Drive Bender/ Stablebit Drivepool vs JBOD

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• realmadridsi
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-07 13:23
Ten eerste hoop ik dat ik dit in de juiste subforum plaats, mijn excuses als dit niet de juiste is. :+

Ik ben van plan een fileserver te bouwen waarbij ik WHS 2011 als OS gebruik. Ik heb 3 * 3TB schijven en deze wil ik graag als een schijf zien. De reden hiervoor is dat mijn 'Film' map al meer dan 3TB is en ik liever alle films in een map bewaar.

Als ik heb goed begrijp zijn er twee mogelijkheden. Ik kan de 3TB schijven als 'Spanned Volume' instellen (JBOD) of ik kan een programma als 'Drive Bender' of 'Stablebit Drivepool' gebruiken om er een volume van te maken.

Mijn vraag is eigenlijk zijn er voordelen bij het gebruiken van Drive Bender of Stablebit Drivepool over de schijven instellen als 'Spanned Volume'? Is het de 20 euro waard voor het aanschaffen van een van deze programmas of kan ik net zo goed de schijven instellen als 'Spanned Volume'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timofp
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-12-2024
Ik heb ook WHS2011 op mijn homeserver en daar zitten momenteel 8x3TB + 1x1TB schijven in,allemaal gepooled met Stablebit Drivepool. Mijn OS staat op een aparte SSD.

Het grootste voordeel van Stablebit Drivepool tegenover JBOD is dat je wel alle data gepresenteerd krijgt op 1 grote schijf. Maar dat het onderliggende bestandsysteem intact blijft. Dit betekend dat indien 1 schijf kapot gaat bij Drivepool je enkel de bestanden op die schijf verliest, maar indien 1 schijf kapot gaat bij JBOD ben je alle data van alle schijven kwijt. Ik gebruik nu 9 schijven en dat is natuurlijk een heel groot voordeel. Ik wil hierbij ook opmerken dat bij Drivepool 1 bestand nooit gespreid wordt over meerdere schijven in tegenstelling tot JBOD. Dus ook als je Drivepool verwijderd of gewoon 1 schijf in een andere PC steekt blijven alle data intact en kan je ze gewoon eraf halen omdat het een NTFS volume blijft.

Een screenshot van mijn configuratie met Drivepool
Afbeeldingslocatie: http://i990.photobucket.com/albums/af22/timofp/th_Knipsel-1_zps6172d891.png

Verder kan je met Drivepool ook folder duplication gebruiken en automatische balancering van data etc.

Ik maak van 99% van de data op mijn drivepool 23TB pool geen backup omdat het digitale copy's zijn van DVD's en Bluray's welke in de kast staan. Voor mij functioneren dus de originele schijven als backup moest er een HDD dood gaan. De 1% belangrijke data worden wel gebackupd, zowel real time als wekelijks op een externe schijf.

[ Voor 14% gewijzigd door timofp op 13-01-2013 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• realmadridsi
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-07 13:23
Bedankt voor de uitgebreide uitleg timofp. Als ik het goed begrijp is Drivepool wel degelijk wat meer dan alleen JBOD. Ik zal deze addin dan ook aanschaffen voor WHS2011 en het op dezelfde manier instellen als jij hebt gedaan.

Vooral de optie om per folder te dupliceren lijkt mij erg handig.