CAT6 connectoren - hoe herkennen??

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freeco
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 15:18
Nogal een noob vraag, maar wat is nu eigenlijk het verschil tussen een CAT6 en een CAT5 connector?

Eigenlijk stom van mezelf, maar ik heb op mijn CAT6 kabels CAT5 connectoren genepen, omdat de kabels niet in mijn (shielded) CAT6 connectoren pasten. Nu merk ik dat ik die shielding er gewoon kan afwurmen en dan past de kabel er wel in. |:( De kabels zijn toch unshielded, dus...

Maar als ik nu zo'n CAT6 en CAT5 connector naast elkaar leg, zie ik amper verschil... Het plastic zal niet het verschil maken, dus schiet enkel nog de metalen pinnetjes over. Zijn die dan van een andere kwaliteit? :?

Mijn belangrijkste verbindingen zou ik nog wel eens opnieuw willen crimpen. Mijn Intel NIC geeft storing aan, al merk ik in de snelheid geen probleem. Ik haal stabiel 850mbit/s bij een bandwidth test...
Aangezien ik weinig zin heb om die shielding van al die CAT6 connectoren te prutsen, zou ik nieuwe unshielded CAT6 connectoren kopen. Maar hoe onderscheid ik nu goed van slecht? Op eBay kan je al 100 CAT6e connectoren kopen voor €4,50. Ik verwacht nu ook wel geen datacenter kwaliteit, maar het moet wel goed zijn natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:40

Cyphax

Moderator LNX
http://www.broadbandutopia.com/caandcaco.html
Onderaan. :)
Although category 6 and category 5e connectors may look alike, category 6 connectors have much better transmission performance. For example, at 100 MHz, NEXT of a category 5e connector is 43 decibels (dB), while NEXT of a category 6 connector is 54 dB. This means that a cat6 connector couples about 1/12 of the power that a cat5e connector couples from one pair to another pair. Conversely, one can say that a category 6 connector is 12 times less “noisy” compared to a category 5e connector. This vast improvement in performance was achieved with new technology, new processes, better materials and significant R&D resources, leading to higher costs for manufacturers.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:58

BCC

Oftwel: als je de snelheid haalt, heb is er voldoende afscherming voor jouw situatie.

Is Cat6 al eens een keer een officiële standaard trouwens?

[ Voor 100% gewijzigd door BCC op 11-01-2013 13:46 . Reden: Cat6 verhaal gefixt ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-03-2020

c0ne

It's m3!

Cat6? Dat is al een jaar of 6 een "officiële" standaard. Ik denk dat je Cat7 bedoelt.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:58

BCC

Hier het verschil in de connectoren:
http://www.perthstreetbik...ctors-126493/#post2250360

Afbeeldingslocatie: http://www.infinitecables.com/images/cable_sm/pr_cat5-cat6.jpg
Links cat6.

Hierdoor heb je minder last van overspraak tussen de kabeltjes in de connector. Maar zoals gezegd: iets is 'cat5e' of 'cat6' als over het hele circuit onder een bepaald storings niveau blijft.
Connectoren en aders helpen hierbij, maar ook zaken als shielding en het pad van de kabels is hierbij belangrijk.

[ Voor 43% gewijzigd door BCC op 11-01-2013 14:04 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freeco
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 15:18
Dat verschil op foto hierboven, dat is toch niet voor alle CAT6 connectoren? Mijn shielded connectoren hebben ook gewoon de aders vlak liggen, en dat waren geen goedkope ebay prullen.

Maar goed, ik zal het maar houden op: het verschil is niet zichtbaar, het gaat 'm meer over de kwaliteit van de isolatie tussen de individuele draadjes
Pagina: 1