4 systemen met mogelijkheid voor netwerk rendering

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin_33
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-07 10:50
In een lesomgeving heb ik meerdere workstations nodig voor cross-media toepassingen.
Zelf maak ik producties waarvoor ik de rendertijd wil verkorten.

1 Workstation is voor thuis als ik met deadlines zit en wil doorwerken en voor studie. Daarvoor kompt de oude 980x based workstation weer terug naar het werk.
Dit systeem wordt het zwaarste. Ik heb 5000 euro te besteden en hoef niet te investeren in monitors muizen en keyboards. Wel wil ik wat geld investeren in netwerkmogelijkheden voor renderen van 5 computers. (eventueel komen er nog wat oude servers bij als node) Ook heb ik intresse in een monitor voor 3d weergave.
3 systemen kunnen af met een quadcore en 32 gyg geheugen. Voor het andere systeem denk ik aan minimaal een 6 core en 64 gyg geheugen. Ik heb nog 1x GTX ti kaart en 1x een GTX 285 kaart op de plank liggen. Met de thuis workstation zou ik het liefst met 2 nvidia videokaarten willen werken aangezien ik met Adobe master cs6 en met name aftereffects werk. Op het werk heb ik voorlopig nog cs5.5 dus meer als 1 gpu is (nog) onzin. (upgrade komt op termijn zeker)
Het thuis systeem wil ik kunnen upgraden en door SAS te gebruiken op termijn een raid array te vergroten.

Ik heb nu 2 builds samengesteld 1 gebaseerd op een lga2011 workstation met 3 lga1155 workstations en de andere met alleen maar lga2011 workstations.
Eventueel kan ik naar goedkopere lga moederborden omdat ik met de oudere gtx kaarten toch geen pci-e 3.0 nodig heb.
Over de dual lan opties twijfel ik of dat echt nodig gaat zijn. Hoeft dit niet kan ik nog op moederborden besparen.
Op het Workstation thuis is firewire een must.
Ik heb het Workstation thuis nu gebaseerd op een 6 core i7, maar eventueel is 2x quad xeon een optie?

Hier mijn lijstjes tot nu toe:workstations & netwerkrender en alternatief

Beide onder de 5000 maar ik wil eventueel meer videokaarten aanschaffen een ssd's
Ik ben nog niet zo op de hoogte van netwerkrenderen dus of er in alle systemen dikke videokaarten moeten zitten weet ik niet. Wel moeten er op minimaal 2 pc's previeuws gerenderd kunnen worden. Heeft iemand nog tips of adviezen?

Bij voorbaat dank.

Als licht valt ligt licht, maar hoe kan iets zo licht als licht nu vallen? Verlicht mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Het is soms lastig adviseren als je niet heel specifiek noemt waar je mee renderd; bedoel je met renderen het renderen in AE, of render je ook nog met een andere programma? Welk programma moet netwerk renderen?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin_33
maratropa schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 23:20:
Het is soms lastig adviseren als je niet heel specifiek noemt waar je mee renderd; bedoel je met renderen het renderen in AE, of render je ook nog met een andere programma? Welk programma moet netwerk renderen?
vooral AE en C4D maar daarnaast gebruik ik meer 3d software zoals blender Maya poser etc.
Voor encoding, decoding meestal Premiere, maar voor muziekvideos altijd Vegas vanwege frames op beat.

[ Voor 10% gewijzigd door merlin_33 op 11-01-2013 00:07 ]

Als licht valt ligt licht, maar hoe kan iets zo licht als licht nu vallen? Verlicht mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Voor een werk + renderbak zoals je thuis wilt is een 3930k idd prima. Er moet ook op gewerkt worden dus je kunt wel een dual socket xeon systeem samenstellen maar dan ben je vaak veel meer kwijt om toch aan dezelfde single core snelheid te komen die de 3930k biedt, wat zo fijn is bij de interactie en het werken met je systeem. Een 6-core 12 thread is dan een prima tussenweg tussen single en multicore snelheid.

Wil je overclocken? Het is tegenwoordig veel simpeler en veiliger dan vroeger, vaak is het met K processoren een kwestie van de multiplier hoger zetten en klaar (je mobo doet de rest). Zolang je maar goed koelt en niet te veel wilt. Alles boven de 3.5ghz op de 3930k is winst bij het renderen bijv.. Zelfs bedrijven zoals BOXX bieden nu overclockte systemen aan voor 3D werk etc! Die hebben dus zo veel vertrouwen in het overclocken dat ze het zakelijk aanbieden.

Voor de rendernodes zou ik voor 3770k's gaan en die een stuk hoger clocken. Dan heb je voor het geld veel render power. Maar ook als je niet wil OC'en dan lijkt me een quadcore setup kostentechnisch het slimst, neem dan xeon e3 1230v2 procs (socket 1155, wel HT, geen GPU)

Je zal zelf even moeten onderzoeken of die nodes met AE netwerk renderen ook gebruik maken van een GPU.. Lijkt me logisch van wel?

