2e router instellen als verlengstuk, hoe?

Pagina: 1
Acties:

• SpitfireNL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-11 19:39
Ik heb routers:
A = Linksys E4200 1gbit
B = Draytek 2910VG 100mbit

Omdat ik in mijn slaapkamer te weinig wifi bereik heb van router A wil ik graag router B gaan instellen als verlgengstuk. Deze heeft heel lang stil gelegen maar is opzich nog een perfect goede router. Alleen is deze wat traag geworden over de jaren heen. Voordeel van deze router is wel dat hij erg veel instel mogelijkheden en features heeft.

Omdat ik zelf een amateur ben met netwerken en google niet met de juiste antwoorden komt stel ik hier maar meteen de vraag: Hoe stel ik in dat ik met mijn laptop verbonden met router B toch apparaten kan benaderen die op router A zitten? Bijvoorbeeld mijn NAS wil ik op beide routers kunnen benaderen.

Router B heb ik aangesloten met UTP kabel in zijn internetpoort(is dat zelfde als uplink?), Bij router A heb ik de andere kant van de UTP kabel in een normale UTP poort gestopt.

Moet ik router B ook zijn eigen DHCP met IP pool geven en welk lokaal IP en gateway moet ik geven aan router B? Zelfde als A of weer een andere?

Wat moet ik gebruiken? Static IP/dynamic IP? PPPOE?

- Mijn PC -

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Je wil de Draytek instellen als Access Point.

In het kort: schakel DHCP uit, stel een vast IP-adres in in hetzelfde subnet als de E4200 maar buiten de DHCP scope en plug de kabel van de E4200 in één van de LAN-poorten (niet in de WAN-poort).

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• SpitfireNL
Ok, dus als ik het goed begrijp moet ik DHCP server van router B uitzetten en de 2 routers verbinden via normale LAN poorten dus geen internet/wan/uplink poorten gebruiken dan.

Ik wil wel 2 verschillende SSID's gebruiken omdat ik niet altijd met router B wil verbonden zijn wegens zijn traagheid. Maar in de How-To staat dat dit ook gewoon kan.

Ga ik nu direct proberen! Bedankt :)

[ Voor 28% gewijzigd door SpitfireNL op 13-01-2013 17:15 ]

- Mijn PC -

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:29

Compizfox

Bait for wenchmarks

Jup.

Toevallig net nog zelf gedaan met een oude router.

Ik vraag me wel af of naast het SSID en de encryptie, ook het channel hetzelfde moet zijn.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-08 15:56

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Compizfox schreef op zondag 13 januari 2013 @ 17:14:
...ook het channel hetzelfde moet zijn.
Het channel "moet" inderdaad anders zijn tussen APs met dezelfde SSID.

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Het moet zeker niet, maar het is aan te raden om interferentie met het andere Access Point te vermijden.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• SpitfireNL
Voor router B heb ik een ander channel ingesteld.. en een ander SSID, werkt perfect nu :)
Zo kan ik ze mooi uit elkaar houden.

- Mijn PC -

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Maar dan heb je juist geen seamless roaming...

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 28-11 15:12
SpitfireNL schreef op zondag 13 januari 2013 @ 17:19:
Voor router B heb ik een ander channel ingesteld.. en een ander SSID, werkt perfect nu :)
Zo kan ik ze mooi uit elkaar houden.
Geef ze gewoon dezelfde SSID dan schakelt je laptop/telefoon/dinges zelf naar het apparaat met het beste bereik.

while (! ( succeed = try ()));

• SpitfireNL
Ik kom er nu inderdaad achter nu.

wifi van router B blijkt toch behoorlijk traag na speedtest.net app op mijn galaxy SII gebruikt te hebben. Router A haalt max 4900 kb/s download snelheid en Router B haalt max 2400 kb/s download snelheid.

En mijn galaxy SII blijft verbinden met het laatst gekozen wifi, dus die neemt niet automatisch de wifi met het beste bereik als ik 2 verschillende SSID's heb.

Dus nu toch maar SSID's beide op hetzelfde ingesteld.

Bedankt allemaal voor de nuttige tips.

- Mijn PC -

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-08 15:56

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Compizfox schreef op zondag 13 januari 2013 @ 17:34:
Maar dan heb je juist geen seamless roaming...
?

Anders heb je ook maar de helft van je bandbreedte beschikbaar.

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

:?
Vertel?
hans_lenze schreef op zondag 13 januari 2013 @ 17:37:
[...]
Geef ze gewoon dezelfde SSID dan schakelt je laptop/telefoon/dinges zelf naar het apparaat met het beste bereik.
Inderdaad, en dat heet seamless roaming ;)

[ Voor 92% gewijzigd door Compizfox op 13-01-2013 18:16 ]

Pagina: 1