[HDD] Kapot? Microsoft waarschuwing...

Pagina: 1
Acties:

• Krylinck
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08-10-2025
Vanmiddag zat ik gewoon aan m'n pc te werken toen ik ineens een MS popupmelding kreeg dat mijn HDD kapot was en ik gauw moest gaan back-uppen om m'n data veilig te stellen voordat ik af zou sluiten. Maar even langzame HD Tune-scan gedraaid en die kwam inderdaad met twee slechte stukjes schijf.

Afbeeldingslocatie: http://plaatjesdump.nl/upload/0c952e6179aa578f574a03ef48b03a06.png

Maar goed, de schijf waar het om gaat zit gewoon in mijn huidige systeem uit medio 2008, ik heb er nooit klachten van gehad. Kortom, niks geks mee gedaan. Ik vind het raar dat ineens tijdens een normale sessie zo'n waarschuwing komt en er daadwerkelijk wat mis blijkt te zijn. Is dat dus wel zo? Heb ik straks een probleem als ik opnieuw opstart?

Ik heb trouwens nog een 1TB-schijfje liggen, dus geen nood als het inderdaad zo mocht zijn. Maar ja, weer overnieuw installeren en zo... buh.

[ Voor 6% gewijzigd door Krylinck op 12-01-2013 20:05 ]

Strava

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Van onvervangbare belangrijke data waar je geen back-up van hebt moet je inderdaad eerst een back-up maken en dan download en run je de diagnostische tool van Samsung en laat je die alle beschikbare tests uitvoeren.

CrystalDiskInfo zou ik ook even de SMART data laten rapporteren.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:05
Een backup maken is verstandig.
Daarna kan je een checkdisk met reparatie draaien die de kapotte sectoren uitschakelt en doorverwijst.
Vervolgens gebruik je een tool als Reflect (op een andere pc), of een bootable clone tool, om je schijf te klonen naar je spare 1 TB.

[ Voor 4% gewijzigd door jeroen3 op 12-01-2013 20:14 ]

• jerry-c
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 28-01 17:17
Ik zou de schijf zelfniet meer vertrouwen op dit moment. Als jij je belangrijke data iedere dag backupt dan is er vooralsnog geen probleem.

Wat ik zou doen is de schijf een full format geven en dan de test weer opnieuw uitvoeren. En deze test regelmatig opnieuw doen. Wanneer er geen fouten meer bij komen kan je je schijf weer gebruiken. Wanneer de fouten weer terugkomen is bijna overleden. Misschien is de herinstallatie wel een goede reden voor een ssd upgrade? Je kan natuurlijk ook een image maken en deze na de format weer terugplaatsen

• xxxMaverick
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 31-12-2025
een tijdje geleden precies dezelfde melding. Ik dacht ook: hoezo alles werkt perfect.

Maar na een maand was het inderdaad raak en deed de schijf niets meer. Zou dus inderdaad gaan back-uppen...

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Die verdachte schijf klonen/kopiëren naar die 1TB schijf is trouwens ook het werk niet. Als dat zonder (significante) problemen/dataverlies gaat en je systeem draait goed van dat kopie dan hoef je niets te herinstalleren en is de druk van de ketel zodat je rustig die verdachte schijf kunt gaan onderzoeken.

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:34
Die microsoft waarschuwing betekent niet gelijk dat je bad sectors hebt. Waarschijnlijk een van de s.m.a.r.t. parameters niet helmaal lekker meer.

maar een extra backup draaien denk, hoe minder je kwijt bent hoe beter.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Pagina: 1