[Win7] Welke low resource Windows editie voor VMWare?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastakilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-10 17:26
Hallo,

Ik wou een VMWare Image met Windows maken om daarin dingen zoals Spotnet, Sabnzbd, uTorrent, virusscanner enzo te draaien.
Welke editie van Windows kan ik hier best voor gebruiken? Windows XP, Windows 7 of Windows 8, Windows Server en welke editie?

Ik draai VMWare op Win7x64 Premium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:53
Ik heb gewoon XP draaien, maar dat is puur omdat ik daar nog een paar serials van had liggen.

Trouwens, als je toch bezig bent met dingen opsplitsen naar aparte virtuele machines, waarom draai je dan VMWare onder Windows 7? Kun je dan niet beter ESXi als hypervisor gebruiken?

[ Voor 50% gewijzigd door ThinkPad op 12-01-2013 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastakilla
Heb MSDN abo, dus daar moet ik allegeluk niet naar kijken ;)

De reden dat ik Win7x64 als basis gebruik is omdat ik er ook nog spelletjes op speel.
Als ik me niet vergis, zou dat niet meer zo vlot gaan als ik alles in een virtual machine doe...?

[ Voor 61% gewijzigd door Mastakilla op 12-01-2013 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Je hebt een Win7 for Thin PC's; alleen 32 bit meen ik me te mogen herinneren
Systeemeisen PIII en 1GB. Alle "overbodige" functionalieteit is daar uitgesloopt

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItMeAedri
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-10 11:09
Is dat niet 'gewoon' W7 Embedded?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:19

TheVMaster

Moderator WOS
Arnlith schreef op zondag 13 januari 2013 @ 13:13:
Is dat niet 'gewoon' W7 Embedded?
Dat is volgens mij Windows 7 Embedded. Ik zou gaan voor een Core editie van Windows Server (en of je dan 2008 R2 of 2012 kiest maak denk ik niet zoveel uit).

Maar wat heb je trouwens zelf al uitgezocht? Ik neem toch aan dat je al wat gegoogled hebt (dan had je trouwens ook gezien dat het VMware is i.p.v. VMWare). Wat heb je zoal op Google gevonden?

[ Voor 25% gewijzigd door TheVMaster op 14-01-2013 00:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-10 13:31

Eagle Creek

Breathing security

Als je zoekt naar low resource én Windows : Hyper-V Server. :)

Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads6/50f346efd5c96/50f346e739271-WP_000464.thumb.jpg

Is nog gratis ook.

Wil je per se VMware trouw blijven, kies dan voor een server OS als Windows 2003R2 (denk wel aan de opkomende EOL) of 2008R2.

[ Voor 83% gewijzigd door Eagle Creek op 14-01-2013 00:46 ]

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Eagle Creek schreef op maandag 14 januari 2013 @ 00:43:
Als je zoekt naar low resource: Hyper-V Server. :) Gratis ook.
Volgens mij moet je dan binnen Hyper-V wel eerst weer een OS installeren. Hij draait nu Windows 7 op z'n machine waar hij VMWare (workstation denk ik) op heeft draaien.

Wil je het helemaal goed doen, dan upgrade je Windows 7 naar Windows 8 en activeert dan Hyper-V op je client..werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-10 13:31

Eagle Creek

Breathing security

:)
Dat klopt. Ik was mijn bericht nog aan het aanpassen voor het geval hij per se bij VMware wilt blijven. Hyper-V => Windows 7/8 Client => VMware is een beetje dubbelop.

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastakilla
Bedankt voor alle antwoorden!!
Zal proberen op alles in te gaan...

Die Win7 for Thin PCs zou idd een optie kunnen zijn.
Weet alleen niet zeker of aan deze editie ook nadelen aan zijn voor het gebruik dat ik plan.
Het is niet dat mijn PC niet zwaar genoeg is (Core i7, 6GB, SSD, etc), maar aangezien deze virtual server vaak zal "aan staan", wil ik em ook niet zwaarder maken dan nodig...
Ik veronderstel dat ik niet de 1e ben die dit soort gebruik wil virtualiseren, vandaar dit topic...

Windows Embedded is denk ik gemaakt voor een ander doel, als ik wikipedia goed begrijp. Misschien kan ie er ook wel voor dienen mits wat prutsen? Gebruikt iemand hier dan Windows Embedded als virtual machine?

Van Windows Server 2012 kan ik geen "core" editie vinden. Bedoel je de "Foundation", "Essentials" of "Standard" editie misschien?

Ik heb trouwens al gegoogled ja, maar het is niet gemakkelijk zoektermen te verzinnen voor dit, die relevante resultaten tonen.

