Welke netwerkreceiver van ongeveer 300€ ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik ben op zoek naar een vervanger van mijn huidige Onkyo receiver. De nieuwe receiver gaat een Jamo S426 HCS 3 5.0 speakerset aansturen. Mijn eisen zijn:
- Vol geluid (niet het gevoel hebben dat de receiver te kort komt op hoger volume)
- Airplay netwerkfunctionaliteit
- Ondersteuning recente audioformaten
- Audio over HDMI
- Wake on Airplay
- Minimaal 3 HDMI aansluitingen
- Budget: €300,- tenzij er voor max €400,- iets veel beters qua geluidskwaliteit te krijgen is.

Ik weet dat luisteren de beste optie is maar dat wordt qua tijd vrij lastig voor me en daarnaast zal het lastig worden ergens te gaan luisteren waar ook mijn speakerset staat, dus ik hoopte op basis van specs en reviews een keuze te kunnen maken. De kanshebbers:
- Denon AVR1713
- Yamaha RX-473
- Pioneer VSX-827K

De Pioneer is wat hoger dan de Denon en Yamaha en past daardoor lastiger in het TV-meubel. Dus tenzij de Pioneer dusdanig veel beter is dan de andere receivers gaat deze qua hoogte afvallen. Blijven de Yamaha en Denon over.

Na een aantal reviews gevonden te hebben (helaas geen serieuze 1op1 vergelijking kunnen vinden) kom ik tot de conclusie dat de Yamaha over een aantal extra features beschikt (meer watt per kanaal, 4K-ondersteuning, meer audio formaten ondersteuning) en vorig jaar is beoordeeld met What Hifi award.

De Denon wordt vooral goed gewaardeerd vanwege de geluidskwaliteit, wat voor mij toch eigenlijk de meest belangrijke peiler is. Wel beschikt de Denon over wat minder geluidsformaten ondersteuning en is er geen 4K mogelijkheid (lijkt me niet zo relevant maar toch).

Beide receivers kunnen via een mobiele App aangestuurd worden, volgens de reviews is de App van Yamaha beter dan die van Denon. Ik heb ze beide gedownload om er mee te spelen en zie niet direct een voor/nadeel per app.

Ik gebruik de receiver voornamelijk in combinatie met mijn HTPC voor het afspelen van films. Af en toe luister ik muziek (stereo). Daarnaast sluit ik een mediabox van UPC aan en Xbox 360.

De vraag is dus: welke receiver is de betere keus?

[ Voor 4% gewijzigd door Aghanim op 13-01-2013 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:55

FeaR

In GoT we trust

Aghanim schreef op zondag 13 januari 2013 @ 09:03:
Na een aantal reviews gevonden te hebben (helaas geen serieuze 1op1 vergelijking kunnen vinden) kom ik tot de conclusie dat de Yamaha over een aantal extra features beschikt (meer watt per kanaal
Meer vermogen is niet echt ter sprake. Yamaha doet volgens de Pricewatch wel 130 Watt en de DEnon 80 Watt, maar dat komt omdat Yamaha anders meet dan Denon waardoor er een behoorlijk verschil zit tussen het opgegeven vermogen. Voor de volledigheid: Yamaha meet bij 1000 Hz op één kanaal en 6 Ohm. Niet representatief aangezien je niet slechts één speaker aan sluit. De Denon is gemeten op 8 Ohm en op een volledig bereik van 20 - 20.000 Hz. Op de manier van Yamaha gemeten komt de Denon uit op 120 Watt. Het verschil tussen 120 en 130 Watt is kleiner dan het verschil tussen 1 en 2 Watt. Sterker nog, als ik de getallen naast elkaar zet zou de Denon de betere zijn qua vermogen (80 Watt op 8 Ohm tegen 80 Watt op 6 Ohm).

Maar dat maakt allemaal niet uit, voor normaal gebruik heb je maar een paar Watt nodig. Vermogen mag eigenlijk nooit een punt zijn waarop je een receiver kiest. Zeker niet in dit segment.
4K-ondersteuning
Kan een leuke optie zijn als je binnen een korte termijn naar een 4K-TV gaat en idem bron. Maar die "ondersteuning" is ook wat verneukeratief. De Yamaha laat het 4K-signaal alleen door de receiver gaan, meer niet. Het is dus geen upscaling naar 4K wat de Yamaha kan. Volgens mij kan de Denon dat ook wel.
meer audio formaten ondersteuning)
Ligt er maar net aan hoe je alles neerzet: schrijf je alles uit of vat je het samen. Als je Dolby TrueHD en DTS HD hebt pak je ook alle formaten er onder. Ik zie zo geen verschil tussen beiden qua codecs.
en vorig jaar is beoordeeld met What Hifi award.
Zou ik me niets van aantrekken. Sowieso niet van awards en al helemaal niet als het van What HiFi komt. Het hebben van een award zegt niet dat een receiver dan ook echt beter is dan een andere. Er kan bijvoorbeeld ook worden gekeken naar hoe een fabriek produceert. Groene fabrieken zijn bijvoorbeeld in trek bij de EISA-Award.
De vraag is dus: welke receiver is de betere keus?
Volgens mij had je het enige echte antwoord al in de DM gezet: gaan luisteren. Maar beide ontlopen elkaar dus niet zo veel. Persoonlijke voorkeur zou eerder naar de Denon gaan, maar dat is meer omdat ik er thuis ook mee speel :P

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Thx voor de uitgebreide reply :)

Het lijkt elkaar niet veel uit te maken en er zijn veel mensen die twijfelen tussen deze 2 receivers op o.a. Hififorum.com . Yamaha schijnt wat natuurlijker te klinken terwijl Denon wat meer kracht levert in actiescenes. Voordelen van Denon vind ik dat deze qua hoogte beter past in mijn TVmeubel, de iPhone app fijner werkt en qua looks wat mooier is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fried
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-03 08:42
ik hoop zelf deze een dezer dagen de onkyo tx-nr414 te ontvangen, maar ik begrijp dat dat geen optie voor je is/was?