[ Voor 6% gewijzigd door maratropa op 11-01-2013 00:26 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

Voor blender: koop een reeks NVidia kaarten. Renderen met CUDA in cycles gaat significant sneller dan met de CPU. Zie http://blenderartists.org...1-Cycles-render-benchmark.

Met dit budget zou je ook dual-socket of zelfs quad-socket borden kunnen overwegen. Geen idee of die betaalbaar zijn...

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 303530 op 11-01-2013 01:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Punt is dat dual socket of meer verhoudingsgewijs duurder is voor wat je krijgt qua snelheid.. Een Xeon 26xx die even hard renderd als een e3 1230v2 is sowieso al duurder, en een dual socket moederbord is ook 2x zo duur als een single socket 1155 mobo.. Volgens mij wordt dat zo veel duurder dat je makkellijk de extra kosten van 2 single socket systemen (extra kastje, voeding, schijffie ) kan incasseren. Tenzij je voor bepaalde software echt alle cpu power in 1 systeem nodig hebt is een multi socket systeem kostentechnisch niet de beste oplossing.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-07 21:12

Edmin

Crew Council

get on my horse!

> DAA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin_33
ALvast bedankt voor de reacties, ik zal straks nog weer reageren op de antwoorden.
Maar nog deze vraag, heeft de optie van dual LAn op de moederborden veel nut voor netwerkrendering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin_33
maratropa schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 00:25:
Voor een werk + renderbak zoals je thuis wilt is een 3930k idd prima. Er moet ook op gewerkt worden dus je kunt wel een dual socket xeon systeem samenstellen maar dan ben je vaak veel meer kwijt om toch aan dezelfde single core snelheid te komen die de 3930k biedt, wat zo fijn is bij de interactie en het werken met je systeem. Een 6-core 12 thread is dan een prima tussenweg tussen single en multicore snelheid.

Wil je overclocken? Het is tegenwoordig veel simpeler en veiliger dan vroeger, vaak is het met K processoren een kwestie van de multiplier hoger zetten en klaar (je mobo doet de rest). Zolang je maar goed koelt en niet te veel wilt. Alles boven de 3.5ghz op de 3930k is winst bij het renderen bijv.. Zelfs bedrijven zoals BOXX bieden nu overclockte systemen aan voor 3D werk etc! Die hebben dus zo veel vertrouwen in het overclocken dat ze het zakelijk aanbieden.

Voor de rendernodes zou ik voor 3770k's gaan en die een stuk hoger clocken. Dan heb je voor het geld veel render power. Maar ook als je niet wil OC'en dan lijkt me een quadcore setup kostentechnisch het slimst, neem dan xeon e3 1230v2 procs (socket 1155, wel HT, geen GPU)

Je zal zelf even moeten onderzoeken of die nodes met AE netwerk renderen ook gebruik maken van een GPU.. Lijkt me logisch van wel?
Met die 3930k zit ik dus wel goed.
Goeie tip van die Xeons e3 trouwens!
Wat ik zo lees maakt de gpu niet uit voor c4d en vray rendernodes omdat die niet gebruikt gaan worden. Voor een ae netwerk heb je een homogeen geheel nodig aan systemen en. de Gpu wordt dan alleen gebruikt door sommige plugins. Ae network heeft een heel snel netwerk nodig en een snelle opslag.
Of ik dit met dual gygabit lan ga halen is maar de vraag. Dit geld overigens voor alle render networks waarover ik tot nu toe iets weet.

Ik begin nu iets meer richting te krijgen welke kant ik op moet gaan. In ieder geval "most bang for the buck"
Daarbij ook het tweaken van de setup voor de lesomgeving. Wat ik met het systeem ga doen is cross-media maken in een leeromgeving. Er is een groot deel muziekproductie dus in de les/praktijksituatie ben ik niet altijd aan het renderen. Er is meer vraag naar muziekproductie dan naar videoproductie. Dus voor het merendeel is er geen zware gpu nodig. Ik denk dat ik dan prima mijn oude gtx 285 en 560ti kan gebruiken in 4 systemen. (er staat nog een 2700k systeem) en zware bak neerzetten voor het renderwerk. Er zijn wel weer periodes dat er veel gerendert moet worden. Bijvoorbeeld als we een show hebben gefilmt en we deze pimpen met ae. Dan heb ik weer veel aan renderkracht. Maar het is dan wel allemaal gericht op 1 produktie.

Al met al lijkt het me dus dat het meeste rendement gehaalt kan worden uit 1 zo goed mogelijke workstation en 3 quadcores. Ik kan dan alles draaien en individueel acceptabele previeuws krijgen op ae of c4d. Via een goedkoop netwerk kan ik dan de project en content files naar de snelle workstation sturen en die laten renderen. Op sommige plekken (scholen) kan ik eens met ICT gaan praten om in de avond te renderen op de servers omdat die toch niets te doen hebben.
Zo kan ik wat bezuinigen om ook wat aan de audio kant te kunnen investeren.

