DvMaasakker schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 18:08:
Hallo allen,
Ik doe deze post voor mijn broertje, omdat ik hier zelf niet zo in thuis ben.
Mijn broertje heeft eindelijk na goed sparen zodanig het geld in huis dat hij graag een Xbox360/Playstion 3 wilt kopen.
Nu heb ik daar een aantal vragen over.
1. Waar geven jullie de voorkeur aan en waarom?
2. Als je een voorkeur hebt, welke versie wordt er dan aangeraden? (Dit omdat er verschillende zijn, ook qua geheugengrootte)
3. Bij je voorkeur, kun je daarbij zeggen wat er aan eventuele extra kosten bij KUNNEN komen? (denk hierbij aan Xbox live)
4. Of is het verstandig om nog even te wachten omdat er toch her en der wel geruchten zijn m.b.t. nieuwe hardware?
Verder wat spellen die hij (ikzelf ook wel een beetje) leuk vindt om te spelen zijn:
* GTA (straks ook deel V)
* Call of Duty
* Fifa-reeksen
* Hier en daar een keer een racespelletje
* Burnout
Ik hoop dat jullie mij, en indirect dus mijn broertje, van goed advies kunnen voorzien.
Alvast bedankt!
Hallo,
1) Ik zou me vooral toeleggen op de spellen die je zou willen spelen. De spellen die jij noemt als voorbeeld komen op beide consoles uit, dus dat kan je niet verder helpen. Kijk eens naar de exclusives: Op de Xbox 360 zijn de kwalitatief goede exclusives als Halo, Gears of War, Crackdown, Banjo & Kazooie, Lost Odyssey, Project Gotham Racing, Forza Motorsport en op de Playstation onder meer Killzone, Gran Turismo, God of War, Infamous, Ratchet & Clank, LittleBigPlanet en Uncharted.
Volledige lijst via:
Wikipedia
Zelf heb ik een lichte voorkeur voor de PS3, omdat ik het gamesaanbod beter vind aansluiten bij mijn voorkeuren. Overigens heb ik ook een Xbox 360, maar die kwam pas later.
Wellicht interessant is dan nog dat sommige games beter lopen op de 360 dan op de PS3 en vice versa. Dat is nl. afhankelijk welk platform als basisplatform is genomen. De ander heeft dan een matige port gekregen. Beter op de 360: Bayonetta, Skyrim - Beter op PS3: Final Fantasy XIII, Darksiders
2) Vanaf 160 GB of hoger. Naast de mogelijkheid van het downloaden van digitale games kun je games tegenwoordig gedeeltelijk installeren op je console om ze vloeiender te laten draaien. Op de PS3 is dat bij een aantal games zelfs verplicht. De instapmodellen van 4GB Xbox 360 en de 12GB PS3 vind ik dan eigenlijk ook overbodig.
Via Budgetgaming.nl (hardware) kun je wel bekijken welk aanbod er is en tegen welke prijs.
Ik zou je ook aanbevelen te kijken naar een pakket te kijken waar je meteen een extra controller bij krijgt (indien beschikbaar). Die zijn nl. vrij prijzig.
3) Online spelen met je Xbox kost geld. Zoals anderen hebben gezegd, is er op de PS3 het optionele Playstation Plus (60 euro p.j., maar met acties goedkoper). Je krijgt per maand minimaal twee gratis voorgeselecteerde games, waaronder 1 gloednieuwe, die je kan spelen zolang je abonnement loopt.
4) Ik zie niet in waarom je zou moeten wachten. Van de nieuwe generatie is nog niet bekend wanneer deze in de winkels ligt. Dit kan wel eens 2014 worden. Deze consoles komen normaal gesproken voor een hogere prijs in de winkel te liggen dan waar je nu een PS3 of 360 kan scoren.
Qua games is er voldoende aanbod en liggen ook de budgetbakken vol, dus krijg je meer waar voor je geld.
M.b.t. je nieuwe vragen:
XBox Slim --> Ja, dat is in principe de enige die verkrijgbaar is. Voor PS3 is dat net zo. De originele modellen worden vaak herzien om zo kosten te reduceren. Het is dan ook vaak een voorbode van een (aanstaande) prijsverlaging. Of er een volgende prijsverlaging aan zit te komen, kan alleen maar aan de hand van een glazen bol.
Kinect --> Ook hier zou ik me even verdiepen in het spellenaanbod. Daarnaast vind ik dat het apparaat wel de nodige vrije ruimte vraagt van je kamer. Als je te dicht op de camera zit, dan registreert hij de actie niet of niet goed. Ik vind het zelf wel een leuk apparaat, maar ik heb voor de PS3 toevallig ook de Move i.c.m. de Playstation Eye en die vind ik wel een stuk nauwkeuriger. Kinect heeft wel weer als voordeel dat je met de aanschaf van dit apparaat ook meteen klaar bent en je dus niet verplicht bent extra randapparatuur aan te schaffen.