• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:02
Hallo,

In een poging een overgekochte laptop te repareren met vochtschade (appelsap naar verluid) ben ik waarschijnlijk op de plek des onheils aangekomen.

Er zitten op die plek wat belangrijk lijkende componenten, al zitten ze ver weg van waar de stroom binnenkomt en in de buurt van de sata aansluitingen.

Ik zou graag wat tips ontvangen over het schoonmaken van deze plekken, als dat uberhaupt al zin heeft.

Hier een foto van de plek waar de bron lijkt.
Het was erger, maar heb met een zachte tandenborstel de meeste zooi weggeveegd. Voor zover ik kon zien zijn daarbij geen componenten meegekomen.

Link naar afbeelding

Ik zie linksonder op de foto bij het diode teken (driehoek met streekje op de punt) wel wat open contacten, maar of daar wat gezeten heeft is mij niet duidelijk.

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik zie ook her en der wat gecorrodeerd tin bij wat componenten op het mobo. Schoonmaken met een wattenstaafje en hoge concentratie alcohol,

https://discord.com/invite/tweakers

• BLACKfm
Waar kan ik op reguliere plekken van dat soort alcohol halen ?

Is Aceton (nailpolish remover) ook een optie? Maak daar soms nog wel eens een processor en koelblok mee schoon...

• ChaosZ0ne
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 04-02 09:28
Zeker niet met aceton proberen, dat is niet zo'n fijn spul ;) Je kan beter Isopropyl alcohol, oftewel IPA gebruiken (pure alcohol wordt tegenwoordig niet zoveel meer verkocht). Is te koop bij drogisten e.d.

• BLACKfm
Aceton niet fijn voor wat? Als het reinigt neem in de stank en irritaties graag voor lief :P, dat heb ik tenslotte al in huis (en nee, ik ben geen vrouw)...

• ChaosZ0ne
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 04-02 09:28
Aceton is niet fijn voor sommige plastics op een moederboard, aceton kan sommige plastics wegbijten. Mocht je het doen, goed geventileerde ruimte uiteraard, en vooral oppassen dat de aceton enkel op de componenten komt, niet op het plastic.
Toch is alcohol (of IPA) wat handiger, en is overal goed te verkrijgen. Vaak wordt het ook verkocht als hand-desinfectant.

• bobsquad
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Aceton zou ik dus echt niet doen is een bijtend middel richt je meer schade mee aan dan dat je goed doet. En bijna pure alchohol kun je Hier bestellen

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:42

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Een tandenborstel met wat alcohol of wasbenzine gaat prima.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• BLACKfm
Nou, dat wordt morgen dus even langs de drogist (?).

Maargoed, er lijken dus componenten te ontbreken. Kan dat kwaad?
Gezien het in de buurt van de sata aansluitingen zit, zouden dan bijvoorbeeld die poorten het niet meer kunnen doen?

Verwijderd

Even langs de plaatselijke hobby/electroboer gaan is beter en je probleem voorleggen. Deze hebben een heel scala aan spuitbussen (contactsprayachtigen) welke je voor verschillende problemen kan gebruiken!

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2013 00:56 ]

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-02 11:37
eerst maar eens goed schoonmaken met IPA, dan verder kijken. ik kan zo ook niet echt zien waar wel onderdelen zaten. het is redelijk normaal dat er lege plekken zijn op zulke prints. zal een stukje universeel maken zijn, denk ik.

eerst maar even schoonmaken, dan als het kan wat nieuwe foto's. kijken of er visuele schade is.

nu lijkt het erop dat er op een paar plaatsen veel corrosie zit, maar voor hetzelfde geld is dit een residu van de appelsap oid en is hij straks weer brandschoon.

[ Voor 20% gewijzigd door timberleek op 12-01-2013 01:33 ]

• BLACKfm
Nou, schoonmaak gepleegd met de Aceton (dan maar verschroeid plastic, maar dat is gelukkig niet het geval).

Resultaat

Cpu en koeling maar weer gemonteerd en als ik de adapter aansluit gaat gelijk het lampje wat er op zit uit, wat volgens google betekend dat er nog een fout in het moederbord zit.

Dus het probleem is nog niet weg met die schoonmaak...

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Dat ding op PC137 lijkt een hele klodder tin te missen. Dan krijg je wrs geen contact en dus kan er van alles niet werken. Wellicht op zoek naar een hi-res foto van een soortgelijk moederbord ter vergelijking?

https://discord.com/invite/tweakers

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

BLACKfm schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 01:47:
Nou, schoonmaak gepleegd met de Aceton (dan maar verschroeid plastic, maar dat is gelukkig niet het geval).

Resultaat

Cpu en koeling maar weer gemonteerd en als ik de adapter aansluit gaat gelijk het lampje wat er op zit uit, wat volgens google betekend dat er nog een fout in het moederbord zit.

Dus het probleem is nog niet weg met die schoonmaak...
Ja en de hele boel is nu fijn door je aceton aangevreten. Had nou alcohol genomen man ;).

Exit laptop, tijd voor een nieuwe. Je weet gewoon niet wat voor impact die rommel op de levensduur van je printen heeft.

