Mogelijk om te gamen met 660TI op 1440p?

Pagina: 1
Acties:

• HannesB
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 05-02 07:32
Zoals de titel al doet vermoeden, stel ik mezelf de vraag of ik vloeiend kan gamen, vooral FPS, met een Asus 660TI op 1440p. Ik weet dat de 660TI niet zo enorm goed presteert op die resolutie (zeker in vergelijking met AMD), maar in benchmarks zetten ze dan ook steeds alle settings op maximum.

In Far Cry 3, op 1080p, haal ik bv tussen de 45-60 fps (en soms meer maar zet vsync op), zonder aa ingesteld. In hoeverre zou ik eventueel de settings moeten lager zetten om boven de 40 fps te geraken? Of is het gamen in 1080p op een 1440p monitor speelbaar, maw voldoende scherp om fijn te kunnen spelen?

Meestal zie ik toch niet meteen veel verschillen met aa ingesteld, dus dergelijke zaken mogen voor mij uitgeschakeld worden. Graag heb ik wel dat textures en dergelijke hoog genoeg blijven. Ik zou niet het gevoel willen hebben met een oud spel bezig te zijn. :)

Iemand enig ervaring met deze zaken?

• j0ppie
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Het is natuurlijk nogal een subjectieve vraag. Verder ga ik er vanuit dat je een goede CPU hebt liggen die je GPU niet bottleneckt. Maar het is geen gek idee. Je hebt 2gb geheugen op die kaart wat opzich genoeg is, zeker als je settings in games op medium laat staan. Ik zal er alleen wel vanuit gaat dat je geen giga verschil ziet tussen 1080p en 1440p en daarnaast kun je geen jaren vooruit met die kaart natuurlijk. Puur omdat 2GB al snel te weinig zal zijn.
Ik vraag me alleen eerder af waarom je zo graag 1440P wilt hebben. Zeker omdat je aangeeft de graphics niet super belangrijk te vinden....
Maar als je toevallig voor een leuke prijs een mooi IPS paneel op de kop kunt tikken met toevallig een 1440p resolutie, zou ik het zeker niet laten omdat je een 660ti hebt.

• HannesB
j0ppie schreef op zondag 13 januari 2013 @ 16:24:
Het is natuurlijk nogal een subjectieve vraag. Verder ga ik er vanuit dat je een goede CPU hebt liggen die je GPU niet bottleneckt. Maar het is geen gek idee. Je hebt 2gb geheugen op die kaart wat opzich genoeg is, zeker als je settings in games op medium laat staan. Ik zal er alleen wel vanuit gaat dat je geen giga verschil ziet tussen 1080p en 1440p en daarnaast kun je geen jaren vooruit met die kaart natuurlijk. Puur omdat 2GB al snel te weinig zal zijn.
Ik vraag me alleen eerder af waarom je zo graag 1440P wilt hebben. Zeker omdat je aangeeft de graphics niet super belangrijk te vinden....
Maar als je toevallig voor een leuke prijs een mooi IPS paneel op de kop kunt tikken met toevallig een 1440p resolutie, zou ik het zeker niet laten omdat je een 660ti hebt.
Op zich heb ik geen nood aan 1440p. Ik zou enkel graag mijn scherm eens vernieuwen en dan het liefst naar een 27 inch, ipv 23 inch dat ik nu gebruik. Ook met het oog op films kijken, kies ik liever voor iets groter. :) Een scherm dat voldoet aan mijn eisen is bv dell u2713hm (door de ergonomische mogelijkheden), maar heeft dus een 1440p resolutie.

Via benchmarks ben ik tot de conclusie gekomen dat bepaalde games wel zullen gaan op een dergelijke resolutie, met hoge instellingen geselecteerd, maar iets als FC3 niet. Ik ben ook geen fervent gamer, ook niet altijd de tijd voor met mijn studies om veel te gamen, maar als ik kan, heb ik wel graag een mooi beeld en zet dan ook graag de instelling zo hoog mogelijk en liefst nog voldoende fps. :)

Nu heb ik wel ontdekt dat ik via Nvidia-configuratiescherm 1:1 kan schalen. Dat geeft me dan de mogelijkheid om te gamen in full hd, met zwarte randen. Niet optimaal, maar ik denk best acceptabel.

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Kort gezegd: Als je met high ipv ultra kunt leven, en AA niet nodig hebt, gaat dat prima lukken.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• HannesB
Jeroenneman schreef op zondag 13 januari 2013 @ 16:42:
Kort gezegd: Als je met high ipv ultra kunt leven, en AA niet nodig hebt, gaat dat prima lukken.
Over welk spel heb je het dan? Far Cry 3? Kan je je bevindingen staven op de ene of de andere manier? AA merk ik niet meteen, en ik denk op een hogere resolutie dat dit ook al minder noodzakelijk is. Zolang het beeld mooi blijft, heb ik geen bezwaar dat er wordt teruggeschroefd in instellingen. Maar lager dan high zie ik ook niet meteen meer zitten, hoewel dit ook wel spelafhankelijk is.

