Wat betreft de bediening kun je heel grofweg gesteld voor 4 opties kiezen (of een combinatie hiervan uiteraard). Elke manier heeft zn voor- en nadelen.
Remote over Infrarood (Ir)
Voordeel hier van is dat het een onafhankelijke bediening is, en dus altijd werkt. Nadeel is dat het een aparte remote is, en je na een tijdje om komt in de remotes op tafel.
Tablet / Smartphone via apps of web-interface
Deze manier van bedienen is afhankelijk van beschikbaarheid van netwerk-verbindingen. Als er geen netwerk-verbinding is, is bediening niet mogelijk. Daarnaast is een touchscreen niet altijd even praktisch aangezien "blindelings" bedienen niet mogelijk is, en je bij de playback van video-content dus niet naar je TV-scherm kijkt, maar naar je remote om een bediening te doen. Voor muziek is dit juist wel weer handig, omdat je direct tracks kan selecteren en je toch niet naar je tv hoeft te kijken.
Wireless muis/toetsenbord
Vaak wordt dit gebruikt voor "erbij". Als bediening van HTPC's zelf is dit meestal niet echt praktisch en vrij groot, maar om deze on the side erbij te hebben voor o.a. text-invoer kan het wel eens praktisch zijn
CEC
Hierbij wordt gebruik gemaakt van 1 centrale remote, meestal van de TV, die via HDMI de besturings-singalen naar de diverse devices toe stuurt. Devices moeten daarvoor wel CEC ondersteunen. Voor PC's is dit vrijwel nooit het geval, en is een aparte CEC-adapter nodig. Dit is vaak de meest praktische manier van bedienen, en relatief goedkoop.
Wat de beste keuze is, is per situatie en per persoon verschillend. Zelf ben ik erg groot liefhebber van CEC, gecombineerd met een App op de smartphone voor muziek (alhoewel ik die nauwelijks gebruik).
Wat betreft de behuizing zelf dan is dit meestal een heel persoonlijke keuze. Wat de een mooi vind, kan de ander afschuwelijk lelijk vinden. De voornaamste verschillen tussen de cases is vaak de bouw-kwaliteit en de voeding. Bouwkwaliteit kun je terug vinden in de gebruikte materialen (dikte van het metaal, wel of geen gebruik van (veel) plastics etc), de afwerking en de manier van montage (zijn de verschillende panelen met popnagels aan elkaar gezet, en zo ja, zijn deze goed strak genageld of zit er wat speling in, of zijn ze gelast etc). Daarnaast worden sommige cases met voeding geleverd, en deze zijn bij veel cases niet zo heel best. Problemen varieren van instabiele spanning, luidruchtig, en spontaan uitvallen tot slechte connectoren, korte bedrading en ga zo maar door. Ik zou dus niet snel adviseren een case mét voeding aan te schaffen, maar eerder kiezen voor een losse case en een losse voeding. Uiteraard zijn ook hier wel weer wat uitzonderingen die de regel bevestigen; er zijn wel degelijk cases mét goede voeding te vindne.
Helaas dat een goede case niet goedkoop is. Aangezien de case eigenlijk een van de grootste verschillen maakt met een gewoon desktop-systeem zou ik hier toch niet te veel op bezuinigen. Het kan de ervaring van HTPC-gebruik van "wel leuk" naar "geweldig" brengen
iRacing Profiel