Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Lampen van de auto, wat is wat?

Pagina: 1
Acties:

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07:13
Ik heb een V50 en er is een lamp kapot. Ik zou echter niet weten wélke lamp kapot is. Nouja, ik weet wel welke, maar ik weet niet hoe dit lampje formeel heet. Zie onderstaande foto.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/1757832/Lamp%20Volvo%20V50%20%5Bklein%5D.jpg

Wat is nu de naam van het omcircelde lampje? Ik kan dit in de handleiding dus niet vinden. Het lijkt me iets van een "stadslicht" ofzo... klopt dat?

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/1757832/Soorten%20lampen%20V50.png

[ Voor 5% gewijzigd door smeerbartje op 12-01-2013 15:32 ]

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Dat is zo te zien het lampje dat brand als je stadsverlichting inschakelt, nummertje 9.

EDIT: Volgens de website van Osram zijn het gewoon W5W (T10 lampjes) trouwens.

[ Voor 32% gewijzigd door S_Chief op 12-01-2013 15:36 ]

Verwijderd

lampje eruit halen, naar speciaalzaak rijden en zelfde lampje kopen?????

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Dat is idd een T10 stadslichtje, dop achterop eraf halen en dan is het een klein stekkertje die naast het midden zit. Kwartslag draaien en loshalen en dan heb je hem er zo uit.

Het leven is te kort om geduld te hebben!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-11 22:26

Bestla

Kvinne

Joopieboy schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 16:05:
Dat is idd een T10 stadslichtje, dop achterop eraf halen en dan is het een klein stekkertje die naast het midden zit. Kwartslag draaien en loshalen en dan heb je hem er zo uit.
Tenminstte als je makkelijk bij de lichtunit kunt komen zonder onderdelen weg te moeten halen. ( lees naar garage moeten )

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Tsja bij mijn V40 moet de complete bumper eraf om de lampen eruit te krijgen voordat ik een xenon lampje kan wisselen, en dat heb ik al heel vaak mogen doen bij de dealer... Maar bij deze is nog aardig bij te komen volgens mij.

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:36

SmartDoDo

Woeptiedoe

-> VV

• Youk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-11 11:12

Youk

Volvo For Life

Bij een V50 valt het nog wel mee om de lampen te vervangen. Onder de motorkap een metalen pin eruit trekken en vervolgens schuif je heel de unit uit de wagen. Niet te wild doen, want de kabel hangt er nog aan. Heb je de unit vast net voor de wagen gewoon de kabel nog losklikken. Je kunt dan makkelijk met de unit naar binnen wandelen, zit je wat warmer om de lampjes te wisselen.

Enkel bij het terugplaatsen uitkijken dat je die metalen pin niet laat vallen, want dan kun je onderaan de wagen de afschermplaat losmaken om er terug bij te kunnen.
/me Youk spreekt uit ervaring met de V50 van zijn ouders :( :X 8)7

Volvo Classic Club Belgium

• smeerbartje
Thanks allen, voor de tips! Het is inmiddels gelukt. Zoals SChief en Joopieboy zal zeiden, het was inderdaad de stadsverlichting.

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Misschien mosterd na de maaltijd maar... waarom was het zo moeilijk om het lampje te identificeren?

Je doet je stadslichten aan en gaat voor je auto staan. Als dan aan één kant een lampje brand op die plaats en aan de andere kant niet dan is het DUS een stadslichtlampje. Zo niet ander licht proberen.

Of mis ik iets? ;)

Ze waren toch niet allebei kapot?

[ Voor 5% gewijzigd door CaptJackSparrow op 13-01-2013 11:20 ]

• smeerbartje
Het eerlijke antwoord? Stad, dim, groot, knipper, mist... te veel lampen. Dit was makkelijker.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Wat Youk zegt. In de V50/S40/C30 is het echt erg makkelijk om lampen te wisselen. De enige auto die ik tot nog toe gehad heb (S40) waarbij dat zo makkelijk gaat. In de Megané die ik ooit reed waren ze bij de garage zelfs nog een halfuur aan het k*tten.

Ennuh; de boordcomputer geeft toch aan welke lamp er kapot is? Stads- of dimlicht? Heb volgens mij nog geen defect stadslicht gehad maar bij dimlicht geeft hij dat ook echt met die benaming aan.

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Ja daarom, is vrij eenvoudig en zeker stadslicht gaat zonder de lamp eruit te hoeven halen. Als je xenon hebt kun je het beste de lamp eruit halen.

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

smeerbartje schreef op zondag 13 januari 2013 @ 11:25:
Het eerlijke antwoord? Stad, dim, groot, knipper, mist... te veel lampen. Dit was makkelijker.
Exorcist schreef op zondag 13 januari 2013 @ 11:45:
Ennuh; de boordcomputer geeft toch aan welke lamp er kapot is? Stads- of dimlicht? Heb volgens mij nog geen defect stadslicht gehad maar bij dimlicht geeft hij dat ook echt met die benaming aan.
Hmmm.... Gevalletje RTFM? :p

Verwijderd

en vergeet niet contour verlichting zoals sommige Volvo modellen hebben en de meeste Amerikanen.
bij de apk denken ze namelijk dat mijn contour verlichting mijn knipperlicht is :P
zoals het bij mij eruit ziet.
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-T4JKQ8NR.jpg

de oranje lamp is de contour verlichting die samen met mijn stadslicht aan gaat.
onder de grote koplamp zit mijn stadslicht en knipperlicht lampje,
de koplamp is mijn dim/groot-licht.

mijn oude Volvo 740 estate melde ook defect lampjes via het dashboard, gewoon het logo van een lamp dat brand. nadeel daarvan van een nogal oud systeem was je mocht zelf uitzoeken welk lampje er kapot was.
soms was het gevalletje massa verbinding zodat het leek alsof er eentje kapot was :F
Pagina: 1