Kladblok / Notepad vervanger met auto-save feature

Pagina: 1
Acties:
  • 1.595 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 248568

Topicstarter
Vandaag herstarte me laptop weer eens danzij windows updates (bedankt microsoft) en daardoor zijn al mijn text bestanden die ik niet heb opgeslagen verloren gegaan.
Ik ben hier helemaal klaar mee want dit is niet de eerste keer dat het is gebeurt dus ik zoek nu een vervanger voor kladblok / notepad met een auto-save feature. Daarmee bedoel ik dat het programma het bestand automatisch opslaat, ook als ik het bestand nog niet eerder heb opgeslagen. Word doet dat wel en wordpad geloof ik ook maar ik zoek iets wat erg licht is net als notepad.

Het moet dus een tekstverwerker zijn die licht is in gebruik en met auto-save mogelijkheid.
Ik zoek trouwens geen cloud-applicatie. Kan iemand iets aanraden?

EDIT
Onder "licht in gebruik" versta ik minder dan 10MB geheugen met een geladen tekstbestand (normale grootte).
Het kunnen gebruiken van kleuren is een groot pluspunt.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 248568 op 14-01-2013 02:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Notepad++ (sowieso een geweldige notepad-vervanger) heeft een autosave-plugin :)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/JsLEgAqRzxkfvU6FjLbUA9Qz/full.png

Overigens vreemd dat je computer zomaar herstartte, heeft-ie niet eerst gevraagd of je wil uitstellen of nu wil herstarten?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Thanks. Ga ik zeker proberen. Zijn er nog anderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-06 12:43

Releases

Ja maar!

Je kan ook gewoon het automatisch updaten uitzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Geen optie. Daar gaat het topic ook niet over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

(...) Daarmee bedoel ik dat het programma het bestand automatisch opslaat, ook als ik het bestand nog niet eerder heb opgeslagen. Word doet dat wel (...)
Wat voor instelling is dat? Want dat bespaart mij (en heel wat anderen die ik ken) een klauw werk...

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Jester-NL schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 23:41:
[...]
Wat voor instelling is dat? Want dat bespaart mij (en heel wat anderen die ik ken) een klauw werk...
Dat is de standaard instelling. Elke 10 minuten wordt een autorecover bestand opgeslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Windows reboot een gebruikt systeem niet zomaar, dus goed kijken naar wat je hebt ingesteld is toch een goede tip. (Behalve als je hele lange tijd wegloopt van je apparaat zonder opslaan, maar ook dan moet je naar jezelf kijken :+ )

Let bij iedere autorecovery/-save functie wel op dat de 'echte' save IMHO een bewuste keuze moet blijven. Undo zal na afsluiten immers in de regel niet zomaar meer gaan. Autosave is geen vervanger van met de hand onder de juiste naam op de juiste locatie opslaan. Dat gezegd hebbende is notepad++ een prima tool.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

downtime schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 23:44:
[...]

Dat is de standaard instelling. Elke 10 minuten wordt een autorecover bestand opgeslagen.
Yep... mits het bestand eerst een keer is opgeslagen.
Een nieuw bestand dat nog nooit is opgeslagen is over het algemeen weg na een reboot (met wat geluk is er een herstelde versie, maar daar durf ik niet op te vertrouwen)... terwijl de TS specifiek meldt dat Word wel (betrouwbaar) nieuwe bestanden opslaat.

