Zelfbouw BBG januari HTPC geen post, monitor blijft zwart

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MauserP
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 00:07
Beste,

Enthousiast de onderdelen van de meest recente Best Buy Guide besteld voor een HTPC in de woonkamer.Na installatie helaas minder enthousiast aangezien alle fans wel draaiden maar de aangesloten monitor zwart bleef (het scherm schiet wel uit standby wanneer de pc aangezet wordt maar toont zwart scherm). Na alle stekkers en kabels gecontroleerd te hebben begonnen met systematisch alle onderdelen controleren.
Probleem is alleen dat zelfs als ik met het bare minimum draai ik het probleem blijf houden ;(

Op dit moment staat het moederbord met cpu/apu en koeler buiten de kast met 1 stripje geheugen -> zwart scherm op zowel de vga als hdmi poort.
De enige andere reactie die ik kan krijgen is als ik helemaal geen geheugen installeer, dan wordt de monitor niet eens uit standby gehaald.

Wat ik tot nu toe heb gedaan:
- Gecontroleerd of de monitor werkt (belangrijk ;) )
- Andere voeding aangesloten (XFX Pro 450W Core Edition)
- Ander DDR3 geheugen bankje (werkend in normale desktop) gebruikt
- Geheugen bankjes in verschillende posities geplaatst
- Oude PCI-e videokaart geïnstalleerd (Radeon X1950XTX, terwijl aangesloten aan zwaardere voeding)
- CMOS gecleared middels jumper
- CPU/APU en koeler gecontroleerd en teruggeplaatst

Helaas was het resultaat na iedere actie dat de fans draaiden, zelfs wisselen in intensiteit en de monitor wel geactiveerd werd maar verder zwart bleef. Ik heb nog geen pixel van de POST of UEFI (met friendly GUI _O- ) gezien...

Dit is mijn enige AMD moederbord / CPU combinatie in huis waardoor ik niet verder zelf kan controleren of er een probleem is met de CPU/APU of met het moederbord.

Wat denken jullie dat het probleem zou kunnen zijn? Is er nog iets wat ik zou kunnen proberen?

Alle hulp is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xessive
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-02 11:23
Wat krijg je als je boot zonder je processor!? Volgens mij moet je dan een melding zien dat er geen cpu geinstalleerd is (althans kan me iets herinneren een paar jaar geleden toen ik aan het spelen was met wat hardware).

Seriously? Nope, not a bit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MauserP
Had ik nog niet geprobeerd. Meteen eruit gehaald en gestart.
Fan draait maar niets op het scherm, niet op VGA uitgang en ook niet op HDMI uitgang...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xessive
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-02 11:23
En als je alles behalve de processor eruit haalt.
Heb je al gedaan, overheen gelezen.

Je hebt wel de 24 pin connector aangesloten alsmede de extra 4 pin connector op het mobo?

Als je dan nog steeds geen beeld krijgt (monitor werkt wel op andere pc?) dan denk ik dat het een probleem met het mobo is...

[ Voor 44% gewijzigd door Xessive op 11-01-2013 21:40 . Reden: aanpassing + aanvulling ]

Seriously? Nope, not a bit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MauserP
Mijn eerste moederbord met extra 4 pin connector heeft me veel tijd gekost 8)7
Die fout heb daarna niet meer gemaakt. :P

Ik ben ook overtuigd dat het moederbord DOA is.
Ik ga nog wel één ding proberen voordat ik hem terugstuur. Het lijkt namelijk of echt alleen het gedeelte dat zorgt voor de weergave stuk is. Vandaar dat ik een SSD waar een Windows installatie op staat erin hang om te "luisteren" of deze doorstart.

Zet hier straks het resultaat neer.

Helaas, geen verandering.
HDaudio aansluiting van behuizing aangesloten en via de koptelefoonuitgang geluisterd naar enig teken van leven maar helaas... Dit moederbord gaat terug naar afzender ;w

Bedankt voor het meedenken!

[ Voor 20% gewijzigd door MauserP op 12-01-2013 00:55 . Reden: Resultaat laatste test toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-07 21:23
Heb je hem ook al een keer geboot met de HDMI kabel eruit en dan echt alleen met de VGA kabel?
Ik heb ergens gelezen dat sommigen problemen hebben met het bios en HDMI.
Weet zo niet meer waar en als het helpt, maar je zou het nog even kunnen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MauserP
Ik heb bijna alle situaties met zowel de VGA kabel als de HDMI kabel geprobeerd en nooit met beide kabels tegelijk ingestekkerd. Dus helaas is dat ook niet de bron van mijn probleem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooiopdevork
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 25-05-2023
Heb je ook de kabel van de processor koeler op cpu_fan1 aangesloten ? en niet bijvoorbeeld op een andere aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 408459

misschien wordt je cpu niet ondersteund door de bios ±P' had hetzelfdede probleem !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-06 20:45

Madrox

Oh, Pharaoh!

Zie alleen versie 1.0 op de site, dus dat lijkt me een beetje stug.

Als je zonder cpu ook al geen beeld krijgt, kan het idd aan het mobo liggen of het geheugen wat niet compatible is of mankeert er iets aan de psu (een brakke 4pins stekker bijv).

[ Voor 57% gewijzigd door Madrox op 12-01-2013 13:55 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MauserP
Heb je ook de kabel van de processor koeler op cpu_fan1 aangesloten ? en niet bijvoorbeeld op een andere aansluiting.
De CPU fan is telkens aangesloten geweest op de CPU FAN connector.
misschien wordt je cpu niet ondersteund door de bios ±P' had hetzelfdede probleem !
Kwam net ook tot dezelfde conclusie dat er maar 1 BIOS versie is van dik 3 maanden geleden, die er dus waarschijnlijk al op staat. Daarnaast staat mijn CPU in de lijst met ondersteunde CPU's.
Als je zonder cpu ook al geen beeld krijgt, kan het idd aan het mobo liggen of het geheugen wat niet compatible is of mankeert er iets aan de psu (een brakke 4pins stekker bijv).
Heb ook getest met een tweede zeer recent aangeschafte voeding met meerdere 4pins stekkers. Daarnaast heb ik geheugen gebruikt dat op de lijst met door de fabrikant getest geheugen staan en ook getest met ander geheugen (uit mijn desktop) dat op dezelfde lijst staat... Constant het zelfde resultaat: geactiveerde monitor maar geen beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 26-11-2021 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MauserP
Het bord kwam zonder jumper om de CMOS te clearen. Open is standaard, met jumper is clearen.
Na jumper geleend te hebben van ander bord de jumper weer verwijderd waardoor hij weer goed staat.
Pagina: 1