27 inch monitor (1080p of 1440p) icm 660TI

Pagina: 1
Acties:

• HannesB
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:47
Ik zou graag in de (nabije) toekomst een nieuw scherm kopen, liefst een 27 inch. Nu gebruik ik al enkele jaren een 23 inch, meer specifiek Samsung p2350.

Het scherm zou vooral in volgende situaties gebruikt worden:

-Het dagelijkse gebruik als internet, word, ...

-Gamen (voornamelijk FPS): zoals in de titel vermeld heb ik een 660TI, die kaart wil ik graag nog zeker een 2-tal jaar gebruiken tot ik mij een volledig nieuwe pc aanschaf. Het is niet mijn bedoeling om nog SLI toe te passen of een andere upgrade uit te voeren, toch zeker niet speciaal voor een scherm. Ik vrees wel dat de 660TI niet in staat is om goed te gamen op 1440p. In hoeverre zal ik dan moeten boeten in instellingen om dit nog comfortabel te houden? Far Cry 3 speel ik probleemloos alles op ultra (met msaa off). Hoe zou dit zijn op een 1440p resolutie? Of is het mogelijk om 1080p resolutie te selecteren? Uiteraard wel, maar is het beeld dan nog acceptabel?

-films kijken: ik kijk graag films/series, voornamelijk dvd. Maar ik zou ook graag een blu ray speler aansluiten.

Nog enkele zaken: mijn scherm staat op een verhoogstuk (+-15cm) op mijn bureau. Voor mij is dit een ideale situatie: mijn scherm staat nu op perfecte ooghoogte. Liefst heb ik dan ook niet dan een scherm nog veel hoger komt dan nu (42 cm hoog ongeveer). Ik wil nu ook niet opkijken om de werkbalken in programma's te zien bv. Bovendien kijk ik films vanuit een zeteltje, waardoor ik mij ook al wat lager bevind dan normaal. Ik wil niet het gevoel hebben dat ik heel de tijd zit (té) omhoog te kijken. Dit verhoogstuk gaat ook niet weg, onder het scherm staat oa een center speaker.

Momenteel heb ik zelf al twee schermen op het oog:
dell u2713hm, echter is deze 1440p en weet ik niet of dit een goede combintatie is met mijn 660TI?
PHILIPS 273E3QHSB, een 1080p mva scherm: http://www.tftcentral.co.uk/reviews/philips_273e3qhsb.htm
Deze lijkt volgens de review wat last te hebben van ghosting, zie hoofdstukje responsiveness and gaming. Maar in hoeverre ervaar je dit tijdens het gamen van FPS?

Beide hebben meer dan acceptabele kijkhoeken in vergelijking met TN, wat ik ook belangrijk vind (omdat ik bij films kijken wat lager zit dan gewoon pc-gebruik). Beide schermen komen ook niet te hoog, max 44 cm bij de Philips. En er is voorziening van zowel dvi (pc) als hdmi (blu ray speler).

Zou een van beide een goede keuze zijn in mijn situatie, of is er nog een ander alternatief? Met prijzen ben ik momenteel niet zo bezig: ik betaal liever meer voor iets dat echt voldoet aan mijn eisen. Maar meer dan een 2713hm moet het ook niet zijn :)

• ChaosZ0ne
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:11
ik moet zeggen dat ik sinds een half jaar voorzien ben van een Yamasaki Catleap, en ik wil nooit meer anders :)
http://www.overclock.net/...kasi-catleap-monitor-club
Is een erg snel IPS scherm, 1440p, dat heerlijk kijkt.

• ralph0603
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

ralph0603

No pain, no gain..

Ik gebruik ook een 27 inch 2560x1440 scherm icm met 7970 GHZ.. Werkt prima en kan alles draaien op ultra.

• HannesB
ralph0603 schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 16:55:
Ik gebruik ook een 27 inch 2560x1440 scherm icm met 7970 GHZ.. Werkt prima en kan alles draaien op ultra.
Bij mijn weten is AMD iets beter op hogere resoluties dan Nvidia. Bovendien bevindt de 7970 zich in een iets duurder prijssegment is het eerder te vergelijken met een 670. Ik zou eigenlijk willen weten of het gamen op zich meer dan acceptabel is op 1080p setting op zo'n 1440p resolutie. Of is het eerder heel wazig en niet prettig om naar te kijken en te spelen. Of valt het eigenlijk goed mee? Of in hoeverre zal ik de settings moeten verlagen? Ik weet dan benchmarks altijd zo maximaal mogelijk selecteren, waarbij fps al eens flink kunnen dalen. Maar hoe zit het bv als je AA af zet, ... ?