me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-06 15:21
Automatische reboot hoort in principe niet voor te komen (ook al staat alles op auto), tenzij je dit expliciet heb ingesteld in een local policy (of de corresponderende regkey). Kwestie dus van dat even aanpassen (en sowieso Notepad++ gebruiken, ultiem ding), en je problemen zijn voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Anoniem: 248568 schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 17:17:
Geen optie. Daar gaat het topic ook niet over.
ebia schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 11:59:
Automatische reboot hoort in principe niet voor te komen (ook al staat alles op auto), tenzij je dit expliciet heb ingesteld in een local policy (of de corresponderende regkey). Kwestie dus van dat even aanpassen (en sowieso Notepad++ gebruiken, ultiem ding), en je problemen zijn voorbij.
Misschien bedoelde TS met "geen optie" wel dat het een bedrijfslaptop is waarop een GPO van toepassing is die de reboot afdwingt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het is eigenlijk de laptop van mijn ouders die ik zelf ook wel eens gebruik. Voor hun vind ik het handig dat het updaten van windows volledig automatisch gebeurt. Die uitstel functie vind ik onvolledig. Ze moeten er gewoon een optie in knallen dat je per keer kunt zeggen in dat venster dat die niet moet rebooten na x minuten.
Behalve het automatisch rebooten van windows kan er altijd een crash voorkomen. Daarom wil ik persee een lichte tekstverwerker mét auto-save functie. Ik gebruik die meestal dan alleen voor notities.
Jester-NL schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 00:44:
[...]

Yep... mits het bestand eerst een keer is opgeslagen.
Een nieuw bestand dat nog nooit is opgeslagen is over het algemeen weg na een reboot (met wat geluk is er een herstelde versie, maar daar durf ik niet op te vertrouwen)... terwijl de TS specifiek meldt dat Word wel (betrouwbaar) nieuwe bestanden opslaat.
Dat is niet waar. Ik kan me nog herinneren dat ik met word 2000 aan de slag was voor school meer dan 10 jaar geleden toen wij aan het verbouwen waren. De elektricien haalt zonder waarschuwing de stroom eraf en ik kon wel janken want al mijn werk was in een keer weg. Althans dat dacht ik want toen de stroom er weer op ging kon ik het herstellen.

[ Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 248568 op 13-01-2013 00:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-05 19:36

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

http://home.base.be/vt603894/

bovenste, Scratchpad.

Overigens vind ik je verhaal echt ontzettend awkward.
Perse een lichte tekst editor anno 2013. Cmon, sinds wanneer valt Word of Openoffice onder zware programma's? En dan die updates.. echt wow..

" (bedankt microsoft)" ? Bekijk nou eerst eens zelf wat je aan het doen bent, je maakt het je zelf allemaal wel ERGGGG lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Anoniem: 248568 schreef op zondag 13 januari 2013 @ 00:09:
(...)
Dat is niet waar. Ik kan me nog herinneren dat ik met word 2000 aan de slag was voor school meer dan 10 jaar geleden toen wij aan het verbouwen waren. De elektricien haalt zonder waarschuwing de stroom eraf en ik kon wel janken want al mijn werk was in een keer weg. Althans dat dacht ik want toen de stroom er weer op ging kon ik het herstellen.
Sorry dat ik misschien een beetje doordram, maar ik heb (met een jaar of wat support-ervaring in diverse organisaties en verschillende versies van Office) geleerd dat de autorecovery-functie van Word niet iets is waar je op kunt en mag vertrouwen.
Ik heb het te vaak meegemaakt dat -om wat voor reden dan ook- een nooit eerder opgeslagen Word-bestand onherstelbaar kwijt is geraakt. Om die reden heb ik mezelf dan ook al jaren geleden aangeleerd om een (potentieel belangrijk) Word-bestand éérst een naam te geven en op te slaan en pas daarna aan het werk te gaan. Fijn dat het een keer is goed gegaan... maar je komt echt een keer bedrogen uit als je er op vertrouwt... zeker bij nog nooit eerder opgeslagen bestanden.

