4890 3 rode error lights en geen beeld

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10-07 13:27

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
Tijdens een potje BF3 sloeg mijn systeem uit - een complete power off. Ik dacht eerst dat er een stop doorgeslagen was maar nee, mijn router deed het nog.
Dus dan maar opnieuw opstarten en natuurlijk geen beeld.

Op de 4890 blijven de error LEDs D1601, D1602 en D1603 rood branden (ze knipperen niet).
1602 en 1603 geven stroom problemen aan, 1601 geeft temperatuur problemen aan. Het is overigens zomer hier in NZ en het is behoorlijk warm.

Ik heb alle kabels gecontroleerd, de kaart eruit gehaald, afgestoft en alle contacten schoon gemaakt.
Maar niets helpt. Bij het opstarten gaan alle fans in de kast aan, de CPU fan draait, de hard disks ratelen, ik kan de DVD drive openen en ook de fan op de 4890 draait prima.... Maar geen beeld.

Ik was op het punnik een andere kaart te halen maar ik heb net even met een 5450 getest en nog steeds geen beeld. :F

Zou het dan toch mijn OCZ 600 watt PSU zijn?

Mijn specs: PQ5 SE2, Q9550, 4x2 GB DDR2, 4x HDD, 1x SSD, 1x DVD Writer en een XFX 4890 1GB.
En de OCZ Modular 600 watt PSU natuurlijk in een ThermalTake S-line kast met 6 fans.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Kan natuurlijk inderdaad zijn dat iets niet helemaal lekker zit met de PSU als een andere kaart het ook niet doet.

Ben je wel zeker dat die andere kaart wel werkt? Nog een reserve voeding?

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArgantosNL
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-07 14:47
Het kan zijn dat je voeding inderdaad kapot is en zelfs wat heeft meegenomen. test eerst je videokaart maar eens in een andere pc als je die beschikbaar hebt, dit is het minste werk. Werkt de videokaart nog andere voeding testen. Werkt het dan nog niet is de kans aanwezig dat je voeding je moederbord heeft meegenomen.

Paar weken terug heeft een slecht voeding bij mijn moederbord ook een paar onderdelen verknalt (pci-e slot + geluidskaart). Laat even weten wat er uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10-07 23:43

auto660

1991 240 GL Brick

Ik denk dat de vrm's op je videokaart oververhit zijn geraakt. Bij de amd radeon 4870/4890/4870x2 is dit nogal een groot probleem. Mijn vrm's op crossfire 4870x2 worden 118 graden zonder enige stof in de koeler. Laat staan als er een laagje stof in zit.. Dan worden die te heet (oververhit lampje) en gaan/zijn ze kapot. Ze regelen de stroom voor je gpu dus vandaar dat je waarschijnlijk die power lampjes van krijgt.

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
auto660 schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 22:12:
Ik denk dat de vrm's op je videokaart oververhit zijn geraakt. Bij de amd radeon 4870/4890/4870x2 is dit nogal een groot probleem. Mijn vrm's op crossfire 4870x2 worden 118 graden zonder enige stof in de koeler. Laat staan als er een laagje stof in zit.. Dan worden die te heet (oververhit lampje) en gaan/zijn ze kapot. Ze regelen de stroom voor je gpu dus vandaar dat je waarschijnlijk die power lampjes van krijgt.
Dat zou goed kunnen, de 4890 wordt inderdaad wel erg warm. Maar de kast heeft goede koeling en ik heb op veel warmere dagen uren lang BF3 kunnen spelen zonder problemen. Het was gisteren niet super warm (21-22 graden) en zo lang was ik niet aan het spelen.

Een nieuwe videokaart is zo'n ramp ook alweer niet (ik ga er dan tenminste op vooruit) maar dat verklaart niet waarom de ATI 5450 (passief gekoeld) ook niet werkt.

Dat wijst dan meer naar voeding - echter bij het starten van de PC lijkt alles prima te werken! D.w.z. alles krijgt stroom, alle LEDs op het moederbord en de kast gaan gewoon aan zoals het hoort. De CPU fan draait prima, harddisks spinnen op etc .. dus alles lijkt prima stroom te krijgen.

Dan ga je denken aan voeding. Maar de 5450 heeft geen extra voeding aansluiting - die trekt de stroom van het PCI-e slot. Dan zou het moederbord zelf niet genoeg stroom krijgen?

Helaas strandt daar het schip dan want ik heb alleen hier een Pentium 4 staan en die voeding gaat niet passen.

Omdat ik zeker weet dat de 5450 wel werkt (hij werkte tot 2 dagen terug nog in een ander systeem), lijkt het mij onwaarschijnlijk dat de 4890 de oorzaak van het probleem is. (De 4890 in een ander systeem testen kan ik later doen, het gaat er mij eerst om om mijn eigen PC draaiende te krijgen, dan wel exact het probleem te vinden).

Een andere voeding moet ik even uit de HTPC van de buurman halen (waar ook de 5450 vandaan kwam) maar bij een kapotte voeding zou ik niet verwachten dat alle andere onderdelen wel gewoon stroom krijgen?

Ik zit nu zelf meer te denken aan 40% voeding en 60% moederbord. Dat laatste zou wel erg zuigen omdat ik dan echt alles kan gaan zitten upgraden (CPU + RAM + mobo) ... en ik heb net een huis gekocht :P

Een combinatie van beide zou ook kunnen natuurlijk.... kapotte voeding blaast PCI-e slot van moederbord op. Dat verklaat dan waarom de 5450 ook niet werkt als het PCI-e slot zelf kapot is.

Hoe waarschijnlijk is het dat een moederbord dan wel een PCI-e slot het loodje legt zonder dat de voeding daar schuld aan is?

[ Voor 6% gewijzigd door tazzman op 11-01-2013 23:03 ]

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-02-2024

mukkel

Dus..... Zodoende

Wat is die paar honderd euro nu op een totaal van een huis ;)

Geen ander PCI-E slot waar je hem ik kan proberen?

[ Voor 30% gewijzigd door mukkel op 11-01-2013 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
mukkel schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 23:08:
Wat is die paar honderd euro nu op een totaal van een huis ;)

Geen ander PCI-E slot waar je hem ik kan proberen?
Helaas heeft het mobo maar 1 PCIe slot.

Vanavond haal ik die HTPC en dan kan ik de voeding proberen, en mijn 4890 in die PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman

tazzman

a real boardmonkey

Topicstarter
Update: met de voeding uit de HTPC krijg ik wel beeld wanneer ik met de 5450 boot.

Het is helaas een kleine 420 watt voeding, die normaal zo'n piepklein mobotje aanstuurt, en die heeft geen extra aansluitingen om de 4890 van stroom te voorzien.

Maar met mijn OCZ krijg ik met de 5450 ook geen beeld dus het lijkt er nu wel heel erg op dat het de PSU is.

Update 2: Even een nieuwe voeding gehaald (Corsair HX650) en nu doet alles het prima weer! Dus het was duidelijk een gevalletje voeding - de indicatie lichtjes van de 4890 hadden dus gelijk. Alhoewel ik nog steeds niet weet waarom D1601 (temp. probleem) ook oplichtte tijdens bootup?

[ Voor 28% gewijzigd door tazzman op 14-01-2013 10:07 ]

Pagina: 1