Panasonic Beamer (PT-LC80E) RGB verschuiving

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijmen007
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:41
Ik heb hier een beamer die uit iemand zijn handen is gedonderd. Nu is er een kleine verschuiving in het beeld van de kleurkanalen (ze overlappen elkaar niet meer precies en dus heb je een rot beeld). Nu heb ik het probleem kunnen teruglijden naar dit onderdeel. Als je hierdoor kijkt zie je dat de drie niet helemaal meer samen komen. Het rode kanaal lijkt nog wel recht te zijn, maar groen en blauw zitten ietswat scheef. Dit kun je zien door naar rechte lijnen te kijken aan elke kant.

Vraag is: zou ik uberhaupt willen dit te repareren? Het is een zeer precies werkje en ik weet niet of ik dat wel kan. Kan ik niet gewoon beter een vervangend onderdeel ergens vandaan zien te halen, of kan ik gewoon de hele beamer weg gooien/ in onderdelen verkopen. Ik hoor het graag :)

Foto's:
https://dl.dropbox.com/u/10262339/20130113_142741.jpg
https://dl.dropbox.com/u/10262339/20130113_142752.jpg

Thumbnails:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/dGnX3.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/KIHVh.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-10 23:20

SA007

Moderator Tweaking
Ik heb bij een beamer hetzelfde gehad.
Meestal kan je als de beamer goeddeels in elkaar zit nog steeds bij de schroeven.
Met de beamer aan ga je vervolgens daarmee prutsen tot het beeld helemaal is wat je wil.

Kost een paar uur klooien, maar is goed te doen en neit verschikkelijk moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijmen007
Ik heb gisteren er al lang naar gekeken, maar de plaatjes die erin zitten kan ik niet verschuiven met het gereedschap. Bedoel je dus dat ik de projecteer schermpjes moet proberen onder verschillende hoeken? Die zitten er namelijk op geschroefd aan de 3 zijden. Want voor de rest kan niks de hoek veranderen van het beeld zover ik weet. In ieder geval bedankt voor je reactie :) We prutsen maar weer door!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

Weet je zeker dat de prisma's scheef zitten en niet de LCDs zelf out of whack zijn?

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijmen007
Sprite_tm schreef op maandag 14 januari 2013 @ 10:44:
Weet je zeker dat de prisma's scheef zitten en niet de LCDs zelf out of whack zijn?
100% Zeker ben ik niet, ik zou daar nog eens naar kijken. Het vreemde wel is, als je door deze prismas heen kijkt krijg je dus een driedubbel beeld over elkaar heen, maar de lijnen van de zij beelden hebben scheve verticale lijnen lijkt het wel. Vandaar dat ik dacht dat hier het probleem zat. De LCDs zitten op die blok geschroefd, dus het leek me onwaarschijnlijk(er) dat die verschoven waren. Ik zal vanmiddag het even allemaal weer monteren en testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Prisma's in beamers zien er sowieso heel erg funky uit als je erin kijkt, dat is neit echt een graadmeter voor of er iets stuk is.

Ikzelf denk dat je met de schoefjes op de foto's (van de framepjes waar de lcd's mee vastzitten) de beamer volledig zou meoten kunnen afstellen tenzij er in de optica een lens kapot is of het frame ergens niet meer haaks is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijmen007
SA007 schreef op maandag 14 januari 2013 @ 14:17:
Ikzelf denk dat je met de schoefjes op de foto's (van de framepjes waar de lcd's mee vastzitten) de beamer volledig zou meoten kunnen afstellen tenzij er in de optica een lens kapot is of het frame ergens niet meer haaks is.
Tja het is een oudje, hij wil nu weer eens niet opstarten wat hij eerst ook al deed. Ik kom er later maar weer eens op terug. Komend weekend moet wel lukken ;) Lensen zijn OK zover ik weet, kan er in ieder geval normaal doorheen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Oudje.. Heb veel oudere gerepareerd, met XGA is het nog best een leuk ding hoor, vrij compact ook.

Wat is eigenlijk precies het probleem?
- Er missen kleuren totaal.
o een LCD of stuk electronica werkt niet
o Spiegel stuk of mist.

-Van 1 of meerdere kleuren mist een stuk beeld
o Spiegel out of alignment, zijn vaak af te stellen, maar kan ook buiten zijn houder zitten

-De kleuren zitten niet netjes over elkaar heen
o LCD's zitten niet recht, daar kan je die schoefjes voor gebruiken waarmee de beugeltjes vast zitten.

- Delen of kleuren onscherp
o Lenzen zitten niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp-Freak
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-10 22:50
Kan je niet een service handleiding vinden van dat type? Heb zelf van een ander type Panasonic beamer ooit al wel eens documentatie gevonden over hoe je zo'n beetje alles kon afstellen aan dat ding. Daar moest je inderdaad de LCD's verschuiven om de uitlijning correct te krijgen. Officieel moest dat dan weer met zo'n servicekit waarmee je oa speciale testbeelden kon genereren, maar zonder zou ook moeten kunnen.
Pagina: 1