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• TweakMaster
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-04-2025
ik gebruik meestal gewoon wd40 voor het boenen en een pcb cleaner voor het schoonmaken. Nadien eventueel tin punten aanstippen en vaak werkt het dan wel weer :)

Ryzen cloud9

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

WD40 laat residue achter. Wil je echt niet onder/tussen SMD prut zoals BQFP.

Wie van de mensen die hier wat roept heeft wel eens serieus + betrouwbaar spul moeten solderen? Dat wil je toch niet op deze manier.... zowel aceton als wd40: bah.

• BLACKfm
Boudewijn schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 02:41:
[...]

Ja en de hele boel is nu fijn door je aceton aangevreten. Had nou alcohol genomen man ;).

Exit laptop, tijd voor een nieuwe. Je weet gewoon niet wat voor impact die rommel op de levensduur van je printen heeft.
Zo'n vaart zal het niet lopen. Gebruik die bende vaak zat en daar is ook nooit wat mee mis gegaan. Behalve dan op printplaten, maar zo te zien gaat dat ook prima.

Maar ik heb de laptop weer in elkaar zitten. Als het hier niet mee is geluk zal ik um nooit aan de praat krijgen.
Op naar een no-cure no-pay bedrijfje die het wellicht voor 186 euro kan fixen.

En anders voor ongeveer hetzelfde bedrag een moederbord op internet regelen...

Toch bedankt voor de assistentie, ik zal in ieder geval een fles alcohol of dergelijk reinigingsspul halen.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

BLACKfm schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 02:55:
[...]

Zo'n vaart zal het niet lopen. Gebruik die bende vaak zat en daar is ook nooit wat mee mis gegaan. Behalve dan op printplaten, maar zo te zien gaat dat ook prima.
Als je het spul zo vaak gebruikt, waarom vraag je dan hoe je je mobo schoon maakt? ;)

• TweakMaster
Boudewijn schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 02:55:
WD40 laat residue achter. Wil je echt niet onder/tussen SMD prut zoals BQFP.

Wie van de mensen die hier wat roept heeft wel eens serieus + betrouwbaar spul moeten solderen? Dat wil je toch niet op deze manier.... zowel aceton als wd40: bah.
Daarom pcb cleaner ;) gewoon flink inspuiten en eraf laten stromen..

Ryzen cloud9

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

Ik weet niet waartoe het dient, maar zie links in het midden onder getal PC133 , dat lijkt al half weg te zijn versleten..

Voor de rest als je de moeite neemt, geen aceton want dat neemt inderdaad plastic weg (en al lijkt het schoon het blijft erop zitten).

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

TweakMaster schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 02:56:
[...]

Daarom pcb cleaner ;) gewoon flink inspuiten en eraf laten stromen..
Fair enough. Maar voor de prijs van WD40 + een sloot pcb cleaner kun je prima een mooie bus IPA scoren :).
Althans dat is mijn redenatie; waarbij ik bij IPA zeker weet dat er geen meuk blijft hangen.

• TweakMaster
ach.. ieder zijn methode he :)

Ryzen cloud9

• bobsquad
  • Niet online
Ik zie op de 2e foto toch wel wat aangetaste onderdelen zoals ik al eerder aangaf gebruik alchohol deze is nu rijp voor de sloop.

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

bobsquad schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 03:05:
Ik zie op de 2e foto toch wel wat aangetaste onderdelen zoals ik al eerder aangaf gebruik alchohol deze is nu rijp voor de sloop.
Ik weet niet waar het (zie afb.) omcirkelde voor dient, maar die doet het echt niet meer.

Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/98hc1z.jpg

nggyu nglyd

• bobsquad
  • Niet online
Dat dus en enkele contacten die ik niet meer vertrouw nu.

• Quad
  • Nu online

Quad

Doof

Achja, aanzetten en belasten. Zie je wel waar het schip strand niet waar? :)

Edit: Belasten als hij het daadwerkelijk ook (weer) doet :Y)

[ Voor 29% gewijzigd door Quad op 12-01-2013 03:18 ]

nggyu nglyd

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:42

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

redfoxert schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 02:37:
Dat ding op PC137 lijkt een hele klodder tin te missen. Dan krijg je wrs geen contact en dus kan er van alles niet werken. Wellicht op zoek naar een hi-res foto van een soortgelijk moederbord ter vergelijking?
Gezien het soort component en de 2 grote vlakken lijkt het een voedingscondensator. Lijkt me niet zo essentieel voor het opstarten gezien er vele tientalen over de print zitten maar wel verstandig om de spanning erover te meten.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Ultrapc
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:33

Ultrapc

Anyone steak?

Maarja, als hij niet wil luisteren naar adviezen om alcohol te gebruiken, en dan zijn moederbord van 50% kapot naar 100% kapot brengt, daar kunnen wij ook niks aan doen.

Allround.

• Ircghost
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:27

Ircghost

Honeybadger doesn't care!

Kan aan mij liggen dat ik het mis, maar welk moederbord is het? Doe even een foto vergelijkingstocht a la photoplay. Kun je bekijken welke onderdelen sowieso niet in goede staat zijn.
Pagina: 1