Waar is mijn schijfruimte heen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:37
Windows heeft 50gb op de c-schijf in gebruik:

Afbeeldingslocatie: http://static.afbeeldinguploaden.nl/1301/26658/ExPQ.JPG

Maar als ik wil checken waardoor er zoveel ruimte wordt gebruikt komt ik echter uit op 19GB:

Afbeeldingslocatie: http://static.afbeeldinguploaden.nl/1301/26659/rkR6V.JPG

Bureaublad, mijn documenten, muziek, video's downloads is allemaal leeg, maar toch is er iets wat veel ruimte in beslag neemt.

Iemand een idee?

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 452752
  • Registratie: Januari 1970
  • Niet online
Dit lijkt me Volume Shadow Copy Service. Is uit te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

En zo te zien heb je niet de verborden bestanden erbij zitten. Zet die eens aan. Dingen als je pagefile.sys en hiberfile.sys zijn vaak ook flink wat GBs groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
452752 schreef op zondag 13 januari 2013 @ 14:42:
Dit lijkt me Volume Shadow Copy Service. Is uit te schakelen.
Dit is een nieuwe Windows 7 installatie, is dat dan normaal dat dit zoveel ruimte nodig heeft? 128GB SSD staat al bijna voor 50% vol met alleen maar Windows, Photoshop en Lightroom 8)7

Afbeeldingslocatie: http://static.afbeeldinguploaden.nl/1301/26686/9HwGq.JPG

Het staat trouwens ook niet aan.
TERW_DAN schreef op zondag 13 januari 2013 @ 14:44:
En zo te zien heb je niet de verborden bestanden erbij zitten. Zet die eens aan. Dingen als je pagefile.sys en hiberfile.sys zijn vaak ook flink wat GBs groot.
Klopt, heb ze net erbij gezet, maar dit maakte geen verschil.

[ Voor 7% gewijzigd door Strider op 14-01-2013 12:45 ]

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-07 19:25
System restore is ook een grootverbruiker. Hibernate file en pagefile zijn afhankelijk van je ram (hoe meer ram hoe groter). Hibernate file kan je met een of ander commando in CMD verwijderen. De pagefile kan je zelf een flink stuk kleiner maken.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gian
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 04-07 14:37
Ik raad je aan om even het programmatje WinDirStat te downloaden zodat je precies kan zien wat veel schijfruimte gebruikt.

http://windirstat.info/download.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
haarbal schreef op maandag 14 januari 2013 @ 12:44:
System restore is ook een grootverbruiker. Hibernate file en pagefile zijn afhankelijk van je ram (hoe meer ram hoe groter). Hibernate file kan je met een of ander commando in CMD verwijderen. De pagefile kan je zelf een flink stuk kleiner maken.
Giantjuh95 schreef op maandag 14 januari 2013 @ 12:45:
Ik raad je aan om even het programmatje WinDirStat te downloaden zodat je precies kan zien wat veel schijfruimte gebruikt.

http://windirstat.info/download.html
Inderdaad pagefile.sys en hyperfil.sys verbruiken erg veel ruimte. Worden ze automatisch kleiner als je schijfruimte ook minder wordt? En zo nee, waarop kan ik deze 2 files dan het beste instellen? 1/2/3GB? PC heeft overigens 16GB ram.

Afbeeldingslocatie: http://static.afbeeldinguploaden.nl/1301/26688/FkYU1.JPG

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-07 19:48
hyberfil is per definitie even groot als je ram, maar als je hybernate nooit gebruikt kan die zo uit. Wat betreft pagefile, vroeger werdt 2x ram aangeboden, maar je kan hem nu makkelijk of 1 of 2 gb zetten denk ik. Of misschien zelfs helemaal weg laten met 16gb ram, dat ga je toch nooit vol krijgen met normaal gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cheiron
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:49
Windirstat is een goede tip! Zo kwam ik er afgelopen week achter dat de restore functie ruim 300 gig in beslag nam.. Er stond wel een icoontje van de backup, maar die was niet clickable in de inhoud te zien, en gaf geen grootte aan.

Er ondoorzichtelijk allemaal, maar Windirstat gaf het allemaal netjes aan zodat ik gericht kon zoeken.

Flickr PSN ID= cheironnl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

C:\Windows\winsxs ?

Is één of andere directory met links. In feite leeg, maar wordt wel als gebruikte schijfruimte gezien.

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-07 15:38
Sleepkever schreef op maandag 14 januari 2013 @ 13:00:
hyberfil is per definitie even groot als je ram, maar als je hybernate nooit gebruikt kan die zo uit. Wat betreft pagefile, vroeger werdt 2x ram aangeboden, maar je kan hem nu makkelijk of 1 of 2 gb zetten denk ik. Of misschien zelfs helemaal weg laten met 16gb ram, dat ga je toch nooit vol krijgen met normaal gebruik.
Dat je kwa pagefile 2x je RAM moet aanhouden was altijd al kompleet van de zotte. Naarmate je meer RAM hebt en je OS als het goed is minder hoeft te pagen, heb je meer pagefile nodig? Riiight.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-07 19:48
Hydra schreef op maandag 14 januari 2013 @ 13:04:
[...]

