Zelfbouw project: Subwoofer RCM BX10

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:07
Ik heb een aantal onderdelen voor een actieve subwoofer thuis, en wil daarmee een mooie sub maken:
  • Actieve versterker: Detonation DT150.
  • Driver: RCM BX10 driver. Bij deze driver hoort eigenlijk een passieve unit. Deze heb ik niet, en vanwege financiele issues heeft de aanschaf een lage prioriteit.
  • Voor de rest heb ik nog een grote plaat 25 mm dik MDF liggen. Genoeg voor een sub.
Ik wil een tweetrap-project maken:

Stap 1.
In eerste instantie wil ik een subwoofer maken met alleen de versterker en de driver. De reden hiervoor is dat het mij weinig tot geen geld kost, alleen tijd. Daarnaast kan ik mijn skills uitbreiden om echt een strakke kast te maken, zonder zichtbare naden, en structuurverschillen op de kopse kant van MDF.

Stap 2.
Op een later tijdstip wil ik de passieve unit BXP 10 aanschaffen, om dan een nieuwe sub te maken die gebaseerd is op de Quadral DV 400. Deze subwoofer maakt ook gebruik van de RCM drivers, en is een downfire sub met de radiator naar de voorkant. De DIY kennis van het eerste project kan ik dan gebruiken voor een zo strak mogelijk gebouwde kast.

Kan iemand aangeven of de BX10 geschikt is voor een gesloten of gepoorte kast? Is de DT150 module krachtig genoeg om de driver aan te sturen?

Om de kast zo strak mogelijk te maken wil ik alleen gebruik maken van constructielijm, icm duvels. Zijn er hier nog tips omtrent MDF bewerking voor een zo professioneel mogelijk resultaat?

[ Voor 6% gewijzigd door 107mb op 11-01-2013 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

En waarom niet gewoon eerst een gesloten kast, waar je later een gat in boort voor de PR? Ik zie 2 stappen die prima samen kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
omdat de PR een optimale inhoud van ongeveer 30 liter heeft. Een gesloten kast? ik zou het niet weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Dan moet je dat even berekenen met winISD. Met de online versie kun je al prima zien wat een 30 liter of bijv 100 liter kast doet. Boven een bepaald volume veranderd er niet zoveel meer. Ietjes dieper en iets vlakkere afloop. Ik vermoed dat 30l wel kan volstaan, er zijn zat 10inch woofers in kastjes van 30x30x30 gebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:31

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Als je de slave later wil toevoegen, dan zou ik een litertje of 40 aan houden.
Leesvoer: DIY time!! bouw van een BX10 (pics van eindresultaat)
Mirror met plaatjes: http://alcone.nl/subwoofer1.htm

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
ik heb inmiddels een PR besteld. Ik ga dus van de standaard waarden uit. Dit betekent een 17 liter kist.
Wat betreft deze behuizing, voor het berekenen van de afmetingen:
  • moet ik rekening houden met het volume van de speaker, PR en de amp-module? Dus stel dat deze drie onderdelen een inhoude hebben van drie liter, moet ik dan een kist maken van 20 liter?
  • qua vorm, is het aan te raden om een volstrekt gelijke kubus te maken, of kan ik beter een van de zijden langer maken?
@Teacher, wat kun je aangeven over de kwaliteit van de sub, en dan met name het geluid? Gaat het diep? Is het krachtig?? De sub komt te staan in een dedicated HT van +/- 15 m2.

[ Voor 10% gewijzigd door 107mb op 25-01-2013 13:36 ]

Pagina: 1