Windows 8 mist (DVD?) drivers tijdens installatie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooper87
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:46
Zoals hier: http://gathering.tweakers...message/39575404#39575404 te lezen is, heb ik een nieuwe Alienware m17x gekocht, maar heeft Dell Windows 8 (64bit) niet op de SSD gezet, maar op de normale hard disk. Nu probeer ik met de bijgeleverde DVD's (1tje met drivers, 1tje met Windows) Windows opnieuw te installeren op de SSD, maar ik loop tegen het volgende aan:

Na het kiezen van de taal binnen de installatie wizard krijg ik de melding dat er geen apparaatstuurprogramma's gevonden kunnen worden. Ik kan op bladeren klikken om de juiste te vinden. Tijdens het bladeren kan ik alleen kiezen uit een restore partitie, maar daar staat natuurlijk niks op. Het DVD station staat er niet in, ook niet wanneer ik er een andere DVD in doe (die met de drivers).

Ik heb geprobeerd om de drivers van de CD (allemaal .exe bestanden) op de USB stick te zetten en deze vervolgens te kiezen bij "bladeren". Windows detecteert de USB stick wel, maar blijkbaar zijn geen van de drivers de juiste.

Volgens mij is het probleem dat de DVD drivers ontbreken, maar ik krijg ze dus niet gedetecteert vanaf de USB stick. Overigens vind ik het wel raar dat ik 'gewoon' kan booten via de CD, maar dat er vervolgens problemen zijn.

Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strunkie
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21-10-2024

Strunkie

> Post is rechts!

Gewoon die exe's één voor één installeren?

Edit: hieronder: sorry overheen gelezen.

[ Voor 37% gewijzigd door Strunkie op 12-01-2013 12:51 ]

^ Post is hierboven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooper87
Strunkie schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 12:49:
Gewoon die exe's één voor één installeren?
Ik zit in een installatiescherm, waarbij ik alleen de juiste files aan kan wijzen, meer niet. De files kan ik dus niet selecteren, omdat Windows ze niet als correcte drivers detecteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathieu_Hinder
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 03-03 12:59
Inderdaad, zo doe ik het toch met Windows 7. Gewoon installeren moet lukken, zonder specifieke drivers, maar de basisfuncties werken normaal standaard. Daarna de nodige drivers van de site downloaden of van de dvd halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooper87
Mathieu_Hinder schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 12:50:
Inderdaad, zo doe ik het toch met Windows 7. Gewoon installeren moet lukken, zonder specifieke drivers, maar de basisfuncties werken normaal standaard. Daarna de nodige drivers van de site downloaden of van de dvd halen.
Dat lukt dus niet, want ik kom niet verder. Ik zal even een screenshot maken van het huidige scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-09 20:08

Edgarz

Tweako-active since1986

CD/Dvd spelers hebben geen speciale drivers nodig in Windows....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Met ^^

Windows heeft drivers nodig voor elke hardware in het systeem. Als Windows de USB poorten dan niet herkend, moet je de drivers installeren, en dat gaat dan niet via een usb-stick, want de usb poorten doe het dan niet.

Dus even op een andere pc de juiste drivers downloaden, en ze op een CD branden, en dan na de installatie van Windows, de CD/DVD met de drivers er in stoppen en die dan installeren.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

cooper87 schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 12:47:
Ik heb geprobeerd om de drivers van de CD (allemaal .exe bestanden) op de USB stick te zetten en deze vervolgens te kiezen bij "bladeren". Windows detecteert de USB stick wel, maar blijkbaar zijn geen van de drivers de juiste.
Als het om drivers selecteren gaat moet je inf-bestanden hebben ;)

Maar je installeerd dus met een DVD-schijfje? Dan kan het zijn dat deze niet helemaal 100% is, dat zou de fout kunnen veroorzaken aldus Google. Als het inderdaad om een missing cd/dvd drivers foutmelding gaat.

[ Voor 5% gewijzigd door Raven op 12-01-2013 12:59 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooper87
http://imageshack.us/photo/my-images/685/20130112125042.jpg/ Dit is de huidige situatie.

Ik installeer inderdaad met een DVD schijf, maar het is een speciaal Dell ding dus ik ben er niet zo voor om een nieuwe Windows 8 schijf te branden (en zou ook echt niet weten hoe ik daar aan moet komen).

[ Voor 54% gewijzigd door cooper87 op 12-01-2013 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Je weet dat je de bestaande Windowsinstallatie ook nog kan klonen naar de SSD ipv opnieuw te installeren? ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Raven op 12-01-2013 13:04 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooper87
Raven schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 13:00:
Je weet dat je de bestaande Windowsinstallatie ook nog kan klonen naar de SSD ipv opnieuw te installeren? ;)
Ik heb er zelf niet heel veel verstand van, maar dit is mij door meerdere mensen afgeraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ehm, waarschijnlijk met als argument dat je de allignment van de SSD verkloot door het klonen? Dat probleem zou als het goed is niet meer moeten voorkomen, mits je een uptodate kloonprogramma gebruikt of eentje die de partitie van de SSD laat zoals ie is.

