Toon posts:

Lage performance op een high end computer?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen,

Ik en mijn broertje hebben besloten om beiden een nieuwe computer te bouwen. Nu heb ik mijn computer helemaal functioneel gekregen en ook die van mijn broertje. Ik heb voor hem onderdelen gekocht die zeker genoeg zijn om games als Assassin's Creed 3 en GW2 te spelen. Dit zijn de specs van zijn computer (wat ik aan onderdelen nog thuis had liggen, heb ik tussen haakjes gezet):

ASRock 970 Extreme4 moederbord
Kingston 2x2 GB DDR3 1300MHz geheugen
Club3D Radeon HD 7850 RoyalKing 1024MB videokaart
AMD FX-6100 CPU
650 Watt PSU (niet nieuw)
(320 GB HDD) (niet nieuw)
Ingebouwd in een oude computer case

Nu is het probleem: De bovengenoemde spellen die hij wil spelen, geven een enorm lage FPS aan (Fraps). Dit is vooral bij bijvoorbeeld het rondkijken in GW2 (1-5 FPS) en AC3. Ook Battlefield 3 is getest en niet goed bevallen. Het lijkt op alsof er op veel momenten ineens framedrops gebeuren. Dit is erg vervelend, aangezien de games bij benchmark sites gewoon prachtig horen te lopen op max settings. Het lager zetten van alle settings heeft nauwelijks succes.

Ik dacht natuurlijk dat dit kwam door de videokaart, dus heb ik zijn videokaart in mijn computer gezet:

Gigabyte GA-Z77X-UD3H moederbord
Corsair Vengeance 4x4 GB 1600MHz geheugen.
MSI GTX 680 Twin Frozr 2048MB videokaart (eruit gehaald natuurlijk)
Intel i7 3770K CPU
750 PSU
Nieuwe Antec P280 case gekocht en ingebouwd.

Het resultaat hiervan is dat alle games fantastisch draaiden zonder enige lag met bijvoorbeeld bij AC3 een goede 40-50 FPS!
Dit bracht meteen een vraag naar boven. Wat 'bottlenecked' toch zijn videokaart/games dan?
Deze vraag heb ik gesteld aan mijn mede-ICT klasgenoten en die zeiden allemaal dat het kwam door de processor.
Dus daarom toch maar bij zijn computer overgestapt naar de nieuwste AMD processor: Fx-8350.

Nu ben ik met veel frustratie dit bericht aan het typen, hopend dat jullie mij kunnen helpen. Want het installeren van zelfs deze processor brengt geen positief resultaat. Games blijven slecht draaien op zijn computer, en goed draaien op mijn computer.
Sorry voor zo'n lang verhaal, maar wou meteen alles duidelijk maken ;).

Als er vragen zijn over mijn configuraties e.d. dan probeer ik zo snel mogelijk te reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluepenguin
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Heb net iets te weinig ervaring om direct te kunnen zeggen wat voor effect e.e.a. precies heeft, maar het enige op dit moment dat ik zie, is dat het mobo geen pci-e versie 3.x heeft. En dat heeft de royalking nou net nodig.

Anderzijds geeft 3.x vooral een boost aan de bandbreedte, of dat dit soort bijzonder lage fps op levert, t lijkt me sterk.

Edit 2: kun je met bijv. Speccy of een ander programma niet toevallig de temperatuur van de onderdelen te weten komen (ja, niet echt nauwkeurig via software, maar het geeft een indicatie)? Een oudere case heeft wellicht niet per se de beste airflow.

[ Voor 48% gewijzigd door Bluepenguin op 11-01-2013 23:43 ]

denk ik..... of zoiets. >> Het blijft maar een mening tenslotte ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-10 16:35

Saven

Administrator

eerste wat mij te binnen schiet is dat die oude hdd traag is en dat er misschien malware oid op staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bluepenguin schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 23:33:
Heb net iets te weinig ervaring om direct te kunnen zeggen wat voor effect e.e.a. precies heeft, maar het enige op dit moment dat ik zie, is dat het mobo geen pci-e versie 3.x heeft. En dat heeft de royalking nou net nodig.

