Windows 8 to go d.m.v. fake BIOS

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-07 19:51

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Gisteren aan de gang gegaan met Windows 8, en geprobeerd om Windows 8 te laten booten vanaf USB op mijn Macbook 4,1. (is die oude witte, uit 2008 oid). Dus echt Windows draaien op een USB schijf, en niet alleen installeren vanaf een USB schijf. Volgens mij heet het officieel Windows to go.

Ik heb deze guide gebruikt, waarbij je:
• Windows 8 uitpakt op de externe HD
• De Windows 8 partitie actief maakt etc. met diskpart
• De Windows 8 partitie bootable maakt d.m.v. bcdboot.

Nu zijn alle stappen uit het stappenplan gelukt, en ik heb mijn externe W8 USB geprobeerd op de PC van mn huisgenoot, wat gewoon werkte. Alleen op mijn Macbook werkt het niet. De externe USB schijf verschijnt niet als ik option ingedrukt houd bij het opstarten. Ook verschijnt hij niet bij systeemvoorkeuren in 'opstartschijf'. De mac kijkt wel ff naar de schijf maar hij verschijnt niet in het lijstje. Een bootable DVD komt wel gewoon in de lijst (bijv. de W8 dvd)

Aan de Windows 8 to go schijf (de USB HD dus) ligt het volgens mij niet; ik heb bcdboot opdracht gegeven om zowel BIOS als EFI bestanden aan te maken. En zoals gezegd werkte de schijf wel op een PC.

Dit heb ik geprobeerd:
• Alle USB poorten geprobeerd.
• NVRAM ge-reset
• rEFIt op mn mac gezet. Dit is geen bootloader maar enkel een EFI opstartmenu. Ik zie de Windows schijf nu wel maar hij zegt "No bootable device - insect boot disk and prees any key". Jammer genoeg weet ik niet precies 'wie' dit zegt. Is het de EFI, de USB schijf, is het rEFIt? Het is wel zo'n typisch ouderwets BIOS lettertype en resolutie met knipperende cursor.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/16525297/dump/fakebios.jpg
• Op alle manieren de USB schijf bootable proberen te maken (EFI en BIOS).
Zonder resultaat.

Ik ben erachter dat mijn Mac EFI 1.1 heeft en Windows 8 minimaal EFI 2.0 vereist; dit is dus het probleem. Apple zelf zegt dat Windows vanaf USB "mogelijk niet werkt". Ws om de reden dat Macs een oude EFI hebben.

Nu weet ik dat Windows 8 wel BIOS ondersteunt, en ik weet dat mijn Mac in staat is om Windows XP te booten (dus dat mn Mac wel in staat is om een soort van BIOS te draaien vanaf de interne HD). Ik wil het probleem nu oplossen door een kleine partitie aan te maken op mijn interne HD, vanaf waar een BIOS wordt geladen (iets wat lijkt op wat Boot Camp+WinXP gebruikt denk ik). De 'fake' BIOS moet vervolgens Windows 8 opstarten vanaf de externe USB schijf.

Heeft iemand dit al geprobeerd? Kans van slagen?

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventrigo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

Op de volgende website een harde nee : http://technet.microsoft....jj592680.aspx#wtg_faq_mac

Maar...

Op de volgende website dan weer iets anders : https://discussions.apple.../4561870?start=0&tstart=0

Misschien dat je hier iets aan hebt.

Self reflection is the school of wisdom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Op die eerste website staat enkel te lezen dat het niet supported is.

Inmiddels heb ik de handdoek al in de ring gegooid en heb ik maar een gewone bootcamp install gemaakt op een partitie van 20 GB (op een toch al karige 160 GB van mn SSD).

Ik denk nog steeds dat het wel mogelijk is, maar ik kon geen kant-en-klare bios vinden.

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvkdev
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-07 16:37
ik las ergens een tijdje terug dat je een bootcamp bootable partitie moet hebben (die kan dus 20meg zijn..)
en dan zou je hem wel moeten kunnen booten

zonder zou het niet mogelijk zijn > las dit ergens toen ik op zoek was naar w8 on the go voor op sdkaart, in macbook air

-edit: topic gevonden >

hier staat het beschreven en uitgelegd
http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1508618

Update: It seems you must have an NTFS partition on your Mac in order for everything to work smoothly. It doesn't have to be large, 20MB should be enough to hold the Windows boot manager, but in the end you'll be left with something like the following:

-edit 2: het zit hem er dus in.. dat de boot-partitie op de interne (te bereiken schijf) van je mac boot staan..

[ Voor 49% gewijzigd door mvkdev op 12-01-2013 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Dankzij die link ben ik al wat verder gekomen.

De externe USB schijf heb ik nu opgedeeld in 2 partities: 1 hele kleine op FAT32 en de rest van de ruimte in een partitie met NTFS. Met bcdboot heb ik de opstartbenodigdheden voor het opstarten van de grote partitie op de kleine FAT32 partitie gezet. En warempel verscheen de externe USB schijf nu wel in het EFI opstartmenu!

Nadat ik de schijf aanklikte in rEFIt, bleef het scherm echter helemaal zwart. De computer deed het voor de rest nog wel, omdat de externe schijf aan het rammelen was en reageerde op het toetsenbord. Alleen ik zag dus niks. Ik denk dat het een video driver probleem is.

Ik heb van alles geprobeerd maar ik krijg geen beeld.

Ik kan wel zien in rEFIt dat Windows in EFI probeert te booten en niet in BIOS. Om Windows in BIOS te laten booten kan je het beste Boot Camp gebruiken, maar die werkt alleen maar vanaf de interne schijf :(

edit: in plaats van een bios boot, schijnt het dat sommige macs windows wel native in EFI kunnen booten. Als ik de resolutie op 800x600 zet dan start hij ook met die resolutie op. Ik zie vervolgens wel dat er bestanden worden geladen, maar op het eind gebeurt er helemaal niks.

[ Voor 13% gewijzigd door _Christiaan_ op 13-01-2013 17:11 ]

NOSIG