Zie http://www.runtime.org/driveimage-xml.htm , die kan een complete (file)copy van de HDD naar SSD doen waarbij de allignment goed blijft omdat er niks met de partitie gedaan wordt, SSD daarna in schijfbeheer als actief markeren, HDD er even uithalen, opstartherstel uitvoeren van Windows 8, en het zou moeten werken.

[ Voor 48% gewijzigd door Raven op 12-01-2013 13:13 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:42

Eagle Creek

Breathing security

Als je drivers wilt opgeven tijdens de installatie, moet je nooit .exe-bestanden aangeven. Dit zijn namelijk geen drivers maar ofwel ingepakte drivers of op z'n minst complete installatiepakketten.

Mocht je deze methode willen hanteren, gebruik je eerst een tool als Winrar om deze .exe-bestanden uit te pakken. Deze mappen met bestanden kun je vervolgens overzetten en benaderen. Zoals gezegd heb je vervolgens de .inf-bestanden nodig, waarmee Windows uit de voeten kan.
Dat probleem zou als het goed is niet meer moeten voorkomen, mits je een uptodate kloonprogramma gebruikt.
Beetje een typische uitspraak voor mij. Dus jij stelt dat elk modern kloonprogramma rekening houdt met alignment? Ik kan me bv niet herinneren dat als een product feature tegen te zijn gekomen.
Ik heb zelf gekloond met Migrate Easy van Acronis (gratis voor 30 dagen): http://www.acronis.nl/homecomputing/products/migrateeasy/ en in de regel werkte dat prima. Alignment moet ik nog controleren.

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Waarschijnlijk staat het niet letterlijk tussen de features, als er iets in de richting van "SSD ondersteund" staat, dan zou het ondersteunt moeten worden. Maar anders gewoon een kloonprogramma gebruiken dat op filebasis gaat klonen ipv bit voor bit de partitie meeneemt. Dan heb je dat probleem niet. ;)

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passeridae
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-08-2020
Ik dacht juist dat sector based kloning de voorkeur had. Was dat vroeger dan misschien wel zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooper87
Zo te zien kan ie de SATA drivers niet vinden en is dat het probleem.... maar eens op zoek gaan naar een .inf voor die SATA meuk.

[ Voor 24% gewijzigd door cooper87 op 12-01-2013 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Passeridae schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 14:08:
Ik dacht juist dat sector based kloning de voorkeur had. Was dat vroeger dan misschien wel zo?
Welke de voorkeur had weet ik niet, maar als je SSD-allignment problemen wil voorkomen, dan een programma als Drive Image XML gebruiken dat een filebased copy/clone doet. Dan wordt er niet met de partitie-tabel gerommeld. Je moet dan wel even na het klonen een opstartherstel doen voor het werkt, bij een sectorbased clone hoeft dat (dacht ik) niet.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooper87
Het lijken toch drivers te zijn om de harde schijven te herkennen. Tijdens het bladeren kan ik sowieso maar 1 partitie kiezen (X: Recovery) en niet mijn andere 2. Ook als ik binnen dezelfde installer kies voor een factory herstel, zegt ie dan ie deze partitie niet kan vinden.

Iemand nog enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:47
Zoals al eerder aangegeven: drivers laden tijdens de setup dmv een DVD/CD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooper87
Caelorum schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 17:15:
[...]

Zoals al eerder aangegeven: drivers laden tijdens de setup dmv een DVD/CD?
Heb de drivers op USB staan maar die pakt ie niet.

Overigens staat de optie "SATA operation"op "Raid" in de bios. Ik kom hier af en toe wat op Google over tegen, maar kan niet echt vinden of dit nog uit maakt voor de Win8 installatie. (kan kiezen uit AHCI, ATA en Raid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Zet 'm maar eens op AHCI, kans dat het dan wel werkt, maar dan doet de oude install niet meer waarschijnlijk.
Windows 7 en 8 hebben een basic AHCI driver aan boord, maar geen RAID driver voor zover ik weet.

[ Voor 63% gewijzigd door Raven op 12-01-2013 18:46 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooper87
Heb het nu opgelost. Het probleem was dus ontbrekende RAID drivers. Die heb ik vanaf de bijgeleverde DVD op een USB stick gezet, die pakte die wel. Windows staat nu op de SSD.

Bedankt allemaal voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:45
Raven schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 18:45:
Zet 'm maar eens op AHCI, kans dat het dan wel werkt, maar dan doet de oude install niet meer waarschijnlijk.
Windows 7 en 8 hebben een basic AHCI driver aan boord, maar geen RAID driver voor zover ik weet.
Exact dit, hij moet op AHCI staan, dan kan je waarschijnlijk wel installeren.

Tenzij je Controller / Schijfje / Ram etc gaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jozzle
  • Laatst online: 09-09 20:19
Hier ook last van gehad. Kleine toevoeging; Moest ook Secure Boot uitzetten in de BIOS en heb 'm geinstalleerd op SSD in AHCI modus.

Vervolgens wel Secure Boot in de Bios weer aanzetten voor o.a. sneller booten!

Ik heb nog 1 twijfel; mb.t. de oplossing hierboven. Waarom staat de modus op RAID als je geen 2 (indentieke) schijven hebt? Ik draai het OS nu op mijn SSD (AHCI modus) en gebruik de traditionele schijf als data locatie.
Pagina: 1