Htpc behuizing

Pagina: 1
Acties:

• Hooiopdevork
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 25-05-2023
Ik ben bezig met het samen stellen van een htpc, en ben op zoek naar een geschikte behuizing.
Wat moet ik voor iets nemen ?? Heeft een speciale htpc behuizing voordelen tegenover een normale pc behuizing naast de afmetingen ??
Ik zie vaak dat deze behuizingen een afstandsbediening hebben, maar wat kun je met deze afstandbediening? kun je hiermee windows media center of xbmc mee bedienen.

Ik hoor graag jullie ervaringen :)

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:38

player-x

Disruptive by design

Nee gewone behuizingen zijn over het algemeen beter dan HTPC behuizingen, maar HTPC behuizingen zijn gewoon mooier om te zien, en worden voor die reden gekocht.

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

• Klojum
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 03-02 17:23
Wat je eigen voorkeur heeft, komt misschien nog wel.
Dit is mijn lijstje (in niet zo willekeurige volgorde):
- Zo stil mogelijk
- Mooi om te zien
- Lager dan 15cm hoogte
- Ingebouwde IR (infra-rood AB aansluiting)
- Goede prijs

Mijn voorlopige keuze: MS-TECH 1200 (de voedig schijnt een stuk beter/stiller te zijn nu)

• BitsThatByte.nl
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01-03 10:04

BitsThatByte.nl

Bedrijfsaccount bitsthatbyte.nl
Zoals gezegd zijn HTPC behuizingen in de regel mooier dan desktop behuizingen. Ook zijn de HTPC behuizingen vaak plat waar desktops de hoogte in gaan.

De koeling in een HTPC is in de regel minder en kent minder uitbreidingsmogelijkheden dan die van een volwaardige desktop. Omdat HTPC's meestal opgebouwd worden met zuinige processor, stille harddisk en een onboard GPU is dit geen probleem. Ook blijft het systeem zo stiller dan een desktop met enkele ventilators.

Met een universele afstandsbediening kan je inderdaad Media Center, Media Player, XBMC, VLC en meer dingen mee bedienen. Meestal kan je de HTPC er ook mee aan- en uitzetten.

• Hooiopdevork
Bedankt voor jullie reacties, voor de ruimte en uiterlijk heb ik niet perse een htpc kast nodig.
En als ik gewoon een universele afstandsbediening aanschaf kan ik hiermee ook XBMC of Media Player,
mee bedienen? En is het misschien hiermee mogelijk om windows 8 mee te besturen (de tiles bijvoorbeeld)

• JustMyOpinion
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:45
Ik weet niet of je een tablet of smartphone hebt, maar je kan XBMC prima bedienen met de remote-app. Scheelt je weer een afstandsbediening.

Werk zelf ook met die app en gaat prima! En voor "groot onderhoud" gebruik ik Windows externe verbinding.

Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)

• Hooiopdevork
Ik heb een ipad en iphone, maar voordat je in XBMC bent hoe bedien je dan windows?
Ik zou misschien ook graag wat metro apps willen bedienen (weer, nu.nl, tv-gids etc).

• JustMyOpinion
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:45
Daar overvraag je me even. Ik heb hem zo ingesteld dat hij XBMC gelijk opstart. Dus ik zie nooit direct die METRO oid. Het weer is trouwens standaard in XBMC te zien.

Je zou er ook voor kunnen kiezen voor een paar tientjes een draadloos toetsenbord incl muis te kunnen kopen. Mocht je dan de HTPC als computer willen gebruiken lijkt me dat net wat makkelijker dan met een afstandsbediening. (Of je gebruikt je ipad / iphone voor het bezoeken van die websites... :))

Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-02 16:41
Wat betreft de bediening kun je heel grofweg gesteld voor 4 opties kiezen (of een combinatie hiervan uiteraard). Elke manier heeft zn voor- en nadelen.
Remote over Infrarood (Ir)
Voordeel hier van is dat het een onafhankelijke bediening is, en dus altijd werkt. Nadeel is dat het een aparte remote is, en je na een tijdje om komt in de remotes op tafel.

Tablet / Smartphone via apps of web-interface
Deze manier van bedienen is afhankelijk van beschikbaarheid van netwerk-verbindingen. Als er geen netwerk-verbinding is, is bediening niet mogelijk. Daarnaast is een touchscreen niet altijd even praktisch aangezien "blindelings" bedienen niet mogelijk is, en je bij de playback van video-content dus niet naar je TV-scherm kijkt, maar naar je remote om een bediening te doen. Voor muziek is dit juist wel weer handig, omdat je direct tracks kan selecteren en je toch niet naar je tv hoeft te kijken.

Wireless muis/toetsenbord
Vaak wordt dit gebruikt voor "erbij". Als bediening van HTPC's zelf is dit meestal niet echt praktisch en vrij groot, maar om deze on the side erbij te hebben voor o.a. text-invoer kan het wel eens praktisch zijn

CEC
Hierbij wordt gebruik gemaakt van 1 centrale remote, meestal van de TV, die via HDMI de besturings-singalen naar de diverse devices toe stuurt. Devices moeten daarvoor wel CEC ondersteunen. Voor PC's is dit vrijwel nooit het geval, en is een aparte CEC-adapter nodig. Dit is vaak de meest praktische manier van bedienen, en relatief goedkoop.

Wat de beste keuze is, is per situatie en per persoon verschillend. Zelf ben ik erg groot liefhebber van CEC, gecombineerd met een App op de smartphone voor muziek (alhoewel ik die nauwelijks gebruik).

Wat betreft de behuizing zelf dan is dit meestal een heel persoonlijke keuze. Wat de een mooi vind, kan de ander afschuwelijk lelijk vinden. De voornaamste verschillen tussen de cases is vaak de bouw-kwaliteit en de voeding. Bouwkwaliteit kun je terug vinden in de gebruikte materialen (dikte van het metaal, wel of geen gebruik van (veel) plastics etc), de afwerking en de manier van montage (zijn de verschillende panelen met popnagels aan elkaar gezet, en zo ja, zijn deze goed strak genageld of zit er wat speling in, of zijn ze gelast etc). Daarnaast worden sommige cases met voeding geleverd, en deze zijn bij veel cases niet zo heel best. Problemen varieren van instabiele spanning, luidruchtig, en spontaan uitvallen tot slechte connectoren, korte bedrading en ga zo maar door. Ik zou dus niet snel adviseren een case mét voeding aan te schaffen, maar eerder kiezen voor een losse case en een losse voeding. Uiteraard zijn ook hier wel weer wat uitzonderingen die de regel bevestigen; er zijn wel degelijk cases mét goede voeding te vindne.
Helaas dat een goede case niet goedkoop is. Aangezien de case eigenlijk een van de grootste verschillen maakt met een gewoon desktop-systeem zou ik hier toch niet te veel op bezuinigen. Het kan de ervaring van HTPC-gebruik van "wel leuk" naar "geweldig" brengen

iRacing Profiel

• Hooiopdevork
Bedankt voor jullie reacties! Ik denk dat ik voor een Logitech K400 ga i.c.m. apps op de Smartphone / Tablet.
Pagina: 1