Upgrade: moederbord, cpu, evt. voeding

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:12
Goeiesavonds/morgen,

Ik ga weer lekker aan het upgraden, boot met geld is binnen.

FSX draait met alle add-ons ondertussen niet lekker meer en aangezien FSX niet echt geweldige multi-core ondersteuning heeft wil je juist een hoge clocksnelheid per core hebben. Vandaar dat de keus voor processor op een i7 3770(K) gevallen is. Een 3.4Ghz (K is 3.5Ghz) quadcore (met uiteraard wat ruimte voor hogere snelheden). Andere suggesties zijn welkom, budget voor CPU is om en rond de € 300,- . Intel heeft voorkeur

Hier rondom heen moet ook een ander moederbord en eigenlijk ook een andere voeding. Moederbord omdat ik dus overga op een ander socket (van 1156 naar 1155). Uiteraard SATA-600 en USB 3.0 enzo, 4 geheugen banken, full-ATX formaat (mag ook E-ATX zijn, de ruimte is er ).

Probleem is eigenlijk dat ik me niet zo veel meer bezig hou met hardware sinds de laatste grote upgrade (overstap van Core 2 Duo naar huidige i5). Dus geen idee wat op het moment degelijke moederborden zijn, welke chipsets wat ondersteunen (dat is bij Intel sowiezo al een grote wirwar van cpu A kan dat, CPU X kan dat maar kan Y weer niet in combinatie met chipset Z ) voorkeur gaat uit naar Asus, MSI of Gigabyte, maar Asrock schijnt het de laaste jaren ook niet slecht te doen met degelijke borden voor een mooie prijs. Budget voor moederbord: € 200,- Dit bijvoorbeeld, of deze (uiteraard voor het auto'tje :9 )

Voeding is niet percee nodig, maar ik wil naar een wat efficienter model en eentje die wat meer op het systeem berekend is, deze 620Watter heb ik in april 2008 gekocht bij m'n Core 2 Duo setup met toen nog een Geforce 8600GTS met het idee, das handig als ik later ga upgraden. Maar heb deze voeding eigenlijk nooit voluit gebruikt. Plus de garantie verloopt in april dit jaar (had er 5 jaar garantie op), niet dat er iets aan mankeert, maar meer omdat hij toch al 5 jaar oud is, wat redelijk wat is in mijn ogen. Zat zelf te denken aan een model uit de lijn Corsair of Silverstone. 550Watt lijkt me meer dan voldoende, maar ook hier weer, de ene voeding van fabrikant X wordt eigenlijk geproduceerd door fabrikant Y en die fabrikant gebruikt but componenten van fabrikant B enzovoorts, you get my point. Budget voor voeding: € 100,-

Voeding met modulaire CPU en moederbord voeding zou handig zijn met schoonmaken, hoef ik niet alle kabels los te halen. Op dit gebied ben ik compleet onbekend, dus graag wat advies

CPU koeler zal voorlopig stock blijven, heb airflow genoeg om de boel koel te houden en ga voorlopig toch nog niet overclocken

Huidige systeem is onderstaande

NZXT Tempest Evo
Coolermaster Realpower M620
Asus P7P55D Pro
Intel Core i5 750
2x 2x2 OCZ Gold Edition DDR3-1333 (Low Voltage)
Asus GTX560 1GB
Crucial M4 128GB SATA-600 (voor Windows en FSX)
Samsung Spinpoint F3 500GB (voor Program Files)
Samsung Spinpoint F4 2000GB (voor data, downloads)
Aerocool Touch 2000

Koeling:
CPU: Coolermaster V8 (gaat er dus uit)
Kast: 2x 120mm voorin, 2x 140mm bovenin, 1x 120mm achterin

EDIT: bestellen gebeurt het liefst bij Alternate, al jaren (7 jaar binnenkort) klant, geweldige service daar, betaal ik graag wat meer voor. Mochten ze daar iets echt helemaal niet hebben en is dat de extra euro's toch echt wel waard kan ik ook ergens anders bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Weet je zeker dat de videokaart niet de bottleneck is?
Aangezien FSX geen gebruik maakt van hyperthreading en eigenlijk al genoeg heeft aan 2 cores (die wel zo snel mogelijk moeten zijn), raad ik aan gewoon een i5 te nemen (en deze desnoods over te klokken).
Kwa moederbord heb je niet heel wat bijzonders nodig, de dingen die jij zoekt zitten er tegenwoordig redelijk standaard op.
Ik heb voor een (m-ATX) Z77 bord gekozen i.v.m. het overklokken, deze valt mooi binnen budget :).
(waarom wilde je full ATX, je hebt geen verdere eisen, ze kosten 10-15 euro meer en ze verbruiken onnodig stroom, tot wel 20W meer).
Kwa voedingen die volledig modulair zijn is de keuze heel erg beperkt, sterker nog, ik kan er zo gauw even geeneen betaalbare vinden onder de 650W met een gold/platinum certificaat.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 203,90€ 203,90
1ASRock Z77 Pro4-M€ 79,60€ 79,60
1Seasonic G-Serie 450Watt€ 78,99€ 78,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 362,49

Deze voeding is semi modulair en erg zuinig, maar helaas niet zo best leverbaar.
Ik zie bij alternate ook niet echt een zuinig alternatief.

