SSD voor laptop Intel 330 180 of Samsung 830 128

Pagina: 1
Acties:

• Iceman1987
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 01-03 12:36
Voor mijn gamelaptop (de MSI GX60) wil ik een SSD aanschaffen. Mijn budget ligt rond de 120 euro. Ik neig naar de Intel 330 180 GB met name vanwege het grote hoeveelheid aan opslagruimte. Wel heb ik gelezen dat de Intel 330 onderdoet aan bijvoorbeeld de Samsung 830. Voor ongeveer de prijs van de Intel, kun je een samsung 830 128 GB kopen, maar dat is 50 Gb minder aan opslagruimte .

De vraag is of de snelheidsverschillen dermate groot zijn dat je beter kan gaan voor de Samsung. Of zijn de verschillen zo klein dat je eigenlijk voor de 50Gb extra van de Intel moet gaan.
Ik zal de laptop met name gebruiken om te gamen en browsen.

• funnyname
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-11-2025
Het verschil ga je in de praktijk nauwelijks merken. Puur wat betreft performance is de 830 beter, maar omdat het om een laptop gaat zou ik in dit geval voor meer opslagruimte kiezen.

Houdt er ook rekening mee dat je de SSD nooit helemaal vol wilt zetten, houdt altijd 10% ruimte leeg. Daarbij is een 180 GB in Windows gepartitioneerd 167 GB groot - 10% ~ 150 GB bruikbare ruimte ..

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Om het heel kort samen te vatten moet je er echt heel scherp met een stopwatch op gaan zitten om het verschil tussen een Crucial M4/Samsung 830 (om maar 2 populaire keuzes te noemen, welke ik ook in verschillende systemen heb (en bij anderen heb gezet)), en bijvoorbeeld een eeuwen oude OCZ Vertex 2 welke ik in een systeem van verder bijna 6 jaar oud heb zitten. De start/laad tijden zijn nagenoeg gelijk.

Op de kantoor pc's hier heb ik in de loop der jaren verschillende ssd's gezet afhankelijk van de prijs en levertijden op dat moment, waaronder Intel 330's (van 60 tot 180gb) en Samsung 830's (welke sowieso al lastig leverbaar aan het worden is), en ikzelf en de andere gebruikers kunnen echt niet merken welke SSD erin zin, ook niet wanneer er af en toe een spelletje op draait en je naar de laadtijden kijkt. Oftewel je hoeft niet bang te zijn dat hij langzamer aan voelt, ik denk dat voor gamen je die 50gb extra heel goed kan gebruiken.

Ondanks dat is mijn laatste SSD aanschaf toch een Crucial M4 256gb geworden, kost iets meer, maar is bewezen een uitstekende koop. Als je de extra ruimte niet nodig hebt, of het budget niet hebt, koop lekker die intel.

• Iceman1987
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 01-03 12:36
Dank voor het advies. Heb mede op jullie aanraden de Intel 330 180 Gb SSD gehaald!