CAD/FEM/CFD/Films Desktop knaller.

Pagina: 1
Acties:

• Markiempje
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08-03 08:59
Hallo allemaal,

Ik wil graag jullie mening horen over mijn verlanglijstje. De noodzaak om eindelijk een keer een eigen desktop in elkaar te zetten groeit. Mijn laptop, XXODD M860TU heeft welliswaar een HDMI en DVI poort maar deze zijn beide uitgevallen. Ik kan dus practisch geen enkel scherm meer aansluiten. Er was nog een oplossing met een pci express kaart, maar om telkens een voeding, die kaart, en een externe grafische kaart aan elkaar te knutselen vind ik maar niks. Toch dus een desktop!

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil hem gebruiken als rekenmonster, thuis of via remote desktop vanaf school/werk. Binnenkort zal ik bezig zijn met CFD simulaties. Daarnaast gewoon als thuis pc, dus voor het dagelijkse mail/internetten/office. Maar ook blu-ray kwaliteit films via HDMI en optisch of coax s/pdif.

Hij zal gebruikt worden voor:
- Programmeer werk en doorrekenen (Matlab)
- CAD (Unigraphics NX8.0)
- CFD (Ansys)
- blu-ray films

Gamen doe ik nauwelijks. Grafische kaart zal dan alleen nodig zijn voor deze applicaties

Wat mag het systeem gaan kosten?
Max 600 euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb nog een monitor, keyboard, muis, 2x 2tb harde schijf, en onderstaand lijstje. Ik heb het vermoeden dat de voeding verouderde aansluitingen heeft. Ik heb in ieder geval iets van een IDE to sata verloopstekkertje 2 stuks. En daarnaast kan ik volgens mij niks met het koelblok vanwege de andere socket. Behuizing is standaard ATX, lijkt me prima. Ook 2x front USB 2.0 en front sound/mic.

#ProductPrijsSubtotaal
1XFX GeForce 6800 GT 256MB, PVT40AUA€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master Ammo 533 (ATX, No PSU, Zwart/Zilver)€ 0,-€ 0,-
1Zalman CNPS7000C-Cu€ 22,-€ 22,-
1Enermax Noisetaker II 495AX€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 22,-

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb een tijdje zitten kijken naar de best-buy guides, maar kan eigenlijk niet al mijn wensen invullen in de systemen die er staan. Ik ga het liefst voor een intel systeem, 1155 socket zodat ik in de toekomst misschien nog een snellere processor kan kopen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Made in china ;) nee maakt niet uit.
2e hands onderdelen zoals een 3d kaart heb ik geen moeite mee, ik heb geen idee wat ik moet kiezen, als ik hiermee 100 euro extra kan uitgeven aan andre goeie componenten.
Een paar specifieke aansluitingen wil ik wel graag hebben:
- coax s/pdif
- optisch s/pdif
- 2x hdmi of 1xhdmi en 1x dvi

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Geluidsniveau is misschien wel verstandig in het achterhoofd te houden (hij zal in mijn studentenkamer staan en ik wil nog wel kunnen slapen als ik hem savonds aanzet...)
Energieverbruik, geen probleem.
Grootte, maakt niet uit

Overklokken?
heb ik niet veel verstand van, nog nooit gedaan maar sta open om het eens te proberen.

Huidige wenslijst:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 3770K Boxed€ 293,95€ 293,95
1Gigabyte GA-Z68X-UD5-B3€ 96,58€ 96,58
1Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition€ 34,99€ 34,99
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 41,90€ 41,90
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 93,99€ 93,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 561,41

• Chris Smoove
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

Chris Smoove

Are u for reals?

Als je het stil wilt hebben. investeer dan in een goede behuizing en voeding. Met die Enermax zal je gegarandeerd je hele systeem op zeep helpen en het zal minder W geven dan aangegeven. De zalman cpu cooler zal ook niet stil zijn, aangezien die een klein diameter heeft, dus snel moet draaien.

Als je niet gaat overklokken, zal dat al veel uitmaken op je budget. Meer ram zal je met dit soort zaken nodig hebben.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1230V2 Boxed€ 205,50€ 205,50
1Asrock H77 Pro4/MVP€ 72,66€ 72,66
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 93,99€ 93,99
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 26,50€ 26,50
1Corsair Vengeance CML16GX3M2A1600C10€ 70,90€ 70,90
1Corsair Builder CX430 Bronze€ 40,-€ 40,-
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 93,99€ 93,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 603,54

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 05-04 13:45

mirno

私の名前はMirnoです

Ik wou net een lijstje neerzetten, maar deze is al bijna exact het zelfde als die van Chris Smoove.

Als koeler zou ik alleen de scythe shuriken nemen. Aangezien je niet gaat overklokken voldoet die prima. En is stiller en kleiner. Dat kan dus ook samen met een kleinere behuizing. Zoals de fractal design define mini -> pricewatch: Fractal Design Define Mini
Kleine kast vind ik wat mooier dan een grote kast. Echter is dit persoonlijk. De PC zou er wel weer een klein 5 euro goedkoper van worden.
Het moederbord van Asrock is overigens gewoon goed. Mijn voorkeur gaat echter uit naar de Goedkoopste H77 van MSI. Dit is echter meer op gevoel af. En de MSI is een klein beetje goedkoper over het algemeen.

