LCD neemt teveel stroom op?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fusioxan
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:07
Goedemiddag,

Al een tijdje ligt hier een LCD-schermpje stof te happen. Op mijn vrije vrijdagmiddag dacht ik om hem eens aan te sluiten. Helaas trekt die alles leeg. Daarmee wil ik zeggen, de voedingen kunnen niet genoeg stroom leveren om mijn LCD aan te houden.

Het gaat over de JHD404A (nog een datasheet). Als ik de datasheet goed bekijk, neem ik aan dat hij 1,2-3,0 mA opneemt. Echter, als ik het doormeet met een multimeter, komt er 300mA uit. Kortsluiting misschien, dacht ik. Dus maar eens gekeken op de diode-stand; geen signaal. Ik zal maar eens de weerstandswaarde meten; 2MOhm.

Zelf vind ik het raar dat hij 300mA vraagt, terwijl er (voor zover ik weet) geen kortsluiting is. Hij trekt zowel m'n breadbord-voeding, Arduino Uno en Arduino nano leeg. Is gewoon de LCD kapot of doe ik iets verkeerd (dat laatste hoop ik). Denken jullie dat hij kapot is of heb ik iets verkeerds gedaan?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-10 15:59
De led backlight zal misschien wat meer trekken, maar 300 mA is wel erg veel. Ik neem aan dat de polariteit wel goed is?

Het kan best zijn dat de onboard cpu gewoon defect is. Dan meet je niks met je voltmeter, maar zodra de spanning een drempel bereikt (vb 0,7V) gaat het fout. Ik denk dat je er verder niet veel aan kan doen, je zou misschien nog de led verlichting kunnen uitschakelen op één of andere manier en dan kijken of hij nog werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Dat lcdtje van jou is volgens mij een die zich aan de hd44780 standaard houd?
Weet je zeker dat alles goed aangesloten is? Begin eerst met de eerste stap(pen) van http://learn.adafruit.com...ds/wiring-a-character-lcd , power, backlight en contrast.

Als je alleen die 3 aansluit, wat gebeurt er dan? Als het display nog goed is zouden regels 1 en 3 vol moeten staan met blokjes.

edit: Vergeet die adafruit link maar, het lcd van jou heeft een nogal aparte pinlayout.
edit2: Alhoewel, je zou die link kunnen gebruiken, maar wel even opletten dat de pinlayout anders is. De gebruikte functies/signalen zijn zo te zien wel hetzelfde.

Begin eerst met de power voor de controller van het display:
Pin13 ground
Pin14 5v

Dan de backlight, evt met een schakelaar ertussen:
Pin17 5v
Pin18 ground

En contrast:
Hang een van de buitenste 2 pinnen van een 10k potmeter aan 5v, de andere kant ground, middelste aan pin 12 van het display.

Als je dat hebt gedaan zou je dus op 2 regels blokjes moeten zien:
Afbeeldingslocatie: http://learn.adafruit.com/system/assets/assets/000/000/933/medium800/contrasttest.jpg?1342125507
Gebeurt dat niet, dan is je display waarschijnlijk stuk.

[ Voor 63% gewijzigd door Raven op 11-01-2013 20:10 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fusioxan
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:07
Hartstikke bedankt!

De vorige keer (1,5 jaar terug), deed hij het ook al niet. Toen maar dus laten stof happen. Een maandje terug op school weer eens aan gewerkt, waarbij ik tot de conclusie kwam dat mijn flatcable niet te vertrouwen is.

Omdat ik de boxheader aan de andere kant heb gesoldeerd, is het per twee gespiegeld. Pin 1 is dus in feite pin 2. Op een of andere manier had ik het vanmiddag weer verkeerd gedaan (terwijl ik toch wel zweer dat ik er rekening mee had gehouden). Nu ik het toch weer stap voor stap doe, functioneert hij goed.

Echt, bedankt. Zonder jullie hulp had ik het niet nogmaals geprobeert!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-10 15:59
Alhoewel de uitleg van Raven zeer compleet is, kan je misschien deze link nog bekijken voor het aansluiten van je Arduino : http://www.codingcolor.co...necting-a-lcd-to-arduino/

Het heeft mij enorm geholpen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
sluit eens alleen de backlight aan en kijk hoeveel stroom hij trekt
En sluit eens het lcd aan zonder backlight. Deze zou maar een paar mA mogen trekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Frank__B schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 21:28:
Alhoewel de uitleg van Raven zeer compleet is, kan je misschien deze link nog bekijken voor het aansluiten van je Arduino : http://www.codingcolor.co...necting-a-lcd-to-arduino/

Het heeft mij enorm geholpen ;)
Bij de link van mij is ook het een en ander te vinden over aansluiten op de Arduino, het ging mij er in eerste instantie om te kijken of de controller van het display nog werkt. En van daaruit verder kijken.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Pagina: 1