me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Jester-NL schreef op zondag 13 januari 2013 @ 12:06:
[...]
Sorry dat ik misschien een beetje doordram, maar ik heb (met een jaar of wat support-ervaring in diverse organisaties en verschillende versies van Office) geleerd dat de autorecovery-functie van Word niet iets is waar je op kunt en mag vertrouwen.
Ik heb het te vaak meegemaakt dat -om wat voor reden dan ook- een nooit eerder opgeslagen Word-bestand onherstelbaar kwijt is geraakt. Om die reden heb ik mezelf dan ook al jaren geleden aangeleerd om een (potentieel belangrijk) Word-bestand éérst een naam te geven en op te slaan en pas daarna aan het werk te gaan. Fijn dat het een keer is goed gegaan... maar je komt echt een keer bedrogen uit als je er op vertrouwt... zeker bij nog nooit eerder opgeslagen bestanden.
Dat is zeker waar. Ik heb na een crash van Word (of de hele PC) vaak de woorden "als je geluk hebt" gebruikt tegen gebruikers die vroegen of hun document er dan nog wel was. Het gaat te vaak fout om erop te vertrouwen. Ik heb volwassen kerels zien janken omdat ze voor een deadline stonden en door een crash van Word uren werk zijn kwijt geraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@Jester-NL en downtime
Klopt inderdaad. Die keer had ik dus geluk. Maar door mijn laatste slechte ervaring hiermee hoop ik dus dat een auto-save functie iets van extra bescherming kan bieden op het moment dat ik het nodig heb. Better safe then sorry :).
douweegbertje schreef op zondag 13 januari 2013 @ 00:18:
http://home.base.be/vt603894/

bovenste, Scratchpad.

Overigens vind ik je verhaal echt ontzettend awkward.
Perse een lichte tekst editor anno 2013. Cmon, sinds wanneer valt Word of Openoffice onder zware programma's? En dan die updates.. echt wow..

" (bedankt microsoft)" ? Bekijk nou eerst eens zelf wat je aan het doen bent, je maakt het je zelf allemaal wel ERGGGG lastig.
Weet je wat ik awkward vind? Dat je er bij voorbaat al vanuit gaat hoe ik mijn systeem gebruik en dat moet je niet doen. Ik heb soms ERG veel dingen aan staan. Denk aan zo'n 200 tabs in een browser met 5 verschillende kladblok bestanden vol met notities. Tussendoor nog even filmpje (HD) kijken of muziek luisteren. De laatste keer gebeurde de ongevraagde herstart tijden het gamen. Als je dan fullscreen bezig bent dan merk je weinig van zo'n melding. Ik kon de herstart niet annuleren dus ja, bedankt microsoft.

Verder hoef ik eigenlijk ook niet zo'n hele light text editor. Ik heb inmiddels notepad++ en daarin (wist ik eerst ook niet) kan je meerdere bestanden in het programma openen. Zonder een geladen bestand geeft die zo'n 5800kB aan in windows taakbeheer. Alles minder dan 10MB vind ik "light". De term is relatief en ik heb dat inmiddels aangepast in mijn eerste reactie.

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 248568 op 14-01-2013 02:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-05 19:36

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Anoniem: 248568 schreef op maandag 14 januari 2013 @ 02:31:
@Jester-NL en downtime
Klopt inderdaad. Die keer had ik dus geluk. Maar door mijn laatste slechte ervaring hiermee hoop ik dus dat een auto-save functie iets van extra bescherming kan bieden op het moment dat ik het nodig heb. Better safe then sorry :).

[...]

Weet je wat ik awkward vind? Dat je er bij voorbaat al vanuit gaat hoe ik mijn systeem gebruik en dat moet je niet doen. Ik heb soms ERG veel dingen aan staan. Denk aan zo'n 200 tabs in een browser met 5 verschillende kladblok bestanden vol met notities. Tussendoor nog even filmpje (HD) kijken of muziek luisteren. De laatste keer gebeurde de ongevraagde herstart tijden het gamen. Als je dan fullscreen bezig bent dan merk je weinig van zo'n melding. Ik kon de herstart niet annuleren dus ja, bedankt microsoft.

Verder hoef ik eigenlijk ook niet zo'n hele light text editor. Ik heb inmiddels notepad++ en daarin (wist ik eerst ook niet) kan je meerdere bestanden in het programma openen. Zonder een geladen bestand geeft die zo'n 5800kB aan in windows taakbeheer. Alles minder dan 10MB vind ik "light". De term is relatief en ik heb dat inmiddels aangepast in mijn eerste reactie.
Je wilt 200 tabs open hebben, en dan kies je maar voor het lichtste text-editor die er is.
Dat is een beetje het zelfde verhaal als een dieet hebben, waarbij je een patatje met, mexicano mayo pinda, broodje kroket eet maar dan wel met een cola light.