• A87
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

A87

Dat lage bandwith van een 660ti is echt een killer. En dan kan je 2gb hebben of 200 dat maakt niet uit.
Als je over dergelijke reso's praat.... (2x HD res).
Haal gewoon een 670 en clock dat geheugen alsnog over

[ Voor 223% gewijzigd door A87 op 13-01-2013 17:06 ]

https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ

• Jeroenneman

Jeroenneman

http://www.anandtech.com/bench/Product/647

Je ziet dat de GTX 660Ti in de meeste gevallen uiterst speelbare framerates haalt. Bij Shogun zou ik hem van Ultra naar High zetten bijv op 1440p om zo 60fps te blijven halen.

Over Far Cry 3, als je van HDAO naar SSAO gaat win je al behoorlijk wat FPS, zet je shaduwen van ultra naar very high, dan is het waarschijnlijk perfect speelbaar.
Bewijs: Op een GTX560 (flink minder krachtig dan een 660Ti) perfect 50fps stabiel, maar dan in DX9 mode met SSAO en geen MSAA.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• HannesB
A87 schreef op zondag 13 januari 2013 @ 16:52:
Dat lage bandwith van een 660ti is echt een killer. En dan kan je 2gb hebben of 200 dat maakt niet uit.
Als je over dergelijke reso's praat.... (2x HD res).
Haal gewoon een 670
Het is niet mijn bedoeling om een 670 te nemen. Ik heb gekozen voor een 660ti omdat ik de 670 het niet waard vond om er nog 100 euro meer bij te tellen. Bovendien, binnen een goed 2 jaar staat een volledig nieuwe pc op de planning die dan weer volledig mee is met de dan huidige eisen. Verdere niet-noodzakelijke upgrades zijn, naar mijn mening, weggesmeten geld.

Toch bedankt voor je input :)

• HannesB
Jeroenneman schreef op zondag 13 januari 2013 @ 16:54:
http://www.anandtech.com/bench/Product/647

Je ziet dat de GTX 660Ti in de meeste gevallen uiterst speelbare framerates haalt. Bij Shogun zou ik hem van Ultra naar High zetten bijv op 1440p om zo 60fps te blijven halen.

Over Far Cry 3, als je van HDAO naar SSAO gaat win je al behoorlijk wat FPS, zet je shaduwen van ultra naar very high, dan is het waarschijnlijk perfect speelbaar.
Bewijs: Op een GTX560 (flink minder krachtig dan een 660Ti) perfect 50fps stabiel, maar dan in DX9 mode met SSAO en geen MSAA.
Interessant wat je daar zegt. Het zou soms handig zijn, mochten ze in benchmarks aantonen hoe vlot je kan spelen met wat lagere instellingen. Maar dan vergelijkt het natuurlijk moeilijker :)

• j0ppie
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Als je over 2 jaar een nieuw systeem haalt dan is het wel duidelijk. De 660ti is idd duidelijk langzamer dan de 670. Een OC is natuurlijk altijd de moeite waard. Maar je kunt echt prima gamen op settings die verre van low zijn de komende 2 jaar.
Ik zou trouwens NOOIT op 1080p gaan gamen met je nieuwe scherm. Pas als aller aller laatste de resolutie naar beneden halen. Pas als AA en alle andere settings op ze'n laagst staan. Dit is echter lang niet nodig met een 660ti. Het is een med end gamekaart die de meeste games verslind xD Behalve dan de echte grote jongens. crysis/farcry/bf3 etc. Maar die kun je alsnog op medium prima doen.
Ik zou zeggen IPS here i come :P

• HannesB
j0ppie schreef op zondag 13 januari 2013 @ 17:51:
Als je over 2 jaar een nieuw systeem haalt dan is het wel duidelijk. De 660ti is idd duidelijk langzamer dan de 670. Een OC is natuurlijk altijd de moeite waard. Maar je kunt echt prima gamen op settings die verre van low zijn de komende 2 jaar.
Ik zou trouwens NOOIT op 1080p gaan gamen met je nieuwe scherm. Pas als aller aller laatste de resolutie naar beneden halen. Pas als AA en alle andere settings op ze'n laagst staan. Dit is echter lang niet nodig met een 660ti. Het is een med end gamekaart die de meeste games verslind xD Behalve dan de echte grote jongens. crysis/farcry/bf3 etc. Maar die kun je alsnog op medium prima doen.
Ik zou zeggen IPS here i come :P
Met 1080p kan ik eventueel via Nvidia nog 1:1 scalen, geeft dan wel zwarte randen. Dit zou ik doen als het spel echt te zwaar is en ik mijn instelling te laag moet zetten. Dan kan ik nog eventueel zien wat voor mij beste resultaat geeft. Ik denk dat ik wel tot een besluit kan komen: volgend scherm wordt 1440p :P

• Jeroenneman

Jeroenneman

Als je 1:1 kunt scalen is er helemaal geen probleem. Wat je ook kunt doen bij veel games is gewoon windowed draaien natuurlijk (moet je wel geen afleidende achtergrond hebben)

Pagina: 1