Anderzijds geeft 3.x vooral een boost aan de bandbreedte, of dat dit soort bijzonder lage fps op levert, t lijkt me sterk.

Edit 2: kun je met bijv. Speccy of een ander programma niet toevallig de temperatuur van de onderdelen te weten komen (ja, niet echt nauwkeurig via software, maar het geeft een indicatie)? Een oudere case heeft wellicht niet per se de beste airflow.
Bedankt voor je reactie. Bij het kiezen van een moederbord inderdaad nu niet de beste keuze gemaakt. Ik heb de ASrock genomen vanwege de prijs en zie nu pas dat het geen PCIe 3.0 ondersteund :F .
Ik zal eens even wat onderzoek doen naar 3.0. Temperaturen zo ongeveer gemeten. CPU is normaal met zo'n 40 graden, niks bijzonders ook niet onder druk. Na een testje met MSI kombustor zie ik bij de videokaart wel een verschil van zo'n 7/8 graden in de videokaart vergeleken met mijn kast. Ook voelt mijn broertjes case behoorlijk warm na een tijdje gamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Saven schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 23:34:
eerste wat mij te binnen schiet is dat die oude hdd traag is en dat er misschien malware oid op staat
Het is inderdaad een HDD nog uit 2008 met 7200rpm. Ik heb een nieuwe 2 TB harde schijf in mijn computer zitten. Ik dacht wel als laatste dat het de HDD zou zijn die performance issue's veroorzaakt. Malware is vrijwel onmogelijk, zelfs na een verse Windows 7 installatie lag in games.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-10 17:31
Zou je van foto's kunnen maken van de case en interieur? Als je merkt dat ze case zelf warm word, dan is dat toch een teken dat de temperatuur te hard oploopt. Casefans erbij, ontstoffen, cpu koeler even opnieuw doen kan al een hoop oplossen. Misschien is het handig als je ook de temperatuur onder load en idle kan posten. (AMD Cpu's houden een stuk minder van warmte dan intel cpu's, 65 is wel een beetje de max. Alles erboven zorgt voor het overslaan van clockcycles en kan echt dramatische fps drop veroorzaken.)

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InGen10
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 03-10 17:13
PCIe 2.x of PCIe 3.x maakt op dit moment nog niks uit.
een tragere HDD zou volgens mij ook niet het verschil moeten maken tussen goed speelbaar en 1-5FPS. Merk je alleen snelheidsverlies tijdens gamen of ook tijdens alledaags gebruik?

http://www.overclock.net/...a-pci-e-3-0-in-a-2-0-slot

Fujifilm X-T5 | XF16mm f1.4 | XF35mm f2.0 | XF18-55 f2.8-4 | Helios 44-2 58mm f2.0 | Nikon Z5 | Nikon Z5ii | Z 40 f2.0 | Z 50 f1.8 S | Z 85 f1.8 S | Z 105 MC f2.8 | Tamron 28-70 F2.8 v2 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Ook al eens geprobeerd met jouw videokaart in zijn pc ?pci -e 3.0 slaat nergens op , dat zal in ieder geval niet de bottleneck zijn . Drivers goed opnieuw geinstalleerd ?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michiel_hc
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:44
Hoe oud is die voeding? levert deze nog wel voldoende vermogen? En van welk merk is de voeding? Misschien dat de PSU de videokaart wel nekt. En probeer eens jouw videokaart in zijn pc zoals hier boven al genoemt werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluepenguin
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Gezien wat InGen en Jeroen zeggen, vergeet maar wat ik zei over pci-e 3.x. Ben benieuwd naar eventuele foto's :)