En hoe is het afspelen van DVD's? Valt die kwaliteit wat mee? Als ik me later nog een blu ray speler koop, zal die opschaling van DVD waarschijnlijk wel beter worden gedaan dan wat nu wordt gerealiseerd via Windows media player.

[ Voor 11% gewijzigd door HannesB op 12-01-2013 18:28 ]

• Freaky Maus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:33
Ik heb nog een GTX570 hier met een 27" monitor (1920x1080) en elke game kan hier nog op max. settings. Nou ben ik geen gamer die 60+ fps vereist en dat zal in sommige games ook niet meer gehaald worden (of überhaupt gehaald hebben maargoed). Een GTX660Ti is net weer wat sneller dacht ik, maar voor 1440p zou ik toch liever SLI willen (GTX670 x2 bijvoorbeeld). Puur om te zorgen dat elke huidige zware game vloeiend loopt (FC3 / BF3 / etc..).

Met SLI zit je dan weer dik in orde, maar een enkele kaart (ookal is het high-end) zal moeite krijgen in sommige games. Dus dan zul je instellingen terug moeten schroeven, of misschien zelfs de resolutie? Als je bijvoorbeeld een Dell 27" koopt heb je een 1440p native maar kun je terug scalen naar 1080p (of 1200p weet ik niet zeker).
Hangt er dus allemaal vanaf hoe vaak jij gamed, welke games je speelt en of je hier je budget op wilt aanpassen.

[ Voor 6% gewijzigd door Freaky Maus op 12-01-2013 23:42 ]

Specs

• HannesB
Zoals ik al zei ben ik niet van plan om nog een extra kaartje bij te stoppen, aangezien ik binnen een 2-tal jaar een nieuwe pc zal aanschaffen. :) Extra componenten vind ik nu weggegooid geld.

Ik wil gewoon er op vooruit gaan als ik een nieuw scherm aanschaf,en dan lijkt mij dell u2713hm een goede keuze. Ik eis ook geen 60+ fps tijdens het gamen, zolang het allemaal vlot speelbaar blijft ben ik tevreden en het spel er nog goed uitziet.

In benchmarks zie ik dat de 660TI soms nog vrij goed presteert op 1440p resolutie, met settings vrij hoog. Hier worden enkele testen uitgevoerd: http://www.anandtech.com/...force-gtx-660-ti-review/7

Nu vraag ik me af als ik bepaalde settings lager zet, hoe speelbaar wordt het dan en vooral, hoe laag moet ik die settings gaan zetten. Blijft het er allemaal nog mooi uitzien? Games als Far Cry 3, Crysis, Borderlands 2, ... speel ik. Een instelling als aa merk ik niet meteen, dus zoiets kan al uitgeschakeld worden.

Een andere mogelijkheid is om op 1080p te spelen, alleen vraag ik me af hoe het beeld er dan uitziet.

• HannesB
Bedankt, natuurlijk is FC3 een van de meest eisende games op dit moment. Ik vraag me dus af als je enkele settings lager zet, hoe mijn 660TI zou presteren. Maw msaa af, high quality ipv ultra, ... Zou het dan mogelijk zijn om voldoende fps te halen?

En hoe lijkt 1080p op zo'n scherm, eventueel is dit ook een optie om te overwegen bij de zwaardere spellen als FC3. Borderlands 2 lijkt het bv wél goed te doen op 1440p: http://www.techspot.com/r...-2-performance/page4.html

Verwijderd

Als de frames niet onder 30 falen vind ik het speelbaar, als ie maar niet op eens van 90 naar 30 gaat natuurlijk. Maar die benchies zijn op 1600p en als je de I/Q lager stelt krijg je natuurlijk meer fps. Je 2de vraag kan ik niet echt beantwoorden om dat ik nog op een CRT van 2048 x 1536 zit :) maar hangt vooral af van de chip-kwaliteit dat in de monitor is gebruikt.

• HannesB
Verwijderd schreef op zondag 13 januari 2013 @ 11:48:
Als de frames niet onder 30 falen vind ik het speelbaar, als ie maar niet op eens van 90 naar 30 gaat natuurlijk. Maar die benchies zijn op 1600p en als je de I/Q lager stelt krijg je natuurlijk meer fps. Je 2de vraag kan ik niet echt beantwoorden om dat ik nog op een CRT van 2048 x 1536 zit :) maar hangt vooral af van de chip-kwaliteit dat in de monitor is gebruikt.
ik heb net ontdekt dat ik via Nvidia-configuratiesherm kan 1:1 kan schalen. Eventueel speel ik dan 1080p met zwarte randen. Ik denk dat op zo'n 27 inch monitor dit nog wel best te doen is. Horizontaal zou dit 640 pixels zijn en verticaal 360. Dus links en rechts 320, boven en onder 180. Een verhouding van 25% minder (640/2560 en 320/1440).
Pagina: 1