Thinkpad T60 boot niet na vervanging LCDscherm

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:10
Dag tweakers,

Ben al een tijdje bezig met een soort van opknapproject. Het gaat hierbij om een 14" Thinkpad T60 (model 1952). Hieraan heb ik al wat upgrades uitgevoerd

Specs op dit moment
T7200
3GB Hynix PC5300
Western Digital SSD met hierop XP

Tot zover deed de laptop het prima. Nu wilde ik de laatste upgrade uitvoeren, namelijk een schermupgrade waarbij ik het meegeleverde XGA-scherm (1024x786) wilde vervangen voor een SXGA+ (1450x1050).
Ik begreep al dat Thinkpads vrij kieskeurig zijn dus na een lange zoektocht had ik een geschikt scherm gevonden. Via een youtubefilmpje heb ik de stappen opgezocht die nodig waren om het scherm te vervangen en heb deze vervolgens uitgevoerd.

Probleem
Na vervanging van het scherm wilde de laptop niet booten, de lampjes op de inverter gingen aan, echter ging de laptop na circa 2 seconden weer uit zonder ook maar iets te tonen op het scherm. Hierna kon ik de laptop niet opnieuw "opstarten" zonder eerst de stroom er volledig af te halen. Nog een keer geprobeerd na checken op kortsluiting, maar helaas kwam de laptop niet verder dan de eerste poging. Overigens had ik intussen al iets afgebroken bij de LCDkabel (zwart beschermdingetje van plastic).

Probeersels
- Mijn eerste ingeving was toen, wellicht is het scherm dat ik gekocht heb defect, dan schroef ik het oude scherm er weer in. Precies hetzelfde euvel.
- Resetten wellicht, alles eruit gehaald (accu, stroom eraf, CMOSbatterij) en een nachtje laten staan. Zelfde probleem.
- Terwijl ik hem compleet had open geschroefd, zag ik een klein scheurtje in de LCD-kabel (in het deel dat volgens mij naar de Bluetoothmodule gaat), andere LCD-kabel gekocht en geïnstalleerd, helaas! Nog steeds hetzelfde probleem.
- Nu ben ik niet heel ervaren met laptops, zo ben ik minimaal 1x vergeten om de accu te verwijderen terwijl ik bezig was. Mijn volgende ingeving was dus: ik heb iets op het moederbord gefrituurd. Laptop aangesloten op een extern scherm, zonder LCD-kabel aangesloten, boot.

Reden topic
Dus op het moment zit ik een beetje vast, nu is de inverter zelf nog een mogelijkheid natuurlijk, aangezien die zonder LCD-kabel ook niet aangesloten is, maar voordat ik er nog meer geld in ga stoppen wilde ik hier eens informeren naar ideeën. Is het ook mogelijk dat ik wel kan booten maar dat er toch iets mis is met het moederbord?

Eventuele reserve-onderdelen waar ik mee kan testen
T2400 vs. T7200
Diverse reepjes geheugen
XGA en SXGA+ LCD-scherm (beiden FRU dat staat op de Lenovo site)
Twee LCD-kabels

Overigens had ik wel een topic op de Thinkpad forums gevonden met hetzelfde probleem, maar dat is nog niet opgelost lijkt het.

PS. Mocht dit topic verkeerd staan, excuses, twijfelde tussen CSL en hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
.

[ Voor 100% gewijzigd door Brazos op 25-11-2021 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
De T7200 is ook nieuw, maar voor vervanging van het scherm deed deze het met het oude scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 25-11-2021 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
Daar heb je misschien wel een punt, op het moment heb ik de laptop uit elkaar liggen en de adapter niet bij de hand dus daar kom ik nog even op terug. Opvallend is wel inderdaad dat zonder scherm alles opstart dus misschien toch een ampérage probleem.

Heb overigens nog wat verder gezocht en neig nu toch ook wel naar de inverter die voor problemen zorgt, misschien deze week een keer bij een computershop van een vage kennis binnenlopen en kijken of ik daar wat kan regelen. Kost misschien wat meer maar ik betwijfel of ik het ding nog aan de praat krijg ;)

Overigens is de T60 wel geleverd met dit scherm en deze processor, maar of dat dan verschillende adapters betreft is me niet geheel duidelijk.