• Emiel3673
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-11-2025
Hallo,

Ik heb laatst 3 Sapphire 5850 kaarten gekocht. Omdat ik toch eens wilde kijken of ik lagere temperaturen kon krijgen met betere koelpasta (Artic 5) wilde ik de koelpasta vervangen.
Tijdens het vervangen kwam ik er achter dat er een soort koelgum (lijkt op dubbelzijdige tape, voelt als kauwgom) op de ram blokjes zat. Bij twee kaarten gingen die kapot. :/
Nu is mijn vraag: Hoe heet dit koelgum (kan er niet veel over vinden op google) en eventueel waar ik het kan kopen? En is er bijvoorbeeld veel verschil tussen verschillende soorten gum?

Alvast bedankt :)

Foto:
Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/1MlhK

[ Voor 5% gewijzigd door Emiel3673 op 11-01-2013 09:29 ]

• Emiel3673
Dat lijkt er inderdaad wel op. Ik zal er even rondkijken.
Bedankt voor je snelle reactie.

Is er nog verschil tussen bepaalde pads? Ik wil de temperatuur toch zo laag mogelijk houden.
Ik neem aan dat hoe meer W/mk hoe beter de geleiding, dus hoe beter de temperatuur.

[ Voor 53% gewijzigd door Emiel3673 op 11-01-2013 09:49 ]

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-08-2025
Ja W/mk hoger is beter maar de dikte van de pad maakt ook uit zo is 1 W/mk van een 0,5mm pad beter dan 4 W/mk van een 2.0mm pad.

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:06
maarten12100 schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 12:02:
Ja W/mk hoger is beter maar de dikte van de pad maakt ook uit zo is 1 W/mk van een 0,5mm pad beter dan 4 W/mk van een 2.0mm pad.
Dat lijkt me niet? de dikte maakt niet uit, dat is al meegenomen in de berekening voor X [W/mk]. Want ik neem aan dat mk voor meter kwadraat staat, oftewel vierkante meter.
Je hoeft dus niet zelf te rekenen, gewoon de meeste [W/mk] pakken, maar wel zorgen dat ie nog op je reepjes past.
Meerdere over elkaar plakken kan denk ik wel, maar de koelte neemt niet evenredig toe denk ik.

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:54

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Thermal pads is wat je zoekt; op eBay te vinden in verschillende maten en een stuk goedkoper dan FHW. Worden veelal gebruikt voor het fixen van YLOD en RROD voor de Xbox 360 en PS 3

Xbox Live ID:Notna8310

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-08-2025
WWAS schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 12:07:
[...]

Dat lijkt me niet? de dikte maakt niet uit, dat is al meegenomen in de berekening voor X [W/mk]. Want ik neem aan dat mk voor meter kwadraat staat, oftewel vierkante meter.
Je hoeft dus niet zelf te rekenen, gewoon de meeste [W/mk] pakken, maar wel zorgen dat ie nog op je reepjes past.
Meerdere over elkaar plakken kan denk ik wel, maar de koelte neemt niet evenredig toe denk ik.
Het materiaal geleid vergeleken met metaal echt vreselijk dat is de reden dat je het zo dun mogelijk wil houden.
Het zijn meerdere lagen die de warmte moeten doorgeven daarom is 0.5mm koelblok effcienter dan een heel stuk door relatief slecht geleidend materiaal.
Je wilt je koelpasta toch ook altijd zo dun mogelijk hebben zelfde principe.

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:06
maarten12100 schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 14:09:
[...]

Het materiaal geleid vergeleken met metaal echt vreselijk dat is de reden dat je het zo dun mogelijk wil houden.
Het zijn meerdere lagen die de warmte moeten doorgeven daarom is 0.5mm koelblok effcienter dan een heel stuk door relatief slecht geleidend materiaal.
Je wilt je koelpasta toch ook altijd zo dun mogelijk hebben zelfde principe.
Uiteraard is dunner beter. Daar commentarierde (is dat een woord) ik ook niet op.
Ik dacht dat jij bedoelde dat je juist vanalles over elkaar heen moest gaan plakken.