Ik zie heel goed hoe jij je systeem (mis)gebruikt. Je kan er niet mee overweg.
Ik zit hier met live servers, die restarten ook niet zomaar hoor, dat is gewoon een probleem die tussen de stoel en het scherm zit.

Overigens geen probleem dat ik je een leuke link gaf voor je programma die je wilde, en dat je dan alleen maar offtopic reageerd.

Topicstarter
Reageer even iets vriendelijker in het vervolg. Je hoeft het niet altijd eens te zijn met de reactie van een ander, maar zo'n reactie is echt niet nodig.

[ Voor 76% gewijzigd door Question Mark op 15-02-2013 10:15 ]

• keejoz
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 06-04 13:29
Anoniem: 248568 schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 03:48:
Effe de inhoud van de quote verwijderd...
Ik vind anders dat hij best een goed punt maakt. Hetgene je vraagt is een remedie om de symptomen aan te pakken, niet om de oorzaak daarvan aan te pakken. In dit geval denk ik ook dat het probleem zich tussen het keyboard en de stoel bevind ;) (Bedankt Microsoft!)

Bovendien is er gewoon "een functie" die je "vraagt om deze keer niet herop te starten" - iedereen kent dat irritante kader toch wel?

Om nu toch een antwoord te geven op je vraag kan ik ook Notepad++ aanbevelen, volledig aan te passen aan hoe jij het wilt en uitbreidbaar dmv plugins voor nog meer functionaliteit.

Succes ermee!

[ Voor 20% gewijzigd door Question Mark op 15-02-2013 10:16 ]

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Anoniem: 248568 schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 05:10:
daardoor zijn al mijn text bestanden die ik niet heb opgeslagen verloren gegaan.
:z
Anoniem: 248568 schreef op zondag 13 januari 2013 @ 00:09:
Het is eigenlijk de laptop van mijn ouders die ik zelf ook wel eens gebruik.
http://tweakers.net/categorie/496/laptops/producten/

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Dat is ook niet echt aardig voor iemand die met je meedenkt. Hij heeft wel een punt dat als je 200 tabs open wil hebben, je misschien beter kan gaan kijken naar je tabgedrag. Zeker gezien Chrome met 50 tabs al makkelijk de 2 GB RAM kan aantikken.

Hoewel ik het wel met je eens ben tot op zekere hoogte, ik hoef ook geen Word 2010 te draaien als ik aan het desktoppen ben, een notepadje of een geditje (linux) is gewoon heerlijk en start POEF direct.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Topicstarter
Als je het zo neer zet slaat het nergens op. Ik gebruik die laptop natuurlijk niet elke dag. Ik ga ook niet nieuw geheugen kopen omdat die laptop niet van mij is. Op mijn eigen systeem doe ik dat natuurlijk wel en daar heb ik inderdaad geen problemen mee. Inmiddels, zoals gezegd, gebruik ik notepad++ met de auto-save plugin en sindsdien geen problemen. Mijn probleem was dus daarmee opgelost. Om mij gelijk maar een nieuwe laptop te laten kopen vind ik een beetje onzin.
LiquidT_NL schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 16:22:
[...]

Dat is ook niet echt aardig voor iemand die met je meedenkt. Hij heeft wel een punt dat als je 200 tabs open wil hebben, je misschien beter kan gaan kijken naar je tabgedrag. Zeker gezien Chrome met 50 tabs al makkelijk de 2 GB RAM kan aantikken.

Hoewel ik het wel met je eens ben tot op zekere hoogte, ik hoef ook geen Word 2010 te draaien als ik aan het desktoppen ben, een notepadje of een geditje (linux) is gewoon heerlijk en start POEF direct.
Zoals in de titel van dit topic staat zocht ik een vervanger voor notepad met een auto-save feature. Op het gezeik van hem dat ik alles maar anders moet doen zit ik niet te wachten. Dank voor iedereen die mij heeft geholpen hier. Ik ben blij met de notepad++ oplossing.

[ Voor 38% gewijzigd door Anoniem: 248568 op 14-02-2013 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 16:18

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Zal ik het topic dan maar dicht gooien? Erg jamer dat de discussie/topic ontspoort is...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.