Plotselinge lag tijdens gamen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikeb106
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-10-2022
Hallo,

ik heb een probleem met mijn pc. Ik heb het spel FIFA 13 al een tijdje draaien op mijn pc, altijd op hoogste settings zonder lag. Sinds kort lagt het spel echter enorm (ook niet-online) op de hoogste settings. Alleen als ik de laagste instellingen gebruik loopt het spel soepel...

Mijn PC:
I5 760
Saphire HD6870
Gigabyte H55M-USB3
Kinston 4gb
Xilence 700W

Enig idee wat hier de oorzaak van is?

Mvg, Mike

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-07 17:13

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Je processor heeft genoeg van FIFA 13 en is iets anders gaan het doen tijdens het spel.

Iets serieuser: het kan vanalles zijn, wat heb je allemaal al geprobeerd om erachter te komen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robolokotobo
  • Laatst online: 10-07 17:42
Misschien dat je sinds kort software op de achtergrond draaien wat veel van de PC vraagt? Je zou ook in taakbeheer kunnen kijken of er misschien iets aan zijn max zit op het moment dat je aan het gamen bent. Ik zou ook de temperaturen van de videokaart en de processor bekijken. Bijvoobeeld met GPU-Z en Realtemp.

Ryzen 7 5700X 16GB RTX 4060 1TB NVMe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikeb106
Bedankt alvast voor de reacties! Ik heb de taakbeheer bekeken tijdens het gamen, alle processen die veel van de cpu vragen afgesloten (dropbox, chrome en andere non-windows gerelateerde software). Ook de prioriteit op hoog gezet van fifa13.exe. Tevens zijn de temperaturen niet extreem hoog... Ook heb ik game booster gebruikt die alle onnodige processen afsluit tijdens het gamen, nog steeds geen succes.

Wat me ook opvalt is dat mijn videokaart nooit extreem veel geluid maakt, de fan draait op max 20%. Dan heeft de videokaart er klaarblijkelijk niet veel problemen mee toch? Of wordt de saphire hd6870 gewoon niet zo snel warm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robolokotobo
  • Laatst online: 10-07 17:42
Ik zou dan kijken of een andere vrij zware game wel goed werkt. Als dat zo is zou je Fifa opnieuw kunnen installeren of wat misschien ook een goed idee is, de nieuwste chipset en videokaart drivers downloaden en installeren. Wat ook wel eens wil helpen is alles wat mee opstart in Windows uitschakelen met msconfig, behalve natuurlijk de dingen die windows draaiende houden want die kunnen er volgens mij ook tussen staan. Als het spel dan goed werkt kun je 1 voor 1 de mee opstartende programma's weer aanvinken totdat het spel weer kuren vertoont. Dan weet je ook gelijk waar het aan ligt.

[ Voor 46% gewijzigd door Robolokotobo op 13-01-2013 17:39 ]

Ryzen 7 5700X 16GB RTX 4060 1TB NVMe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikeb106
Ik heb net FIFA opnieuw geïnstalleerd, geen succes. Skyrim laat ook framedrop zien alhoewel in mindere mate, Dishonored heeft de pc ook problemen mee. Het enige programma dat opstart met Windows is mijn virusscanner: MSE, ook staan vrijwel al mijn services uit. De drivers zijn volledig up to date, net nog even de laatste updates geïnstalleerd maar geen succes. Iemand enig idee wat het probleem is of in welke hoek ik nog meer kan zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVDL
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10-07 23:25
Als je MSI afterburner instaleert kun je zien hoe warm de kaart wordt en hoeveel het GPU verbruik is. Ga is wat spelen en kijk of je CPU je GPU op 100% kan gooien, zo niet zit daar een bottleneck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikeb106
Sorry voor de late reactie maar ik heb afgelopen week geen tijd gehad om er naar te kijken!

Ik heb net met afterburner en een cpu logger de stats gelogd van mijn CPU en GPU tijdens het gamen. De GPU wordt nooit volledig gebruikt (rond de 50%) dus neem ik aan dat daar het probleem niet ligt. De CPU zit constant tussen de 90-100% tijdens het gamen dus dat zou wellicht het probleem kunnen zijn? Hoe zou dat kunnen komen?

Alvast bedankt voor jullie reacties,

Mike

Edit:
De kaart is tijdens het gamen rond de 65 graden, niet extreem hoog dus.

[ Voor 7% gewijzigd door mikeb106 op 17-01-2013 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Kan het misschien aan een update van het spel liggen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikeb106
Dat zou kunnen maar aangezien ik op internet niemand kan vinden die hetzelfde probleem heeft lijkt me dat niet. Er zijn wel mensen die last hebben van lag en micro-stuttering maar die hebben dat al vanaf het begin en niet pa na een paar maanden zoals bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TokoDude
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 00:07
Word je RAM ook niet veel gebruikt?

