Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

4GB RAM Upgrade?

Pagina: 1
Acties:

• TokoDude
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 30-09 20:02
Hallo mensen!

Ik heb klein vraagje ik wil mijn laptop upgraden van 12GB ram naar 16 GB ram ik heb nog 1 slot vrij namelijk en daar wil ik wel gebruik van maken.

mijn computer bevat dit volgens CPU-Z:

type: DDR3
Size: (12 GB)
channels: Dual

Asus site over mijn laptop staat als info dit:
DDR3 1600 MHz SDRAM, (4 x SO-DIMM socket voor uitbreiding tot16 G SDRAM)

Ik heb nog nooit RAM-Upgrade gedaan vandaar dat ik het maar vraag voor de zekerheid.
Ik wou namelijk deze kopen:

zijn er ook andere types die ik kan kopen bij de mediamarkt? kunnen jullie dan linkje geven welke ik moet kopen?

https://www.4launch.nl/shop/product/132814/-notebook-g75vx-t4057h-17-3---3630qm--1-26tb--w8/hardwareinfo#p-4-productid-092262

En deze RAM wou ik bij mediamarkt kopen dan heeft ook precies zelfde blauwe kleur als mijn ram modules. Maakt volgens mij niet uit de kleur maar viel mij op :P

http://www.mediamarkt.nl/...42,238085.html?langId=-11

M.V.G TokoDude

[ Voor 14% gewijzigd door TokoDude op 12-01-2013 12:31 ]

Acer Predator| Intel Core I7-6700HQ|32 GB RAM|GTX 970M 3 GB|FULL HD|TRIPLE SSD RAID 0

• justahuman
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 26-11 10:47

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-11 10:43

Eagle Creek

Breathing security

Zolang je er maar op let dat je SO-DIMM koopt, anders past het niet in je laptop.
Je mediamarktlink toont 1066, geen 1600 en je 4launchlink idem.

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

• TokoDude
dus ik moet dit hebben:

PC3-12800
SO-DIMM
1600 MHz

snelle reacties zeg thnx voor de hulp!

Acer Predator| Intel Core I7-6700HQ|32 GB RAM|GTX 970M 3 GB|FULL HD|TRIPLE SSD RAID 0

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-11 18:08
dan draai je nu ook niet dual channel. Zou hij dat wel gaan doen met 2 verschillende (maar wel beide 4GB) latten?

anders is het misschien handiger om die ene te verkopen en een dual kit te halen

• TokoDude
timberleek schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 12:45:
dan draai je nu ook niet dual channel. Zou hij dat wel gaan doen met 2 verschillende (maar wel beide 4GB) latten?

anders is het misschien handiger om die ene te verkopen en een dual kit te halen
zou je misschien wat meer uitleg kunnen geven?

Bedoel je dat ik nu 3 dezelfde rams heb en straks 2 verschillende en dat niet soepel loopt
(4 GB ram van laptop en nieuwe 4 GB RAM werkt dan niet goed samen is dat het?
Het werkt dual dus zou 2 verschillende met elkaar werken?

Sory ik ben nog amateur hierin :P ik moet het nog leren.

• timberleek
Het zou wel werken, maar misschien niet zo snel als mogelijk.

Als je geheugen in dual channel draait zet hij in weze 2 geheugenmodules in raid 0. Daar wordt het sneller van. Maar dat doet hij alleen als je 2 dezelfde latjes hebt. Nu heb je 3 latjes, dus ik denk dat hij niet in dual channel draait. Die derde ramlat zorgt ervoor dat hij dat niet gaat doen. Als je een 4e plaatst zal hij niet gelijk zijn aan de andere waar hij mee gecombineerd zou worden en dan gaat hij denk ik alsnog niet in dual channel werken. Het zal wel werken in single channel, dat moet geen probleem zijn.

Maar ik weet niet zeker hoe dat zit als je 2 ongelijke ramplankjes erin doet (die wel net zo groot zijn). En ik weet niet zeker hoe hij het doen met 3 plankjes. Maar volgens mij draait dan alles in single channel.

Maar er loopt wel een andere tweaker rond die dat weet.

