Toon posts:

accu voor kratradio

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hallo,

ik heb een 2.1 stereo waar op staat 100-230v en mijn vraag is of dat uitmaakt.
zou ik deze accu er op kunnen aansluiten zonder problemen en zou de stereo dan ook werken?
http://www.kistradio.nl/w...ad2b70f73afaaa6ff783898b8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaosZ0ne
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05-10 12:25
Nee, zoals je kan zien is de accu 12v, en de stereo 100-230v. Je zal dus iets van een omvormer moeten hebben die van 12 volt je 100-230v maakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
oke maar raakt de accu dan niet sneller leeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:28

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Je kunt ook in de versterker meten welke voltages daar opgewekt wordt maar meestal is dat een symetrische voeding. Je moet gewoon voor een simpel 2x25w 12v versterkertje gaan.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
er zit al een versterker in de subwoofer, zou ik het wel kunnen doen als ik deze 2 combineer? http://www.conrad.nl/ce/n...ults&rtl=reco_search&rb=1
http://www.conrad.nl/ce/n...CFUdZ3god8VgAvA&WT.srch=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dus met de versterker is de vervormer niet nodig en kan je 2 x een 25 watt box aansluiten? hoe zit het dan met de subwoofer want die wil ik er wel graag bij hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Verwijderd schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 22:08:
oke maar raakt de accu dan niet sneller leeg?
Ja, 20% sneller door de omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
weet je toevallig ook hoe je kan weten hoelang de accu dan meegaat voordat hij leeg is? mss een berekening ofso?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
@TS, misschien moet je eens op google eens zoeken wat het verschil tussen gelijk en wisselspanning is, en zowiezo de basics van elektrotechniek. Dan kom je zelf al een heel stuk. Maar ik zal je even op weg helpen:
-je stereotoren werkt op 100 tot 230V wisselspanning, dit komt uit je stopcontact.
-een accu levert 12V gelijkspanning.
Hierboven staan al 2 cruciale verschillen, ten eerste wisselspanning versus gelijkspanning en dan ook nogeens dat de accu maar 1/20ste van de benodigde spanning heeft.

Daaronder schrijft memphis dat je een 2x25 12V versterker beter kunt gebruiken, let op. Er staat 12V bij, die waarde komt je misschien bekend voor? (juist, accu)

Je kunt het beste helemaal opnieuw beginnen denk ik, gooi die 230V troep weg en streep die omvormer door. Zo'n omvormer is leuk om in de auto onderweg een telefoon of laptop op te laden, maar niet om een stereo op een kleine accu op te laten spelen.

Neem dus een geluidsbron op 12V (een autoradio bijvoorbeeld, of een eigen circuitje waar je muziek uit haalt), en neem een versterkertje (indien je niet genoeg vermogen uit je geluidsbron kunt halen. Een autoradio heeft een versterker ingebouwd dus dan ben je klaar). Bouw dit met 2 (of 3 of 4 of 10) speakers en een accu in een krat en klaar.
Als ik jou was zou ik een lader ook inbouwen en alleen een 230V snoertje uit de krat laten hangen om op te laden.

Ohja, misschien een linkje dat je verder kan helpen: http://www.breem.nl/fldbasis/pgbasis-00.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
oke bedankt voor alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FCC
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 04:19

FCC

Als je een kratradio (zoals in je titel staat) wilt maken kan je het krat- en kistradio topic doorlezen. Daar staat heel veel informatie in ;)

[ Voor 3% gewijzigd door FCC op 13-01-2013 12:20 ]

Waar een wil is, is een stopcontact....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Waarom 30 euro voor een omvormer betalen en moeilijk gaan doen terwijl je voor 20 euro een 2x 50W 12v versterker hebt:

http://www.conrad.nl/ce/n...equence=ASC&orderBy=price

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hoeveel speakers kan je daar op aansluiten want ik zie volgens mij maar 1 ingang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
en waarom zou ik die van 20 nemen als ik ook deze kan nemen? http://www.ebay.com/sch/i...TA2024&_sacat=0&_from=R40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
Ga inderdaad maar voor zo'n TA2024.
Dat is een schakelende klasse D versterker die veel efficienter is als zo'n goedkope 'autoversterker'. Daardoor gaat je accu ook een stuk langer mee.

