Samenstellen systeem, aantal vragen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fustire
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 05-08-2022
Beste Tweakers,

Ik ben voornemens om met wat eigen onderdelen en wat nieuwe tweedehands onderdelen een desktop systeem in elkaar te zetten. Het wordt een voor huidige begrippen redelijk mid-end systeem. Omdat ik een tijdje niets heb gedaan in de hardware hoek heb ik een aantal vragen.

Allereerst mijn voorgenomen systeem:

Intel Q8200 @ stock
MSI P31 Neo-f V2
6GB ram

Nu ben ik hiernaast op zoek naar een videokaart, ik heb al wat onderzoek gedaan en ik kom uit op een tweedehands kaart zoals bijvoorbeeld een HD5830 of vergelijkbaar. Is dit een evenwichtige keuze voor dit systeem?

Daarnaast is mijn vraag of ik naast de stock cooler ook nog extra koeling nodig heb?

Mijn laatste vraag is of ik dit systeem op een 350 watt standaard psu kan draaien die standaard in een antec kast zit.

Het doel van het systeem is een combinatie van een mediacenter en een gamesysteem, ik merk dat mijn laptop daarin behoorlijk tekortschiet.

Groet

[ Voor 8% gewijzigd door fustire op 10-01-2013 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldstriker
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-07 11:06
fustire schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 20:28:
Beste Tweakers,

Ik ben voornemens om met wat eigen onderdelen en wat nieuwe tweedehands onderdelen een desktop systeem in elkaar te zetten. Het wordt een voor huidige begrippen redelijk mid-end systeem. Omdat ik een tijdje niets heb gedaan in de hardware hoek heb ik een aantal vragen.

Allereerst mijn voorgenomen systeem:

Intel Q8200 @ stock
MSI P31 Neo-f V2
6GB ram

Nu ben ik hiernaast op zoek naar een videokaart, ik heb al wat onderzoek gedaan en ik kom uit op een tweedehands kaart zoals bijvoorbeeld een HD5830 of vergelijkbaar. Is dit een evenwichtige keuze voor dit systeem?

Daarnaast is mijn vraag of ik naast de stock cooler ook nog extra koeling nodig heb?

Mijn laatste vraag is of ik dit systeem op een 350 watt standaard psu kan draaien die standaard in een antec kast zit.

Het doel van het systeem is een combinatie van een mediacenter en een gamesysteem, ik merk dat mijn laptop daarin behoorlijk tekortschiet.

Groet
Moederbord is erg oud. Volgens de specs kan die maar maximaal 4 GB werkgeheugen hebben. Overklokken met zo'n P31 bordje moet je denk ik ook niet teveel van verwachten. Zo'n quad core lijkt me snel genoeg, maar misschien kun je beter kijken naar een goedkoop tweedehands P35 of P45 moederbord als basis (hoogst waarschijnlijk heb ik een P35 mobo dat op korte termijn vrijkomt ;) ).

Als je niet gaat overklokken, dan zal de stock koeler wel genoeg zijn (daar is 'ie immers voor gemaakt). Maar een overklok, bijvoorbeeld naar 3 GHz, geeft volgens mij wel echt een flinke boost. Dan kun je ook naar een snellere videokaart (ik heb hier topics gezien waarin actuele midrange en zelfs enthusiast-range kaarten werden aangeraden voor iemand met een overgeklokte Q6600 op 3 GHz, een processor die ouder is dan de jouwe).

[ Voor 1% gewijzigd door goldstriker op 10-01-2013 23:36 . Reden: verduidelijking ]