-image die om de haverklap corrupt raakt.

• mkmi
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05:42
ThinkPadd schreef op maandag 14 januari 2013 @ 22:22:

Gebruik ik hier thuis om backups te maken van een aantal laptops. Gebruik de Cloud service niet, laat de backups wegschrijven naar een map op m'n Windows server.
Crashplan lijkt me een aardige oplossing. Kan je de individuele opgeslagen bestanden in jouw nas bekijken of is daarvoor de restore interface van crashplan perse nodig?
Pagina: 1