Nvm.

• Emiel3673
Ik heb er momenteel een pad van 1 mm op zitten, dus dat komt er uiteraard weer op.
Via Ebay zou normaal een goede optie zijn, maar ik wil ze zo snel mogelijk weer in elkaar. Al kan ik natuurlijk wel een tijdje met maar één kaart draaien ipv drie.
Bedankt voor jullie hulp, ben ik ook weer uit de brand geholpen :)

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-02 11:37
WWAS schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 12:07:
[...]
dikte is inderdaad al meegenomen in de berekening, maar mK is niet meter kwadraad, het is milli Kelvin.
oftewel 1/1000 graad temperatuurverschil.

het is de hoeveelheid thermisch vermogen er door de pad heen kan voor 1 millikelvin opwarming.

Die opwarming wil je zo laag mogelijk, dus hij moet zoveel mogelijk W/mK hebben.

stel dat je een koelblok zou hebben met 1 K/W die je 25W laat dissiperen, dan warmt het blok 25 graden op. stel dat de overgang tussen chip en blok 0,1K/W is (vergelijkbaar met een chip zonder isolatieplaatje of koelpasta) warmt die overgang ook nog 2.5 graden op. De chip zelf wordt dan dus 27,5 graden warmer als de omgeving (dus een kleine 50 graden bij kamertemperatuur).

Tenmiste dat is een versimpelde berekening, het zit iets complexer (meer overgangen sowieso), maar het idee is wel duidelijk denk ik.

Voor de TS, als je hem echt zo koel mogelijk wilt krijgen kun je die strips ook vervangen door koperen plaatjes. Dan doe je op elke ram chip een heel klein beetje koelpasta, dan druk je de strip erop (die de juiste dikte is voor de afstand tussen chip en koelblok), en dan weer een beetje koelpasta tussen koperen plaatje en koelblok. Maar dat is een stukje meer werk, en ik vraag me af of je daar uiteindelijk veel van gaat merken. Als je echt voor goede koeling wilt gaan moet je al snel kijken naar aftermarket (water)koelers

• Emiel3673
Ik heb bij één kaart alles weer in elkaar gezet. Die kaart is nu onder load 6 graden koeler. Wat toch meer is dan ik had verwacht. Hij zat wel heel erg vol met stof, dus dat zal ook wel mee hebben gespeeld.
Waterkoeling vind ik nog niet echt nodig. Misschien in de toekomst met een andere videokaart.

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:00
Waar gebruik je de kaarten voor? GPGPU?

Als je bang bent dat het RAM te warm wordt kun je eventueel de memory clocks nog wat terugschroeven totdat je de koeling weer op orde hebt (tenzij je 't geheugen heel hard nodig hebt).

Schoonmaken is overigens een prima idee. M'n reference HD5850 (~2jr) was dermate stoffig dat hij full-load al snel terugklokte. Nu draait hij ~57 C idle ipv. ~73 C.

• Emiel3673
Na het opzoeken snapte ik nog steeds niet precies wat GPGPU nou betekent. Maar voor zover ik weet gebruik ik ze daar niet voor. Heb m'n hele systeem geupdate omdat ik graag GTA V op high wil kunnen spelen als hij uitkomt. En voor school zo nu en dan wat 3D ontwerpen tekenen.

Ik heb ze net iets hoger geclockt als standaard, maar niet veel hoger. Is ook niet echt nodig met drie van die kaarten. En ze zo koel mogelijk houden vind ik gewoon leuk om te doen. ;)

Mijn kaarten zijn in idle in ieder geval wel iets koeler. Dat zit zo rond de 43 bij de koelste en 47 bij de warmste. Maar dat zal wel doordat ik er geen reference koeler op heb zitten.
Pagina: 1