LaTeX & (Systeem) Documentatie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ijstheefles
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 07-07 20:46
Hoi Tweakers,

Sinds gisteren begonnen met mezelf LaTex aan te leren, en het idee erachter bevalt me wel.

Nu zocht ik eigenlijk naar een leuke template met het oog op technische documentatie als eerst, en als secundair zou het leuk zijn als het ook b.v. als generiek plan van aanpak stijl gebruikt zou kunnen worden.

Wat is er mis met de standaard stijl? Deze lijkt erg overeen te komen met veel pdfs die ik al heb, en ik zoek iets wat toch iets meer bevat als zwarte grote kop en geindenteerde tekst. De standaard stijl doet erg denken aan labexperimenten die objectief en ' ' saai ' ' verteld moeten worden. Het ziet eruit alsof er compleet geen aandacht aan is besteed. Als ik dat vergelijk met iets als Word met zijn vele ingebakken stijlen ziet dat er al vrij snel goed uit, maar dan is het niet in LaTex. Heb zon voorgevoel dat het in LaTex maken van een aantal documenten een goeie oefening is.

Na een tijdje ge-google ben ik maar niets nuttigs tegen gekomen, en vroeg me af wat jullie gebruikte. (Mijn interesse hier ligt in zowel gewone documenten (b.v. plan van aanpak of afstudeer proces verslag) als in technische systeem documentatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchNutcase
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

DutchNutcase

E = mc^2

Ik heb voor een groot deel eigen templates gemaakt voor alle rapporten die ik schrijf. Voor alle papers die ik schrijf ben ik meestal gebonden aan de eisen van het tijdschrift.

Luctor et Emergo || specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ijstheefles
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 07-07 20:46
DutchNutcase schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 08:32:
Ik heb voor een groot deel eigen templates gemaakt voor alle rapporten die ik schrijf. Voor alle papers die ik schrijf ben ik meestal gebonden aan de eisen van het tijdschrift.
Hoelang heb jij er destijds overgedaan om die template in elkaar te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchNutcase
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

DutchNutcase

E = mc^2

Ik ben er ongeveer twee dagen mee bezig geweest. Ik heb de default book class gepakt en die aangepast aan de wensen van mijzelf en mij vakgroep. Dit heeft wat langer geduurt dan jij waarschijnlijk nodig hebt, omdat onze eisen vrij specifiek waren voor vooral de voorpagina, maar ik had al wel vrij veel LaTeX en ook pstricks kennis, dus misschien heb je ook die tijd nodig.

Maar om je eigen templates te maken is het wel het makkelijkst om vanuit de default classes (article, report, book) te beginnen. Pak degene die het meest aan je wensen voldoet en pas aan wat je nodig denkt te hebben.

Luctor et Emergo || specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sam.vimes
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-06 08:44
En dan niet in de cls-file zelf gaan zitten wijzigen, maar een nieuwe cls-file maken en daar \LoadClass{baseclass} in zetten.
Zie http://www.latex-project.org/guides/clsguide.pdf