Partities, gemaakt in usb3 behuizing, niet herkend op SATA

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08-07 16:14
Ik heb gisteren bij de Aldi een 3TB USB3 externe harddisk gekocht, aangesloten, gepartitioneerd (GPT uiteraard), de partities geformatteerd en gevuld met data. Geen enkel probleem daar, performance is zeer goed (180MB/s).

Helaas bleek het niet mogelijk om een USB3 externe schijf te configureren als iSCSI target. Dus ik dacht slim te zijn en de schijf uit de behuizing te peuteren (wat nog een hele opgave was en me twee afgebroken klemmetjes opleverde) en in mijn oude eSATA behuizing te schroeven. Het is trouwens een Seagate Barracuda.

Nu worden mijn partities niet herkend. Windows 7 meldt dat er een nieuwe schijf is gevonden en dat deze geinitialiseerd moet worden. Hij herkent wel de juiste grootte (2,7TB). Ik vond dit heel vreemd en dacht dat de schijf het had begeven. Dus opnieuw gepartitioneerd en gevuld, wederom goede performance en geen enkel probleem. Schijf werkt ook prima als je 'm rechtstreeks met SATA op het moederbord aansluit.

Daarna de schijf teruggeplaatst in de originele Aldi behuizing en weer op de USB3 aangesloten. Guess what? Geen partities gevonden! Daar zakt je de broek toch van op de enkels? Wat doet die behuizing voor mafs met die schijf, dat de partities alleen herkend worden als ze zijn aangemaakt in dezelfde behuizing? Dit maakt deze behuizing dus helemaal waardeloos, want als de behuizing stuk gaat wil ik graag nog wel bij m'n data kunnen. Iemand dit wel eens bij de hand gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15758

Het kan zijn dat de externe behuizing inderdaad wat trucjes doet met de schijf, zoals gegevens opslaan in de eerste 4 sectoren en pas vanaf sector 5 opslaan wat jouw Windows als sector 0 ziet. RAID controllers doen dat ook, maar dan aan het einde van de hardeschijf, de allerlaatste sector.

Dus wat je ervaart is wel vreemd, maar technisch is dit niet helemaal ongewoon of abnormaal, het gebeurd vaker maar dan op een andere manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-10-2023
Mag ik vragen welke seagate schijf erin zit? er zijn nogal wat baracudas namenlijk.
Laat maar ik zie net in een ander topic dat het een ST3000DM001-1CH166 is. Ik neem aan dat je dezelfde hebt ;)

[ Voor 40% gewijzigd door Mafketel op 11-01-2013 09:20 . Reden: info in een ander topic gevonden ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08-07 16:14
Mafketel schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 09:09:
Mag ik vragen welke seagate schijf erin zit? er zijn nogal wat baracudas namenlijk.
Laat maar ik zie net in een ander topic dat het een ST3000DM001-1CH166 is. Ik neem aan dat je dezelfde hebt ;)
Die schijf zit er inderdaad in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
merci

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-07 20:48
Verwijderd

[ Voor 98% gewijzigd door Uncle Mel op 30-01-2014 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Uncle Mel: weet je zeker dat dit klopt? Dan zou de hardeschijf in de externe behuizing namelijk geen Advanced Format schijf zijn (die doet zelf 512B emulatie) maar een native 4K schijf. Die zijn enorm zeldzaam, voor het tijdperk van Advanced Format schijven. Wat je zegt is niet onmogelijk, maar klinkt mij wel als ongebruikelijk en onwaarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-07 20:48
Verwijderd

[ Voor 86% gewijzigd door Uncle Mel op 30-01-2014 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Naar wat googlen is het de interface en niet de schijf zelf in die serie die problemen geeft. Dat kan inderdaad komen omdat de interfacechip zich bemoeit met de sectorsize. Dat is een slecht ontwerp en genoeg reden om deze schijven af te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
De case bedoel je? neem ik aan.

Na ja, hier in de buurt waren ze niet meer te verkrijgen dus voel ik mij nu iets minder benadeeld. ;)

Overigens was ik net naar een andere behuizing aan het zoeken en ik kan buiten verkoop linkjes en een tweaker review van de 2tb, vinden voor de pricewatch: Western Digital Elements Desktop 3TB Zwart
Waarom een externe, omdat de 3tb externe schijven bijna net zo duur zijn als interne schijven en omdat het voor bulk opslag niet zo heel denderend veel uitmaakt wat voor schijf er aan hangt

Heb je misschien wat zoektips?
De controller chip in de wd elements desktop is de initio INIC-1608 datasheet
de 2tb review lijkt aan te geven dat er geen rare vertalingen plaats vind.
Pagina: 1