Zo kan ik dus bezuinigen op de dual lan moederborden, geheugen aanpassen op wat maximaal gebruikt wordt en 1 heel snel systeem met uitbreidings mogelijkheid bouwen. Het Asrock X79 Extreme11 moederbord lijkt me intessant vanwege de 72 pci lanes. Als het echt moet kan ik dan gpu renderen door hem vol te gooien met de mixed gpu's die ik heb. Wanneer ik hem thuisgebruik kan ik zelf investeren in meerdere ssd's en die via sas in raid zetten. Bijbvoorbeeld max 8 kleienere en goedkopere ssd's (Of ik daarnaast met dit moederbord nog een raid kan maken voor het OS moet ik nog onderzoeken. Ook weet ik niet of er met dit moederbord niet ergens een botlle neck zorgt dat meer niet perse meer is. Dit systeem moet ik dus tweaken tot de max. Daarbij moet de koeling en case optimaal zijn. (zou ik zelf kunnen bouwen) maar daarnaast moet het systeem redelijk mobiel zijn. Eventueel kan ik dan dus meer stoppen in de GPU'S zodat ik het workstation naar de hogere levels kan tillen en dus ook gewoon thuis kan renderen wanneer dit nodig is.

Nou Maratropa de xeons en de 3770k,s is de afweging. Moet ik investeren in moederborden voor overclocking of bang for the bucks gaan? Voor audio is de kloksnelheid net zo goed belangrijk omdat je met latency zit. (je speelt of zingt wat en je krijgt een vertraging. Jammergenoeg is audio via de gpu nog geen gebruikgoed wat zou dat aan latency schelen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Klinkt iig als een hoop werk :)

Nja qua procs in de quadcores..'tis wel lastig. OC'en is heel handig om extra performance uit 1 werkstation te trekken, maar jij hebt in princiepe de mogelijkheid om er bijv. nog 1 bij te zetten, en als dat kosteneffectiever is dan OC 'en dan hebben OC proc's weer niet zo veel zin..

Ik vind het altijd handig om multicore renderpower met cinebench te vergelijken:

e3 1230v2 doet ongeveer 7.0 / 7.1 punten

3770k stock is ongeveer 7.5 / 7.8 punten, op 4,6ghz 9.3 ofzo, op 4ghz 9.8

De 3570k doet stock ongeveer 6.1 / 6.3 punten, en op 4.5 ghz rond de 7.4, 8 punten op 4.8ghz

Nou weet ik even niet wat echt haalbaar is voor die K procs op 24/7.. Je wilt ook een beetje safe zitten.. Ik denk ronde de 4.5ghz ?

Die 3770k's zijn wel 90 euro meer dan de xeon.. Maar dan heb je niet alleen de snelste render maar ook de snelste werkbakken..

En omdat die 3570k met OC sneller is dan de xeon in renderen en werken is die ook nog wel interessant als je gaat OC 'en

Wil je geen OC dan lijkt me die xeon een goeie middenweg..

Volgens mij hoeven die mobo's voor die K procs niet zo duur te zijn om toch een redelijke OC te krijgen..
Je kunt ook eerst 1 systeem met een K proc kopen en testen wat er kan. Dan kun je altijd nog voor de xeon gaan voor de andere.

Overcloken is nu wel leip simpel. Op m'n asus p9x79 was het tot mijn verbazing de multiplier verhogen en klaar het voltage doet het mobo zelf.. Als je maar goed koelt.

http://www.bit-tech.net/h...el-core-i7-3770k-review/4
http://www.servethehome.c...e-xeon-review-4c8t-33ghz/
http://www.pcgameshardwar...3-1230-v2-im-Test-907778/
http://www.vortez.net/art...re_i7_3770k_review,9.html

[ Voor 10% gewijzigd door maratropa op 12-01-2013 19:58 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin_33
Ja een hoop werk maar ook wel weer leuk om te doen.

die 3770k lijken me idd die honderd euro meer waard. Bovendien kan ik wanneer ik wil de GTX in een ander bak hangen voor muziek en dan op de gpu van de 3770k gaan draaien.

Ik heb nog mijn twijfels over het mb van de grote workstation. Die Asrock X79 Extreme11 is misschien wel intressant om max 7 gpu op te knallen. Of 4 op 4 x 16 pci lanes. Aan de andere kant haal ik het niet om 4x gtx 670 aan te schaffen en mixed met 285 en 560ti lijkt me nou ook niet alles. Voordat ik beslis welke gpu kaarten ik ga aanschaffen doe ik nog wel wat onderzoek.

Ik zit me nog te bedenken dat ik sneller kan werken als ik de projectfiles naar elke machine laad en gewoon de frames over de 5 machines verdeel naar wat ze aankunnen. Ik bedoel dat ik ze ieder een stukje van de timeline kan laten renderen en daarna de boel weer aan elkaar plakken.

Pagina: 1