我的名字是Mirno

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Het is zijn redelijke typische dingen die je veel doet en dat is wel belangrijk voor je processor keuze:

Volgens mij is Unigraphics slechts beperkt geoptimaliseerd voor multithreading, en hangt het erg af van wat je doet.

Hetzelfde geld voor CFD berekeningen in ansys, al begrijp ik dat sommige vormen van meshing wel weer goed gemultithread zijn. Maar ze zeggen zelf dat de meeste snelheid komt uit een hoge clockspeed, en soms raden ze ook aan om SMT uit te zetten..

Ik denk dat het bij matlab berekeningen ook heel erg afhangt van wat je doet, en je niet automatisch wat hebt aan 8(smt) ipv 4 threads.

Veel CADCAM werk is nog steeds erg gebaat bij een hoge clockspeed, en ik denk dat 8 SMT threads ipv 4 echte vaak niet veel meer snelheid zal geven.

Dit meenemend in een processorkeuze:

Als ik jou was zou ik overwegen om een i5 3570k te nemen en een redelijke maar reeele overclock te geven icm met een goede koeler. Bij een K processor is overclocken alleen een kwestie van de multiplier verhogen en goed koelen. (je moet je natuurlijk even inlezen maar het is doodsimpel en heel veilig, tegenwoordig bieden bedrijven ook ge-overclockte machines aan voor CADCAM werk)

Een i5 3570k rond 4,3 GHZ heeft grofweg evenveel multithreaded snelheid als de xeon e3 1230v2, maar ook nog een veel hogere singlecore snelheid en is het dus de snellere keuze terwijl de prijs ongeveer hetzelfde is. 4,3ghz is denk ik heel reeel en je kunt er van uit gaan dat je dat makkelijk haalt voor 24/7 gebruik. (vast hoger ook)

[ Voor 5% gewijzigd door maratropa op 13-01-2013 18:29 ]

specs

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-04 18:45

Madrox

Oh, Pharaoh!

True, een Xeon zal echter ten aller tijden zuiniger, behoorlijk zuiniger zijn als de 3570K ook nog overklokt word.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• Markiempje
Hartelijk dank allen voor de reacties!
Weer wat dingen wijzer geworden :)
Betreft de keuze tussen i5 3570k en e3 1230v2, als ik de 3570K ga overklocken, heb ik dan ook een stevigere voeding nodig? en heb ook iets voorbij zien komen over dat het mobo genoeg channels moet hebben om de CPU te poweren. Wat voor een type koeling valt aan te raden voor de 3570K in dit geval?
Valt die e3 trouwens ook (eenvoudig) over te klocken?

Daarnaast vroeg ik me af of er nog een bepaald type grafische kaart aan te raden is. Is het voldoende om een random 2e hands kaart van een jaartje of 2 oud te kopen? Of heb ik met deze applicaties/wensen toch iets nodig dat een beetje performance heeft. Ter vergelijk, mijn laptop heeft een P8800 @ 2.66 ghz en een GTX 260M welke net net net genoeg is om een film van +-40gb af te spelen. Unigraphics draait hier vloeiend, hapert wel wat bij grote assemblies.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Zoals Madrox al zei, een 3570k met OC trekt wel wat meer dan die e3 ( die veel minder makkelijk en minder ver te overclocken is, ik zou het iig niet doen met een "niet K" processor op een werk bak. Maar een 3570K met OC is sowieso sneller te krijgen dan die e3 ooit zal zijn ) maar of je een nieuwe voeding nodig hebt betwijfel ik. Als je het echt wilt weten moet je even kijken hoeveel ampere je voeding op de 12v rails kan leveren, en hoeveel de verschillende componenten gaan vragen die er aan hangen -> ff de specs doorlezen.

Qua cooler zou ik wat best buy guides doorlezen (als je wilt OC'en natuurlijk daar op letten) en kijken wat er in de pricewatch populair is.. Ik zelf ben fan van de alles-in-1-watercoolers van antec en corsair etc.

Ik denk dat unigraphics openGL is, en als je daar echt een kaart voor wilt kopen dan moet je denken aan een firepro denken of quadro. Maar echt nodig lijkt het me ook niet, vooral als je niet zeker weet of het niet aan je CPU ligt dat je wat haperingen krijgt bij grote assemblies.. En vaak werken mid range gamekaarten ook prima, zoals je zelf merkt.

Van hele grote blue ray films streamen weet ik niet zo veel dus daar zal iemand anders wat over moeten zeggen :)

[ Voor 8% gewijzigd door maratropa op 15-01-2013 17:51 ]

specs

• Schumaster
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-05 16:04
De Xeon heeft voor zover ik weer géén grafische kaart, dus die moet je er dan bijkopen!
De i5 kan ook zonder losse kaart functioneren.

• Markiempje
Dit word het dan, morgen bestellen!
Eerst zonder overclocken, en dan als ik het nodig heb een beetje inlezen en die snelheid te pakken krijgen.
Extreme 4 wordt op veel plekken zon beetje aangeraden.

Allen bedankt voor de input!

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 201,50€ 201,50
1ASRock Z77 Extreme4€ 114,20€ 114,20
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 95,90€ 95,90
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 26,50€ 26,50
1Corsair Vengeance CML16GX3M2A1600C10€ 71,25€ 71,25
1Corsair CX430M€ 45,20€ 45,20
1Samsung 830 series Desktop Upgrade Kit 128GB€ 102,50€ 102,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 678,95