Als de voeding moet voldoen aan je eisen (op de prijs na), kom je bv bij zoiets: pricewatch: Seasonic Platinum Series 460 Watt Fanless
Imo zonde van het geld.

ATX mobo alternatieven: http://tweakers.net/price...692;309497;308695;305938/

Edit: als je de voeding laat zitten en de gtx560 verkoopt heb je geld voor een gtx660ti.

[ Voor 8% gewijzigd door mitsumark op 12-01-2013 02:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
De videokaart is in FSX lang niet zo belangrijk als de processor. FSX is van 2006 he, zoveel grafische power is er niet nodig. Het is vooral erg processor intensief. De GTX560 voldoet prima. Desalniettemin is die i5 ook een prima optie, zelfde clocksnelheid en qua prijs scheelt het ook even € 100,-

Waarom full-ATX? Waarom niet? Heb er de ruimte voor, meer dan genoeg zelfs. Beetje eeuwige zonde van deze gigantische behuizing om er dan een uATX in te zetten, ben ik dan ook niet van plan, wil altijd een slag om de arm houden wat betreft toekomstige uitbreidingen.

Wat betreft de voeding, ik weet dat het systeem na de upgrade makkelijk af kan met 450Watt, maar heb toch liever net iets meer met het oog op eventueel toekomstige uitbreidingen. Zoals ook in de topicstart staat, volledig modulair zou een pluspunt zijn, maar hoeft niet percee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kadett
  • Laatst online: 18-07 18:50
Kan me niet voorstellen dat je je i5 750 niet naar de 4ghz kan trekken met die CM V8 erop. Scheelt je wel 300+ euro uitgave. Denk dat de enige winst die je kan behalen een lager (idle) energie verbruik is met nieuwe socket en nieuwe voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Nu online
Ik was in de veronderstelling dat FSX met alle opties en mods best zwaar kon zijn voor de videokaart, ik zie zelfs mensen met 580 sli en 680 setups...

Waarom geen full atx? vanwege de zin in het klein.
Welke upgrades zou je misschien ooit willen doen welke niet op het m-atx bord passen maar wel op een atx bord?
Als het stroomverbruik je niet zoveel uitmaakt, dan is een nieuwe voeding niet nodig, zeker niet als je het alsnog bij 500+ watt wilt houden.
De voorgestelde voeding kan trouwens prima een overgeklokte setup met high-end videokaart en 'alle' extra dingen die je je maar kunt bedenken aan.
Je weet dat je huidige systeem (met de nieuwe i5) niet meer dan 250-300W zal verbruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
SLI is helemaal nutteloos voor FSX, want FSX gebruikt maar 1 kaart, meerdere GPU's kent FSX simpelweg niet, heb zelf op dit moederbord een tijdje met 2 9800GTX'en gedraaid in SLI maar dat maakte voor FSX niks uit, een kaart werkte zich in het zweet, de ander deed niets

@ Kadett, dat heeft ie altijd gedaan, tot een paar jaar geleden. Overclocken wil niet meer, direct BSOD's bij de kleinste verhoging, zelfs de Turboboost schakelt niet meer in, dus ik zit vast op 2.6Ghz.

BEHALVE, als ik de stock koeler van de i5 750 er op zet. Hier is ooit al eens een topic over geweest, heb toendertijd zelfs met een andere i5 750 getest die ik speciaal daarvoor gekocht had, die exact hetzelfde deed. Vandaar dat ik eigenlijk gewoon een ander moederbord wil, en als ik dan toch de laatste tijd steeds meer met FSX bezig ben, dacht ik dan ga ik direct over op een ander socket, voor een wat vlottere CPU die FSX beter trekt

[ Voor 26% gewijzigd door FastFred op 12-01-2013 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Nu online
FastFred schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 18:50:
SLI is helemaal nutteloos voor FSX, want FSX gebruikt maar 1 kaart, meerdere GPU's kent FSX simpelweg niet, heb zelf op dit moederbord een tijdje met 2 9800GTX'en gedraaid in SLI maar dat maakte voor FSX niks uit, een kaart werkte zich in het zweet, de ander deed niets
Dan zullen die anderen wel gek zijn zeker.
Anyway, nog een reden waarom je geen full ATX bord nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Of die hebben teveel geld, kan natuurlijk ook :)

Verder is FSX is niet het enige dat ik speel, er komt gewoon een full-ATX bord

[ Voor 31% gewijzigd door FastFred op 13-01-2013 22:25 ]

Pagina: 1