Als het klopt zou je ook die eenzame ramlat uit je laptop kunnen halen en daarvoor een 2x4GB kit terug zetten. Dan kan hij in dual channel draaien. Die "oude" 4GB lat die je eruit haalt kun je dan gewoon verkopen als je dat wilt. Die dual channel mogelijkheid zorgt wel voor een extra boost in geheugensnelheid

volgens mij werkt het gewoon zo:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
nu:
lat 1: 4GB soort 1  \
                     > gelijk aan elkaar --> dual channel mogelijk   \
lat 2: 4GB soort 1  /                                                 \
                                                                        > niet overal mogelijk --> geen dual ch
lat 3: 4GB soort 1 \                                                  /
                    > niet gelijk --> geen dual channel mogelijk     /
lat 4: leeg        /

straks met 1 nieuwe lat:
lat 2: 4GB soort 1  /                                                  \
                                                                        > niet overal mogelijk --> geen dual ch
lat 3: 4GB soort 1 \                                                   /
                     > niet gelijk --> geen dual channel mogelijk     /
lat 4: 4GB soort 2 /

en met 2 nieuwe latten:
lat 2: 4GB soort 1  /                                                  \
                                                                         > overal mogelijk --> dual ch
lat 3: 4GB soort 2 \                                                   /
                      > gelijk aan elkaar --> dual channel mogelijk   /
lat 4: 4GB soort 2 /

maar ik weet het niet zeker, pak me er nog even niet op :+

[ Voor 63% gewijzigd door timberleek op 12-01-2013 13:21 ]

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

• TokoDude
Verwijderd schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 13:14:
[...]

Klein vraagje retour: Ben je nu met 12GB aan ram, ooit iets tekort gekomen??
Daar moet je nml. erg je best voor doen. ;)
Ik maak gebruik van VMware en/of virtual box en daar gebruik ik al 11GB ram aan maar 16GB zou nog wel fijn zijn heb ik ook ruim voldoende voor de toekomst is een beetje zonde om zo'n plek leeg te laten staan. als ik toch al dagelijks gebruik van mijn laptop maak kan ik net zo goed max er uit halen ;)

timberleek thnx nu verduidelijk je het enorm goed. Ik wil nog wel bevestiging over dat dual channel. van een andere of dat echt zo is met verschillende ram module. (voor mij klinkt het beetje raar want het is 1600 MHz en zelfde type ongeveer)

maar echt goeie uitleg thnx voor de hulp super!

M.V.G TokoDude

• timberleek
Ja wacht ook even op bevestiging, ik weet het niet zeker.
Voor hetzelfde geld werkt het ook al met 2 modules van hetzelfde formaat maar andere makelij. Dan zou het zonde zijn om er 2 te kopen

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01:16

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Het verstandigst is om te kijken welk merk en type je nu in de laptop hebt zitten en daar één module van bij te zoeken. Verder, om gebruik te maken van dual channel ben je steeds gelijke paren nodig kwa module capaciteit, dus 2x2GB, 2x4GB of 2x2GB+2x4GB. De verdere specificaties maakt niet zo heelveel uit, in principe zal de snelste module zich schikken naar de traagste, maar om compatibiliteits problemen te voorkomen is het verstandigst om gewoon gelijke modulen te gebruiken. Dat is ook de reden van de dual channel-kits.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• TokoDude
Info over mijn ram in mijn PC:

http://plaatjesdump.nl/upload/4faaad3f48d5a5e14f0d6696b5012711.jpg

Het is dus als ik goed kijk:

Fabrikant: Elpida
Geheugen: 4GB 800 MHZ (DDR3-1600)
type: DDR3-SDRAM PC12800
formaat: SO-DIMM (67.7X15)

Nu nog kijken waar ik dit kan kopen :X Kan iemand nog linkje sturen naar winkel in NL? Vlakbij roterdam misschien ik kan het niet echt vinden ik google misschien vekeerd? (Elpida 4GB google ik)

Thnx voor de hulp iedereen!

[ Voor 21% gewijzigd door TokoDude op 12-01-2013 14:14 ]

Pagina: 1