Die goedkope versterkers leveren ook helemaal geen 2x 50w (of wat ze ook zeggen). bij 10-15W is het over en uit.

En je moet sowieso niet blindstaren op vermogen. Dat is enkel marketing. Als je die 15W TA2024 neemt met een set hoog rendement speakers kun je aardig wat herrie maken. Dat rendement is daar belangrijk. Die goedkope "wauw kijk mijn vermogen" speakers hebben een waardeloos rendement. Dat wil zeggen dat ze weinig dB's produceren per watt elektrisch vermogen.

Dat is alleen maar zonde van je stroomverbruik. Hoe meer herrie je kan produceren per watt hoe langer je accu mee gaat.

Stel dat je speakers hebt die 90dB per watt produceren en een andere set die 100dB per watt produceren. Om met die 2e set 100dB te produceren heb je maar 1 watt nodig. Met die eerste set produceer je maar 90dB. Hierbij moet je even weten dat dB's volgens een logaritmische schaal werken.
+3dB is een verdubbeling van de geluidsdruk. Dat betekend dat 2W in de eerste set speakers je 93dB oplevert. 4W geeft je 96dB en 8W geeft je 99dB. Dat is dus al 8 keer zoveel vermogen als bij die 2e speakerset.

Juist als je op accu gaat werken wil je eigenlijk lekker zuinig kunnen zijn. Met zo'n TA2024 versterker en een setje goede speakers kun je aardig wat geluid maken maar nog steeds redelijk lang met je accu doen.

Overigens is het wel verstandig om een spanningsbewaker in te bouwen die het hele zaakje afschakelt als de accu leeg raakt. Als je hem te ver ontlaad gaat hij snel stuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

En koop bij de Action een 12v zonnepaneel lader bij en je kunt nog iets verder de dag door komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
is het mogelijk deze op de Ta2024 te zetten? http://www.kistradio.nl/w...5c70c9a024550e1607a46f455

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
ik zou niet weten waarom niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb denk nu wel een mooie set bij elkaar bedacht
12Volt 7.2Ah GELACCU - LOODACCU
BATTERIJLADER VOOR LOOD GELACCU`S
Boschmann G-5532s [13CM]
AAN / UIT Schakelaar [1P] [250V] [6A
en de TA2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
volgens mij prima

ga je ook nog accubewaking toepassen (ontlaadbeveiliging)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ja denk t wel is wel zo handig maar dat komt later nog wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Een beetje autoversterker schakelt zichzelf al uit bij een ondergrens, dus diepontladen is niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
dat is bij die TA2024 sowieso niet, die doet het al vanaf 8.2v dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Een accumonitor is zo gemaakt of gekocht, anders een godkoop paneelmetertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
dat klopt, bij een goedkoop paneelmetertje moet alleen wel een secundaire voeding geregeld worden (of galvanische scheiding maken, ook wel te doen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:57
Er zijn er ook aardig wat die gewoon 2 draden gebruiken voor zowel voeding als het meten. Werken van 7-20V en meten van 7-20V.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hallo,

Ik ben van plan een kistradio te bouwen
maar ik vraag me af of het wat is om een zonnecel erop te maken omdat ik hem in me boot wil plaatsen maar ik vroeg me af of het uitmaakt wat voor zonnecelletje erop komt.
ik heb al iets op het oog
http://www.kijkshop.nl/product/127258/acculader/
zou iemand mij meer info kunnen geven en is het mogelijk geen acculader meer te gebruiken maar alleen met de zonnecel op te laden??

alvat bedankt,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Een normale radio heeft iets van 2x20W output, zonder de verliezen die in de radio zelf plaatsvinden, stel 50W. De zonnelader laadt met 2,4W, dat wil dus zeggen dat je voor 1 uur radio, de lader tenminste 20 uur aangesloten moet hebben. (grofweg gerekend, zal niet helemaal kloppen, maar ik wil hiermee aangeven dat dit eigenlijk nutteloos is)
Pagina: 1