Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierredorado
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-07 16:20
Hi beste medetweakers,

Ik zit met een klein dillema tussen mijn opdracht gever en ik, ik heb onlangs een video geschoten en gemonteerd voor hun, en hij staat op dit moment op mijn youtube kanaal, maar ze willen de video ook via wetransfer om zelf op hun youtube account te zetten.

Persoonlijk hou ik de video zelf liever op mijn eigen kanaal en stuur ik de video naar hun toe onder de voorwaarde dat ze de video van mijn kanaal zullen linken bij promotie van de video.. Mijn vraag is nu of ik dit kán vragen en of dit een beetje realistische manier is hoe ik er tegen aan kijk.

(toelichting: dit is al eerder bij me gebeurt bij een andere opdrachtgever, toen heeft de video 10.000+ views gekregen, en mijn video had er slechts een paar honderd, waar ik super erg van baal natuurlijk! )

Alvast bedankt voor jullie antwoorden en advies!

6D | 15-30 2.8 Tamron | 50 1.4 | 580EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als je iets maakt in opdracht, is het (afhankelijk van je werkvoorwaarden) traditioneel van je werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

WAT?!?!?! Je maakt iets voor een ander, en het enige wat hij mag is er naar kijken? Dat is als je naar een restaurant gaat, en eten voor je neus krijgt, en het niet mag opeten, maar toch de rekening mag betalen.

Je bent een zakelijke overeenkomst aangegegaan, en dan valt elk argument als "persoon hou ik" gewoon af.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
pierredorado schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 19:38:
Ik zit met een klein dillema tussen mijn opdracht gever en ik, ik heb onlangs een video geschoten en gemonteerd voor hun, en hij staat op dit moment op mijn youtube kanaal, maar ze willen de video ook via wetransfer om zelf op hun youtube account te zetten.
Heb je wel toestemming om dat ding op je eigen youtube kanaal te zetten?

Standaard is werk gemaakt in opdracht van... eigendom van de opdrachtgever en mag jij het nog niet eens op je eigen youtube kanaal zetten.

Je kan het alleen op je eigen youtube kanaal zetten als jij daar iets contractueel voor geregeld hebt, maar dan was de rest van de vraag ook niet meer nodig.

Dus yep, ik denk dat je onrealistisch bezig bent omdat ik vermoed dat dat hele filmpje uberhaupt al nooit op jouw youtube kanaal zou mogen staan.
(toelichting: dit is al eerder bij me gebeurt bij een andere opdrachtgever, toen heeft de video 10.000+ views gekregen, en mijn video had er slechts een paar honderd, waar ik super erg van baal natuurlijk! )
Ik denk dat je blij mag zijn dat je niet wordt aangeklaagd.
En als je echt zulke goede video's kan maken dan maak je die maar lekker zelf op je eigen budget, maar niet op het budget van een opdrachtgever.
RaZ schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 19:53:
WAT?!?!?! Je maakt iets voor een ander, en het enige wat hij mag is er naar kijken? Dat is als je naar een restaurant gaat, en eten voor je neus krijgt, en het niet mag opeten, maar toch de rekening mag betalen.
Tja, maar als dat zo is afgesproken dan kan het raar zijn, maar dan is het toch zo ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Gomez12 op 12-01-2013 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 176826

pierredorado schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 19:38:
Ben je betaald? Ja? Dan is de video van de opdrachtgever, niet van jou. Ik zou persoonlijk verwachten dat je de video op een mooi zilver schijfje (met een strik er om heen) bij de opdrachtgever langs gaat brengen. (Oke, als de opdrachtgever in hongkong zit, mag je dat laten zitten.)

Ben je betaald, maar jullie hebben een contract gesloten, waarin het eigendomsrecht en de locatie van publicatie is bepaald, dan heb je wel een verhaal.

Ben je niet betaald en was het een vriendendienst, dan ligt de situatie anders. Echter je spreekt van een opdrachtgever, dus ik neem aan dat je iets terug ontvangt. Of dat nu geld of iets anders is, maakt niet veel uit.
Persoonlijk hou ik de video zelf liever op mijn eigen kanaal en stuur ik de video naar hun toe onder de voorwaarde dat ze de video van mijn kanaal zullen linken bij promotie van de video.. Mijn vraag is nu of ik dit kán vragen en of dit een beetje realistische manier is hoe ik er tegen aan kijk.
Nee. Laat ik het anders zeggen. Met de informatie die ik nu heb lijkt het mij dat je er niet realistisch naar kijkt.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden en advies!
Ik snap het punt niet helemaal, maar misschien ben ik een oude lul die niets van de digitale wereld snap. Wat is er nu boeiend aan dat je video 10.000+ views haalt op youtube? Gaat het om de reclame inkomsten? Je hebt toch al iets ontvangen voor de video zelf (diensten of geld of spullen maakt niet uit).

Als het je gaat om de eer, zou ik eerder een stapje profesioneler gaan en met de opdrachtgever afspreken dat er iets van een aftiteling in de film komt, waarin je fijn jezelf in de kijker kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfos
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Eens met hierboven, ik weet niet wat je hebt afgesproken maar de video is van de opdrachtgever en niet van jou. Dat ze zelf een bestand willen om te beheren vind ik niet meer dan logisch.
Zie het als een les om zoveel mogelijk af te tikken/dicht te timmeren als je een opdracht aanneemt (de kleine lettertjes in offertes en contracten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik zie dit topic nu pas, maar wil toch graag nog wat toevoegen. In dit geval klopt het waarschijnlijk wel dat het auteursrecht van de video toekomt aan de opdrachtgever. Dit is echter alleen zo, omdat de Auteurswet een specifieke regeling bevat m.b.t. filmwerken.
Zodra het dus niet meer over video gaat maar om foto's, schilderijen, wat dan ook, dan krijgt de opdrachtgever NIET automatisch het auteursrecht. Dat moet je dan specifiek afspreken.
Houd ook goed in de gaten dat het nogal een verschil maakt of je in een werkgever-werknemer-relatie staat of in een opdrachtgever-opdrachtnemer-relatie. Een werkgever krijgt doorgaans namelijk wel automatisch het auteursrecht. Een opdrachtgever niet.
In de praktijk regel je dit soort dingen dus contractueel.
Pagina: 1