Ivm Hyper-V vs VMware:
Ik gebruik mijn VMware ook voor online banking. Daarvoor heb ik een encrypted virtual machine met Ubuntu die bij het starten terugkeert naar de laatste snapshot (zodat alle, tijdens het surfen, eventuele opgelopen virussen en andere rommel terug verdwijnen). Om de zoveel tijd doe ik updates en maak ik een nieuwe snapshot. "Revert to snapshot" was toen ik dit onderzocht geen optie binnen Hyper-V, enkel VMware Workstation ondersteunde dit.
Ook gebruik ik mijn host OS voor gaming. Als ik me niet vergis gaat Hyper-V enkel op Windows Server als host OS. Om diezelfde reden is volgens mij ook ESXi geen optie.

Ik hoor het graag van jullie als ik me ergens in vergis of als iemand hier ervaring mee heeft...

Thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 06:25

Umbrah

The Incredible MapMan

Als ik het goed begrijp wil je je download bakkie afscheiden van de rest van je OS. Dus wil je nog een OS er bij gaan draaien (6GB, kan je daar niet 8 of meer van maken? Net wat meer marge). Je zou je huidige client-OS kunnen upgraden naar 8, Hyper-V aan kunnen zetten, en op die manier een OS-je kunnen toevoegen, maar eigenlijk heb ik zoiets van... tsja... het is inherent een game bak, waarom niet het een game bak houden, en dat soort dingen OF op een ander device doen, OF op de gamebak zelf (waarom niet?). Eventueel kun je voor een sandboxy-achtige solution gaan. Eigenlijk zeg ik dit laatste vooral omdat ik virtualisatie nogal wat vind, eigenlijk, en niet zozeer een doel heeft hier.

[ Voor 9% gewijzigd door Umbrah op 17-01-2013 01:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:15
Persoonlijk zou ik 8 of de Server editie daarvan draaien, eventueel met Start8 ofzo. 8 is vrij licht en je profiteert van de laatste security en een built-in antivirus en firewall. Het is natuurlijk niet zo licht als XP, maar dat vind ik an sich op zichzelf al een drama om nog te gebruiken....
Als het verder alleen maar een downloadVM moet zijn, kan je ook overwegen om te gaan experimenteren met een server-editie van Linux, bijv Ubuntu Server, dat is natuurlijk lekker low resource en kan je benaderen via SSH met Putty ofzo.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastakilla
Thanks voor de antwoorden.

Heb een Socket 1366, dus na 6GB komt 12GB. Nu zie ik daar persoonlijk nog niet direct het nut van in.
Ik heb, zelfs met virtual machines aan, mijn browser waar altijd 100-200 tabs in open staan, nog nooit mijn 6GB nodig gehad. Ik denk niet dat daar een bottleneck zit...

Momenteel gebruik ik idd een aparte PC (mijn oude AMD Athlon 64 met WinXP) voor mijn download zaken., maar deze op sterven na dood, zit in een lelijke bigtower en ik heb eigenlijk geen plaats voor een 2e PC in mijn woonkamer (mijn "main-PC" zit in een CoolerMaster Stacker, die ook al voldoende plaats in neemt ;) ). Vandaar dus dat ik die liefst zou virtualiseren. (Hij moet iig gescheiden blijven van de main-PC)

Sandboxen is idd misschien iets dat ik wat beter moet bekijken. Hier heb ik eigenlijk nog geen ervaring mee...

Heb trouwens net onder VMWare Win8x64 Enterprise en WinServer2012 Datacenter Edition eens installed om te proberen... Hier "ontdekte" ik dat de "core-edition", waar TheVMaster het over had, eigenlijk gewoon een optie is bij het installeren (en dus niet echt een aparte editie). Deze is echter zonder GUI, dus lijkt me niet echt een optie voor Spotnet onder te draaien. Idem voor Ubuntu Server via Putty...

Ik pruts iig even verder... Als iemand nog andere tips of opmerkingen heeft, hoor ik ze graag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Nogmaals ik zou gewoon even lekker je Windows machine upgraden naar Windows 8. Je kunt nog maar 10 dagen gebruik maken van de speciale prijs van 15-30 euro voor een Windows 8 Pro Upgrade!

Vervolgens kun jebinnen je Windows 8 installatie gewoon Hyper-V activeren (zit standaard in Windows 8). Binnen Hyper-V kun je dan gewoon je VM's runnen (die voor bankieren, eventueel een voor downloads etc) en je kunt (ook in Hyper-V 3 binnen Windows 8) gewoon gebruik maken van Snapshots.

Ik gebruik dit dagelijks op m'n laptop.....werkt super en snel :)

[ Voor 11% gewijzigd door TheVMaster op 19-01-2013 21:00 ]

Pagina: 1