denk ik..... of zoiets. >> Het blijft maar een mening tenslotte ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Biersteker schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 00:10:
Zou je van foto's kunnen maken van de case en interieur? Als je merkt dat ze case zelf warm word, dan is dat toch een teken dat de temperatuur te hard oploopt. Casefans erbij, ontstoffen, cpu koeler even opnieuw doen kan al een hoop oplossen. Misschien is het handig als je ook de temperatuur onder load en idle kan posten. (AMD Cpu's houden een stuk minder van warmte dan intel cpu's, 65 is wel een beetje de max. Alles erboven zorgt voor het overslaan van clockcycles en kan echt dramatische fps drop veroorzaken.)
Om alvast een klein beetje beeld te geven van hoe de case eruit ziet:

http://www.google.nl/imgr...ved=1t:429,r:56,s:0,i:252

Morgen zal ik foto's sturen van hoe het er bij ons van binnen bij staat. In deze case zat toen we hem kochten een complete computer, dit was in 2007/2008. Ik vind het zelf een enorme slechte kast, de voeding staat met z'n propellor richting de moederbord (naar beneden toe gericht), en er zit één klein ventilatortje in de achterkant van de kast. Wegens geldgebrek (hij moet het zelf betalen) toch maar bij deze kast gebleven, maar mocht het een negatief effect hebben op performance, dan gaan wij uiteraard sparen voor een nieuwe.

Ook zal ik morgen de temperaturen doorgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
InGen10 schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 00:17:
PCIe 2.x of PCIe 3.x maakt op dit moment nog niks uit.
een tragere HDD zou volgens mij ook niet het verschil moeten maken tussen goed speelbaar en 1-5FPS. Merk je alleen snelheidsverlies tijdens gamen of ook tijdens alledaags gebruik?

http://www.overclock.net/...a-pci-e-3-0-in-a-2-0-slot
Ik dacht dat HDD's alleen verschil maken in het laden van levels bijvoorbeeld. Wij merken de ene keer dat de computer behoorlijk sloom kan zijn met het afsluiten of opstarten van programma's, en de andere keer weer razendsnel.Vreemd, maar ik kan altijd mijn harde schijf eraan koppelen, kijken of we verschil zien. Als ik dat heb getest zal ik hierop weer even reageren ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Jeroenneman schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 00:22:
Ook al eens geprobeerd met jouw videokaart in zijn pc ?pci -e 3.0 slaat nergens op , dat zal in ieder geval niet de bottleneck zijn . Drivers goed opnieuw geinstalleerd ?
Met mijn 680 in mijn PC niks geen framedrops, en toen we die in zijn computer deden zagen we wél af en toe framedrops bij het rondkijken in dezelfde drukke gebieden. Nog niet geprobeerd met deze nieuwe processor van hem trouwens.

Nu ik het trouwens zeg, framedrops en lag gebeurd bij zijn systeem ALTIJD bij het rondkijken (in drukke gebieden) in games. Of het nou mijn videokaart is of zijne. PS: Kleine missies of kleine gebieden in Battlefield 3, Guild Wars 2, AC3 of Saints Row 3 draaien veilloos.

Drivers van de videokaart zijn meerdere malen verwijderd (met driver clean programma) en geinstalleerd. Geen effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-02-2024

mukkel

Dus..... Zodoende

Alle mobo drivers goed geïnstalleerd? Chipset ect.
Even de laatste bij asrock vandaan pikken.

Bios update? Misschien wordt de 6100 nog niet volledig benut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
michiel_hc schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 00:29:
Hoe oud is die voeding? levert deze nog wel voldoende vermogen? En van welk merk is de voeding? Misschien dat de PSU de videokaart wel nekt. En probeer eens jouw videokaart in zijn pc zoals hier boven al genoemt werd.
Voeding is behoorlijk oud, net als de case uit 2007/2008. 650 Watt zou voldoende moeten zijn (voor de grafische kaart moest ik minimaal 500 Watt PSU hebben). Merk en type durf ik zo niet te gokken, dan moet ik zijn PC openen wat ik nu midden in de nacht niet kan. Morgen stuur ik het. Ik ga morgen ook inderdaad nogmaals mijn videokaart in zijn computer doen, ditmaal met zijn nieuwe processor.
Ik wil ook mijn PSU koppelen aan zijn systeem, maar ik ben nogal zuinig op mijn cable management in de mijne :P . Maar goed altijd mogelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bluepenguin schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 00:29:
Gezien wat InGen en Jeroen zeggen, vergeet maar wat ik zei over pci-e 3.x. Ben benieuwd naar eventuele foto's :)
Ik heb nu inmiddels ook 3.0 uit m'n hoofd gezet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
mukkel schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 00:54:
Alle mobo drivers goed geïnstalleerd? Chipset ect.
Even de laatste bij asrock vandaan pikken.