Je kan GPU overclocken anders om paar FPS winst te maken.
Updates geïnstalleerd van jouw grapich card ik zag net dat AMD update heeft misschien ook voor jouw kaart.

maar je zegt dat je CPU 90-100% verbruikt licht het daar aan denk ik. overclocken kan je of achtergrond processen die veel inbeslag nemen uitschakelen. Maar ik vind het wel vreemd dat je CPU zoveel verbruikt terwijl die game lagere CPU''s ondersteund.

http://www.game-debate.co...?g_id=3346&game=Fifa%2013

Acer Predator| Intel Core I7-6700HQ|32 GB RAM|GTX 970M 3 GB|FULL HD|TRIPLE SSD RAID 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylan93
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11-07 09:46
Dat je CPU voor 90-100% word gebruikt en je GPU voor maar ~50% geeft al aan de de CPU de bottleneck is, waardoor moeten we nu nog achterkomen, je CPU zou prima moeten zijn voor dit soort taken.

Wat mij zo ff te binnen schiet, word de CPU niet te warm waardoor deze terug gaat clocken ? Ik zie wel temperaturen van je GPU maar nergens van je CPU.

Open Broncontrole -> Start -> Search of Taakbeheer -> Prestaties -> Broncontrole en kijk daar eens naar het tabblad processor e.d., ook de "maximum frequency" even vermelden tijdens gamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Maar je hebt in December vorig jaar wel het spel ge-update ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordloeder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-07-2024
Misschien heb je nu een video driver die niet zo lekker werkt, virusscanner update /scan of een of andere malafide programma dat resources claimt (misschien gaat een backup lopen?)
Heb je 1 of ander apparaat of programma nog geinstalleerd voordat dit probleem begon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikeb106
Probleem waarschijnlijk gevonden, zowel Speedfan als RealTemp geven aan dat de cores op 99 graden zitten tijdens het gamen (hogere waardes kunnen ze niet aangeven). Er is dus klaarblijkelijk iets mis met de warmte afvoer vanaf mijn CPU, eerst daar eens naar kijken. Ik laat jullie weten hoe het afloopt!

Edit: Volgens mij moet ik alleen de koelpasta vervangen, iemand nog een goede tip voor goede pasta?

[ Voor 42% gewijzigd door mikeb106 op 18-01-2013 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:24

Bolletje

Moderator Harde Waren
Even naar hardware en spielerij. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 04-07 13:59
Dan hoop ik niet dat je chip gebakken is, maarja zolang die nog aangaat zal het wel mee vallen. Artic Silver is goede koelpasta. Welke CPU koeler heb je? stock? Anders is het misschien ook een idee om een andere CPU koeler te plaatsen als je toch bezig bent, stiller en betere prestaties. Bijv. een big shuriken 2?

Ben benieuwd.

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikeb106
Thanks, ik bestel meteen even wat Artic Silver. Zit jammer genoeg nu een beetje krap bij kas dus moet het voorlopig bij mijn stock koeler houden. De computer vertoont voor de rest geen rare kuren dus denk dat de chip nog niet goed doorbakken is;p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
En even alle stof verwijderen uit je kast..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonni
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-06 11:58
Wat Navi zet, stof verwijderen uit de kast en vooruit uit je koelblok van de CPU! Neem meteen even je GPU mee, desnoods met een spuitbusje lucht. Misschien is het aansluiten van een casefan ook een goeie. Staat de computer niet toevallig ook naast de verwarming?

Succes vooral!

D3200 - 35/F1.8G, 60/F2, 70-300/F4-5.6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postius
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-08-2021
Schroef je PC is open en ga stof verwijderen uit vooral je Grafische kaart FAN en je CPU FAN. Spuit 11.

[ Voor 5% gewijzigd door Postius op 20-01-2013 15:37 ]

GoT Warhammer Community op steam http://steamcommunity.com/groups/got40k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikeb106
De kast is helemaal stof vrij, dat houd ik goed bij! De pc staat inderdaad relatief dicht bij de verwarming maar daar kan ik voorlopig nog even niks aan doen. Wel heb ik een sponsor gevonden (thanks pap) voor een cpu koeler. Een Scythe Shuriken Rev. B is onderweg en zal ik van de week installeren. Overigens zit er al een case-fan achterin de kast, ik kan nog overwegen om er ook 1 voorin te plaatsen voor een (betere?) airflow maar ik kijk eerst even wat de temperaturen doen met de nieuwe koeler.

Nog tips voor het plaatsen van de nieuwe koeler? Enkele do's en dont's?

[ Voor 6% gewijzigd door mikeb106 op 20-01-2013 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 04-07 13:59
Je moet de eerst de oude koelpasta goed verwijderen voordat je nieuwe erop smeert! En goed het instructie vel lezen van de koeler zodat je zeker bent dat deze goed gemonteerd is. Verder common sense en dan kom je er wel :).

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychoclown
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-03 09:26

psychoclown

Back in black

Gezien het een vraag/probleem betreft, verplaatst naar Spielerij - Problemen & Vragen.

WoT Profile | Noobmeter - kyozu | Youtube channel | Livestream

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikeb106
Dank iedereen voor de hulp! Ik heb de Scythe Shuriken Rev. B geinstalleerd. De temperaturen onder full load zijn meteen van 100+ naar een gezonde 50-60 graden gezakt, ik heb nog geen tijd gehad om te gamen maar ik neem aan dat mijn problemen hiermee verholpen zijn.

Met vriendelijke groet,
Mike
Pagina: 1