Dat je kwa pagefile 2x je RAM moet aanhouden was altijd al kompleet van de zotte. Naarmate je meer RAM hebt en je OS als het goed is minder hoeft te pagen, heb je meer pagefile nodig? Riiight.
Mwah, het was vaak zo dat je met meer ram al snel meer zwaardere applicaties ging draaien. Je had dat ram niet voor niets gekocht toch? En liever een iets tragere PC dan een gecrashde.

Tegenwoordig is er gewoon echt iets mis als er op je desktop PC meer dan 16gb ram gebruikt wordt. Je kan eigenlijk net zo goed die pagefile uit zetten, crashed je PC wel keihard als je ram vol zit, maar als dat gebeurt is er toch al iets goed mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Sleepkever schreef op maandag 14 januari 2013 @ 13:00:
Okai, dan zet ik de pagefile op 2GB, die 2GB meer of minder maakt me dan ook niets meer uit.

Hybernite gebruik ik nooit. Weet je toevallig uit je hoofd hoe je de pagefile verandert, en hoe de hybernite file uitgezet kan worden :P :+

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18-07 11:02
Verder kan je ook nog enkele GB winnen door oude windows updates te purgen na installatie van SP1.

Dat doe je met dit commando in cmd:

dism /online /cleanup-image /spsuperseded

Hibernate ook met cmd:

powercfg.exe /hibernate off
kan volgens mij ook /h doen ipv hibernate

Pagefile doe je bij rechtermuis op deze computer en dan dus eigenschappen, dan klik je op geavanceerde systeeminstellingen, en dan bij tabje geavanceerd op prestaties, dan wederom geavanceerd, en dan bij virtueel geheugen

Ik zet mijn pagefile op 400/800mb met 16GB ram, voor eventuele logging etc bij een crash. Uiteraard wel op mijn SSD die pagefile

Oh en schijfopruiming wil ook nog wel eens helpen, die doet onder andere ook het een en ander dat die dism command doet.

winsxs moet je pas mee knoeien als je je verdiept in wat het is, zomaar dingen wissen kan problemen opleveren (ook al valt daar veel ruimte te winnen)

[ Voor 125% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 14-01-2013 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-07 20:35
Hibernate kan je in Control Panel > Power Options uitzetten. Ik gebruik het juist alleen maar en zet de pc nooit uit, maar laat hem in Hybrid Sleep. Dan staat alles in je ram en op je hdd, en als je stroom uitschakeld staat alles nog op je hdd dus kan je direct verder waar je was.

Pagefile heb je toch geen last van? Er zijn programmas die het altijd aanspreken al heb je 50GB Ram (Fotoshop volgens mij).

WinSXS verdubbelt zowat de schijfruimte die Win7 nodig heeft. Met een prog als vLite kon je je win7 setup flink uitkleden. Scheelt een hoop. Win7 x64 Ultimate Engels verbruikt bij mij hooguit 6-7GB (excl pagefil/hibernate). Win update werkt nog gewoon, alleen niet alle updates installeren. Wat me wel logisch lijkt. Google maar eens op WinSXS en Vlite.. er was nog een ander programma dat verder ontwikkeld werd na Vlite en een topic ergens waar precies het proces werd uitgeschreven.

Ik gebruik altijd OverDisk om in 1 oogopslag te zien wat de grootste mappen/bestanden zijn. Het wordt niet meer ontwikkeld maar werkt prima op Win7:
http://www.snapfiles.com/downloads/overdisk/dloverdisk.html
Hier een screenshot: http://www.portablefreeware.com/forums/viewtopic.php?p=49130

[ Voor 14% gewijzigd door Jazco2nd op 14-01-2013 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Ik heb nog eens wat zitten googlen over die pagefile size, en ik zie toch veel wisselende reacties hierover.

Ik vraag me nu af of het wel echt verstandig is om hier de size van te gaan veranderen.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-07 13:25

XanderDrake

Build the future!

Page size staat al jaren uit bij mij (sinds ik met kleine HDD-SSD werk, Raptors enzo). Heb er geen last van.

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItMeAedri
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-07 10:32
Tenzij je met gigantisch veel vmwares en zware applicaties ga werken, is een pagefile van 2-4gb heus wel voldoende. Als je een tweede schijf ernaast heb draaien, kan je desnoods daar nog je pagefile op zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 452752
  • Registratie: Januari 1970
  • Niet online
Hybernate zou ik op een laptop ingeschakeld laten, zodat je bij stroomuitval geen data kwijt bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Als je Hibernate totaal wilt uitzetten, kan dat ook via de commandprompt (uitvoeren als administrator):
powercfg -h off

Dan verdwijnt ook die hiberfile.

Wat de opmerking hierboven betreft over hibernate als redmiddel bij stroomuitval: dan ben je ondertussen al tig keer gewaarschuwd over een laag accuniveau volgens mij?
En je kunt de actie bij kritiek/laag accuniveau ook altijd nog instellen op Slaapstand of Afsluiten.
Pagina: 1