Thanks voor de antwoorden.
Heb een Socket 1366, dus na 6GB komt 12GB. Nu zie ik daar persoonlijk nog niet direct het nut van in.
Ik heb, zelfs met virtual machines aan, mijn browser waar altijd 100-200 tabs in open staan, nog nooit mijn 6GB nodig gehad. Ik denk niet dat daar een bottleneck zit...
Momenteel gebruik ik idd een aparte PC (mijn oude AMD Athlon 64 met WinXP) voor mijn download zaken., maar deze op sterven na dood, zit in een lelijke bigtower en ik heb eigenlijk geen plaats voor een 2e PC in mijn woonkamer (mijn "main-PC" zit in een CoolerMaster Stacker, die ook al voldoende plaats in neemt

). Vandaar dus dat ik die liefst zou virtualiseren. (Hij moet iig gescheiden blijven van de main-PC)
Sandboxen is idd misschien iets dat ik wat beter moet bekijken. Hier heb ik eigenlijk nog geen ervaring mee...
Heb trouwens net onder VMWare Win8x64 Enterprise en WinServer2012 Datacenter Edition eens installed om te proberen... Hier "ontdekte" ik dat de "core-edition", waar TheVMaster het over had, eigenlijk gewoon een optie is bij het installeren (en dus niet echt een aparte editie). Deze is echter zonder GUI, dus lijkt me niet echt een optie voor Spotnet onder te draaien. Idem voor Ubuntu Server via Putty...
Ik pruts iig even verder... Als iemand nog andere tips of opmerkingen heeft, hoor ik ze graag...