Bios update? Misschien wordt de 6100 nog niet volledig benut.
Bios geupdate naar de nieuwste versie. Nog niet zeker naar mijn bios configuratie maar heb hem nu gewoon op default opgeslagen. Chipset kon ik niet eens vinden op de Asrock website, engiste wat ik zag staan was de AMD All-in-one driver:

http://www.asrock.com/mb/...4/?cat=Download&os=Win764

Daarom heb ik chipset drivers maar gedownload van de AMD website:

http://support.amd.com/us...Pages/raid_windows.aspx#2

Geen idee trouwens of ik hiermee goed heb gedaan, zou wel graag willen weten.
Verder de nieuwste versie van graphics driver geinstalleerd en de onbelangrijkere USB 3.0, audio en LAN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nu al enorm positief over het aantal reacties en de meedenkers over mijn probleem. Dit is op geen enkele site zoals hier, fantastisch! Ik ga morgen druk aan de slag om alle sugesties uit te voeren en hier te posten.
Ik ben voor mijn broertje altijd degene die het kan fixen, maar nu ben ik ten einde raad |:( en hoop echt dat het dan dankzij jullie wel gaat lukken. want ik heb nog niet eerder zo'n probleem meegemaakt als nu.
Tot morgen! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-10 17:31
Succes. Let wel goed op je temperaturen. Als ik die kast zo zie, en je hoor over 1 kleine ventilator, dan zou ik sowieso wat scherper de temperatuur in de gaten houden.

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is opgelost mensen!
Ik was om 18:00 weer thuis en m'n broertje vroeg meteen om mijn 4x4 GB ram geheugen:
2x

http://www.corsair.com/me...kit-cml8gx3m2a1600c9.html

We hebben het in zijn computer gedaan, en waarempel exact dezelfde fps toen in mijn computer!
De ram die hij is zijn computer had was:

http://www.conrad.nl/ce/n...CFSHHtAodCGIArQ&WT.srch=1

Ongelooflijk opgelucht. We hebben nu tijdelijk de RAM van mij gedeeld, zodat ieder van ons 8 GB heeft. Er kan nu met een gerust hart weer gegamed worden en het sparen is nu voor zijn eigen RAM en een nieuwe kast!

Onwijs bedankt voor jullie support! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Verwijderd schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 19:19:
Het probleem is opgelost mensen!
Ik was om 18:00 weer thuis en m'n broertje vroeg meteen om mijn 4x4 GB ram geheugen:
2x

http://www.corsair.com/me...kit-cml8gx3m2a1600c9.html

We hebben het in zijn computer gedaan, en waarempel exact dezelfde fps toen in mijn computer!
De ram die hij is zijn computer had was:

http://www.conrad.nl/ce/n...CFSHHtAodCGIArQ&WT.srch=1

Ongelooflijk opgelucht. We hebben nu tijdelijk de RAM van mij gedeeld, zodat ieder van ons 8 GB heeft. Er kan nu met een gerust hart weer gegamed worden en het sparen is nu voor zijn eigen RAM en een nieuwe kast!

Onwijs bedankt voor jullie support! :D
Hmm, RAM had ik het zelf niet direct achter gezocht, maar als alles nu weer werkt, top!

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-02-2024

mukkel

Dus..... Zodoende

mmz raar het verschil tussen 1333 en 1600 is niet merkbaar eigenlijk.
Zal misschien wel een compatible iets zijn.

Anders even memtest draaien met de kingstons.
Niet goed => RMA. dan krijg je altijd een nieuw setje.
handig voor de